Auteur Topic: Plantenmomenten van 2018  (gelezen 16280 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #45 Gepost op: 31 december 2018, 10:33:20 »
Maar de vijfde plaats is een gedeelde plaats. Ook Crocus 'Snow Princess' bekleedt die plaats. Hij is al vele keren getoond, maar het prachtige bosje in witte omgeving vind ik nog steeds een leuk plantenmoment!


Carpathian Wonder is inderdaad zo mogelijk nog subtieler getekend. Maar de aangroei is zeer matig. Zeker geen makkelijke crocus.

Bwah... Dat zijn allemaal gedachten Frankie...  ::) -1(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #46 Gepost op: 31 december 2018, 10:36:45 »
Carpathian Wonder is inderdaad zo mogelijk nog subtieler getekend. Maar de aangroei is zeer matig. Zeker geen makkelijke crocus.
Bwah... Dat zijn allemaal gedachten Frankie...  ::) -1(
(Link naar bijlage)

 -2( 8) :o ((3 --11 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2018, 10:46:25 »
Voor mij lag het moment van het jaar op Sicilië.

Wij gingen op weg naar het zuiden om orchideeën te zoeken, maar eerste naar het noorden voor een heel speciale. Dus na de landing op Catania airport richting Zaffarane aan de noordkant van de Etna. Daar op de flanken van de Etna moest Ophrys grassoane groeien.

1. De Etna vanaf de snelweg, vredig in de voorjaarszon. We hebben de foto's van onlangs wel gezien, een berg die zwarte rookwolken uitspuwt.

Ik had de juiste plaats op mijn navigatie en we kwamen steeds hoger en hoger en reden tussen uitgebreide lava velden. Dat hier een orchidee  zou kunnen groeien leek onwaarschijnlijk, maar toch.. op het GPS punt aangekomen stonden ze daar. Temidden van lava. Een groep van niet meer dan 20 exemplaren, enigszins verspreid tussen struikjes en grote brokken steen. Een zeldzaamheid en ook nog verschrikkelijk mooi.

2 Ophrys grassoane
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 11:00:35 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #48 Gepost op: 31 december 2018, 12:01:14 »
Voor mij lag het moment van het jaar op Sicilië.
Wij gingen op weg naar het zuiden om orchideeën te zoeken, maar eerste naar het noorden voor een heel speciale. Dus na de landing op Catania airport richting Zaffarane aan de noordkant van de Etna. Daar op de flanken van de Etna moest Ophrys grassoane groeien.
1. De Etna vanaf de snelweg, vredig in de voorjaarszon. We hebben de foto's van onlangs wel gezien, een berg die zwarte rookwolken uitspuwt.
Ik had de juiste plaats op mijn navigatie en we kwamen steeds hoger en hoger en reden tussen uitgebreide lava velden. Dat hier een orchidee  zou kunnen groeien leek onwaarschijnlijk, maar toch.. op het GPS punt aangekomen stonden ze daar. Temidden van lava. Een groep van niet meer dan 20 exemplaren, enigszins verspreid tussen struikjes en grote brokken steen. Een zeldzaamheid en ook nog verschrikkelijk mooi.
2 Ophrys grassoane

Haha de Gerrit , blij je hier te ontmoeten  ! Da kon ni anders of jij moest je karretje aanpikken ..... ((12 ((12 ((12

En al direct een " specialleke " ....orchids tussen de lava   :o :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #49 Gepost op: 31 december 2018, 12:04:40 »
Voor mij lag het moment van het jaar op Sicilië.

Wij gingen op weg naar het zuiden om orchideeën te zoeken, maar eerste naar het noorden voor een heel speciale. Dus na de landing op Catania airport richting Zaffarane aan de noordkant van de Etna. Daar op de flanken van de Etna moest Ophrys grassoane groeien.

1. De Etna vanaf de snelweg, vredig in de voorjaarszon. We hebben de foto's van onlangs wel gezien, een berg die zwarte rookwolken uitspuwt.

Ik had de juiste plaats op mijn navigatie en we kwamen steeds hoger en hoger en reden tussen uitgebreide lava velden. Dat hier een orchidee  zou kunnen groeien leek onwaarschijnlijk, maar toch.. op het GPS punt aangekomen stonden ze daar. Temidden van lava. Een groep van niet meer dan 20 exemplaren, enigszins verspreid tussen struikjes en grote brokken steen. Een zeldzaamheid en ook nog verschrikkelijk mooi.

2 Ophrys grassoane

Hoe plezant is het niet om een minder algemene plant in zijn natuurlijke habitat te kunnen waarnemen. Schitterend Gerrit, en wat een omgeving.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #50 Gepost op: 31 december 2018, 12:06:02 »
Maar de vijfde plaats is een gedeelde plaats. Ook Crocus 'Snow Princess' bekleedt die plaats. Hij is al vele keren getoond, maar het prachtige bosje in witte omgeving vind ik nog steeds een leuk plantenmoment!


Carpathian Wonder is inderdaad zo mogelijk nog subtieler getekend. Maar de aangroei is zeer matig. Zeker geen makkelijke crocus.

Bwah... Dat zijn allemaal gedachten Frankie...  ::) -1(

(Link naar bijlage)

Schitterend Luc, maar ik heb het gevoel dat dit uw emmerke niet is? Indien wel, chapeau  ((13 Hoe oud mag die pol dan wel niet zijn? 20 jaar???
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #51 Gepost op: 31 december 2018, 12:07:59 »
Voor mij lag het moment van het jaar op Sicilië.
 Ophrys grassoane

Doet op het eerste zicht wat denken aan :  Ophrys fusca subsp. iricolor ....Maar zal wel pakken zeldzamer zijn ....Geeft natuurlijk altijd een kick omdat te vinden in de natuur .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #52 Gepost op: 31 december 2018, 12:10:39 »
Voordat ik mijn nummer 1 post nog 2 die net de top vijf niet haalden ....
 Campanula morettiana X raineri 'Joe Elliott' en deze Ophrys uit de rotstuin ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #53 Gepost op: 31 december 2018, 12:16:19 »
Schitterend Luc, maar ik heb het gevoel dat dit uw emmerke niet is? Indien wel, chapeau  ((13 Hoe oud mag die pol dan wel niet zijn? 20 jaar???

Dat emmerke moet ik niet persé Frankie .....de inhoud zou ik in alle nederigheid aanvaarden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #54 Gepost op: 31 december 2018, 12:18:09 »
Zeker als tuinmoment te catalogeren was de afwerking van mijn "eigenzinnige" stukje crevice.  Waarom eigenzinnig ?  De spleten zijn breder dan de meeste puristen het zouden willen.  Bepaalde Tsjechische zouden dit misschien wenkbrauwen fronsend bekijken, maar ik ben er blij mee.
Hier ligt hij in april 2018 klaar om beplant te worden, voorwaar een heugelijk moment, ook al omdat ik (wij allemaal waarschijnlijk) likkebaardend kijken naar zo'n maagdelijk stukje waarop we onze vele aanwinsten een plekje kunnen geven!

Je ligt op kop Luc .... -2( -2( -2( -2( Foto wordt het meeste aangeklikt .... ))4 4NJ 4NJ
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #55 Gepost op: 31 december 2018, 12:59:02 »
Voordat ik mijn nummer 1 post nog 2 die net de top vijf niet haalden ....
 Campanula morettiana X raineri 'Joe Elliott' en deze Ophrys uit de rotstuin ...

Als deze twee kleppers al de top 5 niet kunnen halen...  ???
Welke Oprhys is het, Kris en wat zijn de keukengeheimen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #56 Gepost op: 31 december 2018, 13:07:11 »
Als deze twee kleppers al de top 5 niet kunnen halen...  ???
Welke Oprhys is het, Kris en wat zijn de keukengeheimen?

Ik vermoed dat dit fuciflora is Frankie ...Echt helemaal niks van geheimen Frankie ....Gewoon uitgeplant in de rotstuin in mijn standaard mix van de (tufsteen )rotstuin . Niks speciaals , nooit afgedekt , nooit iets toegevoegd , nooit fertilizer ofzo .....Zelfs geen klapke tegen gedaan ...Geplant een aantal jaren geleden en hij doet ieder jaar zijn ding .
Heb er een 3 tal die het zo goed doen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #57 Gepost op: 31 december 2018, 13:08:45 »
Als deze twee kleppers al de top 5 niet kunnen halen...  ???

Het was moeilijk kiezen hoor Frankie  . Heb eerder gekozen voor nieuwere prestaties ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #58 Gepost op: 31 december 2018, 13:12:15 »
Hoor ik al enig trommel geroffel  ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Plantenmomenten van 2018
« Reactie #59 Gepost op: 31 december 2018, 13:13:41 »
Voor mij was dit het botanische hoogtepunt van 2018 en tevens het dieptepunt.

Al jaren ben ik bezig met de kweek van Meconopsis. Ik weet het: eigenlijk niet te kweken hier in de lage landen. Het is een subarctische soort. geschikt voor Noord Skandinavië, Schotland, New Foundland.

Inmiddels had ik na jarenlang zaaien en pamperen een enorme collectie van honderden planten. (Meconopsis doet er zeker drie jaar over van zaailing tot bloem) Ik ging al denken, dat ik aardig onder de knie kreeg. Het mooie voorjaar leverde gezonde en grote planten en de bloei was prachtig. Mijn hoogtepunt van 2018 dus.

Maar na de prachtige lente kwam de vernietigende zomer. Een paar dagen van boven de 30 kan nog wel, maar weken achtereen van deze hitte verzwakt de planten dusdanig, dat allerlei schimmels en ziekte kiemen kunnen toeslaan. In de herfst werd pas de kaalslag duidelijk.

Maar we geven niet op, want zo'n zomer gaan we niet gauw weer krijgen, het klimaat mag dan veranderen, wij blijven een maritiem klimaat houden, wisselvallig en koel met uitschieters is mijn hoop en overtuiging.