Auteur Topic: Natte zomer  (gelezen 1210 keer)

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Natte zomer
« Gepost op: 29 juli 2014, 18:30:34 »
De regen van de afgelopen dagen heeft in delen van Nederland en België voor overlast gezorgd. Vervelend voor mensen wiens huis vol met water staat, maar ook vervelend voor de tuin. Op de site van de KNMI staat deze tekst:

In mei heeft het KNMI nieuwe klimaatscenario’s uitgebracht waaruit blijkt dat Nederland steeds vaker te maken met extreme regenbuien. Ook de buien van de afgelopen dagen passen in dat beeld. Uit de waarnemingen sinds 1950 blijkt dat de intensiteit van extreme neerslag toeneemt. Hoewel de KNMI’14 klimaatscenario’s onderling verschillen laten alle scenario’s een toename van extreme neerslag zien.

Er komt dus meer regen. Kunnen we straks nog wel bollen kweken in de volle grond, als dit zo door gaat? Hoe zit het met de formum-leden, die hun bollen in de volle grond hebben staan? Valt de schade mee?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Natte zomer
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2014, 21:11:25 »
Allen,

Ik probeer heel wat bollen buiten te kweken in volle grond. Naar analogie van Danny Bonnez zijn bollenbed.
Ik heb ook een bollenbed aangelegd naast een erg droge en goed drainerende buxushaag. Ik hoop er heel wat bollen te kunnen kweken. Op en andere plaats in de tuin lukt dit heel aardig.
Wat is belangrijk:
Bepaalde bollen kunnen wel regen verdragen in de zomer maar belangrijk is dat het GOED draineert. Als het water snel wegtrekt(zandgrond met veel grind) is dit ideaal.
Kunnen de bollen niet tegen regen in de zomer, dat breng ik ze in de zomer onder in een koude bollenbak. Crocussen zoals korolkowii, alatavicus, michelsonii enz MOETEN dit hebben. Vanaf oktober breng ik deze naar buiten.

Wat betreft toename van regen zullen we ook toename hebben van andere extremen. Wind (afgelopen winter), lange droogte en extreme hitte.

We staan voor een grote uitdaging maar ik geloof dat het in de toekomst voor bollen buiten positiever zal gaan. De regen is misschien negatief maar het milder wordende klimaat en of sneeuw in de winter kan enkel maar als positief worden onthaald.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Natte zomer
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2014, 22:49:20 »
Of we, voorlopig, een natte zomer hebben betwijfel ik toch.
Ook het voorjaar was droger dan normaal.

Het is niet omdat het één dag eens, op bepaalde plaatsen, extreem hard regent dat men een natte zomer heeft.
En het is niet omdat er meer extreme regenbuien gaan komen, dat er ook in hoeveelheid meer regen gaat vallen.

Ik vang hier meer dan 10.000 liter regenwater op om de planten mee te gieten.
Dit jaar is de eerste keer dat ik door mijn voorraad heen was en dat ik, uit noodzaak, de vleesetende planten een paar keer met leidingwater heb moeten gieten.

De bloembollen die in volle grond zitten zullen van die regen van gisteren niet zoveel last ondervinden.
Niet al het water dringt ook effectief in de grond. En moest er schade zijn, zal dit pas later te zien zijn. Dat kan nu nog niemand zeggen.
Tenzij ze weggespoeld zijn natuurlijk.

Er zijn heel wat liefhebbers die al bloembollen/planten verloren zijn door de term 'droge rustperiode'.
Veel mensen begrijpen hieruit effectief maanden droog houden, en laten dus eigenlijk hun bloembollen/planten uitdrogen.
Mensen die hun bloembollen uitgraven bewaren die vaak in vochtige turfmolm of een ander medium dat licht vochtig gemaakt is.
Bloembollen in pot worden dan weer in een zandbed geplaatst. En dit zand wordt ook wel eens licht vochtig gemaakt. Zeker als die potten dan nog in een serre staan of geplaatst worden. De temperatuur in een serre gaat vaak hoger dan 40/50°C.
In volle grond zullen ze die temperaturen nooit krijgen.

Dus droge rustperiode wil niet zeggen, helemaal geen vocht geven.

Even van het topic af maar de meeste van mijn succulenten krijgen een droge winterrust, en dan bedoel ik effectief maanden zonder water. Eind september geef ik nog eens goed water en dan krijgen ze pas hun eerste vocht ergens in maart. Afhankelijk van de weersomstandigheden.

Dus door die term droge rustperiode ben ik dus ook al planten/bloembollen kwijtgespeeld.
Misschien een puntje van aandacht bij voordrachtgevers/auteurs om dit even te verduidelijken.




Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)