Auteur Topic: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën  (gelezen 31715 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #165 Gepost op: 5 november 2016, 09:15:27 »
Heb het hele verslag nu pas gelezen Danny.
In een woord: Prachtig.
Zag veel planten welke ik ook in het Cantabrisch gebergte heb gezien, maar dit lijkt me niet meer als logisch.
Door tijdgebrek heb ik hiervan nog geen foto's kunnen posten, maar het komt eraan!
De Merendera van post 36 zou ook nog M pyrenaica kunnen zijn.
Deze heb ik ook heel veel gezien.

Bedankt Gerard , leuk te horen   ((13

Ja , ik vind het wel interessant om deze gebieden eens te vergelijken , die niet zover van elkaar liggen . Ik heb al meermaals gehoord dat het Cantabrisch gebergte heel mooi is , maar ik weet er eigenlijk niet zoveel over . Ik kijk al uit naar uw reisverslag ! Merendera pyrenaica is een synoniem voor M. montanum , stonden deze planten daar al in bloei ? Ik zag half juli alleen maar opgedroogde zaaddozen , de foto van de bloeiende plant heb ik genomen hier in de tuin van een verzamelde bol .

Danny, ik zit nu ff in de Ardennen en heb dus de foto's niet bij de hand.
Zondag zal ik foto's posten van hele roze velden Merendera.
Echt massaal.
En ja, inderdaad, het Cantabrisch gebergte is schitterend!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #166 Gepost op: 6 november 2016, 11:41:01 »
Hier zijn ze dan Danny
Dit was op de Puerto de San Glorio, hierover later meer (Topic Cantabria 2016)
Zoals je ziet groeien ze hier massaal.
Ze lijken ook iets paarser, maar dat kan ook met foto/licht te maken hebben.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #167 Gepost op: 6 november 2016, 11:41:47 »
En de rest

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #168 Gepost op: 6 november 2016, 20:56:41 »
Hier zijn ze dan Danny
Dit was op de Puerto de San Glorio, hierover later meer (Topic Cantabria 2016)
Zoals je ziet groeien ze hier massaal.
Ze lijken ook iets paarser, maar dat kan ook met foto/licht te maken hebben.

Jawatte , prachtig is dit Gerard , zo massaal , schitterend !  ((6 ((11 Op welke hoogte groeiden deze bollen ? Ik wist niet dat deze bollen vanaf juli al bloeiden .  In de Pyreneeën op ongeveer  1800 -- 2000 meter hoogte ( waar ik de meeste zaaddozen kon waarnemen ) moet dat zeker wat later zijn , maar dat komt waarschijnlijk door het hoogteverschil . Ik kijk al uit naar meer beelden en info over deze streek Gerard , alvast bedankt voor deze schitterende beelden , maar natuurlijk is dit nog veel mooier als je het zelf kan meemaken hé ..... ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #169 Gepost op: 6 november 2016, 21:10:35 »
Hier zijn ze dan Danny
Dit was op de Puerto de San Glorio, hierover later meer (Topic Cantabria 2016)
Zoals je ziet groeien ze hier massaal.
Ze lijken ook iets paarser, maar dat kan ook met foto/licht te maken hebben.

Jawatte , prachtig is dit Gerard , zo massaal , schitterend !  ((6 ((11 Op welke hoogte groeiden deze bollen ? Ik wist niet dat deze bollen vanaf juli al bloeiden .  In de Pyreneeën op ongeveer  1800 -- 2000 meter hoogte ( waar ik de meeste zaaddozen kon waarnemen ) moet dat zeker wat later zijn , maar dat komt waarschijnlijk door het hoogteverschil . Ik kijk al uit naar meer beelden en info over deze streek Gerard , alvast bedankt voor deze schitterende beelden , maar natuurlijk is dit nog veel mooier als je het zelf kan meemaken hé ..... ((13
Dit was zo rond de 1600 meter, Danny.
En het was begin augustus.
En warm!

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #170 Gepost op: 10 december 2016, 23:33:25 »

Deze "rotsplant" zag ik nog nooit en ken ik ook helemaal niet , wie kan deze determineren ?

Dit was het voornaamste dat we op onze eerste daguitstap konden spotten .

Een late reactie maar ik ben pas weer actief op het forum en heb nog veel in te halen.
Over dit plantje: bloemen met 4 bloemblaadjes zijn er niet zoveel. Niks te vinden bij de kruisbloemige en zeker geen Daphne.
Maar bij de Rubiaceae kom ik Asperula hirta tegen. bloeit in juli - augustus, westelijke en centrale pyreneeën.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #171 Gepost op: 12 december 2016, 17:40:49 »

Deze "rotsplant" zag ik nog nooit en ken ik ook helemaal niet , wie kan deze determineren ?

Dit was het voornaamste dat we op onze eerste daguitstap konden spotten .

Een late reactie maar ik ben pas weer actief op het forum en heb nog veel in te halen.
Over dit plantje: bloemen met 4 bloemblaadjes zijn er niet zoveel. Niks te vinden bij de kruisbloemige en zeker geen Daphne.
Maar bij de Rubiaceae kom ik Asperula hirta tegen. bloeit in juli - augustus, westelijke en centrale pyreneeën.

Is inderdaad mogelijk Gerrit , toch is het mij niet zo duidelijk . Het is al een tijdje geleden hé maar ik herinner me dat deze plant heel compact (smal) was , bloemen heel klein ( max 0,5 cm ) en bijna geen bloemstengeltjes te zien . Als je kijkt bij afbeeldingen van Asperula hirta op het internet zien de planten er wat groter uit dan de plant die ik zag op deze rotsen . Maar mogelijk is dit wel een compacte vorm of een andere Asperula ?
Bedankt voor je reactie , Gerrit  ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #172 Gepost op: 13 december 2016, 08:44:03 »
Ik vond hier nog een interessante website (weliswaar in het Spaans) over de flora van de vallei van Benasque.

http://floresbenasque.blogspot.be/

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik de plant in kwestie niet heb gevonden, maar misschien kan je nog eens browsen Danny.
Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #173 Gepost op: 13 december 2016, 19:17:03 »
Ik vond hier nog een interessante website (weliswaar in het Spaans) over de flora van de vallei van Benasque.

http://floresbenasque.blogspot.be/

Eerlijkheidshalve moet ik er aan toevoegen dat ik de plant in kwestie niet heb gevonden, maar misschien kan je nog eens browsen Danny.
Succes !

Inderdaad een leuke site Luc .....thanks voor de info , vroeg of laat kom ik deze plant wel eens tegen ......
Ieper , West-Vlaanderen