Auteur Topic: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !  (gelezen 164752 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #285 Gepost op: 9 september 2014, 23:47:27 »
Oppassen met Draba ossetica var. ramosa en Draba longisiliqua, die verdragen maar weinig water over zich.

Houden we rekening dank je ((4
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #286 Gepost op: 10 september 2014, 13:02:20 »
Nog vergeten te zeggen, Luc, bedankt voor het verplaatsen van mijn topic.  ((4
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #287 Gepost op: 10 september 2014, 14:11:43 »
Nog vergeten te zeggen, Luc, bedankt voor het verplaatsen van mijn topic.  ((4

No worries Jan !  Graag gedaan !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #288 Gepost op: 23 september 2014, 16:10:02 »
Gisteren naar de bouwmarkt geweest en wat materialen gekocht voor de afdakjes. Vandaag begonnen resultaat zie foto's. Ze gaan er voorlopig weer af maar moest ze even passen.

Het plexiglas, met de folie er nog op, ik denk dat ik hem erop laat zodat de zon er niet te fel op schijnt in de winter.
Omgeving Roosendaal

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #289 Gepost op: 28 september 2014, 21:35:10 »
Vandaag bij mooi weer mijn nieuwe trog ingericht.
De kleine steentjes lijken er niet bij te passen, maar ze zijn nog te droog ze moeten nog een poos buiten liggen.
om wat van kleur te verschieten zodat ze erbij passen.
Dit zit er in:
Saxifraga callosa 'suberbra'
Erodium reichardi alba
Geranium dalmaticum
Erigeron alpinus
Draba archibaldii
Dianthus berlin 'snow'
Arabis seundermanii
Androsace albana
Erigeron variabile
Arabis bryoides
Armeria maritima dussel dorfer stoln.
De keien heb ik tegelijker tijd met de rotsplanten ingedaan.
Wel heb ik ze een deel het zand ingeslagen anders liggen ze er te veel boven op.(niet mooi)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #290 Gepost op: 28 september 2014, 22:46:17 »
Gisteren naar de bouwmarkt geweest en wat materialen gekocht voor de afdakjes. Vandaag begonnen resultaat zie foto's. Ze gaan er voorlopig weer af maar moest ze even passen.

Het plexiglas, met de folie er nog op, ik denk dat ik hem erop laat zodat de zon er niet te fel op schijnt in de winter.

Spijtig dat de folie groen is Jan , dat neemt meer licht weg dan witte folie denk ik . Is het echt noodzakelijk van al die troggen droog te overwinteren? Zijn het zo'n gevoelige soorten?

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #291 Gepost op: 28 september 2014, 23:40:50 »
Gisteren naar de bouwmarkt geweest en wat materialen gekocht voor de afdakjes. Vandaag begonnen resultaat zie foto's. Ze gaan er voorlopig weer af maar moest ze even passen.

Het plexiglas, met de folie er nog op, ik denk dat ik hem erop laat zodat de zon er niet te fel op schijnt in de winter.

Spijtig dat de folie groen is Jan , dat neemt meer licht weg dan witte folie denk ik . Is het echt noodzakelijk van al die troggen droog te overwinteren? Zijn het zo'n gevoelige soorten?

Er zitten gevoelige soorten bij Lily-Anne, en heb maar gelijk voor alle troggetjes dakjes gemaakt. In onze vorige tuin (op 600 meter aan de voet van het reuzengebergte) viel er meestal half november een pak sneeuw, dus alles was lekker toegestopt. Dan hebben ze ook geen zonlicht. Vorst en zonlicht is dikwijls funest, de plant gaat dmv fotosynthese proberen wat aan zijn groei te doen maar hij kan geen waterstof opnemen uit de grond, die is bevroren, daarom de groene folie.
Voor de minder gevoelige is het ook niet verkeerd denk ik, wel geef ik als het erg droog wordt en niet vriest een beetje water af en toe. Maar ik zet ze er half nov/ dec pas op. Wordt het niets, geen man overboord, doen we het volgend jaar anders.
Maar graag opmerkingen als ik het verkeerd zie.
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #292 Gepost op: 29 september 2014, 08:40:46 »
Bijzonder geslaagde afdakjes Jan !  Ze zullen het ongetwijfeld uitstekend doen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #293 Gepost op: 29 september 2014, 10:10:07 »
Vandaag bij mooi weer mijn nieuwe trog ingericht.
De kleine steentjes lijken er niet bij te passen, maar ze zijn nog te droog ze moeten nog een poos buiten liggen.
om wat van kleur te verschieten zodat ze erbij passen.
Dit zit er in:
Saxifraga callosa 'suberbra'
Erodium reichardi alba
Geranium dalmaticum
Erigeron alpinus
Draba archibaldii
Dianthus berlin 'snow'
Arabis seundermanii
Androsace albana
Erigeron variabile
Arabis bryoides
Armeria maritima dussel dorfer stoln.
De keien heb ik tegelijker tijd met de rotsplanten ingedaan.
Wel heb ik ze een deel het zand ingeslagen anders liggen ze er te veel boven op.(niet mooi)

Heel mooi gedaan Bert, weer een mooi object erbij.  ((12 ((12
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #294 Gepost op: 29 september 2014, 10:13:24 »
Ik heb ook wel mijn twijfels, Jan, als ik dat zo zie. Net als Lily Anne.

Als het grondmedium zeer zeer doorlatend is, en de drainage gaten groot en niet verstopt, zijn de meeste planten  beter af in de open lucht. De trog met de Dianthus bv.
De groene folie is volgens mijn bescheiden mening alleen maar negatief voor de planten. Ik weet wel niet hoe donker het er onder is, maar over het algemeen zijn wintergroene planten juist gediend met zoveel mogelijk licht. Je redenatie dat ze in Tsjechiƫ onder de sneeuw liggen: Sneeuw is acceptabel, maar het moet niet per se.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2014, 12:45:45 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #295 Gepost op: 29 september 2014, 10:55:00 »
Ik heb ook wel mijn twijfels, Jan, als ik dat zo zie. Net als Lily Anne.

Als het grondmedium zeer zeer doorlatend is, en de drainage gaten groot en niet verstopt, zijn de planten beter af zonder. Het llijkt me.dat de planten, op een enkeling na zelfs beter af zijn in de buitenlucht.  De trog met de Dianthus bv.
De groene folie is volgens mijn bescheiden mening alleen maar negatief voor de planten. Ik weet wel niet hoe donker het er onder is, maar over het algemeen zijn wintergroene planten juist gediend met zoveel mogelijk licht. Je redenatie dat ze in Tsjechiƫ onder de sneeuw liggen: Sneeuw is acceptabel, maar het moet niet per se.
Dank je Gerrit voor je opmerkingen.  Ik heb ze erop gehad en ze staan op ongeveer 30 cm van de planten vandaan, nog veel licht krijgen ze. De omstandigheden in nederland zijn natuurlijk anders dan in de bergen. Jullie hebben daar meer ervaring mee. Hier vriest het meestal niet zo hard. Ik twijfel nog wat te doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Omgeving Roosendaal

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #296 Gepost op: 29 september 2014, 12:56:52 »
Nog even...

Meestal leggen we glasplaatjes over individuen, flink hoog, opdat er voldoende luchtwerveling onder de plaat kan komen. Zo kan het medium trouwens ook opdrogen, want in de winter is de luchtvochtigheid hier zo hoog, Jij hebt bv heel moeilijke Draba's naast weinig veeleisende staan. Dat het hier niet zo hard vriest is een fabeltje. Afgelopen winter was hier de minimum temperatuur -3, maar de 2 jaren ervoor zelfs tot -23, bij kale vorst.
Vocht is het grote probleen hier in de herfst en winter. Dus elk zonnestraaltje is welkom.

Maar Jan, er is bijna geen wet te hanteren. Elke tuin, elke standplaats, elke winter, het is maatwerk. Je kunt alleen maar wat vuistregels hanteren.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #297 Gepost op: 29 september 2014, 14:14:22 »
Nog even...

Meestal leggen we glasplaatjes over individuen, flink hoog, opdat er voldoende luchtwerveling onder de plaat kan komen. Zo kan het medium trouwens ook opdrogen, want in de winter is de luchtvochtigheid hier zo hoog, Jij hebt bv heel moeilijke Draba's naast weinig veeleisende staan. Dat het hier niet zo hard vriest is een fabeltje. Afgelopen winter was hier de minimum temperatuur -3, maar de 2 jaren ervoor zelfs tot -23, bij kale vorst.
Vocht is het grote probleen hier in de herfst en winter. Dus elk zonnestraaltje is welkom.

Maar Jan, er is bijna geen wet te hanteren. Elke tuin, elke standplaats, elke winter, het is maatwerk. Je kunt alleen maar wat vuistregels hanteren.
Nogmaals dank  ((4
Omgeving Roosendaal

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #298 Gepost op: 29 september 2014, 17:22:57 »
Gisteren naar de bouwmarkt geweest en wat materialen gekocht voor de afdakjes. Vandaag begonnen resultaat zie foto's. Ze gaan er voorlopig weer af maar moest ze even passen.

Het plexiglas, met de folie er nog op, ik denk dat ik hem erop laat zodat de zon er niet te fel op schijnt in de winter.
Ik zou de groene folie er zeker afhalen Jan. In ons klimaat hebben de planten gedurende de winter zoveel mogelijk licht nodig. Fel is de winterzon niet, en zeker niet dat het enige schade zou kunnen toebrengen.

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !
« Reactie #299 Gepost op: 29 september 2014, 17:45:23 »
Gisteren naar de bouwmarkt geweest en wat materialen gekocht voor de afdakjes. Vandaag begonnen resultaat zie foto's. Ze gaan er voorlopig weer af maar moest ze even passen.

Het plexiglas, met de folie er nog op, ik denk dat ik hem erop laat zodat de zon er niet te fel op schijnt in de winter.
Ik zou de groene folie er zeker afhalen Jan. In ons klimaat hebben de planten gedurende de winter zoveel mogelijk licht nodig. Fel is de winterzon niet, en zeker niet dat het enige schade zou kunnen toebrengen.
ook weer dank voor de goede raad Ger   ((4
Omgeving Roosendaal