Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302601 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1635 Gepost op: 13 oktober 2021, 12:46:42 »
Een eerste bloem op Crocus mathewii 'Pink Princess'

Niet kwaad die roze princes !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1636 Gepost op: 18 oktober 2021, 20:10:17 »
Een eerste bloem op Crocus mathewii 'Pink Princess'

Niet kwaad die roze princes !!  ((14

Eén van mijn favorieten Luc

Crocus hadriaticus Jirka was vorig jaar een nieuwkomer en lijkt het hier goed te gaan doen ……

Crocus cartwrightianus 'Marcel' staat hier al wat jaren en begint er ook terug aan …...
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1637 Gepost op: 21 oktober 2021, 18:00:08 »
Een eerste bloem op Crocus mathewii 'Pink Princess'

Niet kwaad die roze princes !!  ((14

Eén van mijn favorieten Luc

Crocus hadriaticus Jirka was vorig jaar een nieuwkomer en lijkt het hier goed te gaan doen ……

Crocus cartwrightianus 'Marcel' staat hier al wat jaren en begint er ook terug aan …...

Twee toppertjes, Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1638 Gepost op: 24 oktober 2021, 20:46:27 »
Normaal toon ik wat momenteel in bloei staat , nu wil ik het hebben over wat niet (meer ) in bloei staat ….. --13  Twee vormen van Crocus mathewii zijn nog niet te zien en zijn zo goed als zeker verloren …... --13    Het is een jaar of 10 dat ik allerlei vormen en cv.'s van mathewii probeer te kweken ( in leven houden) , maar de juiste kweekomstandigheden had ik tot nu toe nog niet gevonden . Dit jaar is er wat meer duidelijk ! Bijna alle experimenten met mathewii op deze droge warme plaats zijn mislukt , behalve met C.mathewii 'Pink Princess' lukt het enigszins wel een beetje . Alle experimenten met mathewii op een minder droge plaats ( zonder droge zomerrust ) zijn duidelijk beter , zeker de cv's doen het heel goed .

Deze Crocus mathewii is na 5 jaar nu volledig verdwenen , gelukkig heb ik zaailingen uit deze vorm die ik aan het opkweken ben onder meer vochtiger en koelere omstandigheden . Zie foto 1 en 2 uit archief beelden .

Deze Crocus mathewii HKEP 3231 is na 1 jaar al verloren gegaan , gelukkig is het experiment in de tuin wel goed met opnieuw bloei ……… zie foto 3 en 4 van vorig jaar .
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2021, 20:53:15 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1639 Gepost op: 24 oktober 2021, 21:00:43 »
Weeral 2 krokussen die het hier niet doen , maar dan zijn er terug 2 plaatjes vrij voor nieuwe bollen volgend seizoen ……

Alleen deze Crocus mathewii 'Pink Princess ' doet het hier niet slecht , maar doet het wellicht nog beter in minder droge omstandigheden , zie foto's dit jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1640 Gepost op: 24 oktober 2021, 21:11:01 »
Crocus goulimyi  doet het hier wel goed en gaat ieder jaar erop vooruit . De experimenten in de open tuin zijn minder goed met deze soort , zeker na deze natte zomer …….

De eerste bloemen …….

Crocus oreocreticus begint er ook terug aan en zeker deze vorm is een favoriet . Doet het hier vrij goed , staat wel in een lager gelegen bedje maar ook met een droge zomerrust . Zie eerste bloem …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1641 Gepost op: 26 oktober 2021, 19:35:24 »
Een eerste vorm van Crocus pumilus met een mooie stijl


Deze Crocus hadriaticus staat hier voor het tweede jaar
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1642 Gepost op: 27 oktober 2021, 19:15:24 »
nog deze sfeerfoto van de dag …….
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1643 Gepost op: 28 oktober 2021, 12:55:05 »
Normaal toon ik wat momenteel in bloei staat , nu wil ik het hebben over wat niet (meer ) in bloei staat ….. --13  Twee vormen van Crocus mathewii zijn nog niet te zien en zijn zo goed als zeker verloren …... --13    Het is een jaar of 10 dat ik allerlei vormen en cv.'s van mathewii probeer te kweken ( in leven houden) , maar de juiste kweekomstandigheden had ik tot nu toe nog niet gevonden . Dit jaar is er wat meer duidelijk ! Bijna alle experimenten met mathewii op deze droge warme plaats zijn mislukt , behalve met C.mathewii 'Pink Princess' lukt het enigszins wel een beetje . Alle experimenten met mathewii op een minder droge plaats ( zonder droge zomerrust ) zijn duidelijk beter , zeker de cv's doen het heel goed .
Deze Crocus mathewii is na 5 jaar nu volledig verdwenen , gelukkig heb ik zaailingen uit deze vorm die ik aan het opkweken ben onder meer vochtiger en koelere omstandigheden . Zie foto 1 en 2 uit archief beelden .
Deze Crocus mathewii HKEP 3231 is na 1 jaar al verloren gegaan , gelukkig is het experiment in de tuin wel goed met opnieuw bloei ……… zie foto 3 en 4 van vorig jaar .

Hey Danny , bedankt voor je update betreffende mathewii ....Ik vind het ook zeker geen makkelijke soort en sukkel ook al jaren met dit hebbeding ! Ik had bij het verpotten eind juli - begin augustus nog een mooie pot vol . Echter zijn er na het verpotten nog enkele verdwenen . En dit terwijl ik pas water heb gegeven eind september , begin oktober . Wel was het  gebruikte substraat bij het verpotten licht vochtig . Volgens mij is hij eerder vochtgevoelig ? Of hij houd niet van mijn substraat , wat nochtans redelijk mineralig is . Ik denk wel dat hij niet te warm mag staan ...Het blijft zoeken ! Ik heb gelukkig nog een tweede clone bijgekocht en die bloeit nu . Tesamen met' Pink Princess'. En dat is inderdaad een beauty !
Ik ben net terug van Attica , en indien er ineteresse is en ik de tijd vind zal ik wel eens wat Crocus poten van deze trip .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1644 Gepost op: 28 oktober 2021, 12:56:13 »
Een eerste vorm van Crocus pumilus met een mooie stijl
Deze Crocus hadriaticus staat hier voor het tweede jaar

Heel mooi  ! Bloeien hier ook ...foto's volgen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1645 Gepost op: 28 oktober 2021, 12:56:41 »
Crocus oreocreticus begint er ook terug aan en zeker deze vorm is een favoriet . Doet het hier vrij goed , staat wel in een lager gelegen bedje maar ook met een droge zomerrust . Zie eerste bloem …...
Top !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1646 Gepost op: 28 oktober 2021, 19:34:10 »
Normaal toon ik wat momenteel in bloei staat , nu wil ik het hebben over wat niet (meer ) in bloei staat ….. --13  Twee vormen van Crocus mathewii zijn nog niet te zien en zijn zo goed als zeker verloren …... --13    Het is een jaar of 10 dat ik allerlei vormen en cv.'s van mathewii probeer te kweken ( in leven houden) , maar de juiste kweekomstandigheden had ik tot nu toe nog niet gevonden . Dit jaar is er wat meer duidelijk ! Bijna alle experimenten met mathewii op deze droge warme plaats zijn mislukt , behalve met C.mathewii 'Pink Princess' lukt het enigszins wel een beetje . Alle experimenten met mathewii op een minder droge plaats ( zonder droge zomerrust ) zijn duidelijk beter , zeker de cv's doen het heel goed .
Deze Crocus mathewii is na 5 jaar nu volledig verdwenen , gelukkig heb ik zaailingen uit deze vorm die ik aan het opkweken ben onder meer vochtiger en koelere omstandigheden . Zie foto 1 en 2 uit archief beelden .
Deze Crocus mathewii HKEP 3231 is na 1 jaar al verloren gegaan , gelukkig is het experiment in de tuin wel goed met opnieuw bloei ……… zie foto 3 en 4 van vorig jaar .

Hey Danny , bedankt voor je update betreffende mathewii ....Ik vind het ook zeker geen makkelijke soort en sukkel ook al jaren met dit hebbeding ! Ik had bij het verpotten eind juli - begin augustus nog een mooie pot vol . Echter zijn er na het verpotten nog enkele verdwenen . En dit terwijl ik pas water heb gegeven eind september , begin oktober . Wel was het  gebruikte substraat bij het verpotten licht vochtig . Volgens mij is hij eerder vochtgevoelig ? Of hij houd niet van mijn substraat , wat nochtans redelijk mineralig is . Ik denk wel dat hij niet te warm mag staan ...Het blijft zoeken ! Ik heb gelukkig nog een tweede clone bijgekocht en die bloeit nu . Tesamen met' Pink Princess'. En dat is inderdaad een beauty !
Ik ben net terug van Attica , en indien er ineteresse is en ik de tijd vind zal ik wel eens wat Crocus poten van deze trip .

Met veel plezier Kris ! Het is zeker geen gemakkelijke soort . De ervaringen uit de voorbije jaren geven al meer duidelijkheid , maar we blijven proberen ……
Niet te warm en niet te droog ( geen te lange droge zomerrust )maar zeker ook niet te vochtig is mijn ervaring tot nu toe , moeilijk dus …….maar ze zijn zo mooi hé ……….

Net terug van Attica …...ik ben zeker heel erg benieuwd naar uw nieuwe ervaringen en avonturen , niets is mooier dan natuurbeelden !!!……...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1647 Gepost op: 28 oktober 2021, 19:37:14 »
Crocus oreocreticus begint er ook terug aan en zeker deze vorm is een favoriet . Doet het hier vrij goed , staat wel in een lager gelegen bedje maar ook met een droge zomerrust . Zie eerste bloem …...
Top !!!

Dank je Kris , vandaag was het terug genieten ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1648 Gepost op: 30 oktober 2021, 21:00:59 »
Mijn absolute favoriet voor het najaar is Crocus laevigatus , een eerste vorm is hier al uitgebloeid maar vanaf nu tot en met de jaarwisseling bloeit C.laevigatus hier op meerdere plaatsen ……


Crocus goulimyi is een vaste waarde hier in het bollenbed
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1649 Gepost op: 1 november 2021, 20:01:35 »
Op deze foto zie je 3 verschillende bolgewasjes uit Kreta , Crocus oreocreticus , Colchicum pusillum en Crocus pumilus . Ze groeien hier al wat jaren samen in het zelfde bedje . Colchicum pusillum doet het hier niet zo goed en gaat ieder jaar wat achteruit , de andere bewoners doen het niet slecht ……..
Ieper , West-Vlaanderen