Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 15425 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2025
« Reactie #150 Gepost op: 18 januari 2025, 12:04:26 »
Een eerste bloem op Crocus corsicus.

Mooie Crocus Frankie, maar het gaat hier niet om corsicus, die heeft namelijk een wit hart, geen geel omtrent.  Dit zal wellicht C. imperati zijn die wél een geel hart heeft.  Dit is overigens een vergissing (?) die heel vaak gemaakt wordt in de handel... Ik heb overigens nog hetzelfde voor gehad...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #151 Gepost op: 18 januari 2025, 17:32:07 »
Je maakt het spannend, Kris, geen idee.

Wordt vervolgd Frankie .... -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #152 Gepost op: 18 januari 2025, 17:41:08 »
Ook deze vorm is een nieuwkomer , Crocus sieberi 'Touch of Lilac'
Ik verwacht die hier ook nog Danny, maar sinds de sneeuw en de koude is alles hier stil gevallen.  Der roert niets in het riet !  -2(
Misschien efkes verwijderen uit het riet Luc ..... -2( :-X

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #153 Gepost op: 18 januari 2025, 17:43:46 »
Wow , die is mooi getoucheerd Danny  ;) ((14
Is wel apart hé Kris , komt van Janis

Mee eens Danny ! En als je die diverse vormen in bloei hebt .....bestuiven maar !!!!

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #154 Gepost op: 19 januari 2025, 13:35:45 »

Ik verwacht die hier ook nog Danny, maar sinds de sneeuw en de koude is alles hier stil gevallen.  Der roert niets in het riet !  -2(

Misschien maar beter zo Luc , we hebben dan meer plezier in de echte lente ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #155 Gepost op: 23 januari 2025, 17:51:19 »
Ben er ondertussen achter gekomen waarom er hier nog geen voorjaarsbloeiende krokussen in bloem zijn ....Het is logisch eigenlijk  ))4 ,
het komt omdat de herfstbloeiende soorten nog steeds in bloei staan . ))4 Die voorjaarsbloeiers denken natuurlijk dat ze nog even moeten  wachten omdat ze merken dat de herfstbloeiers nog bezig zijn .  -2( -2(
Jawel nog geen voorjaarsbloeiers vandaag maar nog steeds deze Crocus laevigatus vandaag in bloei !  :o
De eerste bloemen waren er meer dan een maand terug...

Hier ook nog de allerlaatste laevigatus in bloei , Kris ! foto vandaag genomen . De lente mag nu wel beginnen hé ......
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2025, 17:57:53 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #156 Gepost op: 23 januari 2025, 17:56:14 »
Een eerste bloem op Crocus corsicus.

@ Frankie

In afwachting van de bloei post ik even een foto van vorig jaar genomen op 7 jan . 2024   Dan kun je ze even vergelijken . Crocus suaveolens 'De Jager'
Het schijnt dat de bloemen van Crocus suaveolens erg lekker ruiken. Helaas is mijn reukvermogen heel sterk achteruit gegaan, maar wellicht dat jullie die lekkere geur wel kunnen waarnemen. Vorig jaar heb ik zowel C. corsicus als C. 'De Jager' aangeschaft, dus kan ook hier gaan vergelijken, maar hier nog lang geen bloei. Niet zo verwonderlijk, want ik heb de bolletjes erg laat afgelopen herfst opgepot.

Het klopt inderdaad Hans dat Crocus suaveolens ' De Jager' een lekkere sterke geur heeft ! Niet onbelangrijk i.v.m. het determineren want vele soorten geuren minder of bijna niet . Staat momenteel in bloei , een eerste bloem !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #157 Gepost op: 23 januari 2025, 19:25:25 »
Een volgende vorm van Crocus gembosii komt in bloei , opvallend is de zwarte steel ! zie foto 1

Een eerste vorm van Crocus concinnus staat in bloei . Alle Crocus concinnus vormen doen het hier niet zo goed in mijn mengsel in tegenstelling tot alle vormen van C. gembosii die het wel goed doet in mijn mengsel . Concinnus kan ik amper in leven houden , ben ook enkele vormen kwijt . Een opvallende vaststelling omdat ze beiden in hetzelfde gebied groeien , ze groeien samen in de natuur maar in cultuur moet ik ze kweken in een verschillend mengsel ?

Crocus concinnus , zie foto 2 , 3 , 4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #158 Gepost op: 23 januari 2025, 19:38:38 »
Een eerste vorm van Crocus nubigena staat in bloei ! Deze vorm dateert uit 2016 en is mijn oudste vorm . Heb er vroeger wat problemen mee gehad in mijn bollenbed  , kweek ze sinds 3 a 4 jaar in pot en hoop ze op deze manier in leven te houden ....... is een grote favoriet voor mij !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #159 Gepost op: 23 januari 2025, 22:39:49 »
Een eerste vorm van Crocus nubigena staat in bloei ! Deze vorm dateert uit 2016 en is mijn oudste vorm . Heb er vroeger wat problemen mee gehad in mijn bollenbed  , kweek ze sinds 3 a 4 jaar in pot en hoop ze op deze manier in leven te houden ....... is een grote favoriet voor mij !

Een terechte favoriet, Danny. Een zeer mooie crocus en tevens nog een beetje doenbaar in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #160 Gepost op: 24 januari 2025, 10:04:26 »
Prachtige Crocus Danny. ((14

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #161 Gepost op: 24 januari 2025, 12:20:52 »

Heeeeel mooi Danny !! , je hebt de cultuur van deze fantastische Crocus duidelijk onder de knie . Het is nog steeds geen evidentie om deze beauty's zo lang in leven te houden .Je zou er eigenlijk moeten proberen zaden van te winnen ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #162 Gepost op: 24 januari 2025, 12:22:27 »
Een terechte favoriet, Danny. Een zeer mooie crocus en tevens nog een beetje doenbaar in cultuur.

Met een "beetje " kan ik me verzoenen Frankie ....ik ben ze in het verleden toch ook al een paar keer kwijt gespeeld . Maar Danny heeft inderdaad de juiste omstandigheden weten te creëren ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #163 Gepost op: 24 januari 2025, 12:24:56 »
Een volgende vorm van Crocus gembosii komt in bloei , opvallend is de zwarte steel ! zie foto 1
Een eerste vorm van Crocus concinnus staat in bloei . Alle Crocus concinnus vormen doen het hier niet zo goed in mijn mengsel in tegenstelling tot alle vormen van C. gembosii die het wel goed doet in mijn mengsel . Concinnus kan ik amper in leven houden , ben ook enkele vormen kwijt . Een opvallende vaststelling omdat ze beiden in hetzelfde gebied groeien , ze groeien samen in de natuur maar in cultuur moet ik ze kweken in een verschillend mengsel ?
Crocus concinnus , zie foto 2 , 3 , 4
Hier nog altijd geen enkele gembosii of concinnus in bloei . ))4
Dat is inderdaad heel vreemd Danny ....ik zag geen verschil in de natuur qua groei omstandigheden bij deze twee soorten . Ze staan daar vaak  zij aan zij in dezelfde grond  ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #164 Gepost op: 24 januari 2025, 12:25:42 »
Hier ook nog de allerlaatste laevigatus in bloei , Kris ! foto vandaag genomen . De lente mag nu wel beginnen hé ......

Hier gaat het dit jaar heel traag vooruit Danny ...Vorig jaar deze tijd had ik al 6 diverse soorten Crocus in bloei ....nu slechts eentje . Het is in mijn beleving nochtans geen strenge winter geweest ? Hoe het echt kan verschillen van jaar tot jaar....En waaraan ligt dat dan ?
Nu op zich mogen ze van mij later zijn , hoe later ze zijn hoe meer kans op meer licht ...
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2025, 15:31:25 door Kris De Raeymaeker »