Planten > Rotsplanten
Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen
Kris De Raeymaeker:
Hierbij zou ik een topic willen starten om al de moeilijke , bijzondere , zeldzame , moeilijk te kweken planten te herbergen in 1 hoofdstuk . Ik weet niet of er animo voor is maar we kunnen het maar proberen .Het kan ook gaan over soorten die misschien niet super moeilijk zijn in de tuin maar die dreigen te verdwijnen uit roulatie omdat ze niet meer worden aangeboden of omdat ze moeilijk te vermeerderen zijn (bijvoorbeeld maken haast nooit zaad en stekken is lastig )Planten die we koesteren en hopen dat ze in omloop blijven ...Vormen /cultivars die vergeten zijn maar echt weer in omloop moeten komen ...Planten waar haast nooit nog zaden worden van aangeboden .Nieuwe soorten om naar uit te kijken .Ik zeg maar wat om de geest van de deze topic toe te lichten ....
Kris De Raeymaeker:
Pterocephalus spathulatus is een plant die nog nauwelijks in cultuur is volgens mijn bescheiden mening ....Hij is afkomstig van droge en zonnige hellingen uit het zuidoosten van Spanje . De website van de AGS raad dan ook aan om deze knappe soort in een "alpine house " te kweken . Ik zag de plant voor het eerst in de tuin van Ger en daar heeft hij toch zeker een 4 -tal jaren (mijn schatting )buiten overwinterd in zowel een trog als de open rotstuin .Hij stond daar in de rotstuin in een hoger gedeelte tussen de tufsteen en tegen een muur . Ik was meteen verknocht aan deze plant toen ik hem voor het eerst zag bij Ger ...Ik ben dan ook blij dat ik van Ger een plant kreeg . Deze staat nu in de nieuwe crevice en een tweede kleinere plant in een grote schaal bij enkele Noord Amerikaanse soorten .Alles uiteraard in een zeer doorlatend mengsel !De eerste bloemen kwamen gisteren open ...De plant vormt wollige grijze matten die nauwelijks 5 cm hoog worden .Ook zonder bloei is deze soort heel mooi .
Kris De Raeymaeker:
Aquilegia jonesii is ook zo een legendarische plant ....De uitdaging bestaat niet alleen om hem over te houden maar ook nog is in bloem te krijgen ...Ik heb maar weet van 1 melding van bloei bij ons hier in de lage landen en dat was 1 keer in de tuin van Harry Jans . Harry heeft hem 1 keer tot bloei gebracht uitgeplant in de tufsteen .De soort is endemisch voor Alberta, Montana, and Wyoming.Ik heb 1 plant die nu een jaar of 3 moet zijn schat ik en ik heb ze ook gezaaid en enkele zaailingen zijn gekiemd . Of we ze ooit in bloei gaan krijgen is zeer de vraag ....Maar wie niet waagt ...
Kris De Raeymaeker:
Miyakea integrifolia noemde aanvankelijk Pulsatilla integrifolia. Hij is afkomstig van een eiland "Sakhalin" genoemd . Dit eiland grenst aan de Russische kust maar ook aan Japan .Deze plant is moeilijk in ons klimaat ...In 2012 heb ik deze soort een keer in bloem gekregen (zie foto )maar ik was zo naïef om te denken dat ik deze soort gewoon in de rotstuin kon kweken . Bij de eerste en beste warmte opstoot was ik hem natuurlijk kwijt .Daarna ben ik er nooit meer aangeraakt. Wel een keer aan zaden gekomen maar die zijn nooit gekiemd .Vorig jaar kon ik hem weer op de kop tikken op de najaarsmarkt in Utrecht .
Ondertussen weet ik dat de kweek bij ons alleen in pot mogelijk zal zijn .Voorlopig staan ze er nog goed bij en ik hoop hem volgend voorjaar nog eens in bloei te krijgen ...
Grondmengsel zal eerder wat zuur moeten zijn maar toch ook weer doorlatend genoeg ...
Kris De Raeymaeker:
Of deze Polygala calcarea 'Pink Form ' op termijn even veel roem zal oogsten als sommige van de normale blauw bloeiende vormen zoals 'Czech Sky' dat valt misschien te betwijfelen ...Ik denk dat hij voorlopig althans nog niet courant is in onze contreien . Tenzij iemand andere ervaringen heeft . Hoe het verder gaat met deze vorm zal de toekomst moeten uitwijzen . Ik bracht dit klein exemplaar mee uit Tsjechië en gaf het een plekje in de crevice ...
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie