Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Tulipa 2012

(1/36) > >>

Frankie Wulleman:
Nog geen bloemen, maar bij deze T. pulchella var. violacaea (foto 1) zal het alleszins niet lang meer duren en ook T. iliensis (foto 2 en 3) laat zich niet onbetuigd. Toch niet meer normaal?????????????????????????????

Wim Boens:
Echt wel veel te vroeg, sebiet zullen ze nog schrikken met de komende vorst!

Ik zie daar op de eerste foto van T. iliensis ook twee diertjes die ik nu niet verwacht. Een huisjesslakje en een bladluis; wel opletten voor die laatste want dat is een vector voor virussen.

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Wim Boens op 14 januari 2012, 17:27:03 ---Echt wel veel te vroeg, sebiet zullen ze nog schrikken met de komende vorst!

Ik zie daar op de eerste foto van T. iliensis ook twee diertjes die ik nu niet verwacht. Een huisjesslakje en een bladluis; wel opletten voor die laatste want dat is een vector voor virussen.

--- Einde van citaat ---

Inderdaad Wim, ik heb ze pas gezien wanneer ik de foto's op de pc aan het bekijken was. Bladluizen kunnen dus virissen overdragen?

De slakjes zijn dezer dagen al heel actief. De crocusjes die ik elders al liet zien, zijn nog heel gaaf, maar ik heb er al verscheidene waarvan de bloemen al helemaal zijn afgevreten.

Lina Hesseling:
Ik heb vandaag veel slakken naar de slakkenhemel bevorderd. --1
Bij het opruimen van wat bladresten vond ik ettelijke slakken.

Lina.

Wim Boens:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2012, 18:46:59 ---Inderdaad Wim, ik heb ze pas gezien wanneer ik de foto's op de pc aan het bekijken was. Bladluizen kunnen dus virissen overdragen?

De slakjes zijn dezer dagen al heel actief. De crocusjes die ik elders al liet zien, zijn nog heel gaaf, maar ik heb er al verscheidene waarvan de bloemen al helemaal zijn afgevreten.

--- Einde van citaat ---

Ja, bladluizen horen bij de belangrijkste verspreiders van virus bij planten. In principe kunnen slakken dat ook overdragen maar dan in mindere mate daar ze een gans andere manier hebben van eten (radula of rasptong bij een slak tgo een stilet (stekend en zuigend monddeel) bij een bladluis)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie