Auteur Topic: orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?  (gelezen 30320 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Gepost op: 23 maart 2011, 15:42:48 »
Ik kan me voorstellen dat veel leden dit met verbazing zullen lezen , maar er bestaat een systeem om met succes bepaalde orchideeën te zaaien op een niet steriele manier .
Hierbij gebruikt men stroken karton, die men een bepaalde vloeistof laat opzuigen bv sap van de composthoop of sap van geweekt karton ..Er zijn naar het schijnt verschillende recepten om dit te doen . Er is een web site in het Japans, waar ze dit met foto's illustreren ,maar mijn Japans is niet zo goed en als ik de site laat vertalen door een vertaalprogramma , dan begrijp ik het nog niet zo goed .
http://www.sumirenomiwaku.net/ran/tanetane02.htm
Hopelijk is er iemand die hier ervaring mee heeft of ervan op de hoogte is , zodat ik nog meer info kan hebben - ofwel iemand die Japans op een goede manier kan vertalen of laten vertalen .
Ik ben  dit systeem aan het uittesten met bletilla zaden uit eigen tuin ,die in februari zijn gezaaid, en zie op het ogenblik de eerste kleine verdikking aan de zaadjes !!!( met een vergrootglas) Hopelijk groeien ze verder zonder problemen .
Als er belangstelling is  , dan wil ik hier af en toe  wel verder verslag over uitbrengen
Deze zomer ga ik het ook met  dactylorhiza zaden uit eigen tuin proberen .
Ik hoop dat de verdikking te zien is op de verkleinde foto
groetjes
Lily-Anne

 
« Laatst bewerkt op: 27 november 2018, 14:03:15 door Lily-Anne Vereecken »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 22:57:22 »
voor wie het wil weten : tot hiertoe gaat het goed met de zaai van bletilla op karton
er zijn al heel veel groene puntjes te zien met een verdikking waarrond wat fijne schimmeldraadjes te zien zijn .Op onderstaande foto lijkt het of ze bijna alleen op het karton groeien , maar er zijn er nog veel meer op het substraat te zien - het is wel heel moeilijk om ze goed op foto te krijgen, omdat ze met het blote oog maar nauwelijks zichtbaar zijn
hopelijk gaat het verder goed op deze manier

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg is
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 14 april 2011, 23:08:07 door Lily-Anne Vereecken »

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2011, 08:41:26 »
Je moet daarvoor engelengeduld hebben Lily-Anne. Maar ik wens je alle succes toe.
Ik volg je vorderingen hoopvol op. Indien dit lukt denk ik dat je veel volgelingen zult kennen.
Momenteel is er in de rotstuin nog zoveel werk te doen en staan er nog vele andere
experimenten op stapel dat ik voorlopig de boot nog even afhou.
Nogmaals, veel succes gewenst,
Ward
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2011, 10:31:36 »
Heel interessant om te zien, Lily-Anne. En heel leuk om te weten dat dit goed resultaat oplevert.

Heb je het recept van internet gevolgd? Ik bedoel, in wat heb je het karton geweekt? En welk substraat gebruik je tussen het karton?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2011, 19:12:52 »
Als er belangstelling is  , dan wil ik hier af en toe  wel verder verslag over uitbrengen
Deze zomer ga ik het ook met  dactylorhiza zaden uit eigen tuin proberen .
Ik hoop dat de verdikking te zien is op de verkleinde foto
groetjes
Lily-Anne

Die belangstelling is er zeker Lily-Anne, ik volg je met grote belangstelling. En wat betreft de foto's, wat je bedoelt is er goed zichtbaar op. We kijken rijkhalzend uit naar het vervolg.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2011, 22:33:18 »
Voor Wim en voor wie meer details wil over mijn ervaringen met zaaien op karton , heb ik het eens chronologisch proberen opschrijven :

Ik had eind vorig jaar ,een zaadpeul van bletilla uit eigen tuin geoogst , na de eerste vorst , en het zaad goed laten drogen ( zaadpeul was open gevroren en zat vol ijs ) Ik weet niet of het enig belang heeft dat de zaden bevroren waren .
Ik heb 2 verschillende experimenten opgezet voor de bletilla :
Als zaaibakjes gebruikte ik doorzichtige plastieken doosjes met deksel ( van gebakjes ) Onderaan heel wat gaten gesmolten met een priem , voor de afvoer van overtollig vocht
In de zaaibakjes heb ik 2 verschillende zaaimediums gebruikt:
bakje 1 : enkel krabkarton ( in dierenzaken te koop om katten aan te laten krabben )
bakje 2 : gewone kartonnen stroken van ongeveer 2,5 cm hoog ( openingen langs boven ) en de lengte van het bakje -de tussenruimte  gevuld met volgende mengeling : gelijke delen fijn - gezeefd turf - fijn droog veenmos ( geknipt en gezeefd ) - perliet - fijn tufsteen gruis en heel fijn akadama gruis .Van dit laatste bakje is de hoger geplaatste foto . Andere mengelingen zullen ook wel mogelijk zijn
Om de goede schimmel te bekomen om de zaden te laten kiemen en het karton en het medium  te bevochtigen,  heb ik compostsap gebruikt : uit mijn compostvat een paar scheppen compost gehaald en met regenwater begoten tot het onder water stond en dat sap - ongefilterd laten opzuigen door de 2 bakjes . Compost bevatte heel wat onverteerd blad en andere half verteerde zaken - samenstelling zal dus bij iedereen anders zijn .
De 2 bakjes had ik ongeveer eind januari het compostsap laten opzuigen en dan , op kamertemperatuur, in het donker laten rusten tot het zaaien 

Op 12 februari heb ik dan de zaden op de bovenkant van het karton gezaaid in de doosjes en tot 24 maart in het donker op kamertemperatuur laten rusten .
op die dag zag ik tot mijn grote verbazing ( met een vergrootglas  van 10 x)  dat er aan heel veel zaadjes een kleine verdikking is te zien .Ik kon het bijna niet geloven!!
Ik heb de bakjes verder nog in het donker op kamertemperatuur gehouden ( in een schoendoos)
Enkele dagen geleden heb ik terug een foto genomen waarbij dan te zien was ,dat er ook al groene puntjes aan de zaadjes te zien zijn ( zie hoger die foto ) nu krijgen ze al een beetje licht, maar zijn toch afgedekt met enkele witte bladen papier .Ze staan aan een raam op het oosten op kamertempertuur.
Bij dit bakje heb ik vandaag een van de kartonstrips verwijderd omdat die zwart begon uit te slaan ( schimmel !) dit zou kunnen zijn omdat ik karton strips heb geknipt van een gebruikte kartonnen doos  en mogelijks was dit onzichtbaar vervuild .Hopelijk is dit niet het begin van het einde - ik zal het in ieder geval dagelijks opvolgen en indien nodig een deel zaailingen op een ander medium overbrengen

Bakje 1 met alleen krabkarton en compostsap had aanvankelijk dezelfde positieve resultaten , maar na een tijdje stond de groei stil - tot mijn spijt zag ik iets te laat dat het krabkarton eigenlijk wat te droog aan het worden was - hopelijk komt dit nog terug in orde
Die bakjes zijn aan de zijkanten niet helemaal gesloten en om te voorkomen dat ze nog eens te droog worden , heb ik dan elk bakje in een plastieken zak gestoken zodat verdamping niet meer mogelijk is -

Voor zover ik kan begrijpen uit de Japanse uitleg , zou je in plaats van compostsap  ook sap kunnen maken door  kartonnen knipsels te laten weken in regenwater en daarmee het medium te doordrenken en om de juiste schimmel te krijgen in de teelt , kan je een wortel van de te zaaien orchidee fijn mixen en op het medium leggen en daarop zaaien

Het is in ieder geval heel spannend om te doen en het is nog zoeken naar de ideale werkwijze .Mocht het mislukken , dan begin ik in ieder geval opnieuw - ik hou jullie op de hoogte
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg uitgeschreven is - als er nog vragen zijn , dan hoor ik het wel

groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2018, 22:59:39 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2011, 07:19:23 »
Heel duidelijk! Dank u, Lily-Anne. Laat ons zeker weten hoe het verder verloopt...ik leer heel graag bij.

Pieter Kyndt

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2011, 21:19:17 »
Heel interessant Lily-Anne. Wie had dat ooit kunnen denken dat je orchideeën zou kunnen zaaien op karton. Zeker iets om verder te volgen.
Ik heb even naar die link gekeken van die Japanse site en een poging gedaan om er een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing van te maken. Je vindt ze hieronder. Als er iemand opmerkingen of aanvullingen of dergelijke heeft, doe maar gerust.

Orchideeën zaaien op karton

Benodigdheden:
-   Ribkartonnen doos
-   Lage kunststof schaal met drainagegaten in de bodem
-   Een substraatmensgel van  kanuma of  akadame en perliet (vermoedelijk kan een mengsel van kiezel en perliet of fijne boomschors of dergelijke ook voor andere soorten toegepast worden)
-   Een grote gesloten kunststof schaal om de schaal met het substraat in te plaatsen
-   Een substraat waar reeds orchideeën in gegroeid hebben
-   Sphagnummos
-   Een blender
-   Wortels van Cymbidium goeringii (C. goeringii is de meest voorkomende orchidee in Japan en men verondersteld in deze wortels de meest bruikbare symbiotische schimmel te vinden).

Werkwijze
Stap 1
-   Week kleine stukjes van het karton in water voor een nacht
Stap 2
-   Maak met repen karton tussenverdelingen in de kartonnen doos die tot op 5cm hoogte  is afgesneden, breng het grove substraat in de gecreëerde vakjes
Stap 3
-   Plaats op dit substraat een laag van fijngesneden sphagnum om voor stabiliteit te zorgen en bevochtig dit met het vocht van het karton.
Stap 4
-   Haal de zaden uit de zaaddoos en wees voorzichtig met de wind en luchtverplaatsingen
Stap 5
-   Meng de zaden met het bevochtigde oude substraatmengsel (ev met het vocht van het karton) om te grote zaaidichtheden te voorkomen
Stap 6
-   Breng een laag van het substraat met de zaden aan op de stroken
Stap 7
-   Plaats de schaal met de kartonnen doos in de grotere schaal en laat groeien

Uitgebreidere werkwijze
Stap 1
-   Doe alle stappen zoals hierboven tot en met stap 5
Stap 2
-   Knip de wortels van Cymbidium goeringii in kleine stukjes
Stap 3
-   Breng de stukjes wortel in de blender samen met water en laat dit draaien tot een homogene soep ontstaat
Stap 4
-   Dek de stroken af met het gezeefde sphagnum
Stap 5
-   Giet het wortelmengsel over de stroken substraat
Stap 6
-   Breng een laag van het substraat met de zaden aan op de stroken
Stap 7
-   Dek de tray af met folie en plaats dit binnenshuis

Greetings

Pieter

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2011, 17:19:52 »
Pieter, in ieder geval bedankt voor de vertaling
Ik heb er blijkbaar mijn eigen versie van gemaakt ,omdat ik nog ergens anders info over het zaaien op karton had gevonden en van ieder wat heb genomen .
Ondertussen gaat alles redelijk goed - ik heb in een bakje wel wat donkere schimmel gehad en heb dit proberen behandelen met wat verdund bleekwater en een penseeltje- dit hielp even, maar nadien heb  ik het gezonde  deel van karton met kiemlingen , uit dat bakje in verschillende stukken gesneden en in lage doorzichtige plastieken potjes gelegd met plastiek folie afgesloten ,om te zien of dit nog goed komt - dit moet ik nog even afwachten .
Een ander bakje , waar de foto's reeds van geplaatst zijn gaat goed nu , ik heb wel wat van die zelfde donkere schimmel gehad op 1 kartonstrook , maar heb die zo vlug mogelijk verwijderd .Hier zijn heel  wat zaailingen bij verloren gegaan .De vrijgekomen ruimte ( want er bleef heel wat substraat en zaailingen aan dat karton hangen ) heb ik aangevuld met nieuw substraat .Dit bakje begint stilaan op een klein gazonnetje te lijken want een redelijk groot aantal zaailingen begint al aan een 2de blaadje - op het aangevulde substraat , zie ik toch dat er nog kleine zaailingen verschijnen .Een vergrootglas heb ik nu niet meer nodig , maar toch speur ik nog vaak met een 10x om te zien of er nog van die donkere schimmel opduikt
Ik kon het niet laten en heb ook al een eerste poging tot verspenen gedaan in vers substraat - gezien de zaailingen vrij dicht bij elkaar staan , heb ik dit in groepjes moeten doen - als de planten ooit stevig genoeg zijn , zal ik ze nog wel kunnen uit elkaar halen hoop ik .

Bij volgende pogingen deze zomer ,( met gewone rietorchis en hopelijk ook dactylorhiza foliosa ) zal ik met veel meer aparte kleine bakjes werken zodat er  nog minder kans is op schimmel - dan kan een aangetast bakje direct weggegooid worden  
Ik zal ook het compostsap iedere keer zeven door een oude koffiebus ( stoffen filter ) en hoop dan geen donkere schimmel meer te hebben en ook geen piepkleine witte springende beestjes
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2011, 17:25:07 door Lily-Anne Vereecken »

Pieter Kyndt

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2011, 21:19:26 »
Lily-Anne
Ik denk dat er wel verschillende personen zijn die ieder een ietwat verschillende werkwijze hebben. Dit is ook logisch aangezien twee personen ook nooit exact dezelfde werkwijze zullen toepassen, ook als gaat het over hetzelfde. Maar dat is net waar het in de biologie om gaat: diversiteit.

Het ziet er inderdaad al heel goed uit. Dat nieuwe blaadje is toch een goed teken van succes als je het mij vraagt. We kijken verder uit naar de resultaten ne horen ooj graag wat de resultaten zijn voor Dactylorhiza.

Greetings

Pieter

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2011, 22:29:09 »
Prachtig resultaat, Lily-Anne. Ik volgde het experiment met argusogen, maar ben verrast over het resultaat. Straks kun je nog je eigen kwekerijtje beginnen: Vereecken's orchids nursery.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2011, 08:54:22 »
Prachtig resultaat, Lily-Anne. Ik volgde het experiment met argusogen, maar ben verrast over het resultaat. Straks kun je nog je eigen kwekerijtje beginnen: Vereecken's orchids nursery.

 klinkt niet slecht Franky , maar het zal wel een probleem zijn om al die bletilla's aan de man te brengen ( als het verder goed blijft gaan )
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #12 Gepost op: 9 september 2011, 11:05:44 »
even een update van de resultaten:
alles gaat nog prima- uiteindelijk is er maar 1 zaaibakje helemaal gezond uit de test gekomen ( waar het minste karton was gebruikt )
de zaailingen zijn ondertussen verspeend in 4 bakjes en doen het goed.
In 2 bakjes van waterkers ( met zo een doorzichtig hoog deksel ) zijn ze per stuk verspeend , maar in 2 andere ( grotere bakjes ) heb ik ze in groepjes
moeten verspenen omdat ze toen nog zo klein waren .Ze staan op het ogenblik in akadama met gezeefd veenmos uitgeplant en nog een beschermend doorzichtig deksel om de verdamping wat te vertragen .Ik heb ze al 2 keer gedompeld in wat lauw  regenwater met een halve dosis orchidee voeding gehad en worden duidelijk sterker en groener .Ik verwacht niet direct verdere problemen met de opkweek ( ik mag natuurlijk ook niet te vlug juichen)
Eigenlijk zou ik graag de zaailingen uit de grotere bakjes, aan een aantal mensen willen weggeven ( gratis uiteraard)  die ze graag zelf verder opkweken .
In november kom ik naar de vergadering in Gent en zou ik ze kunnen meebrengen voor diegenen die hun naam hier opgeven .
Op die manier moet ik ze niet in de vuilbak gooien want dat zou ik niet graag doen .Verzenden is niet te doen , als je er wil en niet kan komen naar de vergadering , dan kan je desnoods aan iemand uit je buurt die wel komt,vragen om ze voor jou mee te brengen van de vergadering
Dus laat jullie horen -als ze op zijn , zijn ze op natuurlijk
groetjes
Foto's volgen binnenkort
Lily-Anne


1ste foto  een zaaibakje kort voor het verspenen
« Laatst bewerkt op: 9 september 2011, 11:10:37 door Lily-Anne Vereecken »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #13 Gepost op: 9 september 2011, 12:04:13 »
Hallo Lily-Anne,

heel leuk om te horen dat het zo lukt. Ik zal dit volgend jaar zeker ook eens proberen.

Heel fijn ook dat je de zaailingen uitdeelt, je mag er enkele overhouden voor mij. Ik ben er ook bij op 5 november, dus dan kan ik ze wel meenemen.
Van harte bedankt voor het aanbod.

Wim

« Laatst bewerkt op: 9 september 2011, 14:20:09 door Wim Boens »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:orchideeën zaaien op karton - ervaringen ?
« Reactie #14 Gepost op: 9 september 2011, 22:35:29 »
komt in orde Wim
gr Lily-Anne