Auteur Topic: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !  (gelezen 164402 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #240 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:01:23 »
Dat is een kostbaar en kostelijk trogje. Dat duizelt een beetje van al die kampioenen bij elkaar.

Ik vrees dat het straks na de winter nog meer kostelijk kan zijn Gerrit , of misschien wel na de volgende hittegolf .....als er mogelijk een deel naar de eeuwige jachtvelden zijn ?
Maar ik heb ze maar allemaal bij mekaar gezet , kan ik ze misschien beter in het oog houden ...Hopelijk gedragen de kampioenen zich een beetje  ;) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #241 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:47:57 »
Jawadde, Kris. ((14
Ik hoop voor jou dat deze kwetsbare schoonheden zich in alle tevredenheid in de trog zullen nestelen.
Pas ook maar op voor de merels, want Androsace helvetica ben ik door de jaren heen al een keer of vier aan die lieverds verloren.
Maar ja, misschien woon jij minder in de 'wilde natuur' dan mij.
En  Androsace bisulca kan helemaal niet tegen hete zomerdagen en zwoele nachten. Alsof dat niet genoeg is, staat die ook hoog op het verlanglijstje van onze slijmerige vriend, de slak.
Dat geldt trouwens ook voor Androsace ciliata, je mag daar gans het jaar op letten, 1 dag onoplettendheid gepaard gaand met bakken vol regen, wat resulteert in bakken vol slakken, volstaat om die totaal opgevreten terug te vinden. Heb ik vandaag ondervonden ....
Het is wel de bedoeling niet wat anti-reclame te maken voor Androsace, want ik ben er nog altijd wild van .... ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #242 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:19:41 »
Jawadde, Kris. ((14
Ik hoop voor jou dat deze kwetsbare schoonheden zich in alle tevredenheid in de trog zullen nestelen.
Pas ook maar op voor de merels, want Androsace helvetica ben ik door de jaren heen al een keer of vier aan die lieverds verloren.
Maar ja, misschien woon jij minder in de 'wilde natuur' dan mij.
En  Androsace bisulca kan helemaal niet tegen hete zomerdagen en zwoele nachten. Alsof dat niet genoeg is, staat die ook hoog op het verlanglijstje van onze slijmerige vriend, de slak.
Dat geldt trouwens ook voor Androsace ciliata, je mag daar gans het jaar op letten, 1 dag onoplettendheid gepaard gaand met bakken vol regen, wat resulteert in bakken vol slakken, volstaat om die totaal opgevreten terug te vinden. Heb ik vandaag ondervonden ....
Het is wel de bedoeling niet wat anti-reclame te maken voor Androsace, want ik ben er nog altijd wild van .... ;D

Afwachten en nog eens afwachten Jan .....wie niet waagt .......
Oh maar van die geniepige vijandjes heb ik hier ook ! Slakken al zeer zeker , merels zijn er ook genoeg maar de ergste zijn nog "de kauwen "  (of zijn het kraaien ?) Zij gaan hier tegenwoordig te keer dat het niet meer schoon is ! Zitten hier soms met 20 tegelijk in de tuin .Ze worden nog extra gelokt doordat de buurman (die kippen, duiven ed zitten heeft) massa's eten gooit in zijn open vogel en kippenren ...Komen ze massaal op af en verkennen dan maar gelijk onze tuin.
Vorige week : twee turfblokken herleid tot schroot (blokken gewoon uit mekaar gehaald) , paar plantjes eruit gehaald , in de tufrotstuin zitten pikken in mijn Kelseya's . Ze zijn daar zo aan de gang geweest dat er enkele losse tufstenen (ongeveer vuistgrootte) op andere plaatsen lagen tegen 's avonds . Stenen op het gazon ed , enfin die gasten gaan blijkbaar te keer  -3( -3)( --2 2-)( )-12
Je hebt overigens gelijk wat betreft de Andro's ....Er zitten er een paar tussen waarvan je de handleiding best even kan lezen ....maar ik vrees geen garantie te hebben .Eigenlijk zijn er een paar bij waarvan je haast op voorhand kan weten dat de kans op succes eerder klein is . Maar ik kan er niet aan doen , ik ben koppig . De trog krijgt sowie nog een ander plekje , waar het in de zomer toch iets koeler blijft .

Nu de kans dat ik slaag is na je bericht weer vergroot want een "gewaarschuwd man is er twee waard "
En kijk naar onze duivels .....die waren een jaar terug ook nog kansloos en kijk nu ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #243 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:11:51 »
Het zullen wel kauwen zijn, het stikt er hier ook van, maar die blijven hier weg en vertonen zich enkel op het land.
Ze zijn allicht bang van mijn honden.

Het is inderdaad soms niet makkelijk ...en nog minder eenvoudig.

Gelukkig zijn wij koppig. --3

Nu ontbinden de Duivels nog hun duivels.
Ga verder kijken.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #244 Gepost op: 12 november 2013, 10:35:54 »
Het tweede kleine trogje, dat ik heb gemaakt (zie post 210 van dit Topic) heeft inmiddels ook z'n plaats in de tuin gekregen, beplant met diverse Sempervivum-soortjes.



Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #245 Gepost op: 27 februari 2014, 19:06:10 »
Nog wat namen van de planten in deze kersverse trog ... (in grote lijnen van links naar rechts en van boven naar onder maar in de breedterichting van de trog  )
Androsace aff. delavayi (niet te zien op deze foto )-Eritrichium howardii   A. pyrenaica - A. pavlovskyi - Saxifraga columnaris - A. pubescens - nogmaals A. pubescens - Chamaecyparis obtusa  vorm - A. tapete - A ochotense - A. aff yargongensis (heel klein beetje in beeld )- A. helvetica - A. bisulca var. brahmaputra - A. yargongensis - A. vandelii - A. bayaharshanii .

De winterbedekking die er sinds midden november over was gegaan (en op droge dagen wel is verwijderd werd )is er ondertussen afgehaald. Ik denk dat er 1 of 2 Andro-tjes gesneuveld zijn (yargongensis en bisulca )maar de rest ziet er picco bello uit ......Voorlopig toch .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #246 Gepost op: 27 februari 2014, 20:17:47 »
Ziet er positief en veelbelovend uit Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #247 Gepost op: 27 februari 2014, 21:30:53 »
Nog wat namen van de planten in deze kersverse trog ... (in grote lijnen van links naar rechts en van boven naar onder maar in de breedterichting van de trog  )
Androsace aff. delavayi (niet te zien op deze foto )-Eritrichium howardii   A. pyrenaica - A. pavlovskyi - Saxifraga columnaris - A. pubescens - nogmaals A. pubescens - Chamaecyparis obtusa  vorm - A. tapete - A ochotense - A. aff yargongensis (heel klein beetje in beeld )- A. helvetica - A. bisulca var. brahmaputra - A. yargongensis - A. vandelii - A. bayaharshanii .

De winterbedekking die er sinds midden november over was gegaan (en op droge dagen wel is verwijderd werd )is er ondertussen afgehaald. Ik denk dat er 1 of 2 Andro-tjes gesneuveld zijn (yargongensis en bisulca )maar de rest ziet er picco bello uit ......Voorlopig toch .   

Dat trogje zou ik binnenkort nog wel eens willen terug zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #248 Gepost op: 27 februari 2014, 22:33:19 »
Yargongensis en bisulca ? Dood-normaal (sorry voor de woordspeling) dat die na de winter (winter ?) dood zijn.
Ik heb nog nooit iets anders geweten.
Ik ben altijd al een fan geweest van Androsace, maar deze twee lieverds ga ik mij nooit meer aanschaffen.
Enkel verloren geld, spijt en machteloosheid brengen die teweeg.
Dionysia is 10 keer gemakkelijker dan deze schoonheden. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #249 Gepost op: 28 februari 2014, 11:35:51 »
Zit nu in de massaproduktie van kleine trogjes, zoals links op de onderste foto. ;)






Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #250 Gepost op: 28 februari 2014, 12:23:49 »
Zit nu in de massaproduktie van kleine trogjes, zoals links op de onderste foto. ;)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Knap werk Gerard !  De doe-het-zelver ontwaakt uit zijn winterslaap !  -2( -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #251 Gepost op: 28 februari 2014, 12:49:12 »
Zit nu in de massaproduktie van kleine trogjes, zoals links op de onderste foto. ;)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Knap werk Gerard !  De doe-het-zelver ontwaakt uit zijn winterslaap !  -2( -7(
Ja, en waar die vandaan komen, daar staan er al weer twee, net gestort. ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #252 Gepost op: 27 april 2014, 17:33:28 »
De winterbedekking die er sinds midden november over was gegaan (en op droge dagen wel is verwijderd werd )is er ondertussen afgehaald. Ik denk dat er 1 of 2 Andro-tjes gesneuveld zijn (yargongensis en bisulca )maar de rest ziet er picco bello uit ......Voorlopig toch .   

Er is al wel wat bloei te bespeuren in mijn Andro-trogje  (ik heb ze ondertussen ook moeten verslepen naar een andere locatie en dat viel behoorlijk tegen )Voor de grote bloei is het allicht nog 1 of 2 jaartjes te vroeg maar geduld is een schone deugd ..
Deze vandellii is de eerste die toch al wat bloemen ten toon spreid .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15564
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #253 Gepost op: 27 april 2014, 19:20:07 »
Ook deze jonge plantjes van A. pubescens laten zich niet onbetuigd ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #254 Gepost op: 27 april 2014, 21:58:28 »
De winterbedekking die er sinds midden november over was gegaan (en op droge dagen wel is verwijderd werd )is er ondertussen afgehaald. Ik denk dat er 1 of 2 Andro-tjes gesneuveld zijn (yargongensis en bisulca )maar de rest ziet er picco bello uit ......Voorlopig toch .   

Er is al wel wat bloei te bespeuren in mijn Andro-trogje  (ik heb ze ondertussen ook moeten verslepen naar een andere locatie en dat viel behoorlijk tegen )Voor de grote bloei is het allicht nog 1 of 2 jaartjes te vroeg maar geduld is een schone deugd ..
Deze vandellii is de eerste die toch al wat bloemen ten toon spreid .

Verslepen naar een andere locatie? Omdat hij dan te zonnig stond, misschien?
Lichtervelde, West-Vlaanderen