Auteur Topic: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën  (gelezen 31879 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #30 Gepost op: 4 oktober 2016, 20:59:30 »
Hier op deze zuidelijk gelegen kalkgraslanden zijn er wel wat orchideeën te zien , we zijn hier op ongeveer 1800 meter .
Gymnadenia conopsea

Precies plaatjes uit Nismes,  Danny ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #31 Gepost op: 5 oktober 2016, 17:00:48 »
Behoorlijk wat planten zie je hier voor het eerst , deze twee soortjes vind ik heel mooi maar weet niet wat het is ?

Foto 1 , 2 : een of andere Scutellaria denk ik ?

Foto 3, 4 : lijkt goed op Globularia ?

 De plantenlijst in het boek "The Pyrenees and Picos de Europa " hebben me niet verder kunnen helpen om deze planten te determineren .

Die eerste plant lijkt me een Prunella? Plant ze niet in de tuin, of je raakt ze nooit meer kwijt. Mooi in de natuur, maar niet in de tuin, tenzij misschien een culitvar.

De tweede plant lijkt me een Jasione, een zandblauwtje. Wel mooi in de tuin, maar eerder een kort leven beschoren.

Inderdaad , Frankie , die eerste plant is inderdaad een Prunella . Kende ik helemaal niet .

De tweede plant zal wel een Jasione zijn . Daar had ik nog van gehoord , determineren is niet altijd gemakkelijk als je geen vergelijkende foto's vind op het internet .

Bedankt Frankie , je plantenkennis is uitstekend !   ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #32 Gepost op: 5 oktober 2016, 17:11:28 »
Hier op deze zuidelijk gelegen kalkgraslanden zijn er wel wat orchideeën te zien , we zijn hier op ongeveer 1800 meter .
Gymnadenia conopsea

Precies plaatjes uit Nismes,  Danny ;)

Ja Frankie , ik dacht ook terug aan Nismes toen we daar waren . Maar hier hebben we wel geen Ophrys gezien .
Nismes is wel een heel klein bijzonder biotoopje .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #33 Gepost op: 5 oktober 2016, 20:01:37 »
Behoorlijk wat planten zie je hier voor het eerst , deze twee soortjes vind ik heel mooi maar weet niet wat het is ?

Foto 1 , 2 : een of andere Scutellaria denk ik ?

Foto 3, 4 : lijkt goed op Globularia ?

 De plantenlijst in het boek "The Pyrenees and Picos de Europa " hebben me niet verder kunnen helpen om deze planten te determineren .

Die eerste plant lijkt me een Prunella? Plant ze niet in de tuin, of je raakt ze nooit meer kwijt. Mooi in de natuur, maar niet in de tuin, tenzij misschien een culitvar.

De tweede plant lijkt me een Jasione, een zandblauwtje. Wel mooi in de tuin, maar eerder een kort leven beschoren.

Inderdaad , Frankie , die eerste plant is inderdaad een Prunella . Kende ik helemaal niet .

De tweede plant zal wel een Jasione zijn . Daar had ik nog van gehoord , determineren is niet altijd gemakkelijk als je geen vergelijkende foto's vind op het internet .

Bedankt Frankie , je plantenkennis is uitstekend !   ((13

Prunella vind je ook terug in ons land, Danny. Op een schrale grond ogen ze heel mooi, maar op een rijkere tuingrond kunnen ze dusdanig woekeren, maar er bestaan ook wel wat gecultiveerde vormen die meer bescheiden zijn, maar die toch niet in de modale rotstuin thuis horen. Ik zag ze vaak in de Ardennen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #34 Gepost op: 5 oktober 2016, 20:03:00 »
Hier op deze zuidelijk gelegen kalkgraslanden zijn er wel wat orchideeën te zien , we zijn hier op ongeveer 1800 meter .
Gymnadenia conopsea

Precies plaatjes uit Nismes,  Danny ;)

Ja Frankie , ik dacht ook terug aan Nismes toen we daar waren . Maar hier hebben we wel geen Ophrys gezien .
Nismes is wel een heel klein bijzonder biotoopje .

Daar kunnen die Spanjaarden wel jaloers op zijn, hé, op 'onze' kalkgraslandjes,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #35 Gepost op: 6 oktober 2016, 17:37:22 »
Hier op deze zuidelijk gelegen kalkgraslanden zijn er wel wat orchideeën te zien , we zijn hier op ongeveer 1800 meter .
Gymnadenia conopsea

Precies plaatjes uit Nismes,  Danny ;)

Ja Frankie , ik dacht ook terug aan Nismes toen we daar waren . Maar hier hebben we wel geen Ophrys gezien .
Nismes is wel een heel klein bijzonder biotoopje .

Daar kunnen die Spanjaarden wel jaloers op zijn, hé, op 'onze' kalkgraslandjes,  ;)

Jazeker Frankie , maar hier zijn deze natuurgebiedjes zo klein ....... hopelijk kunnen deze unieke biotoopjes hier blijven bestaan . Het is wel plezant dat je het niet altijd ver moet zoeken om iets moois te zien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #36 Gepost op: 6 oktober 2016, 17:53:45 »
Hier in dit deel van de Pyreneeën komen heel wat bolgewasjes voor . Tijdens onze wandelingen zien we vaak zaaddozen en verdord loof . Heel plezant is het om wat te verzamelen , enkele souvenirtjes ..... ;)

In de loop van september stond hier in de tuin een eerste bolgewasje al in bloei , ik denk dat het gaat om Merendera
montana , zie foto 1,2

Tijdens onze wandeling zagen we ook dit bekent bolgewasje in bloei , Ornithogalum umbellatum , zie foto 3,4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #37 Gepost op: 6 oktober 2016, 18:05:55 »
Deze niet alledaagse plant zag ik al een paar keer in de Alpen , nu voor het eerst in de Pyreneeën , Leontopodium
alpinum

Deze mooie heel bekende saxifraga komt hier ook heel veel voor in deze omgeving , Saxifraga paniculata
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #38 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:30:23 »
Dit aardig plantje komt alleen voor in de Pyreneeën , Teucrium pyrenaicum , zie foto 1,2

En deze Dianthus mocht ook op de foto , ik denk dat het gaat om Dianthus monspessulanus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #39 Gepost op: 6 oktober 2016, 19:51:47 »
Een van de mooiste Sedums die ik zag in de Pyreneeën , zie foto 1,2  Sedum album

Deze "rotsplant" zag ik nog nooit en ken ik ook helemaal niet , wie kan deze determineren ?

Dit was het voornaamste dat we op onze eerste daguitstap konden spotten .
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2016, 16:19:48 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #40 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:11:53 »
Een van de mooiste Sedums die ik zag in de Pyreneeën , zie foto 1,2

Deze "rotsplant" zag ik nog nooit en ken ik ook helemaal niet , wie kan deze determineren ?

Dit was het voornaamste dat we op onze eerste daguitstap konden spotten .

Ik denk dat het gewoon een Sedum album is, Danny, maar natuurlijk wel een heel mooi en compact exemplaar...geen rozetjes verzameld?

Die andere plant zegt me niets.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:12:41 »
Deze niet alledaagse plant zag ik al een paar keer in de Alpen , nu voor het eerst in de Pyreneeën , Leontopodium
alpinum

Deze mooie heel bekende saxifraga komt hier ook heel veel voor in deze omgeving , Saxifraga paniculata

Geen variatie opgemerkt bij S. paniculata, Danny?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:13:30 »
Dit aardig plantje komt alleen voor in de Pyreneeën , Teucrium pyrenaicum , zie foto 1,2

En deze Dianthus mocht ook op de foto , ik denk dat het gaat om Dianthus monspessulanus

Hele mooie anjer, waarvan ik ook denk dat het D. monspessulanus is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #43 Gepost op: 6 oktober 2016, 21:49:15 »
Deze niet alledaagse plant zag ik al een paar keer in de Alpen , nu voor het eerst in de Pyreneeën , Leontopodium
alpinum

Deze mooie heel bekende saxifraga komt hier ook heel veel voor in deze omgeving , Saxifraga paniculata

Altijd leuk om die Leontopodium alpinum in het echt te zien.
Ik bedoel in de echte Bergen.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #44 Gepost op: 7 oktober 2016, 16:18:45 »
Een van de mooiste Sedums die ik zag in de Pyreneeën , zie foto 1,2

Deze "rotsplant" zag ik nog nooit en ken ik ook helemaal niet , wie kan deze determineren ?

Dit was het voornaamste dat we op onze eerste daguitstap konden spotten .

Ik denk dat het gewoon een Sedum album is, Danny, maar natuurlijk wel een heel mooi en compact exemplaar...geen rozetjes verzameld?


Ik denk dat je gelijk hebt , Frankie . Jammer genoeg heb ik geen rozetjes verzameld , dit is wel een leuke plant om in de tuin te hebben hé .....moet ik een volgende keer zeker doen ......
Ieper , West-Vlaanderen