Auteur Topic: Nederlandse sneeuwklokjes  (gelezen 48927 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2012, 21:35:48 »
Ja, wat is NL en wat niet, die scheidslijn zal niet altijd recht te trekken zijn, de variëteiten die als Belgisch aangemerkt worden zijn ook niet allemaal in België aangetroffen.  'Else Grollenberg' van Hoeve Vertrouwen is zo'n NL voorbeeld die niet in Nederland gevonden is maar in Frankrijk, in de lijn van de Belgische sneeuwklokjes, zie ik die toch wel als een NL-klok.

Ik heb al gegevens van onderstaande variëteiten (zie lijst onderaan dit bericht), als iemand gegevens van; vinder/kweker - jaartal - vindplaats, zodat een overzicht als in onderstaand voorbeeld kunnen worden samengesteld, heeft en mij die per PM of via email toe wil sturen, dan zal ik de lijst samenstellen.

- Galanthus nivalis ’Viridapice’ (Green Group)

  J.C.M. de Hoog van kwekerij Van Tubergen vond dit sneeuwklokje rond 1900 bij een oude boerderij in Noord-Holland. De Engelsen denken nog wel
  eens dat dit sneeuwklokje van Engelse afkomst is en dat komt omdat het in 1922 door een Engelse bollenkweker op een RHS Show werd ingezonden.
  Maar ook toen al was er veel handel tussen Nederland en Engeland.


De gegevens die ik heb, heb ik via diverse bronnen verkregen, o.a. de Registratie lijsten van de KAVB, de boeken van Hanneke van Dijk en diverse websites. Aanvullingen en verbeteringen worden op prijs gesteld !!

Charlotte
Marijke
Bo Bette
Kennemerend
Tommy
Zwanenburg
Hanneke
Warande's Sieraad
Warande's Grootste
Warande's Groenpunt
White Dream
Green Diamond
Splendid Cornelia

Snowwhite
Tippy Green
GF Händel

Viridapice
March Sunshine
Green Diamond
Lady X
Else Grollenberg
Pieters Early Giant
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 20:33:56 door Cor van Kapel »

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2012, 13:42:41 »
Lina,

is galanthus 'Tinus' genoemd naar de Tinus die ik onlangs ontmoet heb?of zijn er meer Tinussen daar in Groningen?

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2012, 14:25:30 »
Er zijn een heleboel Tinussen in het noorden. Maar dit sneeuwklokje is genoemd naar de Tinus die jij hebt ontmoet.

Deze foto is genomen in zijn grooooote tuin.
Van links naar rechts:
Anna, Rika, Lina, Hilda en Tinus.

www.stonefarm.nl
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2012, 18:54:52 »
Dit is Gal. nivalis "Tinus"

Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2012, 21:12:22 »
Leuke 'Tinus' Lida,dank voor de foto

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2012, 17:10:26 »
Nou Cor,begin maar aan je lijstje!
Nou het was wat meer werk dan ik in eerste instantie had ingeschat --7, maar dan heb je ook wat. Het zijn er ongeveer 60 geworden.
Gisterenavond laat de conceptlijst retour gekregen van Hanneke van Dijk en vandaag even de laatste correcties doorgevoerd.

Mocht iemand nog aanvullingen hebben of een onjuiste vermelding constateren, laat het me even weten en e.e.a. wordt gecorrigeerd ((14.
Ik zal steeds de laatste versie aan dit antwoord hangen met een Edit dat er een aanpassing is.

Voor allen die een bijdrage hebben geleverd, mijn dank is 1.83 m, speciaal voor Luc die koppeling van de lijst mogelijk maakte _07 _08.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2012, 18:27:20 door AdminLuc »

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2012, 23:38:16 »
Cor,
Gefeliciteerd! Dat is een mooie lijst geworden. Ik kan me voorstellen, dat dit wel een behoorlijk grote klus was. Nu kan de lijst maar groeien met alle mooie nieuwe selecties!
Bedankt voor al je werk!

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2012, 16:00:27 »
Het is een leuk stuk geworden, Cor! Daar heb je inderdaad een hoop werk in gestoken.

Paar dingetjes:
- Met betrekking tot woronowii "Boschhoeve", kun je in de topic "Belgische sneeuwklokjes" al heel wat informatie vinden (o.a. antwoorden #47 en #55). En ook hier: www.galanthus-online.de/kultivare-a-d/boschhoeve.html.
- Hier vind je nivalis "Utrecht Goud" en nivalis "Utrecht Lime": www.galanthus-online.de/kultivare-p-z/utrecht-goud.html en www.galanthus-online.de/kultivare-p-z/utrecht-lime.html.
- Verder haal je in het stuk een aantal keer "Diggory" aan. Dit is een plicatus en geen elwesii.

Overgens moet ik wel zeggen dat ik slechts een klein aantal van de Nederlandse sneeuwklokjes aan mijn collectie zou willen toevoegen. Naar mijn mening zijn er heel wat die het benamen niet waard zijn. ((1    
« Laatst bewerkt op: 20 december 2012, 16:12:33 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2012, 16:13:28 »
Overgens moet ik wel zeggen dat ik slechts een klein aantal van de Nederlandse sneeuwklokjes aan mijn collectie zou willen toevoegen. Naar mijn mening zijn er heel wat die het benamen niet waard zijn. ((1    
Daar was het ook helemaal niet voor bedoeld Sven ))8 en ehhh, smaken verschillen 8).
Dank voor de aanvullingen.
« Laatst bewerkt op: 20 december 2012, 16:18:15 door Cor van Kapel »

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2012, 16:23:42 »
Daar was het ook helemaal niet voor bedoeld Sven ))8

Weet ik toch, Cor. Was slechts een terloopse opmerking (die wellicht wat discussie ontlokt... -7()

... en ehhh, smaken verschillen 8).

Klopt. Je hebt een goede smaak en een slechte...
« Laatst bewerkt op: 20 december 2012, 17:29:05 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2012, 17:15:03 »
Ik dacht dat "kersen" en "wim" ook geselecteerd zijn door nederlanders.

Groeten, Peter

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2012, 17:21:52 »
Ik dacht dat "kersen" en "wim" ook geselecteerd zijn door nederlanders.

Groeten, Peter
Zou kunnen, klinkt 'erg' ;D Nederlands, heb je daar meer info over Peter ((10. Ik heb die n.l. nog niet eerder langs zien komen --5.

Edit: Door Peter even op het verkeerde been gezet, G. nivalis 'Kersen' staat/stond al in de lijst -2((.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2012, 23:31:08 door Cor van Kapel »

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2012, 21:09:12 »
Beiden zijn opgenomen in De Bijbel.

Galanthus elwesii "Wim": Tijdens een bezoek aan Nederland in 1995, is Michael Baron door Wim Lemmers, een gepensioneerde bollenkweker, meegenomen om de tuin van Leo Schoorl te bezoeken. Daar waren duizenden, recentelijk uit Turkije geimporteerde, elwesii aangeplant in grote bedden. "Wim" is hieruit door Michael geselecteerd en vervolgens benaamd. De plant bloeit in december/januari met grote, driehoekige bloemen.

Galanthus nivalis "Kersen": "Kersen" verwijst naar de tekening op de binnenste bloemblaadjes. Deze lijkt inderdaad op een paar kersen, een omgekeerde "v" met aan de uiteinden twee bolletjes. Dit sneeuwklokje is door Nicolas Top in 1996 geselecteerd uit een grote kolonie sneeuwklokjes bij Keulen, Duitsland.

Het is afhankelijk van de definitie van "Nederlands sneeuwklokje" of je de eerste daaronder kunt scharen. De tweede is er in elk geval geen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2012, 23:19:35 »
Kersen staat nog op mijn verlanglijstje maar die wordt niet vaak aangeboden,in ieder geval niet op de lijsten die ik in de gaten hou.
Dus als iemand een adresje weet hoor ik dat graag.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Nederlandse sneeuwklokjes
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2012, 17:14:58 »
Kersen staat nog op mijn verlanglijstje maar die wordt niet vaak aangeboden,in ieder geval niet op de lijsten die ik in de gaten hou.
Dus als iemand een adresje weet hoor ik dat graag.

Ik heb dit sneeuwklokje al een paar keer op de tafel zien staan van Gert-Jan van der Kolk tijdens het Sneeuwklokjesfeest in De Boschhoeve.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.