Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 100263 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #495 Gepost op: 14 januari 2024, 19:34:15 »
Orchis mascula aan de rand van de afgrond...
Gelukkig moeten we dit niet figuurlijk opnemen. Orchis mascula is wellicht de meest algemene orchidee uit de omgeving.

Dat plekje komt me bekend voor .... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #496 Gepost op: 14 januari 2024, 19:39:01 »
Orchis mascula aan de rand van de afgrond...
Gelukkig moeten we dit niet figuurlijk opnemen. Orchis mascula is wellicht de meest algemene orchidee uit de omgeving.

Dat plekje komt me bekend voor .... ;)

Dat zal wel...  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #497 Gepost op: 14 januari 2024, 19:40:03 »
Vorig seizoen kon ik vast stellen dat de zeldzame vliegenorchisjes steeds talrijker worden en dit op verschillende locaties. Ze lijken het dus steeds beter te gaan doen.

Dat is top Frankie , ik heb die nog nooit veel tegen gekomen ...slechts enkele en meestal in de schaduw ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #498 Gepost op: 14 januari 2024, 19:40:33 »
Nog iets wat mijn aandacht trok en nog niet eerder zag. Mogelijks ook een hybride tussen simia en purpurea.

Tis haast niet te geloven maar ik denk dat we dezelfde plant hebben gezien Frankie ....

Is best mogelijk, Kris, dat het om de zelfde plant gaat. Wat denk jij van de identiteit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #499 Gepost op: 14 januari 2024, 19:42:57 »
Vorig seizoen kon ik vast stellen dat de zeldzame vliegenorchisjes steeds talrijker worden en dit op verschillende locaties. Ze lijken het dus steeds beter te gaan doen.

Dat is top Frankie , ik heb die nog nooit veel tegen gekomen ...slechts enkele en meestal in de schaduw ...

Het is de kleinste he Kris, en je kijkt er zo over heen. Ik denk dat er wel meer staan dan we zouden durven vermoeden. In de schaduw zeg je? Daar heb ik ze nog nooit gezocht, het lijkt me een typische zonliefhebber zoals de andere ophryssen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #500 Gepost op: 14 januari 2024, 19:44:16 »
Frankie, mooie orchideeën. Ik wist niet dat er zoveel in België zijn.

Er is wel wat te zien, Herman, wanneer je op het juiste moment op de juiste plek bent. Maar de klimaatsverandering speelt ze wel serieus parten de laatste jaren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #501 Gepost op: 14 januari 2024, 19:44:38 »
Is best mogelijk, Kris, dat het om de zelfde plant gaat. Wat denk jij van de identiteit?

Ik denk ook dat het een kruising is tussen die 2 Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #502 Gepost op: 14 januari 2024, 19:45:44 »
Het is de kleinste he Kris, en je kijkt er zo over heen. Ik denk dat er wel meer staan dan we zouden durven vermoeden. In de schaduw zeg je? Daar heb ik ze nog nooit gezocht, het lijkt me een typische zonliefhebber zoals de andere ophryssen.

Dat is wel waar natuurlijk ...maar bijna al degene die ik vond in die streken stonden meer beschaduwd  :o :-X
Deze stond zelfs onder de bomen ... :o
Gelukkig was het aan het eind van de dag en kwam de zon wat lager voor meer licht ...Anders had ik niet eens een goede foto kunnen nemen .
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2024, 19:50:02 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #503 Gepost op: 14 januari 2024, 19:47:26 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.

Ik heb  ook diverse apifera's gevonden en een aantal jaren op hetzelfde tijdstip geen enkele ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #504 Gepost op: 14 januari 2024, 19:55:43 »
Ophrys fuciflora is ook nog altijd op verschillende locaties aan te treffen en is wellicht de meest algemene uit het genus Ophrys.

Ook dat is mijn ervaring Frankie ....soms heb je geluk en vind je ook kloeke planten zoals deze ...Maar inderdaad de opwarming heeft bepaalde populaties terug gedrongen en als ze er nog zijn levert het soms heel lage planten op met slechts enkele bloemen . Deze was een uitzondering ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #505 Gepost op: 14 januari 2024, 19:58:42 »
Maar wat bijzonder is, is het feit dat ik een site gevonden heb, waar alle drie de Ophryssen voorkomen. En wat nog bijzonder is, dat ze alle drie op hetzelfde tijdstip in bloei stonden. Ophrys apifera komt ook in Vlaanderen op diverse plekjes voor, maar bloeit hier doorgaans in de eerste helft van juni en nooit eerder. Daar zag ik alle Ophryssen in bloei half mei.

Ik heb  ook diverse apifera's gevonden en een aantal jaren op hetzelfde tijdstip geen enkele ...

Het zijn en blijven ietwat mysterieuze planten, Kris. De populatie kunnen erg wisselend zijn. Nooit vergeet ik de supergrote populatie op een van de gekende sites, vele jaren geleden. Toen waren er daar honderden planten te zien, wellicht een duizendtal. Sindsdien waren ze nooit meer zo talrijk.

Volgens de literatuur zou er zelfs nog sprake zijn van een vierde soort in ons land, nl. Ophrys aranifera of ook wel Ophrys sphegodes (oude naam), de spinnenorchis. Die heb ik echter nog nooit gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #506 Gepost op: 14 januari 2024, 19:59:12 »
Het is de kleinste he Kris, en je kijkt er zo over heen. Ik denk dat er wel meer staan dan we zouden durven vermoeden. In de schaduw zeg je? Daar heb ik ze nog nooit gezocht, het lijkt me een typische zonliefhebber zoals de andere ophryssen.
Geen Ophrys ....maar nog kleiner ....om te zoeken ook...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #507 Gepost op: 14 januari 2024, 20:01:09 »
Volgens de literatuur zou er zelfs nog sprake zijn van een vierde soort in ons land, nl. Ophrys aranifera of ook wel Ophrys sphegodes (oude naam), de spinnenorchis. Die heb ik echter nog nooit gezien.

Betwijfel ik eigenlijk Frankie ....ik denk dat die net over de grens voorkomen ....In Frankrijk namelijk .Kort bij België weliswaar .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #508 Gepost op: 14 januari 2024, 20:05:35 »
Het is de kleinste he Kris, en je kijkt er zo over heen. Ik denk dat er wel meer staan dan we zouden durven vermoeden. In de schaduw zeg je? Daar heb ik ze nog nooit gezocht, het lijkt me een typische zonliefhebber zoals de andere ophryssen.
Geen Ophrys ....maar nog kleiner ....om te zoeken ook...

Deze ken ik niet echt... Ik herinner me echter wel dat we ooit met een groep op pad gingen naar orchideeën gaan zoeken. De echte kenners waren toen erg onder de indruk met het vinden van een klein, onooglijk, zeldzaam orchideetje. Wellicht was het deze wel?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #509 Gepost op: 14 januari 2024, 20:10:44 »
Volgens de literatuur zou er zelfs nog sprake zijn van een vierde soort in ons land, nl. Ophrys aranifera of ook wel Ophrys sphegodes (oude naam), de spinnenorchis. Die heb ik echter nog nooit gezien.

Betwijfel ik eigenlijk Frankie ....ik denk dat die net over de grens voorkomen ....In Frankrijk namelijk .Kort bij België weliswaar .

Ik weet het ook niet zeker, Kris, maar ik denk dat ze wel degelijk op Belgische bodem voorkomen. Je moet ze dan helemaal in het uiterste zuiden gaan zoeken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen