Auteur Topic: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016  (gelezen 30916 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #150 Gepost op: 6 december 2016, 22:21:49 »
Wellicht waren jullie net iets te vroeg voor de meeste najaarsbloei, maar de vele schitterende panoramafoto's maken veel goed natuurlijk. Een uitzonderlijk mooi eiland. Knap verslag, Luc!  ((3
Ik onthoud natuurlijk vooral die Verbascum in de steen...moet ik beslist ook eens proberen. Ook de sternies in de rotswand zijn verbluffend. Meer en meer zie ik dat veel bollen ook echte creviceplanten zijn.

Merci, Frankie - er zijn hier op het forum natuurlijk nog enkele voorbeelden van knappe reisverslagen te vinden hé  ;)



Jazeker Luc, we hebben hier al een aardige verzameling reisverslagen staan. Wat mij betreft, mogen er daar nog altijd een pak bij komen.

Inderdaad Frankie , vind ik ook wel ! dit zijn topics die toch heel veel bekeken worden ( na verloop van tijd ) , het zijn naslagwerken die vol interessante info staan ........heel waardevol ( vind ik toch)
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #151 Gepost op: 9 december 2016, 13:30:10 »
Heel sfeervolle reportage , ik heb er alvast van genoten , Luc !  ((14 ((3 ((3 ((3
Ondanks dat de omstandigheden wat tegen vielen hebben jullie toch waarschijnlijk alles gezien wat jullie wilden zien , denk ik ?  ((13
Ik vond het heel interessant om te volgen , mijn favoriete planten waren de krokussen en de colchicum ......

Bedankt Luc ..... ((13 -6(  ........ ik kijk al uit naar een volgende reportage ......... ;)

Ook bedankt, Danny, de timing van de herfstregens liet ons inderdaad in de steek, maar uiteindelijk hebben we zowat alles gezien waar we op hoopten (met uitzondering van Narcissus tazetta en Colchicum cretense), alleen vielen de aantallen vaak tegen.  Geef toe, je kan er wel meer Crocus laevigatus verwachten dan 2 (twee) stuks !  Ook de Sternbergia's waren dun gezaaid, ik ben er zeker van dat één week later we een veelvoud van die soorten zouden hebben te zien gekregen.  Alleen de Colchicum pusilum en de Prospero autumnale kwamen we werkelijk overal tegen.
En wat je laatste opmerking betreft Danny : Ik ook  ;)

Net als hier in de lage landen kan het weer een spelbreker zijn, Wij hadden in april een droog en vroeg voorjaar.
Naar mijn informatie is Narcissus tazetta een voorjaarsbloeiende narcis (feb.-apr.) ?!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #152 Gepost op: 10 december 2016, 11:06:20 »
Blijkbaar is dat niet zo duidelijk en eenduidig Gerrit.

Kijk hier http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1932.msg91055#msg91055 waar Luc S een Narcissus tazetta ssp tazetta
die dus op 15 oktober bloeide.

Volgens Luc S ging het wel om een meer zuiderse collectie. Andere collecties bloeien in jan-feb-maart, vermoedelijk afhankelijk van de collectieplaats en uiteraard ook afhankelijk van de temperaturen die ze dan voorgeschoteld krijgen.

De Encyclopedie van de AGS vermeldt bij N. tazetta als bloeitijd : winter of vroeg voorjaar.... zo zie je maar...


Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #153 Gepost op: 24 december 2016, 15:40:41 »
Nog aanvullend op uw opmerking Gerrit.  Ik zag één dezer nog een foto voorbij komen van Oron Peri met Narcissus tazetta volop in bloei in Israël.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2016, 15:52:24 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Een Blitzbezoek aan Kreta - 29.10 tot 3.11.2016
« Reactie #154 Gepost op: 26 december 2016, 20:58:35 »
Over twee bloeiperioden op Kreta kon ik verder niets vinden maar het is goed mogelijk dat het zo is. Het klopt in ieder geval voor Israel, in het najaar bloeit de "Mountain narcissus" Narcissus tazetta in de bergen. en in het voorjaar de "swamp narcissus" dat is de Narcissus tazetta die in moerasachtige streken zou groeien. (Gevonden op de sit van de Jeruzalem botanical gardens http://en.botanic.co.il/articles/Show/2 )
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland