Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302587 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In het bollenbed
« Reactie #30 Gepost op: 31 december 2012, 09:01:10 »
Vandaag nog eens grondig een kijkje genomen in het bollenbed . ;D Eigenlijk gaat het hier helemaal niet zo snel . Al
13 soortjes bolgewassen van de 40 zijn nu al boven . Het merendeel daarvan zijn krokussen en enkele tulpjes . Als ik
eens rond kijk in de tuin zie ik ook al de neuzen van de helft van alle crocussen en tulpjes . Helemaal normaal voor de
laatste dag van november . Algemeen staat het bollenbed wat achter dan de rest van de tuin . Dat komt door de lange
droge periode tot eind oktober . Nu gaat het wel sneller gaan in het bollenbed dan in de rest van de tuin..........
Er zijn wel enkele uitzonderingen zoals Crocus biflorus ssp. biflorus 'Serevan' ,(foto1), Crocus sieberi 'Bowles White' ,
Crocus corsicus (foto 2) , die staan al heel ver ! Heb er geen verklaring voor. ((15 Heb wel ondervonden dat alle
nieuw gekochte bollen die ik laat geplant heb (eind september,begin oktober) wat vroeger opkomen dan de rest ?
Crocus sieberi 'Hubert Edelsten' , ook normaal vroeg ,komt nog niet boven . Deze en nog andere al vroeg geplant in
het bed (juni,juli) zijn duidelijk later . ((--11
Verder ook de neuzen van Crocus biflorus subsp. isauricus (foto3) en Tulipa cretica (foto4) te zien . ((12

Tot de volgende update ..........

Ik zie met belangstelling uit naar de bloei Danny.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #31 Gepost op: 31 december 2012, 09:33:47 »
Je laat de spanning aardig opbouwen, Danny !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #32 Gepost op: 31 december 2012, 12:05:46 »
Ik denk dat we nu met z'n allen met de dag ongeduldiger worden, Danny. We bevinden ons weer voor de mooiste periode van het jaar!

........ ))9 ........ Ja Frankie , nu het bijna weer lente wordt .......... Het begint te kriebelen !!! Inderdaad , de
mooiste tijd van het jaar komt nu vlug aan !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #33 Gepost op: 31 december 2012, 12:22:44 »
Ondertussen staan de meeste vroegbloeiende bollen nu boven. Van de juno's is er momenteel nog niets te zien.
Ook enkele bollen die het niet deden in de tuin en die ik vorige zomer een plaatsje in het bed gegeven heb , is er
nog niets van te zien . Het gaat over enkele tulpjes van de humilis groep , Narcissus cantabricus ssp. foliosus en Colchicum hungaricum 'Velebit Star' . Ik weet niet of ze zich gaan herstellen in het bollenbed ? Het is nog afwachten hoe alles verder ontwikkeld .

Tulipa humilis en colchicum hungaricum staan bij mij ook nog niet boven en dit is perfect normaal. De narcis zou al zichtbaar moeten zijn, maar dit is geen soort voor buiten vrees ik. Juno's komen gespreid boven afhankelijk van de soort. Nog niet panikeren.

Deze narcis doet het helemaal niet in de tuin , klopt Luc . Maar de knolletjes blijven wel telkens overleven . Zo
gaf ik ze nog een kans in het bed . Over de andere bollen heb ik nog goeie hoop . De juno's heb ik nog wat langer droog gehouden , hopelijk is het diep in de grond niet te nat . Ben heel benieuwd hoe alles verder zal
ontwikkelen !
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:In het bollenbed
« Reactie #34 Gepost op: 31 december 2012, 12:29:12 »
Ik denk dat we nu met z'n allen met de dag ongeduldiger worden, Danny. We bevinden ons weer voor de mooiste periode van het jaar!

........ ))9 ........ Ja Frankie , nu het bijna weer lente wordt .......... Het begint te kriebelen !!! Inderdaad , de
mooiste tijd van het jaar komt nu vlug aan !

 ))4 Lente wordt? Wat een positieve instelling Danny.  ((14
De winterperiode is nog maar pas begonnen.  -1(

Ik wil nu geen spelbreker worden, maar voor hetzelfde geld, kan het nog wel een tijdje vriezen.  --8
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #35 Gepost op: 31 december 2012, 13:06:51 »

Ik zie met belangstelling uit naar de bloei Danny.
groet Lida


Dank u , Lida . Ik ben ook heeeel benieuwd want het is een nieuwe ervaring voor mij met de meeste van die bollen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #36 Gepost op: 31 december 2012, 13:10:37 »
Je laat de spanning aardig opbouwen, Danny !  ;)

Klopt Luc , ik leef er helemaal naar toe ! ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #37 Gepost op: 31 december 2012, 13:24:32 »
Ik denk dat we nu met z'n allen met de dag ongeduldiger worden, Danny. We bevinden ons weer voor de mooiste periode van het jaar!

........ ))9 ........ Ja Frankie , nu het bijna weer lente wordt .......... Het begint te kriebelen !!! Inderdaad , de
mooiste tijd van het jaar komt nu vlug aan !

 ))4 Lente wordt? Wat een positieve instelling Danny.  ((14
De winterperiode is nog maar pas begonnen.  -1(

Ik wil nu geen spelbreker worden, maar voor hetzelfde geld, kan het nog wel een tijdje vriezen.  --8

Ja  Johan , ik ben misschien wat te optimistisch, maar hier aan de vlaamse rivièra heeft de natuur de indruk
dat het binnenkort lente wordt . Hier is het elk jaar wat vroeger dan in het binnenland en het vriest hier ook
een stuk minder hard .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2013, 22:29:32 »
We zijn ondertussen al 11 januari , met het grijze weertje van de laatste week en de voorspelde vorst van volgende week gaat het hier maar rustig aan en eigenlijk is het wel beter zo ! Ik ben misschien een beetje
ongeduldig ...... ? Hoe zou dat komen .... ;D ............ ))9
Maar ondertussen tonen meer en meer bollen hun neuzen . Zo zijn alle Tulipa humilis cv.'s boven ,
alsook Colchicum hungaricum 'Velebit Star' en Bulbocodium vernum .Alle andere tulpjes en Krokussen lijken ook
aardig van start te gaan . Ook Juno vicaria 'Varsob' of Juno x graeberiana 'Yellow fall' (mogelijk heb ik ze verwisseld) komt hier al piepen en Iris rozenbachiana 'Harangon' duwde deze morgen de aarde naar boven !
Voorlopig 1 soortje die het niet doet : Narcissus cantabricus ssp. foliosus . Deze al verzwakte knol is waarschijnlijk verloren .
Al een week staat deze Crocus atticus 'Bowles White' te wachten op wat zon. (zie foto ) Ooit zal het wel eens lukken zeker ? Dit is tevens zoals verwacht de eerste bloeier hier in het bollenbed ! Nog enkele andere krokussen
staan op springen , o.a Crocus biflorus subsp. nubigena ......... ......
Hopelijk is de voorspelde winterprik niet te streng ........
Groetjes
Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:In het bollenbed
« Reactie #39 Gepost op: 12 januari 2013, 10:40:41 »
Mooi succes Danny.
We zullen duimen dat de komende vorst periode een niet al te grote stempel zet op ons lentegevoel.
Hier heeft het vannacht gevroren, maar dat maakt het overdag wel tot een feestje. De zon schijnt en ik
ga de tuin in om ervan te genieten.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2013, 11:04:54 »
Mooi succes Danny.
We zullen duimen dat de komende vorst periode een niet al te grote stempel zet op ons lentegevoel.
Hier heeft het vannacht gevroren, maar dat maakt het overdag wel tot een feestje. De zon schijnt en ik
ga de tuin in om ervan te genieten.
groet Lida

Dank u Lida ! Hier heeft het ook lichtjes gevroren en het is ondertussen weeral grijs geworden . :'(  Maar de lente
komt er zeker wel aan binnenkort ! Het is wel nog afwachten of alles hier mooi in bloei zal komen ?
Geniet nog van het zonnetje daar in Stadskanaal !
Groetjes
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:In het bollenbed
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2013, 11:41:20 »
We zijn ondertussen al 11 januari , met het grijze weertje van de laatste week en de voorspelde vorst van volgende week gaat het hier maar rustig aan en eigenlijk is het wel beter zo ! Ik ben misschien een beetje
ongeduldig ...... ? Hoe zou dat komen .... ;D ............ ))9
Maar ondertussen tonen meer en meer bollen hun neuzen . Zo zijn alle Tulipa humilis cv.'s boven ,
alsook Colchicum hungaricum 'Velebit Star' en Bulbocodium vernum .Alle andere tulpjes en Krokussen lijken ook
aardig van start te gaan . Ook Juno vicaria 'Varsob' of Juno x graeberiana 'Yellow fall' (mogelijk heb ik ze verwisseld) komt hier al piepen en Iris rozenbachiana 'Harangon' duwde deze morgen de aarde naar boven !
Voorlopig 1 soortje die het niet doet : Narcissus cantabricus ssp. foliosus . Deze al verzwakte knol is waarschijnlijk verloren .
Al een week staat deze Crocus atticus 'Bowles White' te wachten op wat zon. (zie foto ) Ooit zal het wel eens lukken zeker ? Dit is tevens zoals verwacht de eerste bloeier hier in het bollenbed ! Nog enkele andere krokussen
staan op springen , o.a Crocus biflorus subsp. nubigena ......... ......
Hopelijk is de voorspelde winterprik niet te streng ........
Groetjes

We hopen met jouw mee, Danny  ((14
Hier heb ik alles wat in pot staat deze morgen de veranda binnen gehaald - toen ik dat voor 2 jaar niet gedaan had ben ik zo zowat al mijn Narcissen kwijt gespeeld...  :(  Nu staan die veilig samen met de Onco's, de juno's en de Crocussen binnen.
Hier zijn Crocus alatavicus, biflorus nubigena, biflorus isauricus en een paar atticussen boven gekomen en alle juno's staan boven, eveneens klaar om "door te stoten" - het bloeiseizoen belooft veel beter te zijn dan vorig jaar !  :)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2013, 11:48:56 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:In het bollenbed
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2013, 12:42:58 »
We zijn ondertussen al 11 januari , met het grijze weertje van de laatste week en de voorspelde vorst van volgende week gaat het hier maar rustig aan en eigenlijk is het wel beter zo ! Ik ben misschien een beetje
ongeduldig ...... ? Hoe zou dat komen .... ;D ............ ))9
Maar ondertussen tonen meer en meer bollen hun neuzen . Zo zijn alle Tulipa humilis cv.'s boven ,
alsook Colchicum hungaricum 'Velebit Star' en Bulbocodium vernum .Alle andere tulpjes en Krokussen lijken ook
aardig van start te gaan . Ook Juno vicaria 'Varsob' of Juno x graeberiana 'Yellow fall' (mogelijk heb ik ze verwisseld) komt hier al piepen en Iris rozenbachiana 'Harangon' duwde deze morgen de aarde naar boven !
Voorlopig 1 soortje die het niet doet : Narcissus cantabricus ssp. foliosus . Deze al verzwakte knol is waarschijnlijk verloren .
Al een week staat deze Crocus atticus 'Bowles White' te wachten op wat zon. (zie foto ) Ooit zal het wel eens lukken zeker ? Dit is tevens zoals verwacht de eerste bloeier hier in het bollenbed ! Nog enkele andere krokussen
staan op springen , o.a Crocus biflorus subsp. nubigena ......... ......
Hopelijk is de voorspelde winterprik niet te streng ........
Groetjes

Interessante update alweer Danny en mooie atticus ! Als het te erg wordt misschien een "vlies" (gebruikt in de tuinbouw) of "bubbelfolie" overleggen 's nachts .
Uiteraard wanneer het langer en harder vriest komt de vorst waarschijnlijk wel vanonder af in je bollenbed .....dan zijn we toch kansloos.
Maar we duimen met je mee...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2013, 18:39:30 »
Bedankt Luc en Kris voor jullie steun ! Het bloeiseizoen ziet er hier alvast ook veelbelovend uit ! Voorlopig ziet het er naar uit dat we een normale winter krijgen . Normaal vriest het hier nooit meer dan 5 graden en aangezien
de beschutte ligging zouden alle bollen dit moeten kunnen overleven . Ik heb ook vliesdoek en stolpen indien
nodig . Gelukkig valt deze winterprik net nu voor alles in bloei komt . Ik duim ook mee dat deze winterprik niet
voor schade zal zorgen want vorig jaar was het wel een ravage . ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:In het bollenbed
« Reactie #44 Gepost op: 16 januari 2013, 17:00:39 »
Met deze stevige winterprik is de lente eventjes helemaal weg , maar toch ...........
Voor alle zekerheid zijn de stolpen in gebruik genomen en is het bollenbed volledig afgedekt met vliesdoek .
Vorig weekend begon alles met een sneeuwtapijt van 5 cm , gisterenmorgen kregen we nog eens 10 cm kado .
Eigenlijk een goed begin , eerst een mooi dekentje, daarna keihard vriezen !!! Deze morgen was het hier eventjes minus 10 graden ! )--1  --8 Dit is heel uitzonderlijk hier aan de vlaamse rivièra ! Vandaag de eerste
ijsdag hier met deze namiddag nog minus 2 graden . In het bollenbed was het heel wat minder koud , eventjes
gemeten , toch een aangename 8 graden met een stralende  --9 . De sneeuw begint hier vlug te smelten ........
Hier een winterbeeld van het bollenbed geïntegreerd in de tuin ( foto 1)
In een van de stolpen was het lekker warm en de bloeiende krokussen kwamen mooi open (foto 2)
Heb eventjes de stolp verwijderd om enkele foto's te nemen , zo heb ik toch crocus atticus 'Bowles White' open
kunnen fotograferen . ;) (foto 3,4)  Alhoewel het lentegevoel helemaal weg is , was het toch eventjes genieten
van dit moment !  ;D  Hopelijk overleven alle bollen deze ernstige winterprik !!! Tot de volgende update .........
Groetjes
Ieper , West-Vlaanderen