Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 10919 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #405 Gepost op: 22 december 2023, 20:08:22 »
Luc is daar niet zo zeker van...  We hadden er een paar als laevigatus verzameld, maar achteraf bekeken heb ik daar heel zware twijfels over.  Zie de discussie in Crocus, eerder dit jaar.  Ik heb ze uiteindelijk bij boryi ondergebracht, niettegenstaande de streepjes aan de buitenzijde...  Overigens ook Ruksans en wijlen het gezin Watt zijn ook nooit zeker.  Paul Watt(iorum) schreef zelfs dat hij beide namen op zijn etiketten had...  Mijn foto's hieronder dragen nog laevigatus als benaming, maar zeg het maar...  Ze bloeien perfect op hetzelfde moment als boryi, ze zijn compleet reukloos, en de bloemvorm lijkt ook veel beter op boryi...

Het enige wat voor laevigatus kan pleiten en minder voor boryi is de vorm van de bloemen die bij boryi doorgaans iets meer cup-shaped zijn . Maar dan nog ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #406 Gepost op: 22 december 2023, 20:09:01 »
Nog bedankt voor de schitterende reportage Kris !!  Genieten van de eerste tot de laatste foto !!  Die collages zijn ook een verzamel item...
Rest mij nog :  3)) 3)) 3)) 3)) 3))

Dank je wel mijnheer de voorzitter  !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #407 Gepost op: 22 december 2023, 20:11:02 »
Heel interessant om te zien Luc , terug een van de wonderen van de natuur . Op foto 2 zie ik er wel laevigatus ( bloed ) in . Ze lijken voor mij boryi x laevigatus .   Nu zal de theorie terug vertellen dat dit niet mogelijk is maar overal in de natuur zie je soms dingen die niet mogelijk zijn  ))5   Hier in de tuin heb ik zelfs een zaailing tommasinianus x gele krokus ( niet te achterhalen welk bloed ) , dit is ook niet mogelijk maar daar trekt de natuur zich niets van aan ......

Er is nog veel werk aan de "bollen" winkel Danny .... 7)) Mooie kruising die je daar hebt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #408 Gepost op: 22 december 2023, 20:12:27 »
Je had daar waarschijnlijk geen honger met al die mooie krokussen te zien of geen tijd om te eten ....... 2))

Ken dat ...ze moeten me altijd een paar keer zeggen dat ik toch wel efkes iets moet  eten .... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #409 Gepost op: 22 december 2023, 21:45:24 »
Heel interessant om te zien Luc , terug een van de wonderen van de natuur . Op foto 2 zie ik er wel laevigatus ( bloed ) in . Ze lijken voor mij boryi x laevigatus .   Nu zal de theorie terug vertellen dat dit niet mogelijk is maar overal in de natuur zie je soms dingen die niet mogelijk zijn  ))5   Hier in de tuin heb ik zelfs een zaailing tommasinianus x gele krokus ( niet te achterhalen welk bloed ) , dit is ook niet mogelijk maar daar trekt de natuur zich niets van aan ......

Er is nog veel werk aan de "bollen" winkel Danny .... 7)) Mooie kruising die je daar hebt ...

Het werk is nooit af , Kris , dat houd ons jong ... 2))
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #410 Gepost op: 22 december 2023, 22:34:43 »
Er is hier heel wat moois de revue gepasseerd deze week. Ik heb het allemaal wel wat gevolgd, maar nog geen tijd gehad om reacties te geven.
Een prachtig en knap geïllustreerd reisverhaal wat je liet zien, Kris, van een opmerkelijk gebied. De najaarsflora mag zeker en vast spectaculair genoemd worden waarbij de crocussoorten wel de hoofdrol spelen, al mogen de sternbergia's en de cyclamen ook niet vergeten worden. Ik vraag me af wat het dan wel niet moet zijn in het voorjaar???

Dit topic kan meteen als leidraad dienen voor een ieder die het gebied ooit eens wil verkennen. Veel dank om dit te verwezenlijken voor ons forum, Kris!  3))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #411 Gepost op: 22 december 2023, 22:38:53 »
Voor de liefhebbers die geïnteresseerd zijn in de variatie binnen een soort .....enkele cartwrightianus bij mekaar ...Allemaal van 1 vindplaats .

(Link naar bijlage)

Crocus cartwrightianus is wellicht de mooiste van allemaal en deze collage is echt wel subliem. Hoogst interessant om op deze manier de variatie aan te tonen binnen deze soort. Ze zijn allemaal om ter mooist, echt knap!  8)) Ik merk ook dat deze soort tot ons geluk niet zo moeilijk is in cultuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #412 Gepost op: 22 december 2023, 22:42:24 »
Voor de liefhebbers die geïnteresseerd zijn in de variatie binnen een soort .....melantherus van diverse vindplaatsen ...

(Link naar bijlage)

Ook een zeer mooie species uit dat zelfde gebied, die dan wel heel wat moeilijker is in cultuur. Het lijkt er op dat hij daar ter plaatse ook veel minder algemeen is dan de andere soorten? Er lijkt ook heel wat verschil in de hoeveelheid 'zwart' in de meeldraden. Bij sommige exemplaren ontbreekt hij nagenoeg, terwijl de zwarte kleur bij andere individuen dan weer prominenter is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #413 Gepost op: 22 december 2023, 22:44:21 »
Voor de liefhebbers die geïnteresseerd zijn in de variatie binnen een soort .....Crocus goulimyi  van diverse standplaatsen ...


(Link naar bijlage)

Een vrij gemakkelijke soort in de tuin. De grote variatie was me al bekend daar ik uit een zaadcollectie ook heel wat verschillend gekleurde exemplaren heb gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #414 Gepost op: 22 december 2023, 22:49:14 »
De Crocus mazziaricus stond nog steeds in bloei daar op Mount Chelmos maar nog even spaarzaam/dun bezaaid als in september 2011..
Daar heeft hij eerder  kleine bloemen en zonder meer 1 van de minst goede vormen die ik ooit heb gezien ..De bloemen waren ook gesloten gezien het daarboven (1700m)al frisser was en het ook al later op de dag was .Ik heb er niet eens foto's van genomen ...Dan maar zoeken naar Linum elegans ...Hierbij enkele oude foto's van 2008 ...Er staan er daar heel wat . Maar ik vond daar nu helemaal niks van terug ! Moet ik concluderen dat die planten dan toch niet meerjarig zijn? Of trekken die zich wat terug in de winter tussen de vele lage struikjes en stenen .Was voor mij een raadsel ..

Linum elegans is een prachtsoort, zonder meer. Ik heb hem al enkele jaren in de tuin en dat gaat met op en af. Ik heb ook het vermoeden dat het geen langlevende species is. In cultuur is de vermeerdering niet gemakkelijk. Wanneer je een grote plant hebt kan je er soms wat gewortelde uitlopertjes vanaf halen. Ze zijn in ieder geval wintergroen, ze verdwijnen zeker niet helemaal in de winter. Vreemd dus dat je er niets van terug gevonden hebt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #415 Gepost op: 22 december 2023, 22:50:48 »
De tijd tikt voort ...geen Linum elegans te bespeuren of  ik was een slechte zoeker  ((--11 Dan maar de steile klim omhoog langs de skipiste op zoek naar Verbascum acaule ...Ook die weet ik staan en ook van die planten geen enkel spoor nu ....Natuurlijk ,het zijn allemaal planten die -als ze bloeien -in het voorjaar geweldig opvallen van ver . Het wordt al later en moeten nog terug naar beneden ...Dus wordt de strijd gestaakt . In bijlage nog oude foto's van Verbascum acaule op de screehellingen . Eventjes dacht ik dat ik er eentje had gevonden  zo van ver gezien ....maar neen hoor ....Denk  trouwens dat dit een Mandragora is ....

Eveneens een knappe maar moeilijke plant in cultuur. Na 1 seizoen verdwijnen ze hier weer...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #416 Gepost op: 22 december 2023, 23:04:06 »
Missie geslaagd en met spoed naar Mount Chelmos nu ....De beste tijd om daar naar toe te gaan is echt niet deze periode ...Ik ken het gebied daar een beetje van eerdere trips en het voorjaar is daar een paradijs . Waarom ik er toch wil halt houden in deze periode  zul je dan denken? ...Ik had het idee opgevat om er misschien zaden te vinden van eersteklas alpine planten  als daar zijn Linum elegans ,Verbascum acaule ...Maar er groeit ook Crocus mazziaricus , die had ik er al eens heeeel spaarzaam gezien eind september . Zou die daar nu nog bloeien , en meer talrijk ?
Ik weet daar ook Sternbergia colchiciflora staan , zou die daar nog bloeien of al in blad staan en zaden beginnen aanmaken ? Hogerop staan ook planten als Saxifraga , Ranunculus etc...
Hier kan je lezen welke planten ik zo al bedoel ... :
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=587.0

Eerst enkele overzichtsfoto's van het gebied .

Mount Chelmos is vooral ook bekend voor zijn grote diversiteit aan rotsplanten. Viola delphinante, Asperula arcadiensis, Teucrium aroanium en Saxifraga scardica zijn maar enkele van de veel voorkomende juweeltjes die er te zien zijn. Ik hoop deze regio ooit eens te kunnen verkennen op het juiste tijdstip...wellicht plannen voor mijn pensioen... .
De keuze moet dan gemaakt worden voor de vroege voorjaarsbloeiers, de voorjaarsbloeiers of de najaarsflora... . De meimaand wordt vooral geadviseerd voor de hoofdbloei in deze streek. Wat denk jij daarvan, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16553
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #417 Gepost op: 22 december 2023, 23:09:20 »
Ik heb er erg van genoten , Kris ! Het was heel boeiend en leerzaam !!! Bedankt dat we mochten meereizen !!!  _02 -6( ((13
Heb nog een vraagje , Crocus laevigatus groeit ook in de Pelops , deze soort heb je niet gezien ( de enigste) , maar bloeit ook wel duidelijk later hé ........

Dank je zeer Danny en graag gedaan ! We zijn een aantal keren op plaatsen geweest waar hij normaal voorkomt ...Maar volgens mij hebben we deze inderdaad nergens gezien .Dus dat is een hiaat in onze trip.Ik denk dat Luc ze destijds wel hebben gezien ? Het is inderdaad vaak een latere bloeier en dan moet je soms wat geluk hebben om ze aan te treffen .

Luc is daar niet zo zeker van...  We hadden er een paar als laevigatus verzameld, maar achteraf bekeken heb ik daar heel zware twijfels over.  Zie de discussie in Crocus, eerder dit jaar.  Ik heb ze uiteindelijk bij boryi ondergebracht, niettegenstaande de streepjes aan de buitenzijde...  Overigens ook Ruksans en wijlen het gezin Watt zijn ook nooit zeker.  Paul Watt(iorum) schreef zelfs dat hij beide namen op zijn etiketten had...  Mijn foto's hieronder dragen nog laevigatus als benaming, maar zeg het maar...  Ze bloeien perfect op hetzelfde moment als boryi, ze zijn compleet reukloos, en de bloemvorm lijkt ook veel beter op boryi...

Heel interessant om te zien Luc , terug een van de wonderen van de natuur . Op foto 2 zie ik er wel laevigatus ( bloed ) in . Ze lijken voor mij boryi x laevigatus .   Nu zal de theorie terug vertellen dat dit niet mogelijk is maar overal in de natuur zie je soms dingen die niet mogelijk zijn  ))5   Hier in de tuin heb ik zelfs een zaailing tommasinianus x gele krokus ( niet te achterhalen welk bloed ) , dit is ook niet mogelijk maar daar trekt de natuur zich niets van aan ......

Bijzondere krokus, Danny, wat zouden de ouders kunnen zijn... Opmerkelijk. Hij moet wel nog een naam krijgen... Crocus x bonniensis ?  11))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #418 Gepost op: 23 december 2023, 10:05:07 »
Mount Chelmos is vooral ook bekend voor zijn grote diversiteit aan rotsplanten. Viola delphinante, Asperula arcadiensis, Teucrium aroanium en Saxifraga scardica zijn maar enkele van de veel voorkomende juweeltjes die er te zien zijn. Ik hoop deze regio ooit eens te kunnen verkennen op het juiste tijdstip...wellicht plannen voor mijn pensioen... .
De keuze moet dan gemaakt worden voor de vroege voorjaarsbloeiers, de voorjaarsbloeiers of de najaarsflora... . De meimaand wordt vooral geadviseerd voor de hoofdbloei in deze streek. Wat denk jij daarvan, Kris?

Je bent al goed voorbereid Frankie ....iets in mij zegt dat die plannen wel een keer concreet zullen worden ... 7))  Viola delphinantha heb ik er nooit gevonden maar moet daar inderdaad voorkomen .Ook de Teucrium kon ok er nog niet vinden ...De Asperula's kan je er niet missen als ze bloeien !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15733
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #419 Gepost op: 23 december 2023, 10:30:58 »
Ik vraag me af wat het dan wel niet moet zijn in het voorjaar???
Dit topic kan meteen als leidraad dienen voor een ieder die het gebied ooit eens wil verkennen. Veel dank om dit te verwezenlijken voor ons forum, Kris!  3))

Ook het voorjaar is er erg de moeite Frankie ...Enorme diversiteit aan orchideeën - teveel om op te noemen , Cyclamen rhodium ssp. peloponnesiacum met de massa , Crocus sieberi en olivieri ,Colchicum triphyllum ,Fritillaria davisii en graeca  , Gymnocarpium altaicum ,Tulipa  goulimyi en orphanidea, de door jouw genoemde (edele)rotsplanten ,Lithodora zahni , Ranunculus brevifolius ,Campanula trachelium en we kunnen nog doorgaan . Mount Chelmos , Killini , Menalo , Taygetos ....Allemaal interessante bergen met hun eigen flora ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "