Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151602 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #750 Gepost op: 7 februari 2022, 21:00:40 »
Sternbergia vernalis   edit : is dus vernalis x candida zien we toch wat minder vaak in collecties ...het is eigenlijk ook een plant die op een heel moeilijk tijdstip bloeit voor ons klimaat .Hij bloeit hier in volle winter en wanneer het dan ook nog eens weken achter mekaar grijs en donker is wordt de plant erg "leggy " . De lange bloemstengels met toch iets zwaardere bloem vallen dan snel om ... --13

Ben dus te snel geweest ....dit is niet vernalis maar ....vernalis x candida die nog redelijk donker open komt maar nadien lichter geel wordt .Foto's volgen nog ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #751 Gepost op: 13 februari 2022, 18:13:01 »
Zoals beloofd hier nog wat foto's van de kruisingen ..... candida x vernalis en andersom vernalis x candida . Waarbij candida x vernalis de lichtste van de 2 is ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #752 Gepost op: 13 februari 2022, 20:48:36 »
Zoals beloofd hier nog wat foto's van de kruisingen ..... candida x vernalis en andersom vernalis x candida . Waarbij candida x vernalis de lichtste van de 2 is ...

Knap Kris , bijzondere kruisingen …….. ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #753 Gepost op: 6 maart 2022, 10:03:53 »
Redelijk wat zaaddozen op deze Sternbergia sicula ...Ik laat  ze meestal zitten door gebrek aan tijd en merk dan dat ze zich ook in de tuin wel durven uitzaaien ..Meestal op vrij droge en zelfs onherbergzame plekjes .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #754 Gepost op: 6 maart 2022, 17:56:48 »
Redelijk wat zaaddozen op deze Sternbergia sicula ...Ik laat  ze meestal zitten door gebrek aan tijd en merk dan dat ze zich ook in de tuin wel durven uitzaaien ..Meestal op vrij droge en zelfs onherbergzame plekjes .

Klopt Kris, inmiddels vind ik ze ook al overal rond in de tuin !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #755 Gepost op: 7 september 2022, 18:02:08 »
Sternbergia lutea is ook weer op de afspraak.  Naast de groepen die in bloei komen duiken er inmiddels her en der ook zaailingen op die voor het eerst in bloei komen (foto 3)
.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Sternbergia
« Reactie #756 Gepost op: 7 september 2022, 18:06:41 »
Sternbergia lutea is ook weer op de afspraak.  Naast de groepen die in bloei komen duiken er inmiddels her en der ook zaailingen op die voor het eerst in bloei komen (foto 3)
.
Prachtig Luc! Hoe meer hoe liever.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #757 Gepost op: 9 september 2022, 20:46:21 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …
Hij is ook weer daar ....en hoe ....soms denk ik dat het greuteriana is ... Trouwens de eerste Sternie in bloei hier dit jaar .Normaal is dat altijd Sternbergia sicula 'Arcadian Sun'
« Laatst bewerkt op: 9 september 2022, 20:55:58 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #758 Gepost op: 9 september 2022, 21:07:45 »
Sternbergia lutea is ook weer op de afspraak.  Naast de groepen die in bloei komen duiken er inmiddels her en der ook zaailingen op die voor het eerst in bloei komen (foto 3)
.

Ziet er heel goed uit Luc , heel leuk zijn ook die zaailingen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #759 Gepost op: 9 september 2022, 21:12:06 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …
Hij is ook weer daar ....en hoe ....soms denk ik dat het greuteriana is ... Trouwens de eerste Sternie in bloei hier dit jaar .Normaal is dat altijd Sternbergia sicula 'Arcadian Sun'
Een heel mooi verhaal Kris ! Misschien niet duidelijk welke soort het is maar in ieder geval een mooie gezonde plant .....ook een beetje ongewoon om samen te zien met Cyclamen , heel mooie combinatie......
« Laatst bewerkt op: 9 september 2022, 21:14:19 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #760 Gepost op: 10 september 2022, 11:46:23 »
Een heel mooi verhaal Kris ! Misschien niet duidelijk welke soort het is maar in ieder geval een mooie gezonde plant .....ook een beetje ongewoon om samen te zien met Cyclamen , heel mooie combinatie......

Dank je Danny , onze planten en de mensen die er zich mee bezig houden zorgen vaak voor heel veel mooie verhalen ,herinneringen  en diens meer . In de Pelops en ook in  Kreta zag ik heel vaak de schitterende combinatie van Sternbergia en Cyclamen....Maar daar dan wel in combi met Cyclamen graecum .
Ondertussen is ook Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' aan zijn herfstbetoog begonnen ....     
De eerste foto is van dit jaar , paar dagen terug . De tweede foto van vorig jaar .Hier kunnen we duidelijk het verschil in zomers zien .Vorig jaar hadden we die slechte en natte zomer. Je zal zien dat het blad dan al veel verder is ontwikkeld bij de bloei omdat de plant heel de tijd aanvoer had van het nodige vocht .Wanneer een veel drogere zomer en het vooral langer droog blijft  zoals dit jaar is amper al blad aanwezig bij de eerste bloei . 
Het heeft dus niet zozeer of alleen maar te maken met de clone of vorm maar hangt ook (vooral)samen met de rustperiode ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #761 Gepost op: 10 september 2022, 11:50:01 »
Sternbergia lutea is ook weer op de afspraak.  Naast de groepen die in bloei komen duiken er inmiddels her en der ook zaailingen op die voor het eerst in bloei komen (foto 3)
.
Het blijven pareltjes Luc , die steeds tot mijn favorieten zullen behoren ...Ze maken een mens toch altijd vrolijk vind ik ...Die zaailingen zijn zeker de moeite en lekker meegenomen ! Ik weet niet of ik die hier al heb zien verschijnen ... ((--11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #762 Gepost op: 10 september 2022, 12:13:20 »
Heel wat jaren terug won ik op de legendarische VRV tombola een plant met het label Sternbergia lutea 'Monodendri ' .
Uiteraard geen subspecie of whatever  maar de toevoeging duid allicht op de herkomst van deze Sternie . Ik weet niet wie deze planten destijds heeft gedoneerd ...
Er bestaat een plaatsje Monodendri in FYR Macedonie maar ook in het Noordwesten van Griekenland is er plekje dat Monodendri noemt . Beide plekken zouden in principe een herkomstgebied van Sternbergia lutea kunnen zijn denk ik ...Ik gok wel eerder op de tweede plek ? ))4
De plant bloeide nooit heel veel bij mij .In al die jaren misschien 1 keer ? Hij stond heel de tijd in pot , afgewisseld in stenen of pvc potten en misschien ook ooit wel buiten een keer geprobeerd .
Hij zag er altijd wel gezond uit en maakte ieder jaar blad aan ...Maar bloemen , oh nee dat nu ook weer niet .Ik had deze vorm eigenlijk al gecatalogeerd als "slecht bloeiend " en had hem eigenlijk al eens willen weg kieperen .
Vorige zomer dan toch nog eens opgepot , deze keer in een vijvermandje . Ondertussen was ik deze vorm al vergeten want ik had immers diverse rijkbloeiende clones .Ik wist al eens niet meer waar ik dat vijvermandje had ingegraven . En kijk , daar is hij nu plots wel ....  Aan de rand van de tufa rotstuin ..... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #763 Gepost op: 11 september 2022, 10:25:58 »
Heel wat jaren terug won ik op de legendarische VRV tombola een plant met het label Sternbergia lutea 'Monodendri ' .
Uiteraard geen subspecie of whatever  maar de toevoeging duid allicht op de herkomst van deze Sternie . Ik weet niet wie deze planten destijds heeft gedoneerd ...
Er bestaat een plaatsje Monodendri in FYR Macedonie maar ook in het Noordwesten van Griekenland is er plekje dat Monodendri noemt . Beide plekken zouden in principe een herkomstgebied van Sternbergia lutea kunnen zijn denk ik ...Ik gok wel eerder op de tweede plek ? ))4
De plant bloeide nooit heel veel bij mij .In al die jaren misschien 1 keer ? Hij stond heel de tijd in pot , afgewisseld in stenen of pvc potten en misschien ook ooit wel buiten een keer geprobeerd .
Hij zag er altijd wel gezond uit en maakte ieder jaar blad aan ...Maar bloemen , oh nee dat nu ook weer niet .Ik had deze vorm eigenlijk al gecatalogeerd als "slecht bloeiend " en had hem eigenlijk al eens willen weg kieperen .
Vorige zomer dan toch nog eens opgepot , deze keer in een vijvermandje . Ondertussen was ik deze vorm al vergeten want ik had immers diverse rijkbloeiende clones .Ik wist al eens niet meer waar ik dat vijvermandje had ingegraven . En kijk , daar is hij nu plots wel ....  Aan de rand van de tufa rotstuin .....

Ze blijven toch een zekere geheimzinnigheid met zich mee dragen Kris en dan is een aangename verrassingen altijd mee genomen!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #764 Gepost op: 11 september 2022, 13:18:09 »
Een heel mooi verhaal Kris ! Misschien niet duidelijk welke soort het is maar in ieder geval een mooie gezonde plant .....ook een beetje ongewoon om samen te zien met Cyclamen , heel mooie combinatie......

Dank je Danny , onze planten en de mensen die er zich mee bezig houden zorgen vaak voor heel veel mooie verhalen ,herinneringen  en diens meer . In de Pelops en ook in  Kreta zag ik heel vaak de schitterende combinatie van Sternbergia en Cyclamen....Maar daar dan wel in combi met Cyclamen graecum .
Ondertussen is ook Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' aan zijn herfstbetoog begonnen ....     
De eerste foto is van dit jaar , paar dagen terug . De tweede foto van vorig jaar .Hier kunnen we duidelijk het verschil in zomers zien .Vorig jaar hadden we die slechte en natte zomer. Je zal zien dat het blad dan al veel verder is ontwikkeld bij de bloei omdat de plant heel de tijd aanvoer had van het nodige vocht .Wanneer een veel drogere zomer en het vooral langer droog blijft  zoals dit jaar is amper al blad aanwezig bij de eerste bloei . 
Het heeft dus niet zozeer of alleen maar te maken met de clone of vorm maar hangt ook (vooral)samen met de rustperiode ...

Ik heb jammer genoeg nog geen natuurervaringen kunnen opdoen in Griekenland , Kris , maar inderdaad Sternbergia en Cyclamen lijkt me een prachtige cominatie . 

Ik ben het ook helemaal eens met uw uiteenzetting over de hoeveelheid loof bij aanvang bloei ......het ene jaar verloopt anders dan het andere .......
Ieper , West-Vlaanderen