Auteur Topic: Cantabria 2016  (gelezen 27561 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #30 Gepost op: 6 december 2016, 21:20:36 »
Ok.
Daar gaan we dan.

Vanaf 6 augustus zijn mijn vrouw en ik twee weken in het Cantabrisch gebergte geweest.
We hadden een huisje gehuurd in  Arguebanes, een bergdorpje op de flanken van de Picos de Europa iets ten noord-westen van Potes.
Potes is een gezellig provinciedorp, waar het "normale" toerisme te vinden is. Het kan hier redelijk druk zijn.
Vanaf Utrecht is het ongeveer 1650 km rijden, een fikse rit dus.
Wij hadden alle tijd en zijn er op de heenweg in drie! dagen naartoe gereden, waarbij we al het snelweggeweld in Frankrijk omzeild hebben.
Daarnaast hebben we in Frankrijk ook al mooie dingen gezien.
In Spanje is het nog een dikke 4 uur rijden , maar als je vanaf de snelweg naar Potes gaat, duik je direct de Hermida kloof in en ben je de vermoeidheid van de reis direct vergeten.
Een andere mogelijkheid van reizen is met het vliegtuig naar Bilbao en dan een auto huren.
Dit was voor ons niet mogelijk, daar we onze honden hebben meegenomen.

Wat een leuk huisje en prachtige omgeving. Het lijkt echt wel the middle of nowhere...
We zaten echt tussen de Spanjaarden en het was het hoogste huisje van het dorp.
Het was telkens weer een belevenis om er met de auto te komen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Cantabria 2016
« Reactie #31 Gepost op: 6 december 2016, 22:44:37 »
Ok.
Daar gaan we dan.

Vanaf 6 augustus zijn mijn vrouw en ik twee weken in het Cantabrisch gebergte geweest.
We hadden een huisje gehuurd in  Arguebanes, een bergdorpje op de flanken van de Picos de Europa iets ten noord-westen van Potes.
Potes is een gezellig provinciedorp, waar het "normale" toerisme te vinden is. Het kan hier redelijk druk zijn.
Vanaf Utrecht is het ongeveer 1650 km rijden, een fikse rit dus.
Wij hadden alle tijd en zijn er op de heenweg in drie! dagen naartoe gereden, waarbij we al het snelweggeweld in Frankrijk omzeild hebben.
Daarnaast hebben we in Frankrijk ook al mooie dingen gezien.
In Spanje is het nog een dikke 4 uur rijden , maar als je vanaf de snelweg naar Potes gaat, duik je direct de Hermida kloof in en ben je de vermoeidheid van de reis direct vergeten.
Een andere mogelijkheid van reizen is met het vliegtuig naar Bilbao en dan een auto huren.
Dit was voor ons niet mogelijk, daar we onze honden hebben meegenomen.

Ik ga zeker mee , Gerard . Gezellige uitvalsbasis ....... een streek die me zeker interesseert ...... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cantabria 2016
« Reactie #32 Gepost op: 7 december 2016, 08:51:20 »
Ah !  De Gerard is uit de kast gekomen !  :P
De 1650 km hebben we alvast met plezier mee gereden, we zijn er van overtuigd dat het de moeite zal lonen !  Trek maar de wandelschoenen aan !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #33 Gepost op: 7 december 2016, 09:03:45 »
Ah !  De Gerard is uit de kast gekomen !  :P
De 1650 km hebben we alvast met plezier mee gereden, we zijn er van overtuigd dat het de moeite zal lonen !  Trek maar de wandelschoenen aan !
Jazeker Luc.
Er.komt een hoop moois aan.
En dat uit de kast komen wil ik nog even mee wachten hoor.
  -2(

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #34 Gepost op: 7 december 2016, 21:31:23 »
Het is niet echt simpel al die Sedumsoorten op naam te brengen, ik denk, dat ik zelf al 6 a 7 verschillende soorten zaad verzameld heb.
Maar volgens mij is dit Sedum brevifolium.

Overigens zijn reacties over soortnamen enz. uiteraard welkom. Een echt goed determinatieboek over deze streek is nauwelijks te krijgen, ik had zelf "Bergflora van Europa" van Cristopher Grey-Wilson en Marjorie Blamey bij me, maar dit was niet echt voldoende.

Dus als ik het verkeerd gedaan heb, corrigeer me maar, hoor.  Samen weten we meer, he

Ik dacht hier eerder aan S. dasyphyllum?
Frankie, ik denk, dat je gelijk hebt.
Het boek "Sedum" van Ray Stephenson geeft aan, dat beide soorten in het gebied voorkomen.
In de "catalogo de la Flora Vascular de Cantabria" van Juan Antonio Duran wordt vermeld, dat brevifolium boven 1700 meter voorkomt en dasyphyllum van 0 tot 2100 meter.
Deze foto is genomen op zo'n 600 meter, dus dat zou het een en ander verklaren.
Overigens ook nog even gegoeggeld, maar dan is de verwarring compleet, te meer, omdat er van dasyphyllum ook nogal wat ondersoorten te vinden zijn.

Hierbij nog wat andere foto's van dezelfde plant, maar dan op zo'n 1500 meter.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #35 Gepost op: 11 december 2016, 10:50:22 »
Voor de eerste wandeling hadden we een wat makkelijker terrein uitgezocht, na drie dagen reizen moet je toch even acclimatiseren he.
Ik had in FA een artikel gelezen van Kees Jan van Zwienen over de Puerto de San Glorio.
Dit is een bergpas op 1600 meter hoogte van waaruit een aantal paden in diverse richtingen loopt.
Dit is vanuit Potes een klein uurtje rijden en de rit ernaartoe is niet te moeilijk, mooie weg, waarbij je goed merkt, dat je langzaam omhoog gaat.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #36 Gepost op: 11 december 2016, 10:56:40 »
Eenmaal boven is een parkeerplaatsje, annex picknickplaats, waarvandaan wij het pad in zuid-westelijke richting namen.
Direct kom je dan door een moerassig weiland ,uiteraard een plek voor Dactylorhiza's.

Er stonden er nogal wat, diverse kleuren en vormen, dus determineren was er voor mij niet bij, dat laat ik liever aan de kenners over, dus Gerrit?

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #37 Gepost op: 11 december 2016, 10:59:32 »
Onderweg genoten we van de omgeving.
Dit pad volgt het dal van een riviertje en is redelijk vlak, wat bij 35 graden celcius geen overbodige luxe is.  8)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #38 Gepost op: 11 december 2016, 11:05:41 »
Ook hier weer veel Sedum

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2016, 11:07:51 »
Nog veeeeeel meer Sedum (dasyphyllum?)
Deze zou je moeten kunnen optillen, in de aanhanger en dan in de tuin......... --11

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #40 Gepost op: 11 december 2016, 11:10:44 »
En ook Saxifraga umbrosa komen we hier veelvuldig tegen. Deze stonden wat droog.
Sommigen staan wat natter, anderen kunnen de hele dag in de volle zon staan. Blijkbaar  kunnen ze hier goed tegen.
Wel moet vermeld worden, dat het op deze hogere gebieden bijna elke nacht erg mistig is en dat het hele Cantabrisch gebergte bekendstaat om zijn grillige karakter wat het weer betreft. Zo is het 35 graden en de volgende dag kan het gigantisch regenen en 15 graden minder zijn. Gemiddeld 1 op 5 dagen.

« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 11:23:02 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #41 Gepost op: 11 december 2016, 11:16:32 »
Nog wat omgeving

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #42 Gepost op: 11 december 2016, 11:18:57 »
In heel het Cantabrisch gebergte een algemene verschijning, maar daarom niet minder prachtig!

Dianthus monspessulanus , de Montpellieranjer

De bovenste foto  geeft de juiste kleur weer. Grote bloemen, zo'n 4 cm doorsnee

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cantabria 2016
« Reactie #43 Gepost op: 11 december 2016, 13:57:44 »
Nog veeeeeel meer Sedum (dasyphyllum?)
Deze zou je moeten kunnen optillen, in de aanhanger en dan in de tuin......... --11

Fantastisch toch hoe die plantjes zich zo houvast zoeken in en aan die rotsen.

 ::)  Had je jee aanhanger dan niet bij Gerard ?  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Cantabria 2016
« Reactie #44 Gepost op: 11 december 2016, 17:48:22 »
Nog veeeeeel meer Sedum (dasyphyllum?)
Deze zou je moeten kunnen optillen, in de aanhanger en dan in de tuin......... --11

Fantastisch toch hoe die plantjes zich zo houvast zoeken in en aan die rotsen.

 ::)  Had je jee aanhanger dan niet bij Gerard ?  :(
Nee helaas niet.
Weet je, er wordt vaak lacherig gedaan over Sedum voor onze tuinen, maar ik heb heel veel bewondering en interesse gekregen voor deze plantjes gedurende deze vakantie.
Ik heb hier nu vier soortjes in de pot staan daarvandaan en daarnaast heel veel zaden, waarvan ik niet precies weet welke soorten het zijn.
Dat is wel een nadeel als je pas in augustus gaat.Er is dan al veel uitgebloeid.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 17:51:05 door Gerard Verweij »