Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 152893 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #735 Gepost op: 5 november 2021, 13:15:14 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesos, helaas, driewerf helaas....


« Laatst bewerkt op: 6 november 2021, 11:40:34 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4856
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #736 Gepost op: 5 november 2021, 18:14:35 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesus, helaas, driewerf helaas....


(Link naar bijlage)
Veel te veel mist om iets te vinden en zonder twijfel was er geen enkele bloem open.
En 2 graden warmte was nu ook niet stimulerend om lang te zoeken.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #737 Gepost op: 5 november 2021, 19:54:17 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesus, helaas, driewerf helaas....


(Link naar bijlage)

Jammer dat jullie dit juweeltje niet konden vinden Luc , ik wist niet dat colchiciflora daar ook voorkomt ….
Mijn plant en deze van Kris onlangs getoond komen uit De Krim nabij Oekraïne , dat is een heel stuk meer naar het noorden 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #738 Gepost op: 5 november 2021, 19:57:45 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesus, helaas, driewerf helaas....


(Link naar bijlage)
Veel te veel mist om iets te vinden en zonder twijfel was er geen enkele bloem open.
En 2 graden warmte was nu ook niet stimulerend om lang te zoeken.

Hier bloeide mijn plant uit De Krim al op 25 augustus , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #739 Gepost op: 6 november 2021, 11:39:46 »
Mt Chelmos staat bekend als een groeiplaats voor colchiciflora Danny en vlgs onze info waren we ook perfect binnen de bloeiperiode daar  ((--11

Het weer was echter zo slecht dat ze, indien ze al zouden bloeien, totaal onvindbaar waren.
We hadden de juiste coördinaten bij van vorige spotters, maar 't was toch noppes...  --13  Maar je kunt niet alles hebben op dergelijke trips, voor de rest hebben wij alle geviseerde bolgewassen allemaal kunnen vinden in bloei.  We hebben zelfs Nederlandse collega's tussen het lange gras gevonden !  -2( -2(
« Laatst bewerkt op: 6 november 2021, 11:41:52 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #740 Gepost op: 7 november 2021, 19:35:09 »
Mt Chelmos staat bekend als een groeiplaats voor colchiciflora Danny en vlgs onze info waren we ook perfect binnen de bloeiperiode daar  ((--11

Het weer was echter zo slecht dat ze, indien ze al zouden bloeien, totaal onvindbaar waren.
We hadden de juiste coördinaten bij van vorige spotters, maar 't was toch noppes...  --13  Maar je kunt niet alles hebben op dergelijke trips, voor de rest hebben wij alle geviseerde bolgewassen allemaal kunnen vinden in bloei.  We hebben zelfs Nederlandse collega's tussen het lange gras gevonden !  -2( -2(

De bloemen zijn heel klein en bloeien zonder loof , ik kan me voorstellen dat ze moeilijk te vinden zijn in het gras , Luc
Leuk te horen dat de reis toch een botanisch succes is ……
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #741 Gepost op: 12 november 2021, 17:07:44 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesos, helaas, driewerf helaas....
(Link naar bijlage)
Hij staat er nochtans Luc  ))4  Ik heb hem daar gevonden , maar ......een pak vroeger op het jaar ....namelijk in september . Hierbij foto's van alweer even geleden zijnde 2011 .
Zou ook wel eens kunnen dat hij daar altijd vroeger bloeit omdat je daar al redelijk hoog zit . Was ook wel zoeken tussen het dorre en hogere gras ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #742 Gepost op: 12 november 2021, 20:33:05 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesos, helaas, driewerf helaas....
(Link naar bijlage)
Hij staat er nochtans Luc  ))4  Ik heb hem daar gevonden , maar ......een pak vroeger op het jaar ....namelijk in september . Hierbij foto's van alweer even geleden zijnde 2011 .
Zou ook wel eens kunnen dat hij daar altijd vroeger bloeit omdat je daar al redelijk hoog zit . Was ook wel zoeken tussen het dorre en hogere gras ...

Schitterende natuurbeelden Kris !  ((3 ((14

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #743 Gepost op: 13 november 2021, 12:16:01 »
Wij hadden vorige week Sternbergia colchiciflora moeten vinden op Mt Chelmos (op 2100 m) op de Peloponnesos, helaas, driewerf helaas....
(Link naar bijlage)
Hij staat er nochtans Luc  ))4  Ik heb hem daar gevonden , maar ......een pak vroeger op het jaar ....namelijk in september . Hierbij foto's van alweer even geleden zijnde 2011 .
Zou ook wel eens kunnen dat hij daar altijd vroeger bloeit omdat je daar al redelijk hoog zit . Was ook wel zoeken tussen het dorre en hogere gras ...

De locatie klopte dus, maar de timing zat flink verkeerd Kris!  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #744 Gepost op: 13 november 2021, 17:33:24 »
Sternbergia greuteriana.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #745 Gepost op: 14 november 2021, 13:04:35 »
Sternbergia greuteriana.
Dat is nog een "laatbloeier"Frankie. --11

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #746 Gepost op: 18 november 2021, 20:21:23 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …

Echt een strijder ! Nog steeds geeft hij bloemen …..voorbij midden november en hij blijft bloeien !
Ziet er niet helemaal uit als een typische sicula …Maakt redelijk lange bladeren.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #747 Gepost op: 19 november 2021, 20:20:17 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …

Echt een strijder ! Nog steeds geeft hij bloemen …..voorbij midden november en hij blijft bloeien !
Ziet er niet helemaal uit als een typische sicula …Maakt redelijk lange bladeren.

Lijkt me een heel sterke plant Kris , eentje om op te volgen ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #748 Gepost op: 20 november 2021, 17:30:17 »

Lijkt me een heel sterke plant Kris , eentje om op te volgen ……..

Gaan we doen Danny , ik had het er daarstraks over met Luc en hij denkt dat dit lutea ssp angustifolia is …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15567
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #749 Gepost op: 29 januari 2022, 11:22:17 »
Sternbergia vernalis zien we toch wat minder vaak in collecties ...het is eigenlijk ook een plant die op een heel moeilijk tijdstip bloeit voor ons klimaat .Hij bloeit hier in volle winter en wanneer het dan ook nog eens weken achter mekaar grijs en donker is wordt de plant erg "leggy " . De lange bloemstengels met toch iets zwaardere bloem vallen dan snel om ... --13   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "