Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151564 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #765 Gepost op: 11 september 2022, 13:25:15 »
Heel wat jaren terug won ik op de legendarische VRV tombola een plant met het label Sternbergia lutea 'Monodendri ' .
Uiteraard geen subspecie of whatever  maar de toevoeging duid allicht op de herkomst van deze Sternie . Ik weet niet wie deze planten destijds heeft gedoneerd ...
Er bestaat een plaatsje Monodendri in FYR Macedonie maar ook in het Noordwesten van Griekenland is er plekje dat Monodendri noemt . Beide plekken zouden in principe een herkomstgebied van Sternbergia lutea kunnen zijn denk ik ...Ik gok wel eerder op de tweede plek ? ))4
De plant bloeide nooit heel veel bij mij .In al die jaren misschien 1 keer ? Hij stond heel de tijd in pot , afgewisseld in stenen of pvc potten en misschien ook ooit wel buiten een keer geprobeerd .
Hij zag er altijd wel gezond uit en maakte ieder jaar blad aan ...Maar bloemen , oh nee dat nu ook weer niet .Ik had deze vorm eigenlijk al gecatalogeerd als "slecht bloeiend " en had hem eigenlijk al eens willen weg kieperen .
Vorige zomer dan toch nog eens opgepot , deze keer in een vijvermandje . Ondertussen was ik deze vorm al vergeten want ik had immers diverse rijkbloeiende clones .Ik wist al eens niet meer waar ik dat vijvermandje had ingegraven . En kijk , daar is hij nu plots wel ....  Aan de rand van de tufa rotstuin .....

Misschien heeft de warme droge zomer er iets mee te maken , Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #766 Gepost op: 11 september 2022, 18:35:03 »
Heel wat jaren terug won ik op de legendarische VRV tombola een plant met het label Sternbergia lutea 'Monodendri ' .
Uiteraard geen subspecie of whatever  maar de toevoeging duid allicht op de herkomst van deze Sternie . Ik weet niet wie deze planten destijds heeft gedoneerd ...
Er bestaat een plaatsje Monodendri in FYR Macedonie maar ook in het Noordwesten van Griekenland is er plekje dat Monodendri noemt . Beide plekken zouden in principe een herkomstgebied van Sternbergia lutea kunnen zijn denk ik ...Ik gok wel eerder op de tweede plek ? ))4
De plant bloeide nooit heel veel bij mij .In al die jaren misschien 1 keer ? Hij stond heel de tijd in pot , afgewisseld in stenen of pvc potten en misschien ook ooit wel buiten een keer geprobeerd .
Hij zag er altijd wel gezond uit en maakte ieder jaar blad aan ...Maar bloemen , oh nee dat nu ook weer niet .Ik had deze vorm eigenlijk al gecatalogeerd als "slecht bloeiend " en had hem eigenlijk al eens willen weg kieperen .
Vorige zomer dan toch nog eens opgepot , deze keer in een vijvermandje . Ondertussen was ik deze vorm al vergeten want ik had immers diverse rijkbloeiende clones .Ik wist al eens niet meer waar ik dat vijvermandje had ingegraven . En kijk , daar is hij nu plots wel ....  Aan de rand van de tufa rotstuin .....

Misschien heeft de warme droge zomer er iets mee te maken , Kris ?
Bloemen komen er maar als de bollen voldoende kunnen afrijpen.
Een warme zomer zoals dit jaar is daar perfect voor.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #767 Gepost op: 11 september 2022, 22:19:12 »
Heel wat jaren terug won ik op de legendarische VRV tombola een plant met het label Sternbergia lutea 'Monodendri ' .
Uiteraard geen subspecie of whatever  maar de toevoeging duid allicht op de herkomst van deze Sternie . Ik weet niet wie deze planten destijds heeft gedoneerd ...
Er bestaat een plaatsje Monodendri in FYR Macedonie maar ook in het Noordwesten van Griekenland is er plekje dat Monodendri noemt . Beide plekken zouden in principe een herkomstgebied van Sternbergia lutea kunnen zijn denk ik ...Ik gok wel eerder op de tweede plek ? ))4
De plant bloeide nooit heel veel bij mij .In al die jaren misschien 1 keer ? Hij stond heel de tijd in pot , afgewisseld in stenen of pvc potten en misschien ook ooit wel buiten een keer geprobeerd .
Hij zag er altijd wel gezond uit en maakte ieder jaar blad aan ...Maar bloemen , oh nee dat nu ook weer niet .Ik had deze vorm eigenlijk al gecatalogeerd als "slecht bloeiend " en had hem eigenlijk al eens willen weg kieperen .
Vorige zomer dan toch nog eens opgepot , deze keer in een vijvermandje . Ondertussen was ik deze vorm al vergeten want ik had immers diverse rijkbloeiende clones .Ik wist al eens niet meer waar ik dat vijvermandje had ingegraven . En kijk , daar is hij nu plots wel ....  Aan de rand van de tufa rotstuin .....

Ik heb toevallig deze plant ook in de tuin, Kris, en dat ook al heel wat jaartjes. En in mijn herinnering heb ik hem nog van u.
Ik heb hem ook in de open tuin, dus niet afgedekt. De bollen delen zich vrij traag heb ik de indruk en bloei laat meestal te wensen over. Tot dit jaar. Ik zie dat er een viertal dikke knoppen klaar zitten. Met wat geluk kan ik deze week nog een foto bijvoegen, al zal ik daar iemand anders voor moeten aanspreken....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #768 Gepost op: 11 september 2022, 22:20:36 »
Sternbergia lutea is ook weer op de afspraak.  Naast de groepen die in bloei komen duiken er inmiddels her en der ook zaailingen op die voor het eerst in bloei komen (foto 3)
.

Die amuseren zich blijkbaar heel goed in uw tuin, Luc. Heel bijzonder ook, die spontane zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #769 Gepost op: 12 september 2022, 13:40:23 »


Ik heb toevallig deze plant ook in de tuin, Kris, en dat ook al heel wat jaartjes. En in mijn herinnering heb ik hem nog van u.
Ik heb hem ook in de open tuin, dus niet afgedekt. De bollen delen zich vrij traag heb ik de indruk en bloei laat meestal te wensen over. Tot dit jaar. Ik zie dat er een viertal dikke knoppen klaar zitten. Met wat geluk kan ik deze week nog een foto bijvoegen, al zal ik daar iemand anders voor moeten aanspreken....

Kan best dat die nog van mij of mijn broer afkomstig is Frankie . Ik denk dat we beiden al een keer planten hiervan hebben geschonken voor de tombola . Zelf heb ik er ook wel eens van weg gegeven
. Want aangroeien deed hij hier wel normaal ..in tegenstelling tot vlot bloeien . Wat bij vele andere vormen en clones minder een probleem bleek te zijn . In ieder geval blij te horen dat hij in de startblokken zit en benieuwd naar de foto’s.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #770 Gepost op: 12 september 2022, 20:55:45 »
Sternbergia lutea 'Monodendri', in vol ornaat, genietend van de zon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #771 Gepost op: 13 september 2022, 19:29:28 »
Sternbergia lutea 'Monodendri', in vol ornaat, genietend van de zon.

Prachtig toch  ((12 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #772 Gepost op: 13 september 2022, 19:38:11 »
Bloemen komen er maar als de bollen voldoende kunnen afrijpen.
Een warme zomer zoals dit jaar is daar perfect voor.

Deze basisregel is zeker helemaal waar Luc maar toch moet ik hier ook een kanttekening bijmaken  :o
Ik heb hier toch ook veel diverse vormen in de collectie , zowel in potten als in de tuin . En daar waar sommige (natuur)vormen/clones het ook nog goed doen in alle jaren (los van het ideale afrijpingsproces) zijn er andere die het alleen willen doen bij een perfecte (warme)zomer. Al mijn planten worden hetzelfde behandeld , zowel in de tuin als degene in pot ...En sommige doen het elk jaar goed en andere alleen na een warme/hete/perfecte zomer . Dus heeft het ook met de genen te maken ...Kan haast niet anders ...       
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #773 Gepost op: 14 september 2022, 17:26:29 »
Soms doe ik al eens een proefje …Over 2 jaar terug had ik  een bolletje Sternbergia over …Lag nog ergens opzij nadat  alle potten terug van verse aarde waren voorzien . Probleem is dat ik niet meer wist waar hij bijhoorde ..Dan maar ergens in de grond geduwd .En niet op een zogenaamd uitgelezen plekje …Niet speciaal droog , overdreven zonnig . Maar nee in de aanwezige tuingrond en op een eerder schaduwrijkere plaats tussen de Cyclamen. Stond er al een jaar of twee en maakte alleen maar blad . En na deze heel natte zomer met meerdere zondvloed was de verassing groot dat hij nu gaat bloeien …
Hij is ook weer daar ....en hoe ....soms denk ik dat het greuteriana is ... Trouwens de eerste Sternie in bloei hier dit jaar .Normaal is dat altijd Sternbergia sicula 'Arcadian Sun'

De eerste bloem werd onherroepelijk afgevreten door een over enthousiaste slak ...Van hero tot zero voor onze Sternie .Maar niet lang getreurd want daar zijn immers al 3 nieuwe bloemen ...Nog eens goed het formaat bestudeerd en ik denk greuteriana ...Euh en ja de regen en mindere foto moet er even worden bijgenomen ...
En Luc ....deze staat op een plek waar het afrijpingsproces allicht niet ideaal is en zeker veel minder ideaal dan waar die sicula 'Monodendri' altijd stond. Vorig jaar na een natte zomer en gewoon in volle grond (neen zelfs geen aangepast mengsel maar de aanwezige tuingrond) ook al bloei . Kunnen we niet zeggen van die lutea 'Monodendri' .Dit jaar had deze greuteriana wat vroeger bloem en wel wat meer dan na die mindere zomer . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #774 Gepost op: 14 september 2022, 17:35:21 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: Sternbergia
« Reactie #775 Gepost op: 14 september 2022, 18:36:52 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...
Wow zoveel bloemen, mooi !

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Sternbergia
« Reactie #776 Gepost op: 14 september 2022, 20:54:36 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...

Heel mooi Kris! Mag ik vragen waarom je ze in een vijvermandje zet?
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #777 Gepost op: 15 september 2022, 20:01:13 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...

Er zitten wel heel veel bollen in dat vijvermandje , Kris , knap resultaat ( heel goede kloon )
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #778 Gepost op: 16 september 2022, 09:39:59 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...
Heel mooi Kris! Mag ik vragen waarom je ze in een vijvermandje zet?
Dank je Mark .Er zijn eigenlijk diverse redenen . Ten eerste kan je alzo het  grondmengsel  beter aanpassen . Zodoende kan ik gebruik maken van mijn standaard grondmengsel wat ik gebruik voor mijn bolgewassen .Ten tweede kan ik ze op die manier eenvoudig uit de grond halen (met mandje en al )wanneer (zoals vorig jaar ) een natte zomer dreigt .Ze houden zoals Luc ook al aanhield van goed afrijpen en een heel droge zomerrust . Nu heb ik dit niet deze zomer moeten toepassen ...Deze methode heeft wel een aantal voordelen . Je bent ten alle tijden mobiel met je mandje .Alleen , esthetisch gezien , had het mandje wat lager moeten zitten zodat je de randen niet ziet .Verder is het ook makkelijk wanneer je in de tuin werkt en andere zaken plant of bij plant De kans dat je de bollen hierbij beschadigd is nihil.Je weet precies waar ze zitten , ook als ze in rust zijn.Ik heb vroeger al wel eens regelmatig bolgewassen gekliefd bij tuinwerkzaamheden omdat ik niet meer wist waar er bollen zaten.Voor het overige is dit ook super gemakkelijk omdat ik bepaalde delen van de tuin aan het heraanleggen ben en zo kan ik tijdelijk verhuizen met die mandjes tot de definitieve plekken gereed zijn.   
« Laatst bewerkt op: 16 september 2022, 09:42:12 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #779 Gepost op: 16 september 2022, 09:43:48 »
Nog zo een bloeiwillige vorm/clone (beetje ongeacht het soort van lente/zomer ) is deze lutea die werd verzameld op Mt Pantokrator (Corfu) . Bollen blijven altijd gewoon buiten zitten , wel in een vijvermandje ...
Er zitten wel heel veel bollen in dat vijvermandje , Kris , knap resultaat ( heel goede kloon )

Ja echt een heel goede kloon  Danny ! Ik heb ze gisteren geteld ....bedoel de bloemen en knoppen die ik al zie ....Kwam aan 36 ...
« Laatst bewerkt op: 16 september 2022, 10:17:43 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "