Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151578 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #150 Gepost op: 23 september 2013, 23:02:44 »
En nog enkele om af te leren ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #151 Gepost op: 24 september 2013, 07:49:20 »
Mooi Theo . Van 'Dodona Gold ' wordt beweerd dat hij wat minder bloeiwillig is in onze contreien ondanks zijn meer noordelijke afkomst . Heb je hem al lang ?

Hier nog enkele opnames van Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' die zich koestert in de najaarszon.
Prachtige plaatjes van jou Sternbergia  Kris de 'Dodona Gold'staat nu 3 jaar in de tuin, laat hem in de grond zitten,in de zomer zoveel mogelijk droog.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Sternbergia
« Reactie #152 Gepost op: 24 september 2013, 09:41:49 »
En nog enkele om af te leren ..........
Dit gaat hier niet lukken Kris, heb dit al enkele malen geprobeerd maar krijg deze planten niet boven de grond. Moet toch een keer voor de bollen op nascholing bij jou want dit ziet er natuurlijk weer buitenaards uit.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Sternbergia
« Reactie #153 Gepost op: 24 september 2013, 09:46:17 »

Dit is al heel fraai, ik wacht nog op de ultieme topfoto met alle bloemen open, Luc.

Eindelijk wat zon vandaag, Frankie !
Helemààl open staan ze nog niet, maar het scheelt niet veel !   -2(

(Link naar bijlage)

Een festijn voor de bijtjes !

(Link naar bijlage)

16 bloemen in totaal  ;D

(Link naar bijlage)

Echt wel oogverblindend mooi, Luc.  ((14

Als Kris geen tijd heeft wil jij me wel een keer een spoedcursus geven is het niet Luc? Ik schreef als quote bij Kris buitenaards, bij jou gebruik ik de term hemels.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2013, 12:37:05 door Luc Gilgemyn »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #154 Gepost op: 24 september 2013, 10:38:20 »
Moet toch een keer voor de bollen op nascholing bij jou

Dat is natuurlijk een geweldig idee Ger en dan niet alleen voor jou, maar ook voor mij en voor vele anderen. Ik weet niet of er überhaupt ooit een lezing van Kris over Colchicums en Sternbergia's is geweest voor de VRV of NRV, maar dat zou geweldig zijn.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #155 Gepost op: 24 september 2013, 12:41:59 »
"Buitenaards" of "Hemels", maakt niet zoveel uit hé Ger, maar je hebt gelijk, in deze tijd van het jaar is die kleurenpracht nu eenmaal hoogst ongewoon !  ((4

Wat die cursus betreft, mijn manier om ze aan de bloei te krijgen door ze op te graven en ze op die manier een droge en warme zomer te bezorgen is misschien artificieel, maar wel afdoende !  Belangrijk is ook om een goede kloon vast te hebben denk ik zo, wellicht zijn er exemplaren die het hier veel minder goed doen, ondanks alle zorgen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #156 Gepost op: 24 september 2013, 20:27:15 »
Dit gaat hier niet lukken Kris, heb dit al enkele malen geprobeerd maar krijg deze planten niet boven de grond. Moet toch een keer voor de bollen op nascholing bij jou want dit ziet er natuurlijk weer buitenaards uit.

Dag Ger , bedankt voor de complimenten en superlatieven. Al zijn de bloemen dan wel hemels of buitenaards dan nog acht ik mijn aandeel eerder beperkt ....Het is alleszins veel makkelijker dan al die mooie Dionysia's kweken. Maar zoals bij de meeste mooie plantjes moet je mijn inziens vaak door een fase van mislukkingen en allerlei pogingen ......Zoals bij alles zijn er een paar tricks en handleidingen
Ik denk dat het in grote lijnen om het volgende gaat  :
1 /De beste en veiligste methode met zeker de grootste slaagkans is wat Luc hier al uitvoerig heeft beschreven , dus uitgraven nadat het blad is afgestorven en  "droog overzomeren "
2/ Tenzij je een koppigaard bent zoals ik en ook (te)weinig tijd hebt om altijd maar te graven/planten ;D  ........dan moet je zorgen dat ze buiten zo droog mogelijk blijven in de maanden juni/juli/augustus . Als je dat niet doet = alleen maar blad en geen bloem .
3/Inderdaad zijn er veel vormen en klonen. De planten hebben een redelijk verspreidingsgebied en er is aardig al wat gekweekt ook. Al naargelang die afkomst of welke kloon je hebt zal de bloei tegenvallen. Sommige klonen en vormen zijn er om bekend dat ze slecht tot zeer slecht bloeien.
4/ Het ene jaar is het andere niet ....in de regel houden ze eerder van zomers als degene die we kregen (als je de methode van Luc toepast lijkt me dat geen invloed te hebben) 
5/ Sternies houden van doorlatende maar voedzame grond. Regelmatig mesten en bijmesten volgens de methode van Ian Y. zou min of meer een noodzaak zijn .
6/ Als je goed kijkt naar de wortels zie je dat ze flink wat (lange) wortels aanmaken. In vermoed dat ze niet zo heel erg houden van potten (al zie je soms schitterende resultaten in pot)........Ik vermoed dat ze op zijn minst niet houden van een te kleine behuizing.
7/ Lutea zal doorgaans het meest kans geven op regelmatige bloei gevolgd door (in volgorde )sicula, greuteriana, colchiciflora ......   
« Laatst bewerkt op: 24 september 2013, 20:29:28 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #157 Gepost op: 24 september 2013, 20:32:28 »
Dat is natuurlijk een geweldig idee Ger en dan niet alleen voor jou, maar ook voor mij en voor vele anderen. Ik weet niet of er überhaupt ooit een lezing van Kris over Colchicums en Sternbergia's is geweest voor de VRV of NRV, maar dat zou geweldig zijn.

Zou ik met plezier willen doen hoor Gerrit ....ik vrees alleen dat een lezing met alleen Colchi's en Sternies voor de meesten heel saai zal zijn ...... :-\
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #158 Gepost op: 24 september 2013, 20:56:54 »
Dag Ger , bedankt voor de complimenten en superlatieven. Al zijn de bloemen dan wel hemels of buitenaards dan nog acht ik mijn aandeel eerder beperkt ....Het is alleszins veel makkelijker dan al die mooie Dionysia's kweken. Maar zoals bij de meeste mooie plantjes moet je mijn inziens vaak door een fase van mislukkingen en allerlei pogingen ......Zoals bij alles zijn er een paar tricks en handleidingen
Ik denk dat het in grote lijnen om het volgende gaat  :
1 /De beste en veiligste methode met zeker de grootste slaagkans is wat Luc hier al uitvoerig heeft beschreven , dus uitgraven nadat het blad is afgestorven en  "droog overzomeren "
2/ Tenzij je een koppigaard bent zoals ik en ook (te)weinig tijd hebt om altijd maar te graven/planten ;D  ........dan moet je zorgen dat ze buiten zo droog mogelijk blijven in de maanden juni/juli/augustus . Als je dat niet doet = alleen maar blad en geen bloem .
3/Inderdaad zijn er veel vormen en klonen. De planten hebben een redelijk verspreidingsgebied en er is aardig al wat gekweekt ook. Al naargelang die afkomst of welke kloon je hebt zal de bloei tegenvallen. Sommige klonen en vormen zijn er om bekend dat ze slecht tot zeer slecht bloeien.
4/ Het ene jaar is het andere niet ....in de regel houden ze eerder van zomers als degene die we kregen (als je de methode van Luc toepast lijkt me dat geen invloed te hebben) 
5/ Sternies houden van doorlatende maar voedzame grond. Regelmatig mesten en bijmesten volgens de methode van Ian Y. zou min of meer een noodzaak zijn .
6/ Als je goed kijkt naar de wortels zie je dat ze flink wat (lange) wortels aanmaken. In vermoed dat ze niet zo heel erg houden van potten (al zie je soms schitterende resultaten in pot)........Ik vermoed dat ze op zijn minst niet houden van een te kleine behuizing.
7/ Lutea zal doorgaans het meest kans geven op regelmatige bloei gevolgd door (in volgorde )sicula, greuteriana, colchiciflora ......
Met stelling 6 ga ik toch niet akkoord Kris. Integendeel zelfs, hoe meer bollen ik in een pot duw hoe beter ze groeien.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #159 Gepost op: 24 september 2013, 21:01:33 »
Dag Ger , bedankt voor de complimenten en superlatieven. Al zijn de bloemen dan wel hemels of buitenaards dan nog acht ik mijn aandeel eerder beperkt ....Het is alleszins veel makkelijker dan al die mooie Dionysia's kweken. Maar zoals bij de meeste mooie plantjes moet je mijn inziens vaak door een fase van mislukkingen en allerlei pogingen ......Zoals bij alles zijn er een paar tricks en handleidingen
Ik denk dat het in grote lijnen om het volgende gaat  :
1 /De beste en veiligste methode met zeker de grootste slaagkans is wat Luc hier al uitvoerig heeft beschreven , dus uitgraven nadat het blad is afgestorven en  "droog overzomeren "
2/ Tenzij je een koppigaard bent zoals ik en ook (te)weinig tijd hebt om altijd maar te graven/planten ;D  ........dan moet je zorgen dat ze buiten zo droog mogelijk blijven in de maanden juni/juli/augustus . Als je dat niet doet = alleen maar blad en geen bloem .
3/Inderdaad zijn er veel vormen en klonen. De planten hebben een redelijk verspreidingsgebied en er is aardig al wat gekweekt ook. Al naargelang die afkomst of welke kloon je hebt zal de bloei tegenvallen. Sommige klonen en vormen zijn er om bekend dat ze slecht tot zeer slecht bloeien.
4/ Het ene jaar is het andere niet ....in de regel houden ze eerder van zomers als degene die we kregen (als je de methode van Luc toepast lijkt me dat geen invloed te hebben) 
5/ Sternies houden van doorlatende maar voedzame grond. Regelmatig mesten en bijmesten volgens de methode van Ian Y. zou min of meer een noodzaak zijn .
6/ Als je goed kijkt naar de wortels zie je dat ze flink wat (lange) wortels aanmaken. In vermoed dat ze niet zo heel erg houden van potten (al zie je soms schitterende resultaten in pot)........Ik vermoed dat ze op zijn minst niet houden van een te kleine behuizing.
7/ Lutea zal doorgaans het meest kans geven op regelmatige bloei gevolgd door (in volgorde )sicula, greuteriana, colchiciflora ......
Met stelling 6 ga ik toch niet akkoord Kris. Integendeel zelfs, hoe meer bollen ik in een pot duw hoe beter ze groeien.

Eveneens zeer fraai, Luc, misschien moet jij maar eens een bijscholingscursus geven.  :D, Torhout is dan ook wat dichter bij deur dan Harelbeke en Rumst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #160 Gepost op: 25 september 2013, 20:32:48 »
Met stelling 6 ga ik toch niet akkoord Kris. Integendeel zelfs, hoe meer bollen ik in een pot duw hoe beter ze groeien.
Bedankt voor je reactie Luc.
Misschien heb ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt in "item 6 ".....Ik denk dat ze idd beter groeien als ze korter bij elkaar zitten . Is ook aangetoond tijdens de lezing van Ian Young. Maar ik heb ze ook al geprobeerd (wanneer ik nog maar 1 bolletje had bijv. )in vierkante potten van 7 x 7 en ik heb de indruk dat dit te ondiep is .......
Ik ben er sowieso nog niet uit voor potcultuur van Sternbergia ......Nadat ik niet helemaal overtuigd was van de cultuur in stenen potten onder mijn omstandigheden -en vooral  ook zeker om plaats te winnen -was ik overgegaan naar vierkante pvc-potten. Maar daar waar ik het idee heb dat dit bijv. hier  voor Crocus beter werkt heb ik voor de Sternies nog geen uitgesproken mening. Laat ons zeggen dat ik een paar Sternies goed buiten kan kweken maar dat het in potten zeker niet hetzelfde succes is ....Dus daar is het nog wat verder zoeken naar de beste methode .
     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #161 Gepost op: 26 september 2013, 13:18:24 »
Met stelling 6 ga ik toch niet akkoord Kris. Integendeel zelfs, hoe meer bollen ik in een pot duw hoe beter ze groeien.
Bedankt voor je reactie Luc.
Misschien heb ik mij een beetje verkeerd uitgedrukt in "item 6 ".....Ik denk dat ze idd beter groeien als ze korter bij elkaar zitten . Is ook aangetoond tijdens de lezing van Ian Young. Maar ik heb ze ook al geprobeerd (wanneer ik nog maar 1 bolletje had bijv. )in vierkante potten van 7 x 7 en ik heb de indruk dat dit te ondiep is .......
Ik ben er sowieso nog niet uit voor potcultuur van Sternbergia ......Nadat ik niet helemaal overtuigd was van de cultuur in stenen potten onder mijn omstandigheden -en vooral  ook zeker om plaats te winnen -was ik overgegaan naar vierkante pvc-potten. Maar daar waar ik het idee heb dat dit bijv. hier  voor Crocus beter werkt heb ik voor de Sternies nog geen uitgesproken mening. Laat ons zeggen dat ik een paar Sternies goed buiten kan kweken maar dat het in potten zeker niet hetzelfde succes is ....Dus daar is het nog wat verder zoeken naar de beste methode .
   
Voor weinig bollen per pot (wanneer ze al niet in stenen potten gaan) gebruik ik liefst 9x9 x12 hoog - dus diepere 9x9 cm
Torhout, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #162 Gepost op: 27 september 2013, 21:05:46 »
Eindelijk komen de eerste Sternbergia's in bloei in de rotstuin.
Sternbergia lutea.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #163 Gepost op: 28 september 2013, 22:13:03 »
1 bolletje geplant, 1 bloemetje gezien. Meer moet dat niet zijn.
Twee jaar geleden geplant.
Afkomst: de buren hadden er enkele meegebracht uit de streek van Menton (Fr).
Een andere bol had vorig jaar ook reeds gebloeid op een andere plaats.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #164 Gepost op: 28 september 2013, 22:27:53 »
1 bolletje geplant, 1 bloemetje gezien. Meer moet dat niet zijn.
Twee jaar geleden geplant.
Afkomst: de buren hadden er enkele meegebracht uit de streek van Menton (Fr).
Een andere bol had vorig jaar ook reeds gebloeid op een andere plaats.

Ja Eduard ......zo begint het ....en wordt je "bollenfreak " in no time . (waarschijnlijk nog meer na het zien van , je weet wel ...) ;)
Ze lijken het wel te willen doen in je tuin , graaf je ze uit in de zomer ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "