Auteur Topic: Schimmel bestrijding  (gelezen 3829 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Schimmel bestrijding
« Gepost op: 29 oktober 2013, 13:07:22 »
Als je stekjes of zaailingen onder 'gespannen lucht' (dus met een doorzichtig kapje over de pot) verder kweekt heb je kans dat je jonge plantjes ten prooi vallen aan één of andere schimmel, die onder de door jouw gecreëerde hoge luchtvochtigheid soms welig willen tieren.
Ik heb daar (nog) geen ervaring mee en wilde dat graag zo houden. Om te voor komen dat mijn jonge Ramonda's toch ten prooi vallen aan één of andere enge schimmelziekte --13, zou ik graag willen vernemen welk schimmel bestrijdingsmiddel jullie in een dergelijke situatie zouden toepassen. Bij voorbaat dank.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Schimmel bestrijding
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2013, 17:13:25 »
Cor, volgens mij hoef je je nergens zorgen over te maken. Die Ramonda's zet je gewoon in de tuin. Ze hebben toch worteltjes, of zijn die bij het wieden verloren gegaan?  ))8
Niet in een pot houden, want vorst is straks veel gevaarlijker. Doorgevroren potten drogen zodanig uit, dat de planten eraan gaan.
Voor schimmels hoef je in de komende tijd niet bang te zijn. Schimmels gedijen slechts bij warmte plus vocht.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Schimmel bestrijding
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2013, 21:21:30 »
Als je stekjes of zaailingen onder 'gespannen lucht' (dus met een doorzichtig kapje over de pot) verder kweekt heb je kans dat je jonge plantjes ten prooi vallen aan één of andere schimmel, die onder de door jouw gecreëerde hoge luchtvochtigheid soms welig willen tieren.
Ik heb daar (nog) geen ervaring mee en wilde dat graag zo houden. Om te voor komen dat mijn jonge Ramonda's toch ten prooi vallen aan één of andere enge schimmelziekte --13, zou ik graag willen vernemen welk schimmel bestrijdingsmiddel jullie in een dergelijke situatie zouden toepassen. Bij voorbaat dank.
Cor, hetgeen ik je al verteld heb,,,, met genoeg afstand in het aangegeven substraat planten in een tray onder gespannen lucht. Indien noodzakelijk spuiten met een schimmel bestrijdngsmiddel. Laat de planten mooi door wortelen tijdens het winterseizoen en volgend voorjaar vroeg oppotten.
Ramonda's zijn echt niet moeilijk!!!

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Schimmel bestrijding
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2013, 22:19:56 »
Cor, hetgeen ik je al verteld heb,,,, met genoeg afstand in het aangegeven substraat planten in een tray onder gespannen lucht. Indien noodzakelijk spuiten met een schimmel bestrijdngsmiddel. Laat de planten mooi door wortelen tijdens het winterseizoen en volgend voorjaar vroeg oppotten.
Ramonda's zijn echt niet moeilijk!!!
Ja dat zit allemaal nog goed tussen m'n oren Ger, ben alleen benieuwd naar het merk en soort schimmelbestrijdingsmiddel dat jij o.a. gebruikt. Heb al zitten Googlen maar er zijn zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie ))8.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Schimmel bestrijding
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:37:41 »
Cor, ik kan je niet zeggen welk middel ik gebruik. Hetgeen ik gebruik, heb ik jaren geleden in Duitsland gekocht in liter fles. Er is geen merk meer zichtbaar, alleen het gebruik hiervan is voor mij bekend, dus helaas kan ik je hierover niet meer vertellen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Schimmel bestrijding
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2013, 20:54:23 »
Cor, ik kan je niet zeggen welk middel ik gebruik. Hetgeen ik gebruik, heb ik jaren geleden in Duitsland gekocht in liter fles. Er is geen merk meer zichtbaar, alleen het gebruik hiervan is voor mij bekend, dus helaas kan ik je hierover niet meer vertellen
Jammer maar bedankt Ger.