Auteur Topic: Sternbergia  (gelezen 151652 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Sternbergia
« Reactie #465 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:27:48 »
S.'Arcadian Sun' stond al enkele jaren hier op de verlanglijst .
Nijssen bulbs bood vorig jaar 3 vormen aan , lutea ,'Arcadian Sun' en greuteriana . Ik heb dan een plant 'Arcadian
Sun' aangekocht . Ik ben benieuwd wat het zal worden dit jaar , momenteel hier nog niets te zien ?

Goeie aankoop Danny  , het zou me verwonderen dat hij het niet zou doen ....Staan ze gewoon onafgedekt ? Hier altijd onafgedekt en door de regen en frissere nachten van de laatste weken dus al ontwaakt ....Maar nogmaals , het is hier altijd de eerste om te bloeien .

De plant staat onafgedekt Kris , vandaag zag ik een eerste stukje groen ..... eerst het loof dan eventueel een bloem ?
Ik ben wel benieuwd .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Sternbergia
« Reactie #466 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:35:58 »
Hij mag dan de mooiste niet zijn, het is toch wel een pluspunt dat hij onafgebroken in de tuin kan verblijven. Alhoewel, met dit droog jaar konden zelfs onco's en juno's buiten overzomeren.  ;D
Maar wie biedt dit spul aan? Sternbergia wordt niet zoveel aangeboden.

Niet de mooiste is zelfs heel relatief he Frankie ....Er zijn vormen die nog spectaculairder overkomen is mss juister ....Ik heb hem al vele jaren gewoon in de tuin . Ook in minder goede zomers ....en ook dan stelde hij nooit helemaal teleur (wel is iets minder maar toch nog altijd bloei) Ik heb juist gekeken en ik tel nu 12 bloemen op het groepje dat ik staan heb . De kleinere bollen bloeien (nog)niet maar dat is normaal he ...Ik wil je altijd wel is een paar bolletjes bezorgen hoor ....In ruil voor ne schone Sax of iets anders ....

Dat zou leuk zijn, Kris, we vinden wel een ruilobject.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #467 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:41:39 »
De plant staat onafgedekt Kris , vandaag zag ik een eerste stukje groen ..... eerst het loof dan eventueel een bloem ?
Ik ben wel benieuwd .......

Ja zeker Danny , eerst een beetje loof (of meer loof , hangt af van de omstandigheden en klimaat) en dan bloem maar je kan vrij vlug zien of er bloemen komen (soort verdikking die je dan al ziet )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #468 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:45:15 »
Mijn Sternie's (Lutea en Sicula - van diverse origines), zijn pas deze week opnieuw aan de grond toevertrouwd - als het is zoals voorgaande jaren, dan moeten de eerste Lutea's binnen een 3 tal weken in bloei komen.  Fingers crossed.

Een heel erg beproefde en succesvolle methode he Luc . Dat moet wel goed gaan. Het blijft de veiligste manier . Beetje meer arbeid want je moet dan wel verpotten terwijl je anders eens een jaartje kan overslaan als ze in potten zitten bijvoorbeeld . Ze gaan inderdaad vrij snel als ze nieuwe aarde en beetje vocht krijgen ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #469 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:06:59 »
Je houdt ze zowel buiten als in pot. Heb je daar een bepaalde strategie, of probeer je er 1 buiten en 1 in pot. En wat bevalt je het best?

Hey Gerrit . Indien ik genoeg materiaal heb zal ik ook trachten er een paar gewoon buiten te proberen ....Sommige vormen verdragen dat niet , andere doen het verbazend goed maar wel altijd genoeg gedraineerd en een beetje op de heetste plaatsen  en/of  hoogste plekjes in de rotstuin.(m.u.z. van de genoemde Arcadian Sun die veel minder eisend is   )  . Ik heb een bepaalde vorm en die stond gewoon "op het gelijkvloers " in de rotstuin en deed het super goed . Hij stond wel uitgeplant in een mengsel van zand en steentjes en niks anders . Ze moeten wel droog kunnen overzomeren want anders dan heb je alleen blad en geen bloei .Ik heb er een paar- die ooit zijn verzameld door Engelse liefhebbers tijdens expedities en die komen van warme zondoorstoofde oorden- die zich toch aanpassen aan onze rotstuinen mits de juiste spot , bodemgesteldheid etc ...Andere dan weer niet  ((--11
Vroeger had ik ze in de cactuskas om droog en warm te overzomeren . Lijkt ideaal en je zou zeggen helemaal een nabootsing van de Griekse zomers ....Helemaal mis , daar werd het vaak te warm en deden ze het niet zo super als je zou denken ....Ik heb lang zitten sukkelen met ze te kweken in stenen potten . Dat is normaal gezien het ideale maar werkt dus niet voor mij ....De meeste staan nu in ruime zwarte plastiek potten en dat werkt beter voor mij . Ik zet ze nu droog weg (in hun potten ) onder een afdak maar niet in een volledig gesloten ruimte . En dat werkt ....Ik heb ook nog potten ingegraven gehad op kurkdroge plekken in de tuin in de nabijheid en/of onder heesters die de grond heel droog houden omdat ze alle vocht uit de aarde trekken . Ook dat werkte zeer zeer goed ...Het blijft zoeken naar een methode die voor je werkt en iedere tuin is toch wat anders .Maar ik deel graag mijn ervaringen ....   Ik blijf streven om zoveel mogelijk in de tuin te krijgen want potten is altijd meer werk en minder mooi . Dus waar ik kan de tuin in ....Dus stelselmatig gaat er al eens iets de tuin in ....Soms lukt dat soms ook niet en daarom hou ik voorlopig de bijzondere nog altijd gedeeltelijk in pot .
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2017, 09:10:08 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #470 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:16:40 »
En voor de grap een anomalie. S. sicula in dubbele uitvoering. Wel jammer dat ik die niet uitgegraven heb.
(Link naar bijlage)

Het is helemaal niet zeker Gerrit dat ze die afwijking ook volhouden in cultuur ....Ooit een keer een krokus met dubbele bloemen verzameld in het wild en die bloeide ieder jaar terug maar nooit meer met dubbele bloemen .... ((--11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #471 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:24:17 »
Het is ook mijn observatie dat de tepalen bij sternbergia lutea een rondere top hebben.  Dat de planten forser zijn in de typische vorm klopt ook, maar is er hier geen variatie ?
Sternbergia sicula in zijn typische vorm zoals wij die kennen heeft inderdaad spitse tepalen.  Tot daar nog geen probleem.
Maar hoever gaat de variatie binnen deze soort ?
Een bijkomend probleem stelt zich wanneer je planten zonder herkomst krijgt.  Heel regelmatig is het niet duidelijk of deze tot lutea of sicula behoren wat doet vermoeden dat er mogelijk planten uit gemixte populaties (hybriden ??) rondcirculeren. 
Er zit niets anders op dan de wilde populaties te gaan observeren vrees ik.

Het blijft enorm lastig ....hier 2 foto's uit Kreta ....Eerste 2 planten stonden echt naast mekaar ....bekijk de grote bloem en de kleinere ...De plant op de tweede foto stond er ook maar 20 cm vandaan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #472 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:30:10 »
Wat je zegt over wortelvorming in potten. Bij mij zijn heel veel potten met bollen "vastgegroeid" in het plungezand. Dat lijkt mij een goede zaak. Dan hoef je eigenlijk nooit na te denken over waterregime. Ze vinden ergens wel wat. Zelfs sommige Colchicums zitten vast. Ook in de zomer als ze in rust zouden moeten zijn en hun wortelgestel zou moeten afsterven om dan weer opnieuw te gaan groeien in de herfst. Nadeel is, dat de potten dan op plekken staan waar je ze niet zou willen hebben en ze uit het zand te scheuren lijkt me ook niet zo goed.

In het geval van Sternbergia ben ik er niet zeker van dat het goed is dat hun wortels heel de zomer actief blijven in het plungezand  ((--11 ))4  Ik heb die situatie vroeger ook nog gehad en ik denk dat je dan misschien minder bloei kunt hebben (specifiek toch bij Sternbergia)
Ze trekken sowieso naar onder en zeker Colchicums gaan dat doen ...Bepaalde moeilijkere Colchicums kun je ook op die manier kwijt spelen omdat ze echt droog moeten staan in de zomer ...Hangt van de soort af ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #473 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:32:47 »
Ik heb er een paar- die ooit zijn verzameld door Engelse liefhebbers tijdens expedities en die komen van warme zondoorstoofde oorden- die zich toch aanpassen aan onze rotstuinen mits de juiste spot , bodemgesteldheid etc ...

Een voorbeeldje ....foto van vorig jaar ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #474 Gepost op: 19 augustus 2017, 12:47:13 »

In het geval van Sternbergia ben ik er niet zeker van dat het goed is dat hun wortels heel de zomer actief blijven in het plungezand  ((--11 ))4  Ik heb die situatie vroeger ook nog gehad en ik denk dat je dan misschien minder bloei kunt hebben (specifiek toch bij Sternbergia)
Ze trekken sowieso naar onder en zeker Colchicums gaan dat doen ...Bepaalde moeilijkere Colchicums kun je ook op die manier kwijt spelen omdat ze echt droog moeten staan in de zomer ...Hangt van de soort af ...

Toch wel erg prettig, dat je je weer wat actiever met het forum bemoeit. Kunnen we ook weer eens een "boom opzeten".

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik meende eigenlijk dat colchicums in de zomer toch nog wat vocht moesten hebben. Maar het is wat je zegt; Mijn C. variegatum en macrophyllum, die "vast" zitten hebben niet gebloeid, maar gelukkig wel veel blad geproduceerd, dus zullen ze nog wel leven. Het is dus afwachten of ze deze herfst in bloei zullen komen. Zo niet, moet ik ze uit het plungezand trekken.
Maar aan de andere kant, in de natuur kruipen de wortels de diepte in en halen daar hun vocht, zelfs in droge hete zomers.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #475 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:11:23 »
Toch wel erg prettig, dat je je weer wat actiever met het forum bemoeit. Kunnen we ook weer eens een "boom opzeten".

 ((12  Ja zoveel mogelijk ideeën uitwisselen en weten dat er geen exacte methode bestaat omdat de omstandigheden overal anders zijn he Gerrit ....En geen plant is gelijk ....dus ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Sternbergia
« Reactie #476 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:15:48 »
Toch wel erg prettig, dat je je weer wat actiever met het forum bemoeit. Kunnen we ook weer eens een "boom opzeten".
Zo had ik het nog niet bekeken. Ik meende eigenlijk dat colchicums in de zomer toch nog wat vocht moesten hebben. Maar het is wat je zegt; Mijn C. variegatum en macrophyllum, die "vast" zitten hebben niet gebloeid, maar gelukkig wel veel blad geproduceerd, dus zullen ze nog wel leven. Het is dus afwachten of ze deze herfst in bloei zullen komen. Zo niet, moet ik ze uit het plungezand trekken.
Maar aan de andere kant, in de natuur kruipen de wortels de diepte in en halen daar hun vocht, zelfs in droge hete zomers.

Er zullen er zeker wel zijn die dat op prijs stellen denk ik Gerrit ....in het geval van variegatum bijv betwijfel ik dat dan weer ....alhoewel ....heb ze ooit gezien in een bloemenweide in Oostenrijk of Duitsland (in cultuur bedoel ik ) ....Colchicum houd sowieso niet van potcultuur . En als we potten nemen dan graag erg diepe potten ....   Ja in de natuur zitten ze vaak heel diep , dat is waar (waar waarschijnlijk toch wat vocht is) ....Dat wil niet zeggen dat ze dat in cultuur of in pot willen hebben ...Zoveel raadsels he ...
Heeeeel boeiend wel
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #477 Gepost op: 19 augustus 2017, 18:42:02 »
Je houdt ze zowel buiten als in pot. Heb je daar een bepaalde strategie, of probeer je er 1 buiten en 1 in pot. En wat bevalt je het best?


Je lange antwoord was behoorlijk cryptisch. Het komt er kort op neer, volgens mij, dat ieder maar moet zien wat voor hem/haar het beste werkt.
Sternbergia in de tuin, op een hoge en droge plek in de volle zon. Makkelijk gezegd, maar lastig gedaan. Hier in Noord Nederland was het een vrij natte zomer met enorme hoosbuien. Maar misschien is dat voor S. lutea minder een probleem
Potcultuur in plastic containers, snap ik. Daar blijven ze kurkdroog. Goed voor misschien S. sicula en S. greuteriana.
Doen wat Luc G zegt misschien. Buiten de tuin overzomeren en daarna terugplanten.
Ik heb trouwens ook dezelfde ervaring met overzomeren achter glas in de zon. Geen bloei.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Sternbergia
« Reactie #478 Gepost op: 19 augustus 2017, 18:51:13 »
Het is ook mijn observatie dat de tepalen bij sternbergia lutea een rondere top hebben.  Dat de planten forser zijn in de typische vorm klopt ook, maar is er hier geen variatie ?
Sternbergia sicula in zijn typische vorm zoals wij die kennen heeft inderdaad spitse tepalen.  Tot daar nog geen probleem.
Maar hoever gaat de variatie binnen deze soort ?
Een bijkomend probleem stelt zich wanneer je planten zonder herkomst krijgt.  Heel regelmatig is het niet duidelijk of deze tot lutea of sicula behoren wat doet vermoeden dat er mogelijk planten uit gemixte populaties (hybriden ??) rondcirculeren. 
Er zit niets anders op dan de wilde populaties te gaan observeren vrees ik.


Het blijft enorm lastig ....hier 2 foto's uit Kreta ....Eerste 2 planten stonden echt naast mekaar ....bekijk de grote bloem en de kleinere ...De plant op de tweede foto stond er ook maar 20 cm vandaan ...

Ook het observeren van wildpopulaties is niet echt een uitkomst. Ik heb veel overall foto's, waar zulke grote verschillen te zien zijn, net als de foto van Kris.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Sternbergia
« Reactie #479 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:41:28 »
Toch wel erg prettig, dat je je weer wat actiever met het forum bemoeit. Kunnen we ook weer eens een "boom opzeten".

 ((12  Ja zoveel mogelijk ideeën uitwisselen en weten dat er geen exacte methode bestaat omdat de omstandigheden overal anders zijn he Gerrit ....En geen plant is gelijk ....dus ... -2(


 ((3 ((3 ((3 ((3   Heel juist !  En dit soort ideeën uitwisselen op vluchtige media als FB is zo goed als uitgesloten !  Dus, allen hierheen !  ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen