Auteur Topic: "Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV  (gelezen 10529 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #15 Gepost op: 6 september 2013, 21:05:45 »

Folium Alpinum gaat voor Gerrit en m'n verslag stond er deze reis niet in, wordt dus nog even nagels bijten voor jullie.

Iedereen bepaalt natuurlijk wat hij belangrijker vindt, maar voor mijzelf is dat geen uitgemaakte zaak. Cor, jij kiest voor FA als het gaat om je reisverslag. (maar daarna ga je voor het forum,begrijp ik uit je voorgaande zin) Ik zou voor het forum kiezen. De belangrijkste reden is, de mogelijkheid om oneindig veel foto's te tonen. Bert bv heeft dat gedaan elke keer dat hij Androsace alpina zag. En gaat dat vervelen? Nee natuurlijk. En in een reisverslag in FA, of welk ander blad dan ook, gaat het eerder om de tekst dan om de plaatjes. Het boeit mij persoonlijk niet, als er geschreven wordt over een skilift, maar als ik de foto erbij heb, dan is het ineens wel leuk. En dat kan niet in een papieren magazine. En daarom is de IRG zo'n fantastisch blad. Daar wordt de mogelijkheid van het internet ten volle benut.
Wiert heeft niet voor niets een oproep gedaan voor minder reisverslagen in FA. Heeft hij later wel weer herroepen, maar toch....hij heeft gelijk, is mijn mening.








Zo'n reisverslag kan  natuurlijk ook in beide elementen aan bod komen. Op het forum voor de foto's, en in het tijdschrift voor het verhaal.

Een reisverslag in een tijdschrift vind ik persoonlijk enorm interessant. Een voorbeeld: toen ik deze zomer in Wallis was had ik tijdens bepaalde autoritten naar bepaalde bestemmingen een oud nummer van FA op de schoot om regelmatig eens te spieken wat, waar, hoe. Daar stond namelijk een pracht van een artikel van Luuk Vermeer met tal van belangrijke details over vindplaatsen, plantenlijstjes, enz... . Ik heb daar enorm veel aan gehad.
Daarmee wil ik aantonen dat een tijdschrift dus wel degelijk heel interessant kan zijn. Nee, een reisverslag in een tijdschrift is voor mij een belangrijke meerwaarde voor een tijdschrift.
Een interessant tijdschrift is meer dan prentjes kijken alleen...daar voor bestaan er stripverhaaltjes.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #16 Gepost op: 6 september 2013, 21:13:19 »
Och, met al die namen .... --5
Geen vrees, Kris. Ik zal nog wel eens een artikel uit mijn mouw schudden, maar nu is het mij te warm en zit alles waar mouwen aanhangt diep in de kleerkast.
Of ik moet ergens een bevlieging krijgen ... --6

Ok Jan zonder vrees   ;D, daar houden we je aan . _08
Mij is het niet te warm maar mijn arme plantjes die zuchten toch wel redelijk hard ......
In ieder geval fijn dat je er straks weer een mouw wil aanpassen ........Ben zeker dat de Frankie mee komt schudden als het moet . ;)

Jan weet wel waar hij aan toe is, Kris, deze zijsprong in FA was een soort van testversie, het echte werk verschijnt enkel in Rotsplantenforum.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #17 Gepost op: 6 september 2013, 21:44:37 »

Zo'n reisverslag kan  natuurlijk ook in beide elementen aan bod komen. Op het forum voor de foto's, en in het tijdschrift voor het verhaal.


Ja, ik had wel gedacht dat jij hier anders over zou denken. Jij moet natuurlijk als redacteur je best doen om zoveel mogelijk kopij te krijgen. En ik vind ook dat een reisverslag een plaats verdient in ons magazine. Het verschil met FA en Rotsplantenforum is, dat de foto's van de planten bij FA mooi door de tekst verspreid liggen, als het ware een ondersteuning van de tekst. Bij Rotsplantenforum is er een bladzijde vol foto's, die corresponderen met een tekst ergens. Ik heb begrepen, dat het een pure kostenoverweging is, dus heel begrijpelijk. Nog niet lang geleden waren er nog nauwelijks foto's.
Maar goed, eigenlijk ging mijn opmerking hierboven over het vanzelfsprekend kiezen voor het papieren blad en niet voor het forum. Dat is wat ik bedoelde te bediscussieren. Ikzelf heb gekozen destijds voor het forum (Dolomieten 2012). Misschien niet leuk voor de redacteur.


Een reisverslag in een tijdschrift vind ik persoonlijk enorm interessant. Een voorbeeld: toen ik deze zomer in Wallis was had ik tijdens bepaalde autoritten naar bepaalde bestemmingen een oud nummer van FA op de schoot om regelmatig eens te spieken wat, waar, hoe. Daar stond namelijk een pracht van een artikel van Luuk Vermeer met tal van belangrijke details over vindplaatsen, plantenlijstjes, enz... . Ik heb daar enorm veel aan gehad.


Ik ken dat artikel maar al te goed. Naar aanleiding daarvan heb ik overwogen om ook die kant op te gaan. Er stond, naar ik mij herinner precies vermeld, waar je Androsace hausmannii kon vinden. Luc heeft er geloof ik ook nog een prijsje voor gekregen.
Maar ja, zo zou ik geen reisverslag maken. Het wordt dan meer een reisgids. Bovendien heb ik besloten toch Luc V. maar niet achterna te reizen. Een beetje eigen initiatief, dan heb je toch meer voldoening, dat je zelf iets vindt, zoals jij, Frankie, met die prachtige Androsace alpina, die de cover siert.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #18 Gepost op: 6 september 2013, 22:00:09 »

Zo'n reisverslag kan  natuurlijk ook in beide elementen aan bod komen. Op het forum voor de foto's, en in het tijdschrift voor het verhaal.


Ja, ik had wel gedacht dat jij hier anders over zou denken. Jij moet natuurlijk als redacteur je best doen om zoveel mogelijk kopij te krijgen. En ik vind ook dat een reisverslag een plaats verdient in ons magazine. Het verschil met FA en Rotsplantenforum is, dat de foto's van de planten bij FA mooi door de tekst verspreid liggen, als het ware een ondersteuning van de tekst. Bij Rotsplantenforum is er een bladzijde vol foto's, die corresponderen met een tekst ergens. Ik heb begrepen, dat het een pure kostenoverweging is, dus heel begrijpelijk. Nog niet lang geleden waren er nog nauwelijks foto's.
Maar goed, eigenlijk ging mijn opmerking hierboven over het vanzelfsprekend kiezen voor het papieren blad en niet voor het forum. Dat is wat ik bedoelde te bediscussieren. Ikzelf heb gekozen destijds voor het forum (Dolomieten 2012). Misschien niet leuk voor de redacteur.


Een reisverslag in een tijdschrift vind ik persoonlijk enorm interessant. Een voorbeeld: toen ik deze zomer in Wallis was had ik tijdens bepaalde autoritten naar bepaalde bestemmingen een oud nummer van FA op de schoot om regelmatig eens te spieken wat, waar, hoe. Daar stond namelijk een pracht van een artikel van Luuk Vermeer met tal van belangrijke details over vindplaatsen, plantenlijstjes, enz... . Ik heb daar enorm veel aan gehad.


Ik ken dat artikel maar al te goed. Naar aanleiding daarvan heb ik overwogen om ook die kant op te gaan. Er stond, naar ik mij herinner precies vermeld, waar je Androsace hausmannii kon vinden. Luc heeft er geloof ik ook nog een prijsje voor gekregen.
Maar ja, zo zou ik geen reisverslag maken. Het wordt dan meer een reisgids. Bovendien heb ik besloten toch Luc V. maar niet achterna te reizen. Een beetje eigen initiatief, dan heb je toch meer voldoening, dat je zelf iets vindt, zoals jij, Frankie, met die prachtige Androsace alpina, die de cover siert.

Het ging over Androsace helvetica, Gerrit, misschien toch te veel naar de prentjes gekeken?  ;D

Het was niet alleen achterna reizen, Gerrit, ik heb ook wel andere locaties bezocht...die me heel wat voldoening hebben geschonken.
Maar nogmaals, een artikel als dat van Luuk is van goudwaarde. Het was als een basiskennis over Wallis die me aardig op weg heeft geholpen. En zie, daarvoor doen we het toch, ik bedoel een artikel schrijven, zodat de andere leden er ook iets aan hebben. 

Nog een kantekening: niet iedereen heeft een computer, er zijn zowel binnen VRV als de NRV nog heel wat 'computerlozen'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #19 Gepost op: 7 september 2013, 11:45:30 »
Persoonlijk ben ik niet gek op reisverslagen in onze tijdschriften, gewoon omdat foto's zoveel meer zeggen dan duizend woorden.
Daarvoor is het Forum naar mijn bescheiden mening een veel beter medium.
Zoals ik zei is dit echter louter persoonlijk en als iemand anders daar wel iets aan heeft kunnen we dat alleen maar toejuichen natuurlijk.
Is het niet zo dat een tijdschrift voor elk wat wils moet bieden ?  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #20 Gepost op: 7 september 2013, 15:48:09 »

 Er stond, naar ik mij herinner precies vermeld, waar je Androsace hausmannii kon vinden

Het ging over Androsace helvetica, Gerrit, misschien toch te veel naar de prentjes gekeken?  ;D


".........zag ik in een heel groot rotsblok een klein dalletje dat bezaaid was met - ja u raadt het al - Androsace hausmannii........."

FA 107, blz 38. Misschien had je teveel in het glaasje gekeken Frankie.  -2( -2( Of was het dat 'den Belgique' nu naar Brazilie gaat en daar misschien 'Oranje' tegenkomt?
« Laatst bewerkt op: 7 september 2013, 15:54:52 door Gerrit Eijkelenboom »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #21 Gepost op: 7 september 2013, 18:21:47 »
Forum, website, face boek en de bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum zijn allen media om de doelstellingen van onzer verenigingen NRV/VRV te ondersteunen en uit te dragen naar zowel de leden als derden. Vroeger was er alleen papier om dit uit te dragen, vandaag de dag staan ons dus meerdere media ter beschikking. De bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum, zijn als medium wat ‘trager’. Aangezien beide bladen niet in de losse verkoop verkrijgbaar zijn (oplage te gering), bereik je er de ‘buitenwacht’ niet mee en zijn dus minder geschikt voor het uitdragen van de doelstellingen naar derden. Met een forum, website en face boek bereik je nu eenmaal een breder publiek. Maar zoals Frankie ook al vermelde, zowel de VRV als de NRV kennen binnen hun ledenbestand nog heel wat ‘computerlozen’. Daar zul je dus rekening mee moeten houden.

Persoonlijk, en ik ben daarin niet de enige, vind ik het verschrikkelijk (vermoeiend)om grote stukken tekst vanaf een beeldscherm te lezen, op papier maakt me dat niet uit. Op fotogebied heb je op een website en/of forum nu eenmaal meer presentatie mogelijkheden. Maar foto’s zonder begeleidende tekst zeggen ook weinig, naar mijn mening een gemiste kans.

We zullen dus keuzes moeten maken. Als je er voor kiest om een artikel zowel in een van de bladen of website c.q. forum te publiceren, zul je daarover afspraken moeten maken. Een artikel publiceren op een website c.q. forum en dat enkele weken of maanden later ook in een van de bladen publiceren heeft weinig nut. Publiceer ze dan ongeveer gelijktijdig en buit daarbij de extra mogelijkheden m.b.t. fotopublicatie op de website of forum uit.
En of het daarbij nu omeen reisverslag, of een artikel over de samenstelling van substraat, kweekmethoden of beschrijving van een planten soort gaat, maakt niet uit. De een houdt van het een de ander van het ander, zorg voor een goede mix van alle aspecten uit onze hobby en je hebt de meeste tevreden klanten.

We vissen met z’n allen nu eenmaal in dezelfde vijver, het Nederlandstalige rotsplanten gebied en die is niet zo groot ))4.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #22 Gepost op: 7 september 2013, 20:50:22 »

 Er stond, naar ik mij herinner precies vermeld, waar je Androsace hausmannii kon vinden

Het ging over Androsace helvetica, Gerrit, misschien toch te veel naar de prentjes gekeken?  ;D


".........zag ik in een heel groot rotsblok een klein dalletje dat bezaaid was met - ja u raadt het al - Androsace hausmannii........."

FA 107, blz 38. Misschien had je teveel in het glaasje gekeken Frankie.  -2( -2( Of was het dat 'den Belgique' nu naar Brazilie gaat en daar misschien 'Oranje' tegenkomt?

Als ik aan het plantenhunten ben, ben ik altijd bloednuchter, Gerrit, (anders ook hoor).

FA 89, blz 36,37 ik citeer: "Deze grote rotsblokken zijn rijkelijk begroeit met Androsace helvetica." Ken uw klassiekers, jongeman.  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #23 Gepost op: 7 september 2013, 21:05:46 »
Forum, website, face boek en de bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum zijn allen media om de doelstellingen van onzer verenigingen NRV/VRV te ondersteunen en uit te dragen naar zowel de leden als derden. Vroeger was er alleen papier om dit uit te dragen, vandaag de dag staan ons dus meerdere media ter beschikking. De bladen Folium Alpinum/Rotsplantenforum, zijn als medium wat ‘trager’. Aangezien beide bladen niet in de losse verkoop verkrijgbaar zijn (oplage te gering), bereik je er de ‘buitenwacht’ niet mee en zijn dus minder geschikt voor het uitdragen van de doelstellingen naar derden. Met een forum, website en face boek bereik je nu eenmaal een breder publiek. Maar zoals Frankie ook al vermelde, zowel de VRV als de NRV kennen binnen hun ledenbestand nog heel wat ‘computerlozen’. Daar zul je dus rekening mee moeten houden.

Persoonlijk, en ik ben daarin niet de enige, vind ik het verschrikkelijk (vermoeiend)om grote stukken tekst vanaf een beeldscherm te lezen, op papier maakt me dat niet uit. Op fotogebied heb je op een website en/of forum nu eenmaal meer presentatie mogelijkheden. Maar foto’s zonder begeleidende tekst zeggen ook weinig, naar mijn mening een gemiste kans.

We zullen dus keuzes moeten maken. Als je er voor kiest om een artikel zowel in een van de bladen of website c.q. forum te publiceren, zul je daarover afspraken moeten maken. Een artikel publiceren op een website c.q. forum en dat enkele weken of maanden later ook in een van de bladen publiceren heeft weinig nut. Publiceer ze dan ongeveer gelijktijdig en buit daarbij de extra mogelijkheden m.b.t. fotopublicatie op de website of forum uit.
En of het daarbij nu omeen reisverslag, of een artikel over de samenstelling van substraat, kweekmethoden of beschrijving van een planten soort gaat, maakt niet uit. De een houdt van het een de ander van het ander, zorg voor een goede mix van alle aspecten uit onze hobby en je hebt de meeste tevreden klanten.

We vissen met z’n allen nu eenmaal in dezelfde vijver, het Nederlandstalige rotsplanten gebied en die is niet zo groot ))4.


In feite zitten we dus met een luxeprobleem -media te over-, het is ooit anders geweest. Veel verenigingen kunnen hier enkel maar van dromen. Welke kleine verenigingen als de onze hebben én een tijdschrift én een forum? Niet zo gek veel. We hebben dus geen reden tot klagen. Beide elementen kunnen elkaar perfect aanvullen: het forum voor de foto's, het tijdschrift voor de teksten.

In bestuurskringen is hier al eens over gebrainstormd, maar een papieren tijdschrift mag ondanks dit digitale tijdperk niet verdwijnen voor diverse redenen.
Cor haalde er al ééntje aan: grote flarden tekst lezen op een scherm is niet zo prettig.
Als je als ik eens 'on the field' bent, en je hebt zo'n tijdschriftje bij de hand met alle aanwijzingen, is dit heel praktisch.
En dan nog de vele computerlozen.
Dat zijn al drie redenen om een tijdschrift in ere te houden. Er zijn er beslist nog wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:"Het Forum" in Folium Alpinum van de NRV
« Reactie #24 Gepost op: 7 september 2013, 22:38:21 »
Het zal wel zijn.
Ik lees graag op de computer diverse dingen.
Of het nu een boek is of een computer, mijn ogen doen daar niet moeilijk over.
Als ik op de WC zit, neem ik bijvoorbeeld een Folium Alpinum of een boekje van Rotsplantenforum ter hand zodat ik het nuttige aan het noodzakelijke kan paren (ik weet het, jullie zullen nu wel weer in de lach schieten met die soms zotte Leiomerus). Een laptop lijkt me hiervoor wel dat iets minder geschikt, ook al omdat die tijdens bepaalde, niet omschreven werkzaamheden van je schoot kan vallen, met alle nare gevolgen van dien, dit terwijl een Folium Alpinum (met alle respect) meermaals kan boem doen.
Dit heet dan ook : je tijd nuttig invullen.
Mijn moeder las ook tijdschriften en toen ze die beu gelezen was, dan moesten die gerecycleerd worden. ((12
U raadt (met dt) het al : het tijdschrift belandde eveneens op het toilet .... :o
Alles heeft dus zijn voor- en nadelen, maar als je even nadenkt, vallen de nadelen praktisch helemaal weg ... ;D

Een tijdschrift heeft trouwens nog altijd meer charmes dan de meest gesofisticeerde 'ai jai phone'. ;)
« Laatst bewerkt op: 8 september 2013, 20:53:10 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen