Auteur Topic: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau  (gelezen 14846 keer)

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #75 Gepost op: 5 januari 2017, 22:31:23 »
Of is het Pulsatilla alpine?

Ik denk dat je ze door elkaar haalt, Joost, nr. 2522 lijkt me Anemone narcissiflora, de andere zouden Pulsatilla alpina moeten zijn.
Ik had niet in de gaten dat het twee verschillende soorten waren, ze stonden zo'n beetje naast elkaar dus ik ging er gemakshalve vanuit dat het dezelfde waren. Voortaan beter opletten.
Bedankt Frankie.

Anemone narcissiflora heeft op het stengelblad een scherm met 3 tot 8 bloemen(knoppen) Pulsatilla alpina heeft een dubbel geveerd stengelblad en een enkele bloem. Op foto 2522 staan ze denk ik allebei.
Klopt Gerrit, nu zie ik het ook, bedankt!

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #76 Gepost op: 6 januari 2017, 14:57:16 »
Bij Hochcrumbach, op 1800m wisselden de velden met Soldanella alpine en Gentiana acaulis (?) elkaar af. Het was jammer dat het niet zo warm was en de zon niet scheen, daardoor waren de gentianen niet helemaal open.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #77 Gepost op: 6 januari 2017, 15:01:28 »
Het plaatsje Lech viel eigenlijk een beetje tegen. Als er geen sneeuw is dan is het uitgestorven.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #78 Gepost op: 6 januari 2017, 15:49:15 »
Tot slot nog wat plaatjes rondom Nesselwangle.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #79 Gepost op: 6 januari 2017, 15:52:57 »
Waar de orchideeen op het voetbalveld groeien, volgens mij Dactylorhiza alpestris, en langs de zijlijn Orchis morio. De kleuren zijn niet helemaal natuurgetrouw, het was al aardig aan het schemeren.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4117
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #80 Gepost op: 6 januari 2017, 16:45:35 »
Bij Hochcrumbach, op 1800m wisselden de velden met Soldanella alpine en Gentiana acaulis (?) elkaar af. Het was jammer dat het niet zo warm was en de zon niet scheen, daardoor waren de gentianen niet helemaal open.
Joost, deze is wel Gentiana acaulis, de kelktanden staan anders dan bij de vorige foto's en er zijn groene vlekken in de keel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #81 Gepost op: 6 januari 2017, 17:56:50 »
Waar de orchideeen op het voetbalveld groeien, volgens mij Dactylorhiza alpestris, en langs de zijlijn Orchis morio. De kleuren zijn niet helemaal natuurgetrouw, het was al aardig aan het schemeren.

Anacamptis morio is een veel "nettere" plant. Die heeft groene nerven in de sepalen (oortjes voor Luc) ,de bloeiwijze is kort en compact, maar ik weet niet hoe het met regionale verschillen, of zelfs plaatselijke, - voetbalvelden worden gesproeid- , zit. Dit is de "rommelige" plant die je eerder toonde, de mascula of de ovalis. Ik weet het niet zeker hoor, de foto is eigenlijk te onduidelijk (donker niet?)

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #82 Gepost op: 7 januari 2017, 11:02:05 »
Bij Hochcrumbach, op 1800m wisselden de velden met Soldanella alpine en Gentiana acaulis (?) elkaar af. Het was jammer dat het niet zo warm was en de zon niet scheen, daardoor waren de gentianen niet helemaal open.
Joost, deze is wel Gentiana acaulis, de kelktanden staan anders dan bij de vorige foto's en er zijn groene vlekken in de keel.
Oke, Herman, bedankt. Ik blijf het lasting vinden met die gentianen.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #83 Gepost op: 7 januari 2017, 11:10:11 »
Waar de orchideeen op het voetbalveld groeien, volgens mij Dactylorhiza alpestris, en langs de zijlijn Orchis morio. De kleuren zijn niet helemaal natuurgetrouw, het was al aardig aan het schemeren.

Anacamptis morio is een veel "nettere" plant. Die heeft groene nerven in de sepalen (oortjes voor Luc) ,de bloeiwijze is kort en compact, maar ik weet niet hoe het met regionale verschillen, of zelfs plaatselijke, - voetbalvelden worden gesproeid- , zit. Dit is de "rommelige" plant die je eerder toonde, de mascula of de ovalis. Ik weet het niet zeker hoor, de foto is eigenlijk te onduidelijk (donker niet?)
Het voetbalveld zag er niet uit alsof het heel erg onderhouden werd, ik denk dat de plaatselijke FC niet echt hoog speelt. Deze planten zijn niet de planten die ik eerder ook al heb laten zien, maar het donkere weer en de regendruppels maken het er niet duidelijker op inderdaad. Ik nog een paar van deze foto's. Deze planten stonden in een wei waar ook koeien liepen. Opvallend was dat de koeien alles afvraten behalve de orchideeen. Ook hier was het te donker voor macro opnames, maar dit lijkt dan ook meer op Anacmptis mascula of A. ovalis.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #84 Gepost op: 7 januari 2017, 11:14:08 »
En nog een paar niet orchideeen

Phyteuma spicatum en P. scheuchzeri

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #85 Gepost op: 7 januari 2017, 11:18:30 »
Dit zijn Saxifraga cotyledon (?) en Trollius europaeus

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #86 Gepost op: 7 januari 2017, 11:20:37 »
En tot slot nog een paar Dactylorhiza majalis die in grote getale in de natte graslanden rondom Nesselwangle groeien.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #87 Gepost op: 7 januari 2017, 11:22:53 »
Er zat heel veel variatie in deze Dactylorhiza's, zowel in grootte en ook in kleur. Helaas geen witte.

Bedankt voor alle complimenten, ID's en discussies.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #88 Gepost op: 7 januari 2017, 17:43:36 »
Bedankt dat we mee mochten genieten Joost!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: lang weekeinde Nesselwängle im Allgau
« Reactie #89 Gepost op: 7 januari 2017, 18:46:02 »
Dit zijn Saxifraga cotyledon (?) en Trollius europaeus
Mooie Sax.