Nieuws > Nieuw forumlid?

Nieuw forumlid!

(1/3) > >>

Stefan Aelbrecht:
Hallo allen,

Mijn naam is Stefan Aelbrecht, en ben hier terechtgekomen via plantenkwekerij Cathy Portier.
Recent ben ik daar geweest, met het oog op aanschaf van materiaal voor accentplanten. Daar lag een boekje met nodige info om op dit forum terecht te komen.
Zoals gezegd zijn accentplanten mijn grootste interesse, wat dit forum betreft, al kan ik de vele foto's van rotstuinen zeker appreciëren. Ik ben hier dus vooral met het oog op de opkweek van alpiene planten in potten. Wat mij momenteel vooral interesseert zijn vermeerderingstechnieken.

Ik heb reeds het genoegen gehad om Lilly-anne te ontmoeten via de Vlaamse bonsaivereniging, afdeling Waasland. Ik ben vorige week haar tuin gaan bezichtigen en ben daar uiteindelijk vertrokken met heel wat leuk materiaal.

Lily-Anne Vereecken:
Dag Stefan !
Hartelijk welkom op het forum . Hier zal je heel wat leesvoer vinden  en een tijdje zoet mee zijn. Met de zoek functie kan je heel snel en  gericht zoeken en uiteraard vragen staat hier vrij. Veel plezier! Hopelijk zullen de plantjes goed aanslaan bij jou.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Stefan Aelbrecht op 30 oktober 2014, 23:57:39 ---Hallo allen,

Mijn naam is Stefan Aelbrecht, en ben hier terechtgekomen via plantenkwekerij Cathy Portier.
Recent ben ik daar geweest, met het oog op aanschaf van materiaal voor accentplanten. Daar lag een boekje met nodige info om op dit forum terecht te komen.
Zoals gezegd zijn accentplanten mijn grootste interesse, wat dit forum betreft, al kan ik de vele foto's van rotstuinen zeker appreciëren. Ik ben hier dus vooral met het oog op de opkweek van alpiene planten in potten. Wat mij momenteel vooral interesseert zijn vermeerderingstechnieken.

Ik heb reeds het genoegen gehad om Lilly-anne te ontmoeten via de Vlaamse bonsaivereniging, afdeling Waasland. Ik ben vorige week haar tuin gaan bezichtigen en ben daar uiteindelijk vertrokken met heel wat leuk materiaal.

--- Einde van citaat ---

Welkom op ons forum, Stefan !  Bij Cathy komen we allemaal hier wel eens terecht, niet !!  ;)
Over opkweek en vermeerderen is er al heel wat info op het Forum te vinden, je zal hier ongetwijfeld je gading vinden.
En als je vragen hebt kan je er hier altijd mee terecht !

Wat bedoel je eigenlijk precies met accentplanten ?

Stefan Aelbrecht:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 oktober 2014, 08:59:32 ---
Welkom op ons forum, Stefan !  Bij Cathy komen we allemaal hier wel eens terecht, niet !!  ;)
Over opkweek en vermeerderen is er al heel wat info op het Forum te vinden, je zal hier ongetwijfeld je gading vinden.
En als je vragen hebt kan je er hier altijd mee terecht !

Wat bedoel je eigenlijk precies met accentplanten ?

--- Einde van citaat ---

Accentplanten (eigenlijk is het engelse companion plant een betere term) zijn planten in pot die gebruikt worden bij het tentoonstellen van bonsaï.
Veel van de plantensoorten die men daar gebruikt zijn ook terug te vinden in jullie rotstuinen en of interessegebied. Een aantal soorten die vaak terugkeren in die accentcomposities zijn varens, hosta's, saxifraga, .... Deze planten zijn vaak geschikt omwille van het formaat en de mogelijkheid om het toch goed te doen in een beperkt medium. Deze accentplanten worden dus vooral gebruikt als een aanvulling van de boom op zich. Meestal proberen ze een seizoen/gevoel op te wekken.

Zoals je dus kan lezen is de interesse in accentplanten gegroeid door het beoefenen van bonsaï. Het is pas het laatste jaar, bij het bekijken van tentoonstellingsfotos, dat mijn interesse in accentplanten enorm gegroeid is. Het kan zelfs beschouwd worden als een hobby op zich, onder de naam kusamono. Ik hoop dat dit een voldoende verduidelijking biedt?

Een aantal voorbeelden - van het web geplukt.


Henk Wolfs:
Hallo Stefan,

Zulke accentjes zien wij hier graag geplaatst.
Ook van mij een hartelijk welkom.

ik wist niet van het bestaan van deze plantwijze. Zelf heb ik een aantal bonsaischaaltjes kunnen bemachtigen een tijdje terug, die klaar staan om als mini-mini-trog te gaan worden ingericht (hoofdzakelijk met zelf gezaaide Draba's.

Veel plezier hier op het forum en met je plantjes.

Vriendelijke groeten,
Henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie