Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151559 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #480 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:43:59 »
Je houdt ze zowel buiten als in pot. Heb je daar een bepaalde strategie, of probeer je er 1 buiten en 1 in pot. En wat bevalt je het best?


Je lange antwoord was behoorlijk cryptisch. Het komt er kort op neer, volgens mij, dat ieder maar moet zien wat voor hem/haar het beste werkt.
Sternbergia in de tuin, op een hoge en droge plek in de volle zon. Makkelijk gezegd, maar lastig gedaan. Hier in Noord Nederland was het een vrij natte zomer met enorme hoosbuien. Maar misschien is dat voor S. lutea minder een probleem
Potcultuur in plastic containers, snap ik. Daar blijven ze kurkdroog. Goed voor misschien S. sicula en S. greuteriana.
Doen wat Luc G zegt misschien. Buiten de tuin overzomeren en daarna terugplanten.
Ik heb trouwens ook dezelfde ervaring met overzomeren achter glas in de zon. Geen bloei.

Hier overzomeren ze in een papieren zak Gerrit en met zijn allen dan in een kartonnen doos.  -2(
Een collectie S. lutea die ik eens per vergetelheid heb laten overzomeren in de tuin heeft echter ook netjes gebloeid en dat al 3 jaar na elkaar nu.  Benieuwd of het dit jaar weer lukt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #481 Gepost op: 19 augustus 2017, 21:39:51 »
Toch wel erg prettig, dat je je weer wat actiever met het forum bemoeit. Kunnen we ook weer eens een "boom opzeten".

 ((12  Ja zoveel mogelijk ideeën uitwisselen en weten dat er geen exacte methode bestaat omdat de omstandigheden overal anders zijn he Gerrit ....En geen plant is gelijk ....dus ... -2(


 ((3 ((3 ((3 ((3   Heel juist !  En dit soort ideeën uitwisselen op vluchtige media als FB is zo goed als uitgesloten !  Dus, allen hierheen !  ))(10

Vind ik leuk.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #482 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:31:42 »
Je lange antwoord was behoorlijk cryptisch. Het komt er kort op neer, volgens mij, dat ieder maar moet zien wat voor hem/haar het beste werkt.

Oei .... ??? Dat was niet de bedoeling hoor Gerrit ... Bedoeling was zo duidelijk mogelijk te zijn ...Waar zit je nog mee ?
Ik heb veel "standplaatsvormen" van diverse gebieden en die reageren toch erg verschillend mijn inziens op de wijze van kweken ...
Voor de tuin is het inderdaad echt zoeken ....En is de methode van Luc G echt de beste en veiligste ...Maar mits hard zoeken naar de juiste spot en een heel erg doorlatend mengsel is er nog meer mogelijk . Een warme (zuidelijke gelegen ) tuin bied meer perspectieven ....Voor potten is het mi nodig dat die echt volledig droog blijven ( ook aan de wortels ) in de zomer . Maar "shoot  " als je nog zaken wil verklaard zien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #483 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:36:33 »
Ik heb trouwens ook dezelfde ervaring met overzomeren achter glas in de zon. Geen bloei.

Weet dat er ook klonen/vormen zijn die minder bloeirijk zijn ....En zoals gezegd ....te warm moet het ook niet worden ...Ook de lente is een heel belangrijke periode . Deze lente was heel goed , het mag niet te snel te heet en warm worden zodat de nieuwe bollen zich goed kunnen ontwikkelen .(te warm is te snel groeistilstand , wat achter glas wel kan gebeuren bij gebrek aan ventilatie en schermen ) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #484 Gepost op: 21 augustus 2017, 19:12:21 »
Je lange antwoord was behoorlijk cryptisch. Het komt er kort op neer, volgens mij, dat ieder maar moet zien wat voor hem/haar het beste werkt.

Oei .... ??? Dat was niet de bedoeling hoor Gerrit ... Bedoeling was zo duidelijk mogelijk te zijn ...Waar zit je nog mee ?
Ik heb veel "standplaatsvormen" van diverse gebieden en die reageren toch erg verschillend mijn inziens op de wijze van kweken ...
Voor de tuin is het inderdaad echt zoeken ....En is de methode van Luc G echt de beste en veiligste ...Maar mits hard zoeken naar de juiste spot en een heel erg doorlatend mengsel is er nog meer mogelijk . Een warme (zuidelijke gelegen ) tuin bied meer perspectieven ....Voor potten is het mi nodig dat die echt volledig droog blijven ( ook aan de wortels ) in de zomer . Maar "shoot  " als je nog zaken wil verklaard zien ...

Nee, niks aan de hand hoor, gewoon een aantal keren goed lezen om de essentie uit je stuk te halen. Ik heb zelf niet veel verschillende klonen. Eentje van Loes, die verklaarde dat het een slecht bloeiende was, nou dat bleek inderdaad het geval en eentje van Kreta en die heb ik nu 1 jaar en een bloemetje gehad. Ik heb nog nauwelijks ervaring met dit geslacht. En ervaring krijg je pas na vallen en opstaan.
Het nadeel van de "Luc-methode" is, dat je er aan moet denken na het afsterven van het blad.
Ik heb wel een mooie plek in de rotstuin. Omhooglopend en loodrecht op de zon. Daar staan ze nu, dus nog even afwachten of er wat moois uit komt.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #485 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:35:37 »
Nee, niks aan de hand hoor, gewoon een aantal keren goed lezen om de essentie uit je stuk te halen. Ik heb zelf niet veel verschillende klonen. Eentje van Loes, die verklaarde dat het een slecht bloeiende was, nou dat bleek inderdaad het geval en eentje van Kreta en die heb ik nu 1 jaar en een bloemetje gehad. Ik heb nog nauwelijks ervaring met dit geslacht. En ervaring krijg je pas na vallen en opstaan.
Het nadeel van de "Luc-methode" is, dat je er aan moet denken na het afsterven van het blad.
Ik heb wel een mooie plek in de rotstuin. Omhooglopend en loodrecht op de zon. Daar staan ze nu, dus nog even afwachten of er wat moois uit komt.

Je bent een doorzetter he Gerrit , dus komt wel goed ....Die van Kreta gaat wel een jaar of 2 nodig hebben om zich aan te passen hoor ....Is ook een normaal proces ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #486 Gepost op: 21 augustus 2017, 23:52:12 »

Het nadeel van de "Luc-methode" is, dat je er aan moet denken na het afsterven van het blad.


Ik heb een goede geheugensteun aan mijn potten Rhodohypoxissen die dan in groei komen Gerrit, die moeten dan in de vrijgekomen plaatsen !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #487 Gepost op: 22 augustus 2017, 16:49:22 »
'Arcadian Sun ' vandaag ....op zijn top ....

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #488 Gepost op: 22 augustus 2017, 18:58:01 »
Top, wat je zegt. 9 bloemen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #489 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:20:46 »
'Arcadian Sun ' vandaag ....op zijn top ....

(Link naar bijlage)

Whaaaaw   :o :o  ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #490 Gepost op: 22 augustus 2017, 19:55:46 »
'Arcadian Sun ' vandaag ....op zijn top ....


Mooi schouwspel Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #491 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:18:37 »
'Arcadian Sun ' vandaag ....op zijn top ....

(Link naar bijlage)

Kan niet beter, prachtig!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #492 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:04:16 »
Top, wat je zegt. 9 bloemen.

Ik had er 12 in totaal maar een drietal waren als uitgebloeid ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #493 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:05:07 »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #494 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:05:30 »
Kan niet beter, prachtig!

Merci Frankie....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "