Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32584 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #150 Gepost op: 17 januari 2023, 19:04:43 »
De volgende die vandaag bloeide is Crocus hittiticus ...de eerste 2 bloemen zijn vergaan zonder zich te openen . De bloemen zijn vrij klein (foto bedriegt wat )  maar misschien is de bol ook nog niet helemaal volgroeid ...Ik kreeg ze vorig jaar toe en het was een  vrij kleine bol. Ik blijf dit geen makkelijke soort vinden  ))4

Ik denk dat het normaal is Kris , mijn vorm heeft ook kleine bloemen . Is inderdaad een van de moeilijkere soorten
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #151 Gepost op: 17 januari 2023, 19:14:54 »
Hier is een tweede vorm van Crocus gembosii in bloei gekomen uit een pot van 3 aanwinsten.  De eerste bloeide een paar weken geleden al en had geen zwarte 'edele delen'  --11  Deze vertoont een dikke zwarte stempel en voor wie goed kijkt, ook een zwarte stip bovenaan de helmknoppen.
Ikke dus weer content.   -2(  Op de derde is het nog even wachten, die is blijkbaar een paar weken achterop.

Alle reden om content te zijn Luc , het is een "specialleke "  !  Een bijzondere vorm die eigenlijk wel zeldzaam is ......

Hier ook opvallend dat de bloeitijd tussen de verschillende vormen van gembosii meerdere dagen tot enkele weken uit elkaar ligt .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #152 Gepost op: 17 januari 2023, 19:21:54 »
Ik was tijdens het fietsen op een hometrainer aan het kijken naar een video van Ian Young, hij zei dat de krokussen openkomen bij minimum 6°C.
Is dat ook jullie ervaring?

In mijn ervaring is dit verschillend Herman.
In mijn veranda is het meestal meer dan 6 graden, maar zelfs bij 10 graden of meer gaan ze niet open als het b.v. bewolkt is, de lichtsterkte speelt zeker ook een rol.  Scheelt ook nog per soort, de C. sieberi b.v. is zo'n 'snowmelt' soort en gaat duidelijk bij lagere temperaturen open dan andere soorten.
Luc, bedankt! Eigenlijk is het logisch dat het een combinatie is van lichtsterkte en temperatuur.

Helemaal eens met Luc , Herman .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #153 Gepost op: 17 januari 2023, 19:26:34 »
Ik was tijdens het fietsen op een hometrainer aan het kijken naar een video van Ian Young, hij zei dat de krokussen openkomen bij minimum 6°C.
Is dat ook jullie ervaring?

Wow , sporty Herman  -2( :) Alle gekheid op een stokje Herman en sorry voor het grapje maar dat kan ik noch bevestigen noch ontkennen ...(of dat juist 6 graden is ).Maar als den Ian dat heeft vastgesteld dan heb ik in principe geen reden tot twijfel. Hij is daar allemaal maniakaal mee bezig ! Nu persoonlijk denk ik dat het ook een combinatie is van lichtsterkte ...Ik zie dat ze veel sneller open komen  als ik ze ook onder een lamp plaats. 
Nu die 6 graden , het zou kunnen hoor .Vandaag kwamen er ook open nadat ik het glas van het frame had open gezet . Had ook nog niet het antwoord van Luc en Danny gezien en kan me ook zeker aansluiten bij hun betoog . Ik had eigenlijk net hetzelfde gezegd ...min of meer .Maar er is inderdaad verschil in soorten en ook de stadia van de knop speelt een rol . Soms denk je dat je die al open krijgt met extra warmte en licht maar dan gaat dat toch niet omdat ze nog niet ver genoeg gevorderd is .
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2023, 19:34:03 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #154 Gepost op: 17 januari 2023, 19:28:44 »
Vandaag deze beelden kunnen maken uit de zonnige en warme voortuin ....

Hier doet Crocus paschei het al jaren vrij goed maar heeft niet graag te veel zon , zeker de periode na de bloei . Zie foto's van 2 verschillende vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #155 Gepost op: 17 januari 2023, 19:37:50 »
Hier is een tweede vorm van Crocus gembosii in bloei gekomen uit een pot van 3 aanwinsten.  De eerste bloeide een paar weken geleden al en had geen zwarte 'edele delen'  --11  Deze vertoont een dikke zwarte stempel en voor wie goed kijkt, ook een zwarte stip bovenaan de helmknoppen.
Ikke dus weer content.   -2(  Op de derde is het nog even wachten, die is blijkbaar een paar weken achterop.
Een geweldig schot in de roos Luc !!! Ik zou geloven dat je content bent .....Kan je niet bestuiven en zaden proberen winnen ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #156 Gepost op: 17 januari 2023, 19:41:38 »
Nog een gembosii ....Deze kreeg de naam 'Golden Delight ' mee maar of dit gerechtvaardigt is laat ik even in het midden ...Qua kleur heb ik die variatie  mijn inziens ook wel gezien in de natuur . Maar ,misschien net daar voor ?, de bloemen zijn groter dan de gewone gembosii vormen die ik ken .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #157 Gepost op: 17 januari 2023, 19:43:52 »
Vandaag deze beelden kunnen maken uit de zonnige en warme voortuin ....
Hier doet Crocus paschei het al jaren vrij goed maar heeft niet graag te veel zon , zeker de periode na de bloei . Zie foto's van 2 verschillende vormen

Een soort die ik nooit eerder heb geprobeerd Danny ...Genoemd naar Erich Pasche ...als die in de tuin te kweken is (ik kan niet alles in potten blijven zetten ) moet ik het zeker een keer proberen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #158 Gepost op: 18 januari 2023, 12:43:02 »
Hier is een tweede vorm van Crocus gembosii in bloei gekomen uit een pot van 3 aanwinsten.  De eerste bloeide een paar weken geleden al en had geen zwarte 'edele delen'  --11  Deze vertoont een dikke zwarte stempel en voor wie goed kijkt, ook een zwarte stip bovenaan de helmknoppen.
Ikke dus weer content.   -2(  Op de derde is het nog even wachten, die is blijkbaar een paar weken achterop.
Een geweldig schot in de roos Luc !!! Ik zou geloven dat je content bent .....Kan je niet bestuiven en zaden proberen winnen ?

Ik ga proberen Kris, ben niet zeker dat hij zelffertiel is ?? Dat weet ik eigenlijk niet.

Het is hoogzomer in de veranda nu met de zon er op :

Crocus pseudonubigena geeft ook zijn zwarte geheimen prijs.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #159 Gepost op: 18 januari 2023, 12:45:48 »
Nog een gembosii ....Deze kreeg de naam 'Golden Delight ' mee maar of dit gerechtvaardigt is laat ik even in het midden ...Qua kleur heb ik die variatie  mijn inziens ook wel gezien in de natuur . Maar ,misschien net daar voor ?, de bloemen zijn groter dan de gewone gembosii vormen die ik ken .

Geen verkeerde kleur toch... al zou ik hem eerder 'Bronze delight' hebben gedoopt... die naam is er natuurlijk enkel voor commerciële redenen.  ???
Ze zijn toch wel heel erg variabel.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #160 Gepost op: 18 januari 2023, 12:49:22 »
Vandaag deze beelden kunnen maken uit de zonnige en warme voortuin ....

Hier doet Crocus paschei het al jaren vrij goed maar heeft niet graag te veel zon , zeker de periode na de bloei . Zie foto's van 2 verschillende vormen

Is wel een mooie vorm denk ik.  Ik heb hem ooit gezaaid, maar 't was maar een wishy/washy kleur zoals ze in Engeland zeggen.  Ik ben hem intussen verloren en voor één keer speet me dat niet echt.
Intussen is er hier nog iets op komst...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #161 Gepost op: 18 januari 2023, 13:12:46 »
Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??
Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(
Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Inderdaad een magische krokus Luc ! Staat hier zover nog niet , hopelijk straks ook in bloem ...Ja die veranda is allicht omgedoopt tot een schatkamer ...

Een beeld van de 'schatkamer' Kris, alhoewel wat moeilijk in beeld te brengen met felle zon en schaduw.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2023
« Reactie #162 Gepost op: 18 januari 2023, 14:12:44 »
Het blijft maar ellende daarbuiten kris !  Een mens zou ook van miserie in zijn bed blijven als hij buiten kijkt...  >:(  Duimen voor een tweede bloem zeker ??
Gelukkig is er de veranda, die is goud waard dit seizoen  -2(
Onze vriend Janis verkocht vorig jaar een kruising van Gembosi en Concinnius - hij doopte die   Crocus Gembosi x Concinnus 'Magic touch', nu in bloei.

Inderdaad een magische krokus Luc ! Staat hier zover nog niet , hopelijk straks ook in bloem ...Ja die veranda is allicht omgedoopt tot een schatkamer ...

Een beeld van de 'schatkamer' Kris, alhoewel wat moeilijk in beeld te brengen met felle zon en schaduw.
Luc, prachtig! Het is daar heel gezellig zitten en genieten.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #163 Gepost op: 18 januari 2023, 19:32:41 »
Nog een gembosii ....Deze kreeg de naam 'Golden Delight ' mee maar of dit gerechtvaardigt is laat ik even in het midden ...Qua kleur heb ik die variatie  mijn inziens ook wel gezien in de natuur . Maar ,misschien net daar voor ?, de bloemen zijn groter dan de gewone gembosii vormen die ik ken .

Ziet er toch een beetje anders uit Kris , misschien is deze uit zaad opgekweekt en is hij gekruist met iets anders ? Maar mooi is hij wel , ik hou wel van ster vormige bloemen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #164 Gepost op: 18 januari 2023, 19:37:05 »
Vandaag deze beelden kunnen maken uit de zonnige en warme voortuin ....
Hier doet Crocus paschei het al jaren vrij goed maar heeft niet graag te veel zon , zeker de periode na de bloei . Zie foto's van 2 verschillende vormen

Een soort die ik nooit eerder heb geprobeerd Danny ...Genoemd naar Erich Pasche ...als die in de tuin te kweken is (ik kan niet alles in potten blijven zetten ) moet ik het zeker een keer proberen ...

Jazeker Kris , is het proberen waard , bloeit elk jaar vrij vroeg en staat hier in mijn warme voortuin maar verlangt wel wat schaduw zeker na de bloei
Ieper , West-Vlaanderen