Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151462 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #225 Gepost op: 24 augustus 2014, 22:19:08 »
Bij mijn weten is deze Sternbergia sicula"Arcadian Sun" er vroeg bij.

Hey Theo ,

'Arcadian Sun' is één van de vroegbloeiende klonen die in cultuur zijn . Tenminste dat is mijn ervaring , hier is het ook altijd de eerste in de rij .......En meteen ook de best bloeiende wanneer het er op aan komt om ze winter en zomer in de tuin te laten. Ik heb ze al een aantal jaren uitgeplant in de rotstuin (ze blijven er altijd in de grond zitten )  en ook dit jaar gaan ze weer bloeien , de knoppen zijn aardig aan het aandikken ......
Deze vorm is in 1966 verzameld door Herbert & Molly Crook op 300m hoogte in de Pelops. Een vrij zuidelijke vorm dus en toch eentje die het goed doet in onze tuinen. Het was Michael Hoog die hem verder cultiveerde en er voor zorgde dat hij onze tuinen ging bevolken.
Interessante beschrijving Kris ((13,bij mij blijven ze ook in de grond zitten.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Sternbergia
« Reactie #226 Gepost op: 24 augustus 2014, 22:20:17 »
Bij mijn weten is deze Sternbergia sicula"Arcadian Sun" er vroeg bij.

Bij mij is er nog geen gele te zien.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #227 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:52:23 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #228 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:56:03 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...

Ja duidelijk eentje die een vliegende start neemt Luc. Wat ik gisteren ook al schreef , als ze vocht krijgen en de nachttemperatuur daalt maken ze er graag snel werk van. Of geef jij ze een dosis "gazonstart " mee ?  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #229 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:57:44 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...
Dat kun je wel zo stellen Luc,zoals ik begrijp haal jij de bollen uit de grond.
Ik heb dit echter niet gedaan,wel de hele zomer bedekt met een plexiglas plaatje.
Ziet er trouwens spectaculair uit.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #230 Gepost op: 27 augustus 2014, 18:59:58 »
Zoals elk jaar heb ik de bollen in april opgegraven mannen en ze hebben de zomer doorgebracht in een papieren zak op een droge plaats.
Dan schrikken ze natuurlijk hard wanneer ze plots zo'n zondvloed over zich heen krijgen...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Sternbergia
« Reactie #231 Gepost op: 27 augustus 2014, 21:34:11 »
Heel mooi resultaat Luc!  ((12
Sternbergia heeft zo te zien ook heel wat te bieden. Voor mij een nog onbekend gewasje!
Zal ik zeker eens aanplanten!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #232 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:46:36 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...

Ik wil absoluut geen discussie opstarten maar als ik zo naar jouw foto's kijk zou ik bijna zeggen dat dit een sicula is Luc. Maar wat geeft het ook , het noemt nu beide lutea....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #233 Gepost op: 29 augustus 2014, 21:52:46 »
Sternbergia sicula 'Arcadian Sun ' bloeit hier jaar na jaar buiten in de rotstuin. Ik ben bijna de tel kwijt maar dat moet zo ongeveer het zesde of zevende jaar op rij zijn. En zoals jullie weten worden deze bollen nooit uitgehaald en blijven ze winter en zomer zitten in de grond. Geen afdekking , niks hocus pocus gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Gestart met een paar bolletjes wordt het plekje gestaag groter. Ik merk sowieso nu al een 7 tal bloemen waarschijnlijk komen er daar nog bij. Ik had er dit jaar geen stuiver voor gegeven dat ze goed zouden bloeien omdat juli hier heel erg nat is geweest en dan staken ze even goed in de grond natuurlijk. Maar kijk , ze doen het toch maar weer. Echt bij mijn weten de beste cv voor buiten. Het is ook goed dat hij zo vroeg bloeit.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Sternbergia
« Reactie #234 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:09:19 »
Sternbergia sicula 'Arcadian Sun ' bloeit hier jaar na jaar buiten in de rotstuin. Ik ben bijna de tel kwijt maar dat moet zo ongeveer het zesde of zevende jaar op rij zijn. En zoals jullie weten worden deze bollen nooit uitgehaald en blijven ze winter en zomer zitten in de grond. Geen afdekking , niks hocus pocus gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Gestart met een paar bolletjes wordt het plekje gestaag groter. Ik merk sowieso nu al een 7 tal bloemen waarschijnlijk komen er daar nog bij. Ik had er dit jaar geen stuiver voor gegeven dat ze goed zouden bloeien omdat juli hier heel erg nat is geweest en dan staken ze even goed in de grond natuurlijk. Maar kijk , ze doen het toch maar weer. Echt bij mijn weten de beste cv voor buiten. Het is ook goed dat hij zo vroeg bloeit.     
Helemaal mee eens Kris,bij deze Sternbergia gebruik ik ook geen afdek materiaal. _08

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #235 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:45:56 »
Sternbergia sicula 'Arcadian Sun ' bloeit hier jaar na jaar buiten in de rotstuin. Ik ben bijna de tel kwijt maar dat moet zo ongeveer het zesde of zevende jaar op rij zijn. En zoals jullie weten worden deze bollen nooit uitgehaald en blijven ze winter en zomer zitten in de grond. Geen afdekking , niks hocus pocus gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Gestart met een paar bolletjes wordt het plekje gestaag groter. Ik merk sowieso nu al een 7 tal bloemen waarschijnlijk komen er daar nog bij. Ik had er dit jaar geen stuiver voor gegeven dat ze goed zouden bloeien omdat juli hier heel erg nat is geweest en dan staken ze even goed in de grond natuurlijk. Maar kijk , ze doen het toch maar weer. Echt bij mijn weten de beste cv voor buiten. Het is ook goed dat hij zo vroeg bloeit.     

Opmerkelijke evolutie, Kris, een leuk verhaal...misschien wel leuk genoeg om in een artikel te gieten,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #236 Gepost op: 29 augustus 2014, 22:58:12 »
Opmerkelijke evolutie, Kris, een leuk verhaal...misschien wel leuk genoeg om in een artikel te gieten,  ;)

Ah ja , waarom ook niet .....zal mijn potlood  is scherpen de komende donkere maanden  ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #237 Gepost op: 30 augustus 2014, 09:42:46 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...

Ik wil absoluut geen discussie opstarten maar als ik zo naar jouw foto's kijk zou ik bijna zeggen dat dit een sicula is Luc. Maar wat geeft het ook , het noemt nu beide lutea....

 :-\ ((15 ((15
Ik kan hier niets zinnigs over vertellen Kris, alleen dat hij ooit uit de stal van LucS kwam, misschien kan die er bij gelegenheid iets meer over kwijt ??  Maar die hele naamgeving binnen Sternbergia is één grote puinhoop zeker men blijft maar andere indelingen spuien...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Sternbergia
« Reactie #238 Gepost op: 30 augustus 2014, 14:56:35 »
Sternbergia lutea ssp lutea - uit hun zomerverblijf gehaald en uitgeplant op 16.8... Het water heeft ze goed gedaan blijkbaar...

Prachtig Luc  ((14

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Sternbergia
« Reactie #239 Gepost op: 31 augustus 2014, 21:08:57 »
Ik wil absoluut geen discussie opstarten maar als ik zo naar jouw foto's kijk zou ik bijna zeggen dat dit een sicula is Luc. Maar wat geeft het ook , het noemt nu beide lutea....
Waarom twijfel je aan de naam Kris ?
De foto's van Luc geven de juiste afmetingen en verhoudingen niet zo goed weer.
Torhout, West-Vlaanderen