Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 172629 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #660 Gepost op: 3 oktober 2017, 22:53:14 »
De zuidkant. Dat betekent in de zomer oppassen geblazen voor een aantal soorten zoals Saxifraga en Androsace, die fel zonlicht in combinatie met hoge temperaturen moeilijk kunnen verdragen. Op hete dagen (boven de 30°C) deze planten nauwlettend in de gaten houden en beschaduwen indien nodig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #661 Gepost op: 4 oktober 2017, 18:24:21 »
De zuidkant. Dat betekent in de zomer oppassen geblazen voor een aantal soorten zoals Saxifraga en Androsace, die fel zonlicht in combinatie met hoge temperaturen moeilijk kunnen verdragen. Op hete dagen (boven de 30°C) deze planten nauwlettend in de gaten houden en beschaduwen indien nodig.
Daar heb ik rekening mee gehouden. Omdat de spleten oost-west lopen en het hoogste deel ook is er een zuid en een noordkant. De gevoelige planten staan op de noordkant, dianthussen, een penstemon en sempervivums op het zuiden. Op de middag valt de schaduw van een struik over alles met lichte schaduw

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #662 Gepost op: 4 oktober 2017, 20:43:56 »
De zuidkant. Dat betekent in de zomer oppassen geblazen voor een aantal soorten zoals Saxifraga en Androsace, die fel zonlicht in combinatie met hoge temperaturen moeilijk kunnen verdragen. Op hete dagen (boven de 30°C) deze planten nauwlettend in de gaten houden en beschaduwen indien nodig.
Daar heb ik rekening mee gehouden. Omdat de spleten oost-west lopen en het hoogste deel ook is er een zuid en een noordkant. De gevoelige planten staan op de noordkant, dianthussen, een penstemon en sempervivums op het zuiden. Op de middag valt de schaduw van een struik over alles met lichte schaduw

Ik hoef u echt niets wijs te maken, merk ik. We hebben te maken met een kenner, dat kan niet anders. Ik ben nu al benieuwd naar de plaatjes van uw prachtige spletentuin in het voorjaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Olga D. van de Veer

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 26
Re: Crevicegardening
« Reactie #663 Gepost op: 4 oktober 2017, 21:22:14 »
De theorie heb ik redelijk onder de knie (hoop ik), en ik heb de afgelopen 40 jaar al af en aan rotstuinen gehad (ja, ben helaas geen jong bloed), en de afgelopen 2 jaar weer wat kleiner spul als saxifragas in troggen. Verder heb ik binnen en buiten veel aparte planten en een fors aantal naslagwerken.

Maar de crevice garden is nieuw voor me en ik moet nog zien hoe alles het eerste jaar doorkomt. En er staan wat planten in die ik nog nooit heb gehad en waarvan ik lees dat ze moeilijk zijn.
Dus ik blijf bijleren en verwacht dat ik van jullie nog veel kan bijleren. Zo te zien zijn er op het forum een aantal echte experts op bepaalde soorten.

Ik heb net wat zaad binnen van 4 chileense viooltjes die op de crevice garden moeten komen. Viola vulcanica, v. cotyledon, v. rosulata en v. atropurpurea. Ik kan weinig informatie over ze vinden. Kan iemand me zeggen hoe ik ze moet laten opgroeien en waar ze in de crevice moeten staan?


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #664 Gepost op: 4 oktober 2017, 23:04:35 »
De theorie heb ik redelijk onder de knie (hoop ik), en ik heb de afgelopen 40 jaar al af en aan rotstuinen gehad (ja, ben helaas geen jong bloed), en de afgelopen 2 jaar weer wat kleiner spul als saxifragas in troggen. Verder heb ik binnen en buiten veel aparte planten en een fors aantal naslagwerken.

Maar de crevice garden is nieuw voor me en ik moet nog zien hoe alles het eerste jaar doorkomt. En er staan wat planten in die ik nog nooit heb gehad en waarvan ik lees dat ze moeilijk zijn.
Dus ik blijf bijleren en verwacht dat ik van jullie nog veel kan bijleren. Zo te zien zijn er op het forum een aantal echte experts op bepaalde soorten.

Ik heb net wat zaad binnen van 4 chileense viooltjes die op de crevice garden moeten komen. Viola vulcanica, v. cotyledon, v. rosulata en v. atropurpurea. Ik kan weinig informatie over ze vinden. Kan iemand me zeggen hoe ik ze moet laten opgroeien en waar ze in de crevice moeten staan?

We leren hier allemaal nog dagelijks bij, Olga, laat dat duidelijk zijn.

Oeps, rosulataviolen uit Zuid-Amerika! Ik moet u ontgoochelen, Olga, dat zal niet lukken. Ik heb ze nog nooit uitgeprobeerd en zal dat ook niet doen. Ik ken slechts één iemand die ze beperkte tijd in een alpiene kas heeft gehad, Ger van Beuken, de huidige NRVvoorzitter. Volgens ik mij kan herinneren waren die slechts een kort leven beschoren, zelfs in een alpiene kas lukt het dus niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #665 Gepost op: 1 mei 2018, 21:28:17 »
Toen ik dit weekend ergens te velde in ons landje rondtoerde, ontdekte ik deze nog bijna maagdelijke crevicegarden.
Deze spletentuin gaf me het gevoel alsof ik terug was in Tsjechië. Prachtig aangelegd volgens de regels van de kunst en met veel oog voor detail! ZZ had het niet beter gekund.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #666 Gepost op: 3 mei 2018, 21:30:05 »
Toen ik dit weekend ergens te velde in ons landje rondtoerde, ontdekte ik deze nog bijna maagdelijke crevicegarden.
Deze spletentuin gaf me het gevoel alsof ik terug was in Tsjechië. Prachtig aangelegd volgens de regels van de kunst en met veel oog voor detail! ZZ had het niet beter gekund.

Inderdaad een heel mooi aangelegde crevice Frankie, en daar kan hier en daar nog wel een plantje bij...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #667 Gepost op: 15 oktober 2018, 21:44:23 »
Nog wat crevicegardening in een trog ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #668 Gepost op: 16 oktober 2018, 20:25:01 »
Nog wat crevicegardening in een trog ....

Mooi materiaal, Kris.
Elephant Ears staat hier ook in de tuin, en is waarschijnlijk afkomstig van dezelfde bron. Wel een hele mooie selectie!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #669 Gepost op: 17 oktober 2018, 17:41:02 »
Nog wat crevicegardening in een trog ....

Knap aangelegd Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crevicegardening
« Reactie #670 Gepost op: 26 maart 2019, 21:24:28 »
Een stukje crevicegarden met recente aanplant oogt nu nog redelijk maagdelijk, maar heel wat kiertjes en spleetjes zijn reeds benut.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #671 Gepost op: 26 maart 2019, 21:38:14 »
Een stukje crevicegarden met recente aanplant oogt nu nog redelijk maagdelijk, maar heel wat kiertjes en spleetjes zijn reeds benut.

Wederom knap gedaan Frankie !  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #672 Gepost op: 26 maart 2019, 21:48:44 »
Wat crevicegardening in een (onafgedekt ) trogje....met wat Primula allionii in bloem .

En dan ben je eindelijk zover en dan vinden de beestjes hem nog voor jou ....(foto 2  )   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crevicegardening
« Reactie #673 Gepost op: 27 maart 2019, 21:36:52 »
inderdaad kris mee eens dat heeft Frankie mooi gedaan.
Dat gaat een prachtig geheel worden ((14 ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #674 Gepost op: 3 april 2019, 17:34:57 »
In mijn recent aangelegde, eigenzinnige  -2( , crevicegarden is toch al een en ander te zien.

Androsace carnea x pyrenaica heeft alvast de voorbije zomer + winter overleefd en begint zich thuis te voelen.

Veronica surculosa is niet echt klein en staat daarom aan de rand zodat hij lekker kan overhangen.  Hij begint pas, maar de bloempjes kunnen mij alvast bekoren.
« Laatst bewerkt op: 3 april 2019, 17:42:55 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen