Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Vermeerderen van Orchidaceae

Wanneer in invitro?

(1/3) > >>

Brian Blanken:
 :D, daar jan het heeft over uit invitro heb ik toch nog wel even de vraag wat ik het beste moment om te starten met invitro ?

ik heb namelijk nu vers zaad van mijn Dactylorhiza, en 2 l aan medium besteld

moet dit zaad een koude periode doorstaan of is dit niet nodig

ik had dit namelijk wel met mijn vorige experiment gedaan maar  lees telkens dat het het beste is vers zaad   te gebruiken

mvg

Peter Rijntjes:
Hoi Brian,

dat ligt eraan of je de zaden steriel maakt met een bleek oplossing. Eigenlijk moet dat wel als je in vitro gaat zaaien, daarmee doorbreek je gelijk de kiemings remmers. Je hoeft dan dus geen koude periode in te lassen.
Zaaien van de Dact. zou ik nu doen, omdat deze zaden binnen 2 maanden wel gekiemd zijn. Je kan in de winter/ vroege voorjaar nog een keer replaten en dan in Mei verspenen in community potten.
Jaja, zo snel gaat dat.......hahaha

 ;)

Brian Blanken:
ok peter

bedankt voor de info :-)

mvg

Jan van Triest:
Hoi Brian

Ik zou denk ik ook nu zaaien. Vooral de orchideen die eerst een koude periode moeten hebben. Ik ga zelf weer in september zaaien. Dit op advies van diverse ervaren kwekers. Van januari tot ca maart moeten de protocornen een koude periode hebben. Dit advies ga ik ook uit proberen.
De zaden van cypen gaan bij mij eerst een drie maand  de koelkast in om eventueel de kiemrust te door breken.
Als leidraad voor het steriliseren hou ik het boekje van de vov aan.

Brian Blanken:
Ok

Dan zal ik dit weekend al beginnen met mijn eerte zaai experiment

Ondertussen heb ik alles in huis . ;D

Foto’s volgen  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie