Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32595 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #135 Gepost op: 17 januari 2023, 16:23:53 »
Eindelijk zon vandaag  ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 Dus tijd voor weer enkele foto's . Ondertussen deed Crocus sieberi in pot weer wat verder ondanks het onophoudelijk slechte weer ...Degene in de tuin zie ik nog niet , misschien verzopen ?  >:( 

Edit ; bedoelde Crocus sublimis ....
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 18:01:21 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #136 Gepost op: 17 januari 2023, 16:32:55 »
Deze heb ik ooit gekocht van  Dirk Schnabel ...Crocus sieberi 'Creme Diamond' . Vorig jaar had ik hem ook gepost op FB en daar merkte Dirk himself op dat de kleur niet was wat het moest zijn ...Hij zou veel meer wit  en nog lichter van kleur moeten zijn ...Dit jaar benaderd hij al wat meer de kleur zoals de moederplanten van Dirk maar toch is het nog niet ok ... :'( ))8 Volgens Dirk heeft het te maken met een te warme overwintering .....Dus volgend jaar het koudste plekje in de tuin opzoeken en bevrijden uit de pot ? Ik weet dat Wim hem ook kweekt en Danny ook ...Jullie en andere  ervaringen ... ???
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #137 Gepost op: 17 januari 2023, 16:49:15 »
Hier nog de laatste bloemen aan deze concinnus vorm ...

Dat was zonder het doorzettingsvermogen van Crocus concinnus gerekend ....Niks laatste bloemen , hij doet dapper door ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #138 Gepost op: 17 januari 2023, 16:54:20 »
Hier nog de laatste bloemen aan deze concinnus vorm ...er is nog eentje op komst zonder zwarte helmknoppen ...

Degene zonder zwarte helmknoppen is eigenlijk al een beetje over de top ....maar toch nog even tonen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #139 Gepost op: 17 januari 2023, 17:32:20 »
De volgende die vandaag bloeide is Crocus hittiticus ...de eerste 2 bloemen zijn vergaan zonder zich te openen . De bloemen zijn vrij klein (foto bedriegt wat )  maar misschien is de bol ook nog niet helemaal volgroeid ...Ik kreeg ze vorig jaar toe en het was een  vrij kleine bol. Ik blijf dit geen makkelijke soort vinden  ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #140 Gepost op: 17 januari 2023, 17:49:01 »
Laatste momenten van bloei bij Crocus caricus ...op foto 3 zie je rechts ook taseliensis ... Zij staan namelijk samen in 1 en dezelfde pot ...

Ook caricus weet van geen ophouden en stuurt nog een extra bloem naar boven ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #141 Gepost op: 17 januari 2023, 17:53:10 »
Eindelijk zon vandaag  ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 Dus tijd voor weer enkele foto's . Ondertussen deed Crocus sieberi in pot weer wat verder ondanks het onophoudelijk slechte weer ...Degene in de tuin zie ik nog niet , misschien verzopen ?  >:(


Super !  Merci zon!  Wat de naam betreft...  ))4  Die komt ongetwijfeld van het Griekse vasteland... en als je de J. Ruksans doctrine aanhoudt is de naam sieberi voorbehouden aan de planten uit Kreta (vroeger sieberi sieberi)... ??  Dan zou dat dan niet één van de 3 soorten atticus, nivalis of sublimis moeten zijn ??  Die trouwens weer eens heel moeilijk uit elkaar te halen zijn...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #142 Gepost op: 17 januari 2023, 17:57:47 »
Deze heb ik ooit gekocht van  Dirk Schnabel ...Crocus sieberi 'Creme Diamond' . Vorig jaar had ik hem ook gepost op FB en daar merkte Dirk himself op dat de kleur niet was wat het moest zijn ...Hij zou veel meer wit  en nog lichter van kleur moeten zijn ...Dit jaar benaderd hij al wat meer de kleur zoals de moederplanten van Dirk maar toch is het nog niet ok ... :'( ))8 Volgens Dirk heeft het te maken met een te warme overwintering .....Dus volgend jaar het koudste plekje in de tuin opzoeken en bevrijden uit de pot ? Ik weet dat Wim hem ook kweekt en Danny ook ...Jullie en andere  ervaringen ... ???

Mijn ' Creme Diamond' ook afkomstig van Dirk ziet er wat bleker uit Kris . Hier staan ze in mijn bollenbed op een minder warme plaats , ze bloeien nog niet maar zie foto van vorig jaar . Ik ben het eens met de uiteenzetting van Dirk
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #143 Gepost op: 17 januari 2023, 18:00:22 »
Eindelijk zon vandaag  ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 Dus tijd voor weer enkele foto's . Ondertussen deed Crocus sublimis in pot weer wat verder ondanks het onophoudelijk slechte weer ...Degene in de tuin zie ik nog niet , misschien verzopen ?  >:(
Super !  Merci zon!  Wat de naam betreft...  ))4  Die komt ongetwijfeld van het Griekse vasteland... en als je de J. Ruksans doctrine aanhoudt is de naam sieberi voorbehouden aan de planten uit Kreta (vroeger sieberi sieberi)... ??  Dan zou dat dan niet één van de 3 soorten atticus, nivalis of sublimis moeten zijn ??  Die trouwens weer eens heel moeilijk uit elkaar te halen zijn...
Oeps ..... ))2 ))2 :-X Natuurlijk Luc , foutje gemaakt in al mijn haast en met sieberi in mijn gedachten ...Het is inderdaad sublimis ! Dank voor de correctie .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #144 Gepost op: 17 januari 2023, 18:02:23 »
Mijn ' Creme Diamond' ook afkomstig van Dirk ziet er wat bleker uit Kris . Hier staan ze in mijn bollenbed op een minder warme plaats , ze bloeien nog niet maar zie foto van vorig jaar . Ik ben het eens met de uiteenzetting van Dirk

Bedankt voor de foto en om mee te denken en te bevestigen Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2023
« Reactie #145 Gepost op: 17 januari 2023, 18:04:21 »
Ik was tijdens het fietsen op een hometrainer aan het kijken naar een video van Ian Young, hij zei dat de krokussen openkomen bij minimum 6°C.
Is dat ook jullie ervaring?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #146 Gepost op: 17 januari 2023, 18:16:16 »
Hier is een tweede vorm van Crocus gembosii in bloei gekomen uit een pot van 3 aanwinsten.  De eerste bloeide een paar weken geleden al en had geen zwarte 'edele delen'  --11  Deze vertoont een dikke zwarte stempel en voor wie goed kijkt, ook een zwarte stip bovenaan de helmknoppen.
Ikke dus weer content.   -2(  Op de derde is het nog even wachten, die is blijkbaar een paar weken achterop.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #147 Gepost op: 17 januari 2023, 18:19:21 »
Ik was tijdens het fietsen op een hometrainer aan het kijken naar een video van Ian Young, hij zei dat de krokussen openkomen bij minimum 6°C.
Is dat ook jullie ervaring?

In mijn ervaring is dit verschillend Herman.
In mijn veranda is het meestal meer dan 6 graden, maar zelfs bij 10 graden of meer gaan ze niet open als het b.v. bewolkt is, de lichtsterkte speelt zeker ook een rol.  Scheelt ook nog per soort, de C. sieberi b.v. is zo'n 'snowmelt' soort en gaat duidelijk bij lagere temperaturen open dan andere soorten.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #148 Gepost op: 17 januari 2023, 18:29:04 »
Crocus atticus 'Bowles white' had het zo heet deze morgen dat hij helemaal ging open liggen.  -2(

Dan komt de macro lens goed van pas.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2023
« Reactie #149 Gepost op: 17 januari 2023, 18:34:22 »
Ik was tijdens het fietsen op een hometrainer aan het kijken naar een video van Ian Young, hij zei dat de krokussen openkomen bij minimum 6°C.
Is dat ook jullie ervaring?

In mijn ervaring is dit verschillend Herman.
In mijn veranda is het meestal meer dan 6 graden, maar zelfs bij 10 graden of meer gaan ze niet open als het b.v. bewolkt is, de lichtsterkte speelt zeker ook een rol.  Scheelt ook nog per soort, de C. sieberi b.v. is zo'n 'snowmelt' soort en gaat duidelijk bij lagere temperaturen open dan andere soorten.
Luc, bedankt! Eigenlijk is het logisch dat het een combinatie is van lichtsterkte en temperatuur.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be