Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 161230 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #150 Gepost op: 29 januari 2013, 21:47:05 »
Elk jaar doet hij dit, Ruben, als hij tenminste vast staat voor twee jaar! ik heb deze plant reeds sedert 2007 in bezit, hij groeit heel traag aan, moet hem eens proberen te chippen!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #151 Gepost op: 29 januari 2013, 22:00:11 »
Mooi, heeft veel potentieƫl in zich. Moet je zeker proberen te chippen.
Ik heb nogal last bij verschillende scharlockiitypes van bloeien in het blad.. komt deze er mooi boven?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #152 Gepost op: 29 januari 2013, 22:32:49 »
Sommige eerder kleinbloemige types hebben dat wel maar anderzijds is de tekening van het vele groen op de bloem dan zo fraai...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #153 Gepost op: 30 januari 2013, 10:24:13 »
Terug naar de orde van de dag: Belgische sneeuwklokjes. Wat vinden jullie van deze Galanthus nivalis var. 'Scharlockii'?

Heel mooi sneeuwklokje, Valentin! Doet me denken aan "Belles Etoiles" van Johan Mens (heel hoog genoteerd in mijn wensenlijst!), maar dat is dacht ik geen var. scharlockii.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #154 Gepost op: 30 januari 2013, 10:30:05 »
[...] en dan nog 2 bloemen per bloeistengel... doet hij dit elk jaar opnieuw of was het een goed gevoede bol?

Elk jaar doet hij dit, Ruben, als hij tenminste vast staat voor twee jaar!

Heeft ze ook twee bloemen per stengel, Valentin? Op de foto lijkt eerder sprake te zijn van twee bloemstengels, twee (gespleten) schutbladen en twee bloemen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #155 Gepost op: 30 januari 2013, 13:35:03 »
Sven ,niet altijd twee bloemstelen, zelfs meestal niet. Om alle karakteristieken te tonen moeten de meeste 'Scharlockii' lange tijd vaststaan. Dat merk je trouwens bij de meeste sneeuwklokjes. Kijk maar eens hoe het formaat van Galanthusbloemen verandert als een bol opdeelt van grootbloemigen zoals bv. 'Big Boy''.
Oranje getinte sneeuwklokjes als 'Jonathan, 'Anglesey Orange Tip' of 'Joy Cozens' tonen hun echte kleur pas het tweede jaar na verplanten. Dit is heel goed gekend van 'Lady Elphinstone': groen gedurende twee jaar na verplanten, dan pas weer geelbloemig. Er zijn talloze voorbeelden te noemen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #156 Gepost op: 30 januari 2013, 15:06:47 »
Sven, niet altijd twee bloemstelen, zelfs meestal niet.

Sorry dat ik, ondanks jouw antwoord, je dezelfde vraag nog eens anders stel, Valentin. Misschien begrijp ik jouw antwoord gewoon niet goed.
Volgens mij ziet Ruben op jouw foto twee bloemen per bloemstengel, terwijl ik denk dat het twee bloemen zijn aan twee verschillende bloemstengels. Wie heeft gelijk?
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2013, 11:44:58 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #157 Gepost op: 30 januari 2013, 18:48:49 »
Geen probleem, Sven. Het zijn idd twee verschillende bloemstelen uit twee bollen! Op de foto zit de tweede gewoon achter de eerste in.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #158 Gepost op: 31 januari 2013, 15:09:26 »
Weer een hele mooie sneeuwklok Valentin!

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #159 Gepost op: 7 februari 2013, 21:31:36 »
Het weer houdt de geselecteerde 'Scharlockii' nog even in knop, maar het ziet er zo beloftevol uit...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #160 Gepost op: 11 februari 2013, 13:41:46 »
Gisteren hier in de tuin de ganse namiddag John Grimshaw op bezoek gehad. Wat een eer viel me daarbij te beurt! Plots spotte ik een bijzonder fraaie virescente zaailing. Volgens John Grimshaw wellicht een zaailing van Grakes Green Bells.
Het is niet de eerste keer dat hier mooie zaailingen opduiken, maar deze lijkt erg veelbelovend.... Het is nog niet erg duidelijk of het alleen nivalisbloed in zich heeft.

Deze zaailing is opgedoken in een verwilderd bedje waar ik al jarenlang zaad van bijzondere klokjes uitstrooi, ca. 20 meter van GGB. Het viel ons (John Grimshaw, Johan Mens en mij) op toen we de Ukkelse baardkrielen hadden bekeken. En wat vinden jullie van deze zaailing uit 'Grakes Heredij'?
 
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 13:46:13 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #161 Gepost op: 11 februari 2013, 14:04:02 »
Dit lijkt weer een mooie aanvulling op je selecties te worden. Ik ben benieuwd naar de binnenste bloemblaadjes. Die toon je ons vast wel t.z.t.

Jullie hebben een zeer aangename middag gehad, denk ik. En wat een geluk, dat het bij jullie niet heeft gesneeuwd. Hier lag ongeveer 8 cm.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #162 Gepost op: 11 februari 2013, 16:14:35 »
Valentin,
Da's weer een veelbelovend klokje,ben benieuwd hoe hij er in volle bloei uitziet.Ze blijven maar komen daar bij jou.
Ik kan me voorstellen dat je een geweldige middag had met oa John Grimshaw ,jouw collectie is natuurlijk ook het bezichtigen waard.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #163 Gepost op: 11 februari 2013, 16:22:17 »
Helemaal eens met de dames, een veelbelovend sneeuwklokje!
Ik denk dat hier in het forum een aantal sneeuwklokjesliefhebbers actief is dat "Grakes Heredij" ook heel graag eens zou willen bezoeken... -7(    
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2013, 16:23:56 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #164 Gepost op: 11 februari 2013, 17:27:46 »
Wel, Sven, misschien moeten we een dergelijk bezoek eens organiseren? Een VRV-sneeuwklokjeslunch in 'Grakes Heredij'. Ooit doen we dat eens!
Wat betreft deze zaailing: de binnenste zijn volledig groen, maar dan zo'n zachtgroen met een witte rand rond de notch. Fraai ding eerlijk gezegd en duidelijk onderscheidbaar van bv. 'Grakes Green Bells' en bv. 'Cowhouse Green' of 'Green Tear'. Natuurlijk moet dit sneeuwklokje zich nog bewijzen, het is nog een jonge bloem immers!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'