Pleiones

Gestart door Kris De Raeymaeker, 12 februari 2010, 23:13:54

Vorige topic - Volgende topic

Arian de Folter

Nog 2 Pleione aangeschaft, 2 gele soorten, Pleione shantung en een forrestii
Deze heb ik binnengekregen in mos en er zitten nog wat worteltjes aan, deze nu oppotten of in de koelkast leggen?

Arian de Folter

En voor kerst nog een paar aangeschaft
Een Pleione bonobo yellow
Pleione bonobo oranje
Pleione shantung
Pleione deriba
Pleione c cape Robin

Nu maar hopen en afwachten of ik deze allemaal in bloei krijg de komende 2 jaar, heel benieuwd naar de resultaten, en zin in het voorjaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Arian de Folter op 23 december 2023, 18:46:44
En voor kerst nog een paar aangeschaft
Een Pleione bonobo yellow
Pleione bonobo oranje
Pleione shantung
Pleione deriba
Pleione c cape Robin
Nu maar hopen en afwachten of ik deze allemaal in bloei krijg de komende 2 jaar, heel benieuwd naar de resultaten, en zin in het voorjaar.

Hopelijk mogen we hier foto's verwachten als een en ander lukt Arian ... 6))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Arian de Folter op 13 december 2023, 20:09:44
Nog 2 Pleione aangeschaft, 2 gele soorten, Pleione shantung en een forrestii
Deze heb ik binnengekregen in mos en er zitten nog wat worteltjes aan, deze nu oppotten of in de koelkast leggen?
Oei Arian, deze was mij ontgaan... sorry daarvoor.
De worteltjes die er aan zitten zijn wellicht nog oude (afgestorven en afstervende) wortels.  Die mag je terugknippen tot ca 1-2 cm.
Nieuwe wortels, die niet beschadigd worden best, zijn wit.
Je kan nu gerust oppotten of in de koelkast houden, dat maakt niet veel uit.  Als je oppot, geen water geven tot binnen een paar maand de bloemknop zichtbaar wordt, dan heel voorzichtig, niet veel, want de wortels beginnen zich dan pas te ontwikkelen en rot loert om de hoek.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Arian de Folter op 23 december 2023, 18:46:44
En voor kerst nog een paar aangeschaft
Een Pleione bonobo yellow
Pleione bonobo oranje
Pleione shantung
Pleione deriba
Pleione c cape Robin

Nu maar hopen en afwachten of ik deze allemaal in bloei krijg de komende 2 jaar, heel benieuwd naar de resultaten, en zin in het voorjaar.

Is het onbescheiden te vragen waar je die vandaan hebt Arian ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arian de Folter

Uit Duitsland
Gartenwerkstatte schreiner

Arian de Folter

Zijn er mensen die de forrestii in hun verzameling hebben, denk dat ik ze in spagmum ga zetten, met 10% schors en 10% perlite. Tevens wil ik orchideepotten gebruiken met die gaten erin voor de doorlichting.
Heeft iemand hier ervaring mee

Luc Gilgemyn

Citaat van: Arian de Folter op 31 december 2023, 14:38:41
Zijn er mensen die de forrestii in hun verzameling hebben, denk dat ik ze in spagmum ga zetten, met 10% schors en 10% perlite. Tevens wil ik orchideepotten gebruiken met die gaten erin voor de doorlichting.
Heeft iemand hier ervaring mee

Dat lijkt me een goed recept, Arian.  Geef ze wel een zo koel mogelijke plek, vooral in de zomer, ze hebben een hekel aan hitte en droogte.  Ook vanaf nu tot de bloei goed koel en liefst uit de zon (wanneer die ooit nog eens schijnt) houden, de bloeiknoppen aborteren als ze't naar even te warm krijgen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Arian de Folter op 31 december 2023, 14:33:57
Uit Duitsland
Gartenwerkstatte schreiner

Ik heb er nog nooit besteld, vroeger (tot voor een paar jaar) waren ze veel duurder dan Ian Butterfield waarvandaan ze heel wat hybrides halen.  Aangezien de bron 'Butterfield' opgedroogd is, verandert dit wel...  ))4  Is de kwaliteit van de bulben ok ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Arian de Folter

Laat het je volgende week weten, heb ze nog niet binnen, maar stonden wel mooie soorten tussen.
En bedankt voor je antwoord over de forrestii
In de schaduw moet dat lukken( Hoop ik)
Als ik ze binnen heb probeer ik wel een foto te maken

Arian de Folter

Bulben zien er goed uit, ze worden nu ook aangeboden op eBay door ze, maar het is denk ik goedkoper om rechtstreeks bij ze te bestellen,

Kris De Raeymaeker

Een nog jonge Pleione aurita x bulbocodioides die hier een eerste keer bloeit ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

P. “Cape Robin” met dank aan de gulle schenker .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Arian de Folter

Wat een plaatjes zijn het toch, vooral die 2e heel mooi

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 maart 2024, 10:42:59
Een nog jonge Pleione aurita x bulbocodioides die hier een eerste keer bloeit ...

Een vrij zeldzame kleurencombinatie is dat Kris, lang niet verkeerd.

Ik heb hier bloei op een Anthura kruising Pleione aurita x speciosa.
er staan 15 of 16 bloemen/knoppen op met nogal wat variatie.  Het bevestigt mijn vermoeden dat men bij Anthura een pluk plantjes uit de flask samen in één pot plant en die dan niet meer verplant, alleen sterk bemest tot ze bloeien en op de markt gegooid worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen