Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32618 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #120 Gepost op: 16 januari 2023, 11:55:52 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??

Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(

Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #121 Gepost op: 16 januari 2023, 11:58:48 »
Crocus nubigena ex Samos

De twee vormen lijken erg goed op elkaar hé Danny.  De eilanden liggen dan ook niet zover uitéén.  Toch lijken de helmknoppen van Samos nóg mooier (dikker) dan de vorm van Lesbos of andere vormen.   ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2023
« Reactie #122 Gepost op: 16 januari 2023, 12:01:45 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??

Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(

Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.
Luc, die ziet er inderdaad magisch uit of is het de foto die magisch is!  --11
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #123 Gepost op: 16 januari 2023, 12:14:44 »
Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??
Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(
Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Inderdaad een magische krokus Luc ! Staat hier zover nog niet , hopelijk straks ook in bloem ...Ja die veranda is allicht omgedoopt tot een schatkamer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #124 Gepost op: 16 januari 2023, 19:29:10 »
Crocus nubigena ex Samos

Hele mooie vorm, Danny, zowel van buiten als van binnen.

Ik heb er hier ook nog eentje. Hij moet nu wel bijna 10 jaar in de verzameling zitten. De eerste jaren was de deling van de bolletjes traag maar gestaag, maar de laatste jaren gaat het eerder in omgekeerde richting.

Ja inderdaad Frankie , we kochten het zelfde jaar onze eerste nubigena , de eerste jaren ging het heel goed maar na een jaar of 5 was ik ze allemaal kwijt . Het is wel een succesje dat je nog altijd deze originele vorm van destijds hebt . Ik denk dat de extreme weersomstandigheden van de laatste jaren een rol spelen en we moeten steeds verder zoeken naar een betere kweekmethode . Wat vroeger lukte gaat nu niet meer . 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #125 Gepost op: 16 januari 2023, 19:55:35 »
Crocus hittiticus

Ook zeer mooi, Danny, misschien nog mooier dan nubigena. Hoe zit het me de cultuur en de vermeerdering van deze soort?

Ik denk dat je al deze soorten op dezelfde manier kan kweken , Frankie . Enkel in pot mogelijk in een zuurstofrijke ( heel luchtige vulca of ander mineralen) , humusrijk  mengsel . Maar ook het koel houden gans het jaar en beschaduwen na de bloei is even belangrijk  denk ik . De hittiticus heb ik sinds 2019 maar stond de eerste 3 jaar in mijn bollenbed waar het niet zo goed ging , sinds vorige zomer in vijvermand geplant , nu afwachten of de nieuwe methode aanslaat .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #126 Gepost op: 16 januari 2023, 20:13:10 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??

Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(

Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Bijzonder mooie vorm Luc , heb vorig jaar deze vorm vergeten te bestellen of misschien was mijn budget te klein ?  ((--11    -2(   Hopelijk gaat het goed met deze beauty om te vermeerderen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #127 Gepost op: 16 januari 2023, 20:18:13 »
Crocus nubigena ex Samos

De twee vormen lijken erg goed op elkaar hé Danny.  De eilanden liggen dan ook niet zover uitéén.  Toch lijken de helmknoppen van Samos nóg mooier (dikker) dan de vorm van Lesbos of andere vormen.   ((3

Is mogelijk Luc , ik denk dat mijn eerste vorm uit Samos ( heb ik helaas niet meer) de mooiste was . zie foto 's van 2015 uit archief
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2023, 20:30:34 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #128 Gepost op: 16 januari 2023, 20:21:14 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Hopelijk de volgende dagen beter weer Kris en we duimen voor een goede tweede bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #129 Gepost op: 16 januari 2023, 20:38:17 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??

Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(

Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Hoe mooi kan een crocus wel niet zijn? Prachtig Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #130 Gepost op: 16 januari 2023, 20:43:38 »
Crocus nubigena ex Samos

Hele mooie vorm, Danny, zowel van buiten als van binnen.

Ik heb er hier ook nog eentje. Hij moet nu wel bijna 10 jaar in de verzameling zitten. De eerste jaren was de deling van de bolletjes traag maar gestaag, maar de laatste jaren gaat het eerder in omgekeerde richting.

Ja inderdaad Frankie , we kochten het zelfde jaar onze eerste nubigena , de eerste jaren ging het heel goed maar na een jaar of 5 was ik ze allemaal kwijt . Het is wel een succesje dat je nog altijd deze originele vorm van destijds hebt . Ik denk dat de extreme weersomstandigheden van de laatste jaren een rol spelen en we moeten steeds verder zoeken naar een betere kweekmethode . Wat vroeger lukte gaat nu niet meer .

Ik herinner me dat ik gestart was met 1 bolletje. Na enkele jaren had ik bijna een potje vol. Daarna ging het de andere kant op. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Best mogelijk dat de aparte weersomstandigheden een rol spelen. Toch spijtig dat ze zo moeilijk zijn. Het zijn echt wel mooie soortjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #131 Gepost op: 17 januari 2023, 09:15:47 »
Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??
Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(
Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Inderdaad een magische krokus Luc ! Staat hier zover nog niet , hopelijk straks ook in bloem ...Ja die veranda is allicht omgedoopt tot een schatkamer ...

Meer dan ooit Kris... wat die schatkamer betreft...  Nu het weer kouder wordt heb ik nog een zestal soortjes die 'er bijna zijn' naar binnen gesleept, dan kunnen ze rustig verder doen en misschien toch nog nieuw kleur bezorgen in de vorstperiode.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #132 Gepost op: 17 januari 2023, 09:18:54 »
Knappe krokussen Luc, Danny en Frankie ...Hier niet veel foto's kunnen nemen door het aanhoudende barslechte weer . Een aantal stonden in knop maar de bloemen zijn omgevallen zonder open te komen .... --13

Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??

Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(

Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Bijzonder mooie vorm Luc , heb vorig jaar deze vorm vergeten te bestellen of misschien was mijn budget te klein ?  ((--11    -2(   Hopelijk gaat het goed met deze beauty om te vermeerderen ......

Het budget stond niet zo enorm onder stress Danny - hij stond 15 € - en zie... ik bestelde er één en de Janis was in een goede bui en stuurde er 2... toch een extra kans dat het goed komt...  Met het vermeerderen van die Gembossii was ik tot nu toe nog niet echt 'gelukkig' moet ik toegeven.  Fingers crossed.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #133 Gepost op: 17 januari 2023, 09:23:37 »
Crocus nubigena ex Samos

Hele mooie vorm, Danny, zowel van buiten als van binnen.

Ik heb er hier ook nog eentje. Hij moet nu wel bijna 10 jaar in de verzameling zitten. De eerste jaren was de deling van de bolletjes traag maar gestaag, maar de laatste jaren gaat het eerder in omgekeerde richting.

Ja inderdaad Frankie , we kochten het zelfde jaar onze eerste nubigena , de eerste jaren ging het heel goed maar na een jaar of 5 was ik ze allemaal kwijt . Het is wel een succesje dat je nog altijd deze originele vorm van destijds hebt . Ik denk dat de extreme weersomstandigheden van de laatste jaren een rol spelen en we moeten steeds verder zoeken naar een betere kweekmethode . Wat vroeger lukte gaat nu niet meer .

Ik herinner me dat ik gestart was met 1 bolletje. Na enkele jaren had ik bijna een potje vol. Daarna ging het de andere kant op. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Best mogelijk dat de aparte weersomstandigheden een rol spelen. Toch spijtig dat ze zo moeilijk zijn. Het zijn echt wel mooie soortjes.

Dezelfde ervaring heb ik ook al mee gemaakt.  Eerst heel goed gaan en dan plots bergaf...  ((--11 ook in pot.  Ik denk dat we er niet mogen van uit gaan dat de omstandigheden die wij creëren altijd dezelfde zijn ook al proberen wij dat.  Bedenk maar dat we de afgelopen jaren al vaker een plots warm vroeg voorjaar hadden... de bolletjes gaan dan (te) vroeg in rust en zijn bijgevolg kleiner dan het jaar voordien...   Een warme periode terwijl de potten nog niet helemaal uitgedroogd zijn... rot kan het gevolg zijn.  En zo zijn er nog wel een aantal ongunstige scenario's te bedenken. Neen, ook in pot is het niet altijd makkelijk.  :'( :'(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #134 Gepost op: 17 januari 2023, 16:20:55 »
Dezelfde ervaring heb ik ook al mee gemaakt.  Eerst heel goed gaan en dan plots bergaf...  ((--11 ook in pot.  Ik denk dat we er niet mogen van uit gaan dat de omstandigheden die wij creëren altijd dezelfde zijn ook al proberen wij dat.  Bedenk maar dat we de afgelopen jaren al vaker een plots warm vroeg voorjaar hadden... de bolletjes gaan dan (te) vroeg in rust en zijn bijgevolg kleiner dan het jaar voordien...   Een warme periode terwijl de potten nog niet helemaal uitgedroogd zijn... rot kan het gevolg zijn.  En zo zijn er nog wel een aantal ongunstige scenario's te bedenken. Neen, ook in pot is het niet altijd makkelijk.  :'( :'(

Heel correct geschetst Luc ! Kan ik alleen maar beamen ....Zelf ga ik er aanstaande zaterdag ook nog iets aan toevoegen ..... ))4 Kwestie van de spanning er wat in te houden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "