Saxifraga 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 23 januari 2026, 10:16:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op  3 maart 2026, 15:40:45Saxifraga Mariet Beuken

Knap resultaat Rudi , ziet er geweldig uit ... ((3  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Dingetjes....

Saxifraga 'Cumulus'
Saxifraga 'Louis Armstrong'
en Saxifraga 'Mariet Beuken'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op  3 maart 2026, 18:09:41Dingetjes....
Saxifraga 'Cumulus'
Saxifraga 'Louis Armstrong'
en Saxifraga 'Mariet Beuken'

Dingetjes nog wel Wim ...."the backbone of the rockgarden heb ik ze al eerder horen noemen ... -2(  -2(  -2(
Mooi hoor !

Kris De Raeymaeker

Een fantastische kleur naar mijn mening heeft deze Saxifraga 'Tysoe Samba' .
Een kruising van de reeds overleden David G A Walkey. Ouders : S. 'Tysoe Sunrise' (mannelijk) x S. 'Nancye' (vrouwelijk ).Ok en dan de grootouders nog : S. 'Tysoe Sunrise' = S. 'Gaydon-Love' x S. 'Tysoe Splendour'
S. 'Nancye' = S. 'Winifred' x S. cinerea.
Wie kan er nog volgen ?
Laat hem maar lekker swingen op het ritme van de samba

Kris De Raeymaeker

Saxifraga 'Allendale Epic'  (= ferdinandi-coburgii x S. wendelboi )

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 maart 2026, 08:30:10Een fantastische kleur naar mijn mening heeft deze Saxifraga 'Tysoe Samba' .
Een kruising van de reeds overleden David G A Walkey. Ouders : S. 'Tysoe Sunrise' (mannelijk) x S. 'Nancye' (vrouwelijk ).Ok en dan de grootouders nog : S. 'Tysoe Sunrise' = S. 'Gaydon-Love' x S. 'Tysoe Splendour'
S. 'Nancye' = S. 'Winifred' x S. cinerea.
Wie kan er nog volgen ?
Laat hem maar lekker swingen op het ritme van de samba
Nog een keer ...het volledige proces ...

Kris De Raeymaeker

Saxifraga x boydilacina 'Pink Star ' is in goede doen dit jaar ...Deze cultivar heeft alleszins ook grote bloemen .Bij het openen zijn ze iets meer "pink" ...

Eberhard Proessdorf

Een interessante kruising, Kris. Waarschijnlijk een beetje gevoelig?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op  6 maart 2026, 10:38:02Een interessante kruising, Kris. Waarschijnlijk een beetje gevoelig?

Hallo Eberhard ...staat in een grote schaal met tufsteen die ik tussen eind november en begin februari onder de oversteek van het tuinhuis plaats. Daar krijgen ze nog wel af en toe regen als er ook veel wind is. Maar bijlange niet zoveel dan als ze gewoon buiten zouden staan. 

Kris De Raeymaeker

Saxifraga marginata  in een tufsteen.

Jan Fouquaert

Ik zal ook een paar Saxjes tonen. Dit jaar is niet veel soeps, zeker in vergelijking met vorig seizoen. Nu hebben we te maken met slakken en pissebedden aanvallen en het weer doet ook zijn duit in het zakje, het is namelijk niet lang genoeg koud geweest waardoor er bij de meeste Saxjes alhier een ongelijke bloei plaatsvindt. Al zijn er natuurlijk ook een paar uitzonderingen, Saxen dus die het wel (redelijk) goed doen. Waarom ? Wel omdat die op de meest natuurlijke wijze kunnen groeien : in stenen en troggen bloeien ze hier het best.
1/ 'Amerigo Vespucci' in een trog met een paar bloemen
2/ 'Amy' in tufblokken
3/ een andere 'Amy' in een tufblok
4/ 'Coolock Jean' in tufbroodje zoals de Hollanders zeggen
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

'Klondike' in de goot. Onderaan dezelfde goot is er nog een Klondike, maar die is praktisch volledig afgeknabbeld (de bloemen) door slakken, ondanks dat ik reeds vier maal slakkenkorrels daar heb gestrooid ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 maart 2026, 15:47:34'Klondike' in de goot. Onderaan dezelfde goot is er nog een Klondike, maar die is praktisch volledig afgeknabbeld (de bloemen) door slakken, ondanks dat ik reeds vier maal slakkenkorrels daar heb gestrooid ....
Wel een mooie die 'Klondike' Jan ! I know the problem...Ben ook al iedere avond met de zaklamp op toer geweest. En dan ontdekte ik dat het vaak ook rupsen zijn ! Die knabbelen ook graag ..

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 maart 2026, 15:43:54Ik zal ook een paar Saxjes tonen. Dit jaar is niet veel soeps, zeker in vergelijking met vorig seizoen. Nu hebben we te maken met slakken en pissebedden aanvallen en het weer doet ook zijn duit in het zakje, het is namelijk niet lang genoeg koud geweest waardoor er bij de meeste Saxjes alhier een ongelijke bloei plaatsvindt. Al zijn er natuurlijk ook een paar uitzonderingen, Saxen dus die het wel (redelijk) goed doen. Waarom ? Wel omdat die op de meest natuurlijke wijze kunnen groeien : in stenen en troggen bloeien ze hier het best.
1/ 'Amerigo Vespucci' in een trog met een paar bloemen
2/ 'Amy' in tufblokken
3/ een andere 'Amy' in een tufblok
4/ 'Coolock Jean' in tufbroodje zoals de Hollanders zeggen
Over het algemeen is het hier nog vrij ok qua bloei Jan, zelfs bij enkele ook veel knopjes maar die komen spijtig genoeg  echt heel oneglijkmatig open.
'Amy' is mijn favoriet uit de getoonde reeks.

Kris De Raeymaeker

Saxifrage oppositifolia is een lastige plant in mijn warme en droge tuin met weinig schaduw. Ik heb deze soort, en dat in zijn vele vormen en variëteiten, al vele malen geprobeerd. Of wel sterven ze een zomerdood. Ofwel wanneer ik ze op mijn meest schaduwrijke plek zet blijven ze leven maar bloeien niet meer. Ik heb nu 2 vormen die wel weer bloeien. Eentje liet ik al eerder zien en staat in een schaal die ik bij grote hitte kan verplaatsen. Deze tweede vorm die ik hier toon staat in mijn crevice. Ok, niet even bloeirijk als in de natuur of in de tuin van Geir Moen maar best een aardig resultaat vind ik zelf.Dit plekje meer aan de achterkant van de crevice lijkt voorlopig een oplossing te bieden.