Auteur Topic: De vogel fluit, en het plantje is uit.  (gelezen 7457 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Gepost op: 23 augustus 2012, 00:00:09 »
Ik ben al veel planten verloren, een deel door mijn eigen onkunde, door slakken, door droogte, door nattigheid.
Maar het grootste gedeelte is op het konto te schrijven van de nazaten van de Dino's : onze gevederde vrienden, de vogelkes.
Toch zeker in mijn geval.
Mijn hof is namelijk zeer 'vogelvriendelijk', rustig, veel bomen en groen, veel insecten, geen katten want honden houden de wacht, kersenbomen, druiven, tomaten, enz.
De tortelduiven tortelen er op los, de merels fluiten hun mooiste lied, de kauwen maken hun nest in de schouw, de koolmeesjes vliegen af en aan en de mussen houden een gevecht in een spar. Zelfs 's nachts vliegt er wat rond, maar dat zijn geen vogels, maar vleermuizen.

In de ochtend vlieg ik uit bed en maak een kleine inspectieronde. Kijk daar een Saxifraga 'Lismore Carmine', een week geplant in het kleine rotstuintje aan de veranda, ligt met zijn worteltjes naar omhoog op het hondenjaagpad ernaast. Een beetje verder aan de rand van de grote rotstuin, Saxifraga cuneifolia aan flarden getrokken.
Slachtoffers van de laatste weken : Saxifraga paniculata (moet een duif geweest zijn want die schade kan een merel onmogelijk aanrichten), Saxifraga pubescens var. iratiana, is ieder jaar terug felbegeerd materiaal om nesten mee te bouwen, een paar Draba's die op een marmersteen geplant waren, nog een paar Saxen die ik in de grote rotstuin geplant had, een Androsace muscoidea die in een plastieken pot stond (heb ik gelukkig kunnen stekken), ongeveer de helft van de planten die ik op de tufstenen geplant heb, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

Deze vandalen van vogels hebben vooral een voorliefde voor kleine plantjes van Saxen, gelukkig kan je meestal de plant redden, als ze al niet verdroogd is en je moet het dan ook nog eens terugvinden, wat niet altijd gemakkelijk is. De oudere planten van Saxifraga die in de rotstuin groeien, of die in een steen groeien, die laten ze meestal met rust, waarschijnlijk proberen ze wel, maar als de plant goed vast zit, dan lukt het ze niet.
Androsace zijn ze ook verlekkerd op, de slachtoffers overleven het doorgaans niet.
Frustrerend, als je een bolletje van drie jaar daar zonder wortels ziet liggen.
En ze hebben het vooral gemunt op plantjes die in stenen groeien, waarschijnlijk vallen die te veel op, een groen dingetje op een steen, dat moet voor een vogel onweerstaanbaar lekker zijn.

Wat kunnen we tegen deze luchtaanvallen doen ?
Afweergeschut ?
Camouflage ?
Dagpatrouilles ?
Een paar F-16 Fighting Falcons ?
Vogelverschrikkers elke 5 meter ?
Katten die niet bang zijn van honden ?
Vogelnetten ?
Alle bomen omhakken ?
Vogelschrikkanonnen ?
Een gigantisch net over gans mijn hof ?

Geen enkel van bovenstaande opties.
De locatie is heel belangrijk. Voor het huis, dus tegen de straat, heb ik nooit problemen. Dus daar kan ik naar hartenlust Saxen en Androsace planten.
Elders, op een loodrechte steen kan ik wel plantjes zetten, maar o wee, een redelijk platte steen met een leuk landingsveld voor de vogelkes, dat is zeker geen optie meer.
Wat betreft Saxen die ik in stenen plant, die bescherm ik voortaan met kippengaas of iets dergelijks tot ze heel goed geworteld zijn.
Voor Androsace heb ik een andere oplossing.

Zal morgen wat foto's laten zien.
 >:( :o --6 ???






www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:46:07 »
Heel herkenbaar, Jan, en heel frustrerend. Ik heb hier eerder ook al eens een topic aan gewijd: "Merels" onder "Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding". De oplossing voor mijn tuin heb ik nog niet gevonden, ik heb niet heel veel keuze waar ik wat zet. En ik kan moeilijk de hele tuin van gaas voorzien. Deze week trof ik het volgende slachtoffer aan. Bij temperaturen tussen de 25 en 30 graden, lag op het looppad een, door een (zwart)gevleugelde vriend uit het Cypripedium bed getrokken, Cypripedium wardii. Helemaal uitgedroogd. Ik heb haar nog teruggeplant, maar kan haar als verloren beschouwen.  2-)( 2-)(  2-)(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2012, 09:50:33 »
Dat moet toch wel erg frustrerend zijn , als je zo iedere morgen met een bang hart in de rotstuin gaat zoeken naar de slachtoffers. Al eens een poging gedaan met spiegeltjes? Bij mij heeft het goed geholpen in mijn moerasbak. Als ze hierin willen komen rommelen, dan hebben ze 2 hindernissen : eerst en vooral een zwart vogelnet dat  strak  tussen de planten gespannen ligt met gebogen ijzeren pinnen in de turf . Naar het schijn zien vogels dit zwarte fijne net niet ( ik trouwens ook niet meer, door het veenmos en de planten die erover groeien) ze blijven er ook met hun nagels in haken waardoor ze erg schrikken . De spiegeltjes 10/10 cm die daar op verschillende plaatsen tussen de planten zitten , doen hen ook schrikken als ze plots hun spiegelbeeld zien . ik zie daar nog nauwelijks sporen van vogelschade ( veenmos vinden vogels heel goed materiaal )
Cd's aan een koordje zorgen ook wel voor een afschrikkend effect  .Zelfs van die stokjes met blinkende kleurige fonteintjes die men soms in kinderijsjes of zo steekt,kunnen ook afschrikkend zijn voor vogels.   Deze maatregelen kan je tijdelijk toepassen en proberen kan zeker geen kwaad.
In het bollen blog van Ian young staat een uitleg hoe je metalen beschermingsroostertjes kan maken om planten tijdelijk te beschermen tegen vogels.
Hopelijk is er iets bij dat je een beetje kan helpen
Succes
Lily- Anne

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2012, 12:27:32 »
Oude CD of DVD in een struik of boom of een takje aan een touwtje zodat het goed kan bewegen helpt ook wel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2012, 18:16:14 »
Jan, wat ben ik blij dat ik jouw verhaal kon lezen vanmiddag.
Gister waren we de gehele morgen druk geweest met gaten boren in tufsteen en 's middags waren
we afwezig.
Vandaag hebben we de gehele dag lopen wieden, snoeien en de paden harken om alles netjes te verkrijgen
voor bezoek. Tegen vijven wilde ik de tufstenen vochting maken en zag dat ook hier alles overhoop lag.
Alle drie Ramonda's waren er uit getrokken  evenals een paar Saxen "Psycho, welke nog in hun potjes stonden."
De Saxen heb ik niet terug kunnen vinden en wie kreeg hier de schuld....muizen, doch na het lezen van
jouw epistel vrees ik dat ik beter moet letten op de vogels welke ook hier in een eldorado leven. Dank voor de info dus
ook al is het voor jouw een zeer vervelende situatie.
Mijn eerste ervaring met de Saxen is dus niet om over naar huis te schrijven. Twee "Jan Nerunda" waren al verbrand,
helaas dus een onprettige kennismaking. We zullen zien hoe we dit oplossen. Voorlopig kijken we uit naar 15 september as.
en naar de lijst van stand houders.
groet Lida.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2012, 18:18:36 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2012, 23:10:19 »
Iedereen bedankt voor de suggesties.
Er zijn inderdaad oplossingen, maar ik vind geen enkel daarvan mooi om naar te kijken.
Die CD aan een koordje, daar had ik nog niet aan gedacht, zal ik eens proberen op een geliefkoosd plekje van de gevederde vrienden met als lokaas de leukste hebbedingetjes voor hen, zoals een Sax. pubescens of een kleine, weerloze Androsace.

Lida, wat jij beschrijft, is zeker het werk van vogels. Meestal merels, maar ik verdenk ook die tortelduiven, want die zijn heel wat minder schuw dan een merel en durven ook heel wat schade aan te richten.
En Saxen kunnen heel goed tegen droogte, maar niet goed tegen zon als ze droog staan.
Je leert het wel, de eerste les heb je al gekregen. Zeker de moed niet opgeven. ))4
Een Saxifraga die uitgetrokken is door vogels en nog wortels heeft en daar al een paar uur ligt, zal met de nodige zorg lustig verder groeien als je hem terugplant.
Een Draba of een Androsace kunnen heel wat beter tegen rechtstreeks zonlicht, maar als die daar een half uur met blote wortels liggen, dan kan je het al vergeten.

Hierbij wat foto's van mijn lelijke oplossingen : :o --6

1/ op deze rechtopstaande marmersteen heb ik voorlopig 6 Saxifraga's en 6 Draba's geplant, zonder deze bescherming (oude muggengaas) was de helft daarvan gaan 'vliegen'.
Nu leven ze nog allemaal, al heb ik toch al twee Saxen moeten vervangen toen ik in het begin geen bescherming toegepast had.
2/ Deze steen is een landingsbaan voor vogeltjes, dus waarom in godsnaam had ik daar 7 Draba's en 1 Androsace hirtella op geplaatst ?
Daarvan schieten er nu nog 2 Draba's over. Vijf plantjes zijn ten prooi gevallen aan de rooftochten van waarschijnlijk Merels en 1 Draba is toch wel bezweken zeker onder de verzengende hitte van ons zonnetje. --13
3/ Het ziet er niet uit, maar dit is een luxehotel voor Androsace, Draba en Dionysia. Tuf, tuf, tuf.
Zonovergoten vanaf 9 u 30 tot 13 uur, dan afkoelen in de schaduw en daarna nog een streepje avondzon rond 19 u.
Voorzien van een degelijk regenscherm.
En vooral afdoende beschermd tegen gevederde sluipmoordenaars. ;D
4/ Op deze grote marmersteen heb ik vorig jaar 6 Saxen geplant, daarvan zijn er 4 goed aan de groei, wat er met de andere twee werkelijk gebeurd is, dat kan je wel raden.
Ondertussen heb ik er onlangs heel wat kleine Saxjes bij gezet, natuurlijk veilig en wel achter kippengaas, al heb ik geen kippen. --6 --6
Tegen dat we een jaar verder zijn, dan kan de bescherming er wel af, want dan worden de Saxen een met de steen en moet er al een struisvogel komen om ze daar af te krijgen. --3


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2012, 08:46:03 »
Fantastisch verhaal Jan !
De laatste jaren heb ik weinig last van vogelschade in de tuin ! (hout vast houden...)
Dat komt ongetwijfeld door een vijftal katten uit de geburen die mijn tuin tot hun territorium hebben gemaakt...  2-)(
Ik heb mij daar al vaak over geĆ«rgerd, vooral als ik bij het wieden weer eens een kattendrol te pakken heb...  --2
Als ik over jullie oorlogen tegen onze gevederde vrienden lees dan prefereer ik toch de occasionele kattendrol geloof ik..  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2012, 21:12:37 »
Iedereen bedankt voor de suggesties.
Er zijn inderdaad oplossingen, maar ik vind geen enkel daarvan mooi om naar te kijken.
Die CD aan een koordje, daar had ik nog niet aan gedacht, zal ik eens proberen op een geliefkoosd plekje van de gevederde vrienden met als lokaas de leukste hebbedingetjes voor hen, zoals een Sax. pubescens of een kleine, weerloze Androsace.

Lida, wat jij beschrijft, is zeker het werk van vogels. Meestal merels, maar ik verdenk ook die tortelduiven, want die zijn heel wat minder schuw dan een merel en durven ook heel wat schade aan te richten.
En Saxen kunnen heel goed tegen droogte, maar niet goed tegen zon als ze droog staan.
Je leert het wel, de eerste les heb je al gekregen. Zeker de moed niet opgeven. ))4
Een Saxifraga die uitgetrokken is door vogels en nog wortels heeft en daar al een paar uur ligt, zal met de nodige zorg lustig verder groeien als je hem terugplant.
Een Draba of een Androsace kunnen heel wat beter tegen rechtstreeks zonlicht, maar als die daar een half uur met blote wortels liggen, dan kan je het al vergeten.

Hierbij wat foto's van mijn lelijke oplossingen : :o --6

1/ op deze rechtopstaande marmersteen heb ik voorlopig 6 Saxifraga's en 6 Draba's geplant, zonder deze bescherming (oude muggengaas) was de helft daarvan gaan 'vliegen'.
Nu leven ze nog allemaal, al heb ik toch al twee Saxen moeten vervangen toen ik in het begin geen bescherming toegepast had.
2/ Deze steen is een landingsbaan voor vogeltjes, dus waarom in godsnaam had ik daar 7 Draba's en 1 Androsace hirtella op geplaatst ?
Daarvan schieten er nu nog 2 Draba's over. Vijf plantjes zijn ten prooi gevallen aan de rooftochten van waarschijnlijk Merels en 1 Draba is toch wel bezweken zeker onder de verzengende hitte van ons zonnetje. --13
3/ Het ziet er niet uit, maar dit is een luxehotel voor Androsace, Draba en Dionysia. Tuf, tuf, tuf.
Zonovergoten vanaf 9 u 30 tot 13 uur, dan afkoelen in de schaduw en daarna nog een streepje avondzon rond 19 u.
Voorzien van een degelijk regenscherm.
En vooral afdoende beschermd tegen gevederde sluipmoordenaars. ;D
4/ Op deze grote marmersteen heb ik vorig jaar 6 Saxen geplant, daarvan zijn er 4 goed aan de groei, wat er met de andere twee werkelijk gebeurd is, dat kan je wel raden.
Ondertussen heb ik er onlangs heel wat kleine Saxjes bij gezet, natuurlijk veilig en wel achter kippengaas, al heb ik geen kippen. --6 --6
Tegen dat we een jaar verder zijn, dan kan de bescherming er wel af, want dan worden de Saxen een met de steen en moet er al een struisvogel komen om ze daar af te krijgen. --3




't Lijkt precies op een Alcatraz voor stoute saxen en gemene androsace's.  :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2012, 23:34:34 »
Toch niet, Frankie, 't is omdat ze zo braaf zijn dat ik ze in de veilige gevangenis steek. :o --6 --11

Ik zal dan toch nog katten moeten houden, Luc.
Al hou ik niet zo van die beesten.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2012, 01:00:46 »
Toch niet, Frankie, 't is omdat ze zo braaf zijn dat ik ze in de veilige gevangenis steek. :o --6 --11

Ik zal dan toch nog katten moeten houden, Luc.
Al hou ik niet zo van die beesten.

Een veilige gevangenis? Dan zal het wel een Belgische zijn, daar steekt men wel dikwijls criminelen die veilig willen zitten... of in een klooster, daar zitten die ook safe and well.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2012, 08:52:00 »
Ik zal dan toch nog katten moeten houden, Luc.
Al hou ik niet zo van die beesten.

Ik ook niet Jan...  ))8   maar mijn buren wel....  -3(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:53:52 »
Ja, dat is een goeie, als je wat op je 'kerfstok' hebt, ga dan maar naar de nonnen of de paters. Maken ze daar gebruik van biechtstoelen ? ;D

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:57:01 »
Mijn kerfstok is "onbesmeurd" Jan ...  -1( en trouwens bij de nonnen is alles volgeboekt..  ((15  :-X
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:31:56 »
Ja zeg wel, Luc, straks staan daar nog enkele gepensioneerde kwismasters voor de deur ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:De vogel fluit, en het plantje is uit.
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2012, 00:37:43 »
Hoger ? Nee, iets lager. :-\

Ze zouden bij die nonnen en paters trouwens in sommige gevallen beter gebruik maken van 'schietstoelen' in plaats van biechtstoelen. :o --6 --6 ::)
Eerst natuurlijk nog even een schietgebedje. :-X --11

Tja, de wereld zit zowel aardig als eigenaardig in elkaar. :o ??? ;D

Daarmee bedoel ik de algemene wereld, want er bestaan nogal wat werelden daar naast.

In elk geval is een bepaalde wereld aan het verwereldlijken.

Gelukkig draagt Atlas de wereld.

Na deze wereldlijke beschouwingen wereldkundig gemaakt te hebben, wordt het tijd dat ik toetreed tot de wereld van de slaap. 8)



www.rots-plant.be  -  website over juwelen