Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274076 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1290 Gepost op: 5 november 2014, 22:39:41 »
Super Luc! Ik had niet gedacht aan Crocus wattiorum maar vind het reuze deze te zien.
Hij is bijzonder zeldzaam in collecties en daardoor is er erg weinig 'groei' informatie over.
Door het laten zien van deze foto's en je pionierswerk bij deze Crocus (samen met Kris) kunnen wij ook bijleren naar wat de beste omstandigheden zijn voor deze topper!
 ((12 ((12 ((12

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1291 Gepost op: 6 november 2014, 19:28:35 »
Hmmm  ))4  de dubieuze C. mathewii die vorig jaar al onderwerp van gesprek was ??  ))4
Helemaal juist Luc , degene waar al aardig wat inkt aan verspild is .....(spreekwoordelijk natuurlijk want de pen is al even verbannen uit onze samenleving)
Het gaat inderdaad over de "hadriaticus -vorm van de Crocus mathewii "  -2( --11 -1( 
In het begin was er alleen teleurstelling & ongenoegen  omdat ik veel te veel had betaald voor iets wat het helemaal niet schijnt te zijn. Maar als ik nu zie hoe die plant het doet en zich ontwikkeld dan is er toch ook reden tot vreugde , niet dan ?

Na de enorme bloemenzee van midden oktober volgde natuurlijk de stilte......Alle bloemen weg en hier en daar een sprietje blad. Niet verwonderlijk na zo'n inspanning en dan denk je : ' dat was het dan , nu maar weer wachten tot volgend jaar '
En wat bleek dit weekend , onze Crocus deed dit huzarenstukje nog maar is over. Plots uit het niets nog maar is een zee van bloemen. Slechts 1 nadeel , de slakjes hadden hem ook ontdekt ....
 

Is toch wel een topper hé Kris ! Heeft vele goede eigenschappen mee van C. mathewii . Is waarschijnlijk ook ontstaan uit zaad van mathewii maar met wat bloed van een andere crocus . Zo heb ik ook een niet correcte vorm , zoals we al meermaals gezien hebben bij liefhebbers die met dat probleem zitten . Maar toch blijven het super mooie herfstkrokussen !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1292 Gepost op: 6 november 2014, 19:34:44 »
Lang genoeg gewacht !  8)

Het middagzonnetje bracht alle schoonheid naar boven van mijn laatste herfstcrocus.
Tijd om het geheim prijs te geven !  ;D  De moeite om de macro scherp te stellen.

Ik denk niet dat we hem hier al te zien kregen.

Crocus wattiorum uit Zuidoost -Turkije.

Subliem Luc, en je hebt deze wel erg goed in beeld gebracht.  ((14

Bedankt voor de lof, Frankie, Danny, Kris en Bart.  Hij is nieuw in de collectie en hij liet heel lang op zich wachten... dat bracht mij op de idee om er een thriller(tje) rond te bouwen !  Ik hoop nu maar dat hij het verder goed doet en dat ik hem volgend jaar ook kan laten zien.

Ik duim alvast mee Luc !  ((14   Moet ik zeker ook eens proberen in mijn bollenbed ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15654
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1293 Gepost op: 6 november 2014, 19:50:34 »
Is toch wel een topper hé Kris ! Heeft vele goede eigenschappen mee van C. mathewii . Is waarschijnlijk ook ontstaan uit zaad van mathewii maar met wat bloed van een andere crocus . Zo heb ik ook een niet correcte vorm , zoals we al meermaals gezien hebben bij liefhebbers die met dat probleem zitten . Maar toch blijven het super mooie herfstkrokussen !

Wel ik ben er blij mee Danny , los van alle mogelijke adelbrieven die hij al dan niet zou hebben.
Ik postte deze foto's ook op het Schotse forum en er was een spontane reactie van iemand die zei : " Kris jouw mathewii staat er geweldig goed bij ". Een reactie van een kenner ook. Dus ja .....Gewoon maar genieten van de show zeker.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1294 Gepost op: 9 november 2014, 14:14:44 »
Vandaag stond Crocus longiflorus Nebrodi (AH 9703) mooi te bloeien.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #1295 Gepost op: 9 november 2014, 21:21:05 »
prachtige foto Ruben.
Was vandaag de tuin aan het doen .
Bladeren ruimen winterbescherming voor de planten neer zetten.
Zag ik in de tuin dat Crocus bleu pearl al met een puntje boven de grond kwam. ???
Ik had er geen foto van genomen.
Nu hopen dat de kou hem niet kapot maakt.
Misschien toch nog even afdekken. ))4

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15654
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1296 Gepost op: 9 november 2014, 21:55:44 »
Die mag er weeral zijn Ruben.
Ik denk dat deze Crocus hyemalis hier de afsluiter zal worden van de herfstbloeiers tenzij moeder natuur nog een surprise in petto heeft .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Crocus 2014
« Reactie #1297 Gepost op: 9 november 2014, 22:42:40 »
Ik heb hier een crucus die nog moet boeien en een heel hoop anderen die hun neus boven ukt steen...( is dit normaal?) ik heb zelf tulpen en een iris die eveneens waker worden.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15654
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1298 Gepost op: 9 november 2014, 22:52:35 »
Ik heb hier een crucus die nog moet boeien en een heel hoop anderen die hun neus boven ukt steen...( is dit normaal?) ik heb zelf tulpen en een iris die eveneens waker worden.

Hallo Didier ,de natuur doet natuurlijk gekke dingen omdat de herfst zo zacht was. Als het nog herfstbloeiende crocussen zijn die nog moeten bloeien is het allemaal zo erg niet ......Die zijn waarschijnlijk wat later vanwege de aanhoudende warmte.
Voor de lentebloeiende soorten is het op zich geen ramp als het geen al te koude winter wordt. Het risico bestaat dat alles stuk vriest als de planten al te ver staan en de vorst hevig huis gaat houden. Maar je kan er allemaal weinig aan doen buiten bescherming voorzien als het zover is ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1299 Gepost op: 10 november 2014, 19:32:50 »
Zag ik in de tuin dat Crocus bleu pearl al met een puntje boven de grond kwam. ???
Ik had er geen foto van genomen.
Nu hopen dat de kou hem niet kapot maakt.
Misschien toch nog even afdekken. ))4

Afdekken is niet nodig Bert , hier staan ook al meerdere lentebloeiende soortjes te piepen . Tegenwoordig is dat niet abnormaal . Normaal kunnen ze wel goed tegen de kou . Hopelijk wordt het nu vlug wat kouder zodat alles toch een beetje gaat afremmen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1300 Gepost op: 10 november 2014, 19:38:06 »
Die mag er weeral zijn Ruben.
Ik denk dat deze Crocus hyemalis hier de afsluiter zal worden van de herfstbloeiers tenzij moeder natuur nog een surprise in petto heeft .....

Knappe afsluiter Kris ! Hier komt er ook nog eentje in bloei binnenkort. Daarna is het wachten tot eind december .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1301 Gepost op: 12 november 2014, 20:16:53 »
Terwijl de laatste najaarskrokus hier in bloei staat , komen de lentebloeiers al stilaan op gang ......indien het zo zacht blijft zullen er weer records sneuvelen ...... Crocus alatavicus  lijkt hier als eerste te gaan bloeien binnen een goeie maand .

Crocus biflorus subsp. melantherus uit Griekenland stond vandaag in bloei . Ik ben heel content met deze nieuwkomer hier in mijn bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1302 Gepost op: 12 november 2014, 20:19:59 »
Terwijl de laatste najaarskrokus hier in bloei staat , komen de lentebloeiers al stilaan op gang ......indien het zo zacht blijft zullen er weer records sneuvelen ...... Crocus alatavicus  lijkt hier als eerste te gaan bloeien binnen een goeie maand .

Crocus biflorus subsp. melantherus uit Griekenland stond vandaag in bloei . Ik ben heel content met deze nieuwkomer hier in mijn bollenbed .

In die biflorusgroep zit toch heel wat mooie vertegenwoordigers, he Danny. En deze heeft dan nog van die aantrekkelijke lijntjes op zijn bloemblaadjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1303 Gepost op: 12 november 2014, 20:43:39 »
Terwijl de laatste najaarskrokus hier in bloei staat , komen de lentebloeiers al stilaan op gang ......indien het zo zacht blijft zullen er weer records sneuvelen ...... Crocus alatavicus  lijkt hier als eerste te gaan bloeien binnen een goeie maand .

Crocus biflorus subsp. melantherus uit Griekenland stond vandaag in bloei . Ik ben heel content met deze nieuwkomer hier in mijn bollenbed .

In die biflorusgroep zit toch heel wat mooie vertegenwoordigers, he Danny. En deze heeft dan nog van die aantrekkelijke lijntjes op zijn bloemblaadjes.

Jazeker Frankie , allen uit deze groep zijn heel dankbaar . Deze vind ik vooral interessant voor de bloeiperiode , slechts weinig krokussen bloeien in deze tijd van het jaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1304 Gepost op: 13 november 2014, 17:18:19 »
Heel mooi in beeld gebracht Danny! En ook een stuk vroeger als bij mij! Staat hier zeker nog week of 2 van bloeien af!
Hier komen ook de neuzen van biflorus nubigena, michelsonii, alatavicus, ... boven piepen. Hopelijk geen te vroeg seizoen want als ze erg gevorderd zijn en het vriest er dan hard op kunnen we wel eens veel schade krijgen  :(