Auteur Topic: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013  (gelezen 54472 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #30 Gepost op: 29 december 2013, 20:09:56 »
Ook ik heb Ourisia microphylla uitgeprobeerd. En wel uit zaad. Ik ben nog steeds van mening, dat dit soort 'onkweekbare' planten uit zaad dienen te worden opgekweekt.
Ik kreeg een stuk of 10 mooie plantjes, totdat het noodlot toesloeg (lees: hitte in mei met schimmelgroei) en alles ineen stortte.
Ik ga het nog een keer proberen. heb reeds gezaaid. Nu moet ik preventief tegen schimmel sproeien (na opkomst) en op hete dagen de zaailingen in een koude omgeving plaatsen. Zaailingen eruit prikken (dunnen) zodat er enkele geen wortelbeschadiging oplopen. Ventilator gebruiken, In de vrije buitenlucht zetten met een UV doorlatende acril (?) plaat erboven. (we blijven optimistisch niet)

Dat is wel degelijk de spirit Gerrit ....never give up. Ben het overigens met je eens dat planten beter tegen een stootje kunnen als je ze zelf opkweekt uit zaad. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2013, 20:11:17 »
Heel sfeervolle plaatjes, Kris, vooral foto 3 springt er voor mij uit, erg knap. Wanneer en waar was dat juist in Turkije?

Dank je Frankie . Dit was de eerste week van maart en het was de regio rond Side.
Een echte aanrader, ik heb nog meer mooie opnames ....maar die worden dan weer bewaard voor één of andere lezing/artikel or whatever ...

Als je zo vroeg op het jaar, zulke locaties bezoekt, moet je toch wel een beetje kunnen inschatten hoeveel sneeuw er in dat jaargetijde nog ligt. Voor hetzelfde geld ben je daar een of twee weken te vroeg, en ligt alles nog ondersneeuwd. Of is er dan nog een alternatief?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #32 Gepost op: 29 december 2013, 20:19:01 »
Hele mooie bloeiende plant, Kris. Hij schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar wordt maar zelden aangeboden.

Het schijnt -maar ik ben niet genoeg Saxofiel om dat zeker te weten - dat hij in cultuur de slechte gewoonte heeft om slecht te willen bloeien. Een beetje zoals sommige oppo's ? Verder maken ze er toch vooral een alpinehouse -achtig ding van ?
Het zijn ook maar verhalen die ik links en rechts opvang ...Wordt door sommige aanzien als een vorm van oppositifolia . Dit staat te lezen op de website van de AGS : S. retusa makes a delightful pan plant in the alpine house but requires careful cultivation with good drainage, plenty of humus and ample moisture in the growing season.
Andere ervaringen zijn altijd heel erg welkom .
Heel vreemd kwam op dit bericht op het Schotse forum ook nooit enige reactie ....  http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5820.0
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #33 Gepost op: 29 december 2013, 20:21:04 »
Ik heb wel een aantal bijzondere momenten gehad dit jaar, deze Pulsatilla die een tweetal jaar op de tuf staat is er daar één van. De plant blijft supercompact en verkeert momenteel in hele goede conditie. Bloei zal hoogstwaarschijnlijk terug te verwachten zijn volgend jaar. Het voordeel op de tuf is ook dat het blad veel kleiner blijft dan in de volle grond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #34 Gepost op: 29 december 2013, 20:23:17 »
Als je zo vroeg op het jaar, zulke locaties bezoekt, moet je toch wel een beetje kunnen inschatten hoeveel sneeuw er in dat jaargetijde nog ligt. Voor hetzelfde geld ben je daar een of twee weken te vroeg, en ligt alles nog ondersneeuwd. Of is er dan nog een alternatief?

Heel pientere en terechte opmerking Frankie ! Je hebt helemaal gelijk....voor hetzelfde geld steekt daar alles nog onder de sneeuw. Hebben we trouwens mee gemaakt met sommige hellingen en stukken. En dat is idd. niet exact te voorspellen. Maar er zijn ginder genoeg bergtoppen en gebiedjes. Het kan er nauwelijks 30km verder gans anders uitzien. Er zijn steeds alternatieven ...Die sneeuw is soms heel erg lokaal ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #35 Gepost op: 29 december 2013, 20:23:46 »
Hele mooie bloeiende plant, Kris. Hij schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar wordt maar zelden aangeboden.

Het schijnt -maar ik ben niet genoeg Saxofiel om dat zeker te weten - dat hij in cultuur de slechte gewoonte heeft om slecht te willen bloeien. Een beetje zoals sommige oppo's ? Verder maken ze er toch vooral een alpinehouse -achtig ding van ?
Het zijn ook maar verhalen die ik links en rechts opvang ...Wordt door sommige aanzien als een vorm van oppositifolia . Dit staat te lezen op de website van de AGS : S. retusa makes a delightful pan plant in the alpine house but requires careful cultivation with good drainage, plenty of humus and ample moisture in the growing season.
Andere ervaringen zijn altijd heel erg welkom .
Heel vreemd kwam op dit bericht op het Schotse forum ook nooit enige reactie ....  http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=5820.0

Inderdaad, Kris, potcultuur wordt aanbevolen voor deze soort. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit al eens in de aanbieding zag staan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #36 Gepost op: 29 december 2013, 20:25:26 »
Ik heb wel een aantal bijzondere momenten gehad dit jaar, deze Pulsatilla die een tweetal jaar op de tuf staat is er daar één van. De plant blijft supercompact en verkeert momenteel in hele goede conditie. Bloei zal hoogstwaarschijnlijk terug te verwachten zijn volgend jaar. Het voordeel op de tuf is ook dat het blad veel kleiner blijft dan in de volle grond.

Ik blijf het ook heel merkwaardig vinden Frankie....die Pulsatilla  in tuf ....Maar mooi en super compact is hij zeker !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #37 Gepost op: 29 december 2013, 20:27:12 »
Inderdaad, Kris, potcultuur wordt aanbevolen voor deze soort. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit al eens in de aanbieding zag staan.

Daarom vond ik mijn succesje vrij uitgeplant in de crevice voorlopig ook bemoedigend ...Wel wat dacht je , wie zou zoiets aanbieden denk je ..... 2))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2013, 20:31:08 »
Inderdaad, Kris, potcultuur wordt aanbevolen voor deze soort. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit al eens in de aanbieding zag staan.

Daarom vond ik mijn succesje vrij uitgeplant in de crevice voorlopig ook bemoedigend ...Wel wat dacht je , wie zou zoiets aanbieden denk je ..... 2))

Ja, ik heb al een sterk vermoeden... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2013, 20:32:07 »
Die Eranthissen zijn wel te gek zo in hun natuurlijke milieu (ijs en sneeuw)  ;D

Dan zal je deze ook wel niet verkeerd vinden zeker Gerrit  7)) ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2013, 20:36:30 »
Het einde van het jaar is traditioneel het moment van terugblikken maar ook de tijd van allerhande  "pop polls " en dito verkiezingen van het genre sportman van het jaar etc....
Waarom er geen lijstje aan toevoegen ?

Ik start deze topic alvast met het onverwachte plantenmoment van 2013. Wij waren met de familie 4 dagen in Rome. Afspraak was dat ik voor 1 keer eens 4 dagen lang niet zou raaskallen over mijn plantenhobby's. Ik zou het eindelijk eens even loslaten en me laten onderdompelen in de cultuur en oudheden van Rome. Het is toch zeker 1 dag goed gegaan. Op dag 2 echter was de hele groep aandachtig aan het luisteren naar de gids toen die bij een hoopje oude stenen haar verhaal deed. Kreeg ik toch wel plots enkele orchideetjes in het vizier zeker.
Het vervolg laat zich raden ....Even afzonderen van de groep en plat op de grond voor het maken van deze foto's. Ja .....eens plantenfreak altijd plantenfreak ....Ik vond het wel grappig. Ik had plots meer aandacht dan al die oude gebouwen. De rest van die groep mensen keek me aan alsof ik een buitenaards wezen was .
Ik had gedacht daar in Rome kan ik me wel eens 4 dagen aan de afspraak houden .Nee dus , mis poes.   

Een mooi verhaal Kris en een goed idee om deze topic op te starten !  6))

Gedurende het jaar beleef je veel mooie tuinmomenten en heb je veel plezier ........
Ik heb vooral dit voorjaar heel veel plezier gehad met de bloeiende bollen in mijn bollenbed . "Het moment" ;putje winter , het was ijskoud en er lag 10 cm sneeuw , er was helemaal niets te beleven in de tuin , het was wel mooi weer en windstil en het was die middag nog minus 2 graden . In het bollenbed onder een stolpje stonden deze mooie krokussen te bloeien . Toen ik die middag thuis kwam van mijn werk heb ik het stolpje verwijderd en heb ik lange tijd genoten van deze sublieme krokussen ..........Crocus atticus 'Bowles White'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2013, 20:40:16 »
Deze Dionysia zorgde in 2013 zowel voor vreugde als voor kommer ....Dit voorjaar kreeg ik dan bij diverse Dionysia's eindelijk een keertje een goede bloei waarbij de planten eindelijk ook helemaal bedekt waren. Tot zover de triomfen ....Later in het jaar tijdens die aanhoudende hittegolf zouden een aantal  Dionysia's het begeven. (waaronder deze....) Mijn zomerverblijf was duidelijk  te heet en warm voor deze schoonheden ...
Dus triomf en verlies liggen soms kort bij mekaar ....Dus dit is dan het meest dubbele plantengevoel van 2013 ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2013, 20:45:01 »
Die Eranthissen zijn wel te gek zo in hun natuurlijke milieu (ijs en sneeuw)  ;D

Dan zal je deze ook wel niet verkeerd vinden zeker Gerrit  7)) ....

Schitterend Kris !!!  6))
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2013, 20:46:08 »
Een mooi verhaal Kris en een goed idee om deze topic op te starten !  6))
Gedurende het jaar beleef je veel mooie tuinmomenten en heb je veel plezier ........
Ik heb vooral dit voorjaar heel veel plezier gehad met de bloeiende bollen in mijn bollenbed . "Het moment" ;putje winter , het was ijskoud en er lag 10 cm sneeuw , er was helemaal niets te beleven in de tuin , het was wel mooi weer en windstil en het was die middag nog minus 2 graden . In het bollenbed onder een stolpje stonden deze mooie krokussen te bloeien . Toen ik die middag thuis kwam van mijn werk heb ik het stolpje verwijderd en heb ik lange tijd genoten van deze sublieme krokussen ..........Crocus atticus 'Bowles White'

Ik zie het zo voor mij Danny ......in tegenstelling tot die sneeuw smelt ik helemaal weg voor het sfeertje dat je daar oproept. Ik kan me er helemaal in vinden.
Trouwens heb je ons dit jaar heel erg geboeid met je verhalen uit de topic "bollenbed ". Heel erg leerrijk en motiverend.
In die mate dat ik nu ook plannen smeed in die richting ! Je was voor ons een heel goede motivator om zulk project aan te gaan ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2013, 20:53:20 »
Eén van de nieuwkomers van het jaar 2013 was hier misschien wel deze Dianthus 'Eleanor Parker' .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "