Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 1465 keer)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
Re: Crocus 2025
« Reactie #90 Gepost op: 9 januari 2025, 16:28:22 »
Het is volgens mij niet meer goed te ontwaren welke een zuivere concinnus , gembosii of kruising van beide is Hans . Zoals gezegd was ik ter plaatse en zie je de meest gekke dingen waarvan je denkt ...wat is dit nu ...Je zou zelfs kunnen denken dat bijvoorbeeld gembosii 'Sunspot' een kruising met concinnus is want die komt ook uit dit magische gebied. En die zwarte connectives, meeldraden etc is vooral (alleen ?) te zien daar bij concinnus. Ze staan daar constant door mekaar .
Ik weet niet of je eerder deze topic hebt door genomen maar daar staan vele voorbeelden. 

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, zeker voor een leek niet te bepalen. Maar Janis is nu al jaren bewust bezig om kruisingen te maken, volgens de catalogus heeft hij er al meer dan 100 geselecteerd inmiddels. Ik hoop zelf ook kruisingen van deze soorten te gaan kweken, maar heb voorlopig alleen 'Golden Delight' in mijn verzameling. Ik zal dus op zoek moeten naar een paar vormen van de beide soorten, voordat dat feest kan beginnen.

Bedankt voor de link en het tonen van de fraaie foto's. Ik ben al een tijdje de diverse forums aan het afstruinen op zoek naar informatie, foto's en dergelijke.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2025, 16:34:36 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #91 Gepost op: 9 januari 2025, 16:34:50 »
Heb wel een kleine opmerking : zoveel bollen in hetzelfde potje is heel gevaarlijk . De kans dat ze te weinig plaats hebben en voeding te kort zullen komen is groot en dan heb je plots een grote terugval . In de natuur staan krokussen nooit zo dicht bij elkaar.
Bij de wat duurdere bolletjes is het aantal per pot beduidend kleiner, Danny, maar ik vrees dat de bolletjes 'Zwanenburg' ook nu weer last van elkaar gaan krijgen. Ik heb maar beperkt ruimte. Maar zeker iets om vanaf nu rekening mee te houden.

Het is allemaal relatief en afhankelijk van de zienswijze en kweekwijze van de liefhebber in kwestie ....Ik herinner me nog levendig dat Ian Young in zijn "Bulb Log Diary " altijd predikte om zoveel mogelijk bollen dicht bij mekaar in zijn vierkante potten te duwen . Ze moeten mekaar voelen zei/schreef   onze Ian . Nu is Ian toch ook een heel succesvolle liefhebber van bolgewassen . Maar hij woont in Schotland en wij in Vlaanderen/Nederland . Het is maar met wat je het meeste succes boekt ...

Ik herinner mij die stellingname van Ian ook, hij liet toen ook potjes zien die soms zódanig gevuld waren dat de pot op het einde van het groeiseizoen bol stond aan de zijkanten omdat de bollen dermate waren gegroeid.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #92 Gepost op: 9 januari 2025, 16:39:46 »
Dank je, Kris, voor deze opheldering. Ik heb het één en ander over de kwestie C. mawii gelezen in het supplement van Janis.
Nog een andere 'kwestie'. Vorig jaar heb ik een paar bolletjes gekocht onder de naam Crocus gembosii 'Golden Delight' en op dit forum kwam die naam de afgelopen jaren ook voorbij. Maar dit jaar staat deze cultivar in de catalogus van Janis vermeld als Crocus gembosii x concinnus 'Golden Delight'!

Het is volgens mij niet meer goed te ontwaren welke een zuivere concinnus , gembosii of kruising van beide is Hans . Zoals gezegd was ik ter plaatse en zie je de meest gekke dingen waarvan je denkt ...wat is dit nu ...Je zou zelfs kunnen denken dat bijvoorbeeld gembosii 'Sunspot' een kruising met concinnus is want die komt ook uit dit magische gebied. En die zwarte connectives, meeldraden etc is vooral (alleen ?) te zien daar bij concinnus. Ze staan daar constant door mekaar .
Ik weet niet of je eerder deze topic hebt door genomen maar daar staan vele voorbeelden .. 
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2692.120 (let op , ik noemde ze toen ook nog mawii maar nu concinnus )
1/C. gembosii op de locus classicus
En nog enkele voorbeelden van concinnus x gembosii

Om zot te worden hé Kris, maar dan wel 'zot van glorie' bij het zien van zoveel schoonheid... :o :o

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 9 januari 2025, 16:45:21 »
Na de sneeuw kwam zonneschijn in de veranda en dat bracht Crocus tasseliensis in verleiding om zich te openen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #94 Gepost op: 9 januari 2025, 17:32:49 »
Na de sneeuw kwam zonneschijn in de veranda en dat bracht Crocus tasseliensis in verleiding om zich te openen.

Prachtig en zoveeeeel vroeger als hier Luc ...Valt hier nog niet te bespeuren.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #95 Gepost op: 9 januari 2025, 17:58:34 »
Toeval of niet maar hier bloeit ook dezelfde gembosii zaailing , Luc !   _07    ;)

Jullie staan een pak verder dan hier Danny en Luc ....

Hey Kris , zo zie je maar dit ieder zijn manier van kweken heeft waardoor de bloeitijd wat verschillend kan zijn . Wel vind ik grappig dat we alle 3 kozen voor diezelfde zaailing  -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #96 Gepost op: 9 januari 2025, 18:00:26 »

Vreemd toch, staat het hele jaar buiten, kurkdroog sedert maart/april en voor het eerst water gekregen midden september... ((--11

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #97 Gepost op: 9 januari 2025, 18:03:03 »
Hey Kris , zo zie je maar dit ieder zijn manier van kweken heeft waardoor de bloeitijd wat verschillend kan zijn . Wel vind ik grappig dat we alle 3 kozen voor diezelfde zaailing  -2(

Helemaal waar Danny , maar vooral is het bij jullie gemiddeld wat warmer als hier in het binnenland ...ook een belangrijke factor.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #98 Gepost op: 9 januari 2025, 19:19:33 »
Vorige nacht het frame toch maar wat extra beschermd ...niet zozeer voor de vorst maar om te vermijden dat er zich mogelijk sneeuw zou ophopen binnenin omdat het frame aan de voorkant altijd open is ...

Vandaag ook mijn potten en mijn bollenbed afgedekt met vliesdoek , Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #99 Gepost op: 9 januari 2025, 19:25:54 »
Ik weet niet of je eerder deze topic hebt door genomen maar daar staan vele voorbeelden. 

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, zeker voor een leek niet te bepalen. Maar Janis is nu al jaren bewust bezig om kruisingen te maken, volgens de catalogus heeft hij er al meer dan 100 geselecteerd inmiddels. Ik hoop zelf ook kruisingen van deze soorten te gaan kweken, maar heb voorlopig alleen 'Golden Delight' in mijn verzameling. Ik zal dus op zoek moeten naar een paar vormen van de beide soorten, voordat dat feest kan beginnen.

Bedankt voor de link en het tonen van de fraaie foto's. Ik ben al een tijdje de diverse forums aan het afstruinen op zoek naar informatie, foto's en dergelijke.

Lijkt me zeker een mooie uitdaging Hans ! Die kruisingen behoren tot de allermooiste voorjaarskrokussen ! Hou dit forum zeker in de gaten want er komen heel wat vormen aan de komende weken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #100 Gepost op: 9 januari 2025, 19:29:33 »

Knappe soort hé Luc , heb ik ook aangeschaft vorig jaar en staat momenteel ook in bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #101 Gepost op: 9 januari 2025, 19:34:46 »

Staat hier ook al in bloei , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #102 Gepost op: 10 januari 2025, 15:24:37 »
Ondanks de zon van vanmorgen hier nog geen bloemen. Wel al veel neuzen, zoals hier bij Crocus x leonidii 'Early Gold'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #103 Gepost op: 10 januari 2025, 16:11:10 »
Ondanks de zon van vanmorgen hier nog geen bloemen. Wel al veel neuzen, zoals hier bij Crocus x leonidii 'Early Gold'.
Hier was de temperatuur trouwens te laag om eventuele bloemen te laten open komen Hans . Je moet een bepaalde minimum temperatuur hebben voor de meeste soorten. Maar dat ziet er een veelbelovend potje uit ....

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #104 Gepost op: 10 januari 2025, 17:09:36 »

Ziet er goed uit Hans , deze soort behoord niet tot de vroegste bloeiers
Ieper , West-Vlaanderen