Auteur Topic: Cyclamen 2013  (gelezen 78426 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #390 Gepost op: 22 oktober 2013, 23:18:15 »
Kris, ik heb nog twee andere foto's maar die zijn ook niet helemaal scherp. Ik denk ook wel dat het hederifolium is, de bloemen  zijn wel kleiner en donkerder dan de hederifoliums  in de andere tuin

Jawel Herman ,het is hederifolium !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #391 Gepost op: 22 oktober 2013, 23:23:24 »
C .hederifolium wordt meestal nog aangeraden voor de schaduw , bosgrond en humus  ed .
De hederifolium die ik hier toon staat al een jaar of vijf op het warmste , zonnigste en droogste plekje van de tuin . Hij staat in de originele aarde wat een zandgrond is . Hij heeft het dus te verduren ...
En ieder jaar is hij trouw op post . Hij bloeit wel later (soms veel later )dan de degene die meer humusrijk , vochtiger en schaduwrijker staan. Maar voor de rest ........
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #392 Gepost op: 23 oktober 2013, 09:06:35 »
C .hederifolium wordt meestal nog aangeraden voor de schaduw , bosgrond en humus  ed .
De hederifolium die ik hier toon staat al een jaar of vijf op het warmste , zonnigste en droogste plekje van de tuin . Hij staat in de originele aarde wat een zandgrond is . Hij heeft het dus te verduren ...
En ieder jaar is hij trouw op post . Hij bloeit wel later (soms veel later )dan de degene die meer humusrijk , vochtiger en schaduwrijker staan. Maar voor de rest .....
Kris zou het ook niet te maken kunnen hebben met de oorspronkelijke habitat van de cloon waar jouw exemplaar vandaan komt?? Als ik de beschrijving van de habitat van C. hederifolium zo lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daarin nogal wat verschillen zitten. Als ik daar dan ook het verspreidingskaartje naast leg dan denk ik zelfs dat de verschillen 'groot' genoemd mogen worden. Het verbaasd me dan ook niets dat het hier door jouw getoonde exemplaar er zo schitterend bij staat. Dat dit exemplaar wat later bloeit dan degene die meer humusrijk, vochtiger en schaduwrijker plaatsje hebben toebedeeld gekregen, zou hierdoor mogelijk kunnen worden verklaard. Ik heb hier een C. hederifolium onder een dennenboom (Abies tricolor) staan, die dus ook vrij droog staat in een mulchlaag van denennaalden, hij leeft, geeft wat blad maar daar heb je het ook mee gehad (staat wat te kwarren zou ene hr. Hoek zeggen). Ik heb er ook 'om zeep' geholpen omdat ik ze te vochtig in pot hield (ik heb nog aardig wat te leren) --13

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #393 Gepost op: 23 oktober 2013, 12:18:08 »
Kris, ik heb nog twee andere foto's maar die zijn ook niet helemaal scherp. Ik denk ook wel dat het hederifolium is, de bloemen  zijn wel kleiner en donkerder dan de hederifoliums  in de andere tuin

Jawel Herman ,het is hederifolium !
Kris, Bert en Hans bedankt, nu ben ik zeker en zal de naam in mijn planning veranderen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #394 Gepost op: 23 oktober 2013, 12:30:15 »
C .hederifolium wordt meestal nog aangeraden voor de schaduw , bosgrond en humus  ed .
De hederifolium die ik hier toon staat al een jaar of vijf op het warmste , zonnigste en droogste plekje van de tuin . Hij staat in de originele aarde wat een zandgrond is . Hij heeft het dus te verduren ...
En ieder jaar is hij trouw op post . Hij bloeit wel later (soms veel later )dan de degene die meer humusrijk , vochtiger en schaduwrijker staan. Maar voor de rest .....
Kris zou het ook niet te maken kunnen hebben met de oorspronkelijke habitat van de cloon waar jouw exemplaar vandaan komt?? Als ik de beschrijving van de habitat van C. hederifolium zo lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daarin nogal wat verschillen zitten. Als ik daar dan ook het verspreidingskaartje naast leg dan denk ik zelfs dat de verschillen 'groot' genoemd mogen worden. Het verbaasd me dan ook niets dat het hier door jouw getoonde exemplaar er zo schitterend bij staat. Dat dit exemplaar wat later bloeit dan degene die meer humusrijk, vochtiger en schaduwrijker plaatsje hebben toebedeeld gekregen, zou hierdoor mogelijk kunnen worden verklaard. Ik heb hier een C. hederifolium onder een dennenboom (Abies tricolor) staan, die dus ook vrij droog staat in een mulchlaag van denennaalden, hij leeft, geeft wat blad maar daar heb je het ook mee gehad (staat wat te kwarren zou ene hr. Hoek zeggen). Ik heb er ook 'om zeep' geholpen omdat ik ze te vochtig in pot hield (ik heb nog aardig wat te leren) --13.
Kris en Cor, de mieren dragen de zaadjes rond en alzo komen er op de raarste plaatsen cyclamen uit. Deze op de foto staat al jaren in de volle zon, de bloei was daar wel eerder begonnen als die van in de schaduw. Eerst was er maar één plant en nu zijn het er al meer. Hederifolium is volgens mij een soort die veel kan verdragen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #395 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:12:17 »
Een tweetal cyclamen graecum waar vooral het blad interessant is.

Cyclamen graecum ssp candicum en Cyclamen graecum "Glyfada"
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2013, 20:14:13 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #396 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:37:06 »
Kris zou het ook niet te maken kunnen hebben met de oorspronkelijke habitat van de cloon waar jouw exemplaar vandaan komt?? Als ik de beschrijving van de habitat van C. hederifolium zo lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat daarin nogal wat verschillen zitten. Als ik daar dan ook het verspreidingskaartje naast leg dan denk ik zelfs dat de verschillen 'groot' genoemd mogen worden.

Dag Cor , bedankt voor je reactie .Altijd leuk om over zulke onderwerpen samen een boompje op te zetten ! Ik geloof ook wel in de theorie dat er een verschil kan bestaan al naargelang de afkomst van planten . Noem het maar de erfelijke factor die ook bij mensen een rol speelt . Ik kan het in het geval van deze hederifolium niet duiden want het is een aankoop geweest van het tuincentrum . Niks mis mee maar het betreft hier zonder fout een plant zonder stamboom. Dit in  tegenstelling met een aantal Cyclamen die ik alleen heb gezaaid met vooraf  de duidelijk kennis en wetenschap van de habitat en zijn vormenrijkdom/ eigenschappen (stamboom ) . Dat houd in dat je nog altijd gelijk kan hebben want het oorspronkelijke spoor (genen )zijn niet meer te traceren . Daarom hou ik zo -bij alle planten die ik kweek/verzamel -van de exacte gegevens/afkomst van planten en geloof ik nog meer in habitatvormen dan van soortnamen alleen ....
Maar tegelijk wil ik ook een beetje het cliché doorbreken dat hederifoliums alleen maar schaduwplanten zijn . In de algemene literatuur worden ze nog te vaak in een bepaald (beperkt)vakje geduwd en dat zint me -na ervaringen in de praktijk -toch minder . Er is in het verleden te veel overgeschreven ........als je begrijpt wat ik bedoel . Onze C. hederifolium heeft m.i meer in zijn mars dan hem wordt toe gekend .Ik denk ook nog steeds dat je planten sneller dood krijgt van teveel water dan van te weinig .....dus ook deze hederifolium . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #397 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:45:46 »
Een tweetal cyclamen graecum waar vooral het blad interessant is.
Cyclamen graecum ssp candicum en Cyclamen graecum "Glyfada"

De typische candicum zoals ik hem vaak aantrof in het wild in de "witte bergen" of Lefka Ori (Kreta )Luc ! 
C. graecum 'Glyfada ' is ook een heel goede en mooie vorm maar wordt m.i. nog overtroffen door enkele zilverbladige vormen die zijn gevonden op Rhodopou (Kreta) .
Glyfada is voor het eerst gevonden op een plekje dat heel kort bij de stad Athene ligt .Deze helling op een sprong van de grote stad en heel kort bij de luchthaven is zo'n plekje waar je niet direct zulke botanische ontdekkingen zou verwachten .Trouwens -als ik het goed heb -is de plant genoemd naar de area (Glyfada ) waar ze voor het eerst gevonden is .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #398 Gepost op: 23 oktober 2013, 20:50:55 »
Kris en Cor, de mieren dragen de zaadjes rond en alzo komen er op de raarste plaatsen cyclamen uit. Deze op de foto staat al jaren in de volle zon, de bloei was daar wel eerder begonnen als die van in de schaduw. Eerst was er maar één plant en nu zijn het er al meer. Hederifolium is volgens mij een soort die veel kan verdragen.

Absoluut  eens met je quote Herman , hederifolium kan bijna onder alle omstandigheden groeien (tenzij het te nat is )   . Ik heb zelfs zaailingen in een grindpad en daar staan ze slechts in een laagje zuivere grind van een 5 cm . Voor de rest is er niks voorradig op die plek .En die planten overleven al een 5-tal jaar . Het zijn echt sterke planten vlgs mij en verdienen daarom meer aandacht bij het grote publiek !
De mieren zijn idd de grootste verspreiders van Cyclamen .In de natuur maar ook in cultuur .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #399 Gepost op: 23 oktober 2013, 21:11:10 »
even een vraagje aan de kenners hier . En dat zijn er heel veel.
Zoals ik al typte Had ik een C hedrifolium die bloeide vorig jaar en het jaar er voor rond deze tijd.
Maar nu niks meer.
Nu zoals jullie weten had ik mijn tuin veranderd .
Dus moes de C Hedrifolium de grond uit.
Zou het daar aan kunnen liggen dat hij daar niet tegen kan?
Ik lees bij jullie dat hij vrij sterk is misschien nog eens proberen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #400 Gepost op: 23 oktober 2013, 22:09:42 »
even een vraagje aan de kenners hier . En dat zijn er heel veel.
Zoals ik al typte Had ik een C hedrifolium die bloeide vorig jaar en het jaar er voor rond deze tijd.
Maar nu niks meer.
Nu zoals jullie weten had ik mijn tuin veranderd .
Dus moes de C Hedrifolium de grond uit.
Zou het daar aan kunnen liggen dat hij daar niet tegen kan?
Ik lees bij jullie dat hij vrij sterk is misschien nog eens proberen.
In principe mag dat geen grote problemen opleveren Bert .Kan wel zijn dat Cyclamen een jaartje vrij nemen , gebeurt soms ....Ik zou voorlopig nog niet panikeren , kan zijn dat ie gewoon nog even wat hersteld en volgend jaar terug is in 'ful force '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #401 Gepost op: 23 oktober 2013, 22:14:11 »
Cyclamen rohlfsianum heeft ondertussen reeds volop blad gemaakt maar bloeit ook nog steeds .
Deze vorm is m.i. ook niet onaardig qua blad ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #402 Gepost op: 23 oktober 2013, 22:41:37 »
 Ook niet onaardig noemt ie dat. Kris, ik vind het een prachtige tekening.  :P ((7 ((2
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #403 Gepost op: 23 oktober 2013, 22:49:43 »
De eerste bloemende cyclamen in mijn peatbed, de juiste naam weet ik niet ze komen van een kleine planten kwekerij naast het von gimborn arboretum in Doorn ze waren helaas niet gelabeld en de man die het wist was juist even weg.


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #404 Gepost op: 23 oktober 2013, 23:17:28 »
De eerste bloemende cyclamen in mijn peatbed, de juiste naam weet ik niet ze komen van een kleine planten kwekerij naast het von gimborn arboretum in Doorn ze waren helaas niet gelabeld en de man die het wist was juist even weg.

Cyclamen hederifolium Hugo .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "