Auteur Topic: BLOEI IN DE SCHADUW - 2012  (gelezen 68588 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2012, 21:51:52 »
Een eerste bloem op Adonis amurensis 'Flore Pleno'

 ((12 ((12

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2012, 22:02:38 »


Twee jaar geleden kreeg ik wat zaad van een donkere vorm van deze plant (je kan het verschil tussen deze vormen hier zien: http://planethugh.com/nargswiki/tiki-index.php?page=Plantofthemonthapril2009) en deze zijn heel goed gekiemd. Nu moet ik gewoon wachten tot ze bloeien om te zien of ze werkelijk zo donker zijn!


Heel interessant, die nieuwe vormen van Jeffersonia, maar hoe zit het met de bloeitijd. J.diphylla bloeit slechts een dag of twee, J.dubia een stuk langer, maar hoe zit het met de witte vorm en de donkere vorm Wim.
Ik persoonlijk vind de kweek van J.dyphylla om die reden niet meer interessant.

Op het NARGS-forum is een hele discussie geweest over het kruisen van J.dubia en J.diphylla. Jij hebt dat vast gevolgd Wim. Wat kan je erover vertellen?
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 22:12:34 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #32 Gepost op: 25 maart 2012, 22:14:02 »


Twee jaar geleden kreeg ik wat zaad van een donkere vorm van deze plant (je kan het verschil tussen deze vormen hier zien: http://planethugh.com/nargswiki/tiki-index.php?page=Plantofthemonthapril2009) en deze zijn heel goed gekiemd. Nu moet ik gewoon wachten tot ze bloeien om te zien of ze werkelijk zo donker zijn!


Heel interessant, die nieuwe vormen van Jeffersonia, maar hoe zit het met de bloeitijd. J.diphylla bloeit slechts een dag of twee, J.dubia een stuk langer, maar hoe zit het met de witte vorm en de donkere vorm Wim.
Ik persoonlijk vind de kweek van J.dyphylla om die reden niet meer interessant.

Gerrit, dan ook geen Sanguinaria voor jou??  ;)

Die vormen bloeien beiden even lang als de gewone J. dubia. Een week tot maximaal anderhalve week! Dus heel lang kan je dat ook niet noemen. Ik vind het blad van Jeffersonia dubia en de manier waarop hij aan de grond ontspringt ook wel mooi (zie de foto's van Luc) dus dat draagt ook wel bij tot zijn sierwaarde. Zeker die Koreaanse vorm lijkt heel mooi.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #33 Gepost op: 25 maart 2012, 22:20:27 »
Op het NARGS-forum is een hele discussie geweest over het kruisen van J.dubia en J.diphylla. Jij hebt dat vast gevolgd Wim. Wat kan je erover vertellen?

Ja,

dat was een heel interessant experiment van Mark. Zo te horen had Darrell Probst weet van het feit dat er zo'n hybriden bestaan. Ik weet dat Mark vorig jaar zaailingen had van deze kruising maar hoe het er verder mee gegaan is, weet ik niet. Ik zal hem eens mailen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2012, 22:20:47 »
Ha ha Wim je probeert me te strikken. Bij mij in het hoge noorden bloeide Sanguinaria canadensis 'Flore Pleno' best lang en de bloemen kwamen ook nog eens na elkaar. Ze staan op het punt van uitkomen dus wacht maar af. Hij gaat heel mooi worden.

Overigens kan ik je bijtreden vwb de sierwaarde van de ontspruitende loten. Idd heel mooi. Wellicht daarom alleen al het kweken waard.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 22:23:04 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2012, 22:22:38 »
Ha ha Wim je probeert me te strikken. Bij mij in het hoge noorden bloeide Sanguinaria canadensis 'Flore Pleno' best lang en de bloemen kwamen ook nog eens na elkaar. Ze staan op het punt van uitkomen dus wacht maar af. Hij gaat heel mooi worden.

 :P :P

En de gewone vorm of de cultivar 'Star'?  ;) ;) Heel mooi hoor, je kijkt er naar en een minuut later kom je aangerend met je fototoestel en liggen alle bloemblaadjes op de grond  :D :D

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #36 Gepost op: 25 maart 2012, 22:25:09 »
Nee, niet de 'Star'. Die heeft een slechte reputatie.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2012, 22:26:04 »
Nee, niet de 'Star'. Die heeft een slechte reputatie.

In welke zin?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #38 Gepost op: 25 maart 2012, 22:38:10 »
Ik meen mij te herinneren dat Sanguinaria canadensis 'Star' een korte bloeitijd heeft, maar zit ik er naast Wim.
Heb ik misschien de Jeffersonia diphylla voor ogen?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #39 Gepost op: 25 maart 2012, 22:40:22 »
Ik meen mij te herinneren dat Sanguinaria canadensis 'Star' een korte bloeitijd heeft, maar zit ik er naast Wim.
Heb ik misschien de Jeffersonia diphylla voor ogen?

Ja, maar niet echt korter dan de gewone vorm hoor. Zal niet veel meer dan één à twee dagen zijn....ze bloeien wel niet altijd allemaal gelijktijdig! En bij heel winderig weer kunnen ze echt wel na enkele uren hun bloemblaadjes kwijt zijn. Bij J. diphylla is het net hetzelfde hoor...de individuele bloempjes bloeien één dag!

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #40 Gepost op: 26 maart 2012, 09:20:10 »
Een eerste bloem op Adonis amurensis 'Flore Pleno'
Fraai plaatje van een prachtige bloem Johan!
Heemskerk, Noord-Holland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #41 Gepost op: 26 maart 2012, 09:39:39 »
Op het NARGS-forum is een hele discussie geweest over het kruisen van J.dubia en J.diphylla. Jij hebt dat vast gevolgd Wim. Wat kan je erover vertellen?

Mark stuurde me het volgende antwoord:

-----------------------------------------------------
Yes, got germination of J. dubia x diphylla, but not the other way around... got very low germination of J. diphylla all around that year. Will probably be a couple more years to see if I get anything from those attempted crosses.  I did get seed from the attempted cross with J. diphylla as the mother plant, no germination, but I did hold the flats for another year.  Interestingly, I'm getting some Epimedium seed germination in flats that showed no germination last year, so apparently even though the seed is ephemeral, it does have the capacity to germinate in the subsequent year, so I still have some hope for the old Jeffersonia seed flats.
-----------------------------------------------------

Ja, de zaden van J. dubia (als moederplant) x J. diphylla hebben gekiemd, maar de omgekeerde kruising (met J. diphylla als moederplant) niet....ik heb vorig jaar sowieso een lage kieming gehad van J. diphylla zaad. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voordat ik kan zien of er iets interessants uit die kruising voortkomt. De kruising met J. diphylla als moederplant zette echter ook wel zaad, geen kieming, maar ik heb de zaadbakjes nog een jaar bijgehouden. Interessant genoeg, treedt er nu kieming op van Epimedium zaad dat vorig jaar niet kiemde, alhoewel het zaad kortlevend is, kan de kieming toch uitgesteld worden, dus ik hoop ook nog op kieming van het "oude" Jeffersonia zaad.   

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #42 Gepost op: 26 maart 2012, 14:29:16 »
Wat schaduwplantjes die hier nu beginnen te bloeien:

Adonis 'Hanazono': een jong plantje waarvan ik niet verwachtte dat het dit jaar zou bloeien...de bloem is nog niet in topvorm en toont nog niet zijn specifieke groene hart.
Adonis ramosa. Eén van de ouders van de vele zogezegde Adonis amurensis cultivars.
Thalictrum thalictroides 'Amelia'
en Thalictrum thalictroides 'Big', samen met Primula 'Cowichan Red'.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #43 Gepost op: 26 maart 2012, 19:08:29 »
Op het NARGS-forum is een hele discussie geweest over het kruisen van J.dubia en J.diphylla. Jij hebt dat vast gevolgd Wim. Wat kan je erover vertellen?

Mark stuurde me het volgende antwoord:



Ja, de zaden van J. dubia (als moederplant) x J. diphylla hebben gekiemd, maar de omgekeerde kruising (met J. diphylla als moederplant) niet....ik heb vorig jaar sowieso een lage kieming gehad van J. diphylla zaad. Het zal waarschijnlijk nog enkele jaren duren voordat ik kan zien of er iets interessants uit die kruising voortkomt.

Bedankt Wim, ik heb ook nog even de hele thread gelezen daar op het forum. Interessante lectuur. Plaatjes om te zoenen. Je kunt hooguit wat speculeren over het toekomstige resultaat. Als J.dubia de dominante plant is, kun je denken aan een lila-blauwe-lavendelkleurige bloem, die ietwat ingesneden is wegens het diphylla-bloed. Echt iets spectaculairs kan er bijna niet uitkomen lijkt me.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2012
« Reactie #44 Gepost op: 26 maart 2012, 21:18:58 »
Nog meer schaduw planten die ook hier zijn gaan bloeien
Adonis amurensis Sandanzaki en Anemonella thalictroides "White Singel"
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl