Auteur Topic: Azalea's en rhododendron  (gelezen 42290 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #120 Gepost op: 15 mei 2023, 20:58:40 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’

Mooie plant, Herman. Bambi? Zou dit een kleintje blijven dan, of is de naam enigszins misleidend?

Ik heb hier Bambi al meer dan 10 jaar en hij is niet hoger dan 35 cm.  Hij lijkt wel wat bleker roze dan de plant van Herman.
Ik kan niet zeggen dat mijn exemplaar het echt goed doet, hij heeft regelmatig afgestorven takken.  Ik denk dat hij misschien wel té warm staat.  Dit jaar is hij zowaar overgroeid door de sterk bloeiende Saponaria ocymoïdes die zich daar heeft uitgezaaid.

Moest ik als kleine rhodo zo overwoekerd worden, zouden mijn takken ook afsterven denk ik. --11
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #121 Gepost op: 22 mei 2023, 18:54:39 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’

Mooie plant, Herman. Bambi? Zou dit een kleintje blijven dan, of is de naam enigszins misleidend?

Ik heb hier Bambi al meer dan 10 jaar en hij is niet hoger dan 35 cm.  Hij lijkt wel wat bleker roze dan de plant van Herman.
Ik kan niet zeggen dat mijn exemplaar het echt goed doet, hij heeft regelmatig afgestorven takken.  Ik denk dat hij misschien wel té warm staat.  Dit jaar is hij zowaar overgroeid door de sterk bloeiende Saponaria ocymoïdes die zich daar heeft uitgezaaid.

Moest ik als kleine rhodo zo overwoekerd worden, zouden mijn takken ook afsterven denk ik. --11

De takken zijn al langer afgestorven Frankie  -2(  En de overwoekering duurt maar een paar weken tot ik de saponaria terugsnoei...

Rhododendron yakushimanum is iets  :o groter en komt stilaan in actie...   Op foto 3 probeerde ik hem met de gele regen te verenigen, de belichting werkte niet mee..
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2023, 20:00:16 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #122 Gepost op: 31 mei 2023, 17:48:04 »
Rhododendron yakushimanum op zijn hoogtepunt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #123 Gepost op: 31 mei 2023, 20:30:18 »
Rhododendron yakushimanum op zijn hoogtepunt.
Prachtige Rhodo,s Luc,hebben baat gehad bij een nat voorjaar vermoed ik. ))8

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #124 Gepost op: 5 juni 2023, 12:50:48 »
Rhododendron yakushimanum op zijn hoogtepunt.
Prachtige Rhodo,s Luc,hebben baat gehad bij een nat voorjaar vermoed ik. ))8

Dank je Theo !  Ja, extra vocht stellen ze inderdaad wel op prijs!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #125 Gepost op: 1 juli 2023, 12:55:27 »
Rhododendron ‘Polar Bear’ is een auriculatum hybride (R. diaprepes × R. auriculatum). Bloeitijd 7-8, bloem is wit en geurend.
Rhododendron auriculatum zelf is van centraal China en bloeit in augustus. Rhododendron diaprepes is van Yunnan en is een lage soort (<1m).
In het voorjaar had ik veel donkere vlekken op de bladeren en dacht dat hij zou gaan afsterven.
Nu ik maandelijks spuit met cuprex heb ik geen vlekken (schimmels) meer op de bladeren. De sterk aangetaste bladeren zijn wel afgevallen. Er wordt aangeraden de bladeren te behandelen tot in november. Om de schimmel te voorkomen in de toekomst moet je 2x per jaar sproeien namelijk in maart en in oktober
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2023, 18:59:23 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #126 Gepost op: 1 juli 2023, 13:08:40 »
Rhododendron hemsleyanum van Mount Emei in Sichuan in China. Hij heeft wel last gehad van de warmte en droogte. Hij is wel traag groeiend, hij staat er nu 4 jaar. Bloeitijd is 6-7, dus ook later dan de normale Rhododendrons.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2023, 14:04:06 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #127 Gepost op: 1 juli 2023, 13:12:38 »
Rhododendron serotinum komt uit Vietnam en zou 2m hoog worden in 10 jaar. Bloeitijd 6-7, kleur is wit, staat er nu ook 4 jaar.
« Laatst bewerkt op: 1 juli 2023, 14:04:42 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #128 Gepost op: 22 juli 2023, 12:43:27 »
Rhododendron auriculatum (auriculatum betekent oorvormig en verwijst naar de vorm van het blad waar het aan de steel vastzit), is inheems in verschillende provincies van China: Hupei, Sichuan, Guishou, waar hij in de bossen op rotsachtige hellingen groeit, op hoogtes tussen de 500m en 2300m.
Augustine Henry was de eerste westerling die deze struik ontdekte in 1885, maar het was Ernest Wilson die deze rhododendron meebracht naar Engeland in 1901 en bij een volgende missie in 1907 meerdere planten opstuurde vanuit China.
Rhododendron auriculatum is bladhoudend en vormt een rechtopgroeiende struik die uiteindelijk 5m hoog en breed kan worden, maar dat is pas na 20 à 30 jaar. De bladeren zijn lang (tot 30cm) en relatief smal. De bovenkant is dof donkergroen en de onderkant is lichtgroen met een bruin donslaagje. De stam van de nieuwe twijgen is bezet met lange rode schubben: de overblijfselen van de schubben die de blad- en bloemknoppen beschermen. Deze soort bloeit eind juli en begin augustus, wat uitzonderlijk laat is voor een rhododendron. De grote, witte bloemen staan in trosjes bij elkaar aan het uiteinde van de takken. De geur is onvergetelijk en vult de hele tuin bij windstil weer.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #129 Gepost op: 22 juli 2023, 17:34:49 »
Allemaal zaken die je zelden ziet Herman ! Echte collectors items ...Ik veronderstel dat het erg zoeken is om die ergens te vinden ....Maar voor mij iets te  groeikrachtige Rhodo's  ....... ))4 ))4 
Zal ik wat tegengestelds tonen dan  ))4
Uit zaad opgekweekt en gezaaid in 2021 . 2 jaar later nog altijd maar enkele centimeters hoog .Voor de geduldige liefhebber dus . Ik kon deze zaden bemachtigen via een liefhebber die zowat aan de andere kant van de wereld woont . Zou dus een super lage dwergvorm zijn van Rhododendron aureum die werd verzameld in de Oostelijke Sayan Mountains in Siberië op 2300m hoogte . Zou zijn dwergvormige groei ook in cultuur behouden .
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2023, 17:44:53 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #130 Gepost op: 22 juli 2023, 20:43:57 »
Allemaal zaken die je zelden ziet Herman ! Echte collectors items ...Ik veronderstel dat het erg zoeken is om die ergens te vinden ....Maar voor mij iets te  groeikrachtige Rhodo's  ....... ))4 ))4 
Zal ik wat tegengestelds tonen dan  ))4
Uit zaad opgekweekt en gezaaid in 2021 . 2 jaar later nog altijd maar enkele centimeters hoog .Voor de geduldige liefhebber dus . Ik kon deze zaden bemachtigen via een liefhebber die zowat aan de andere kant van de wereld woont . Zou dus een super lage dwergvorm zijn van Rhododendron aureum die werd verzameld in de Oostelijke Sayan Mountains in Siberië op 2300m hoogte . Zou zijn dwergvormige groei ook in cultuur behouden .
Kris, het is inderdaad een zoektocht om andere Rhododendrons te vinden. Ik zoek vooral naar verschillende soorten om een heel lang bloeiseizoen te bekomen.
Je Rhododendron aureum is inderdaad een dwerg! Ik denk wel dat de groei na 5 jaar wel iets zal versnellen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1036
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #131 Gepost op: 22 juli 2023, 20:46:50 »
Heel interessant verhaal Herman. En Kris, ik geloof dat ik nog nooit iets uit Siberië heb gezien, heel bijzonder!
Met vriendelijke groet

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #132 Gepost op: 23 juli 2023, 11:40:54 »
Mooie Rhodo,s Herman en Kris,de moeite waard om hier meer aandacht aan te geven ((13

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #133 Gepost op: 23 juli 2023, 15:02:13 »
Heel interessant verhaal Herman. En Kris, ik geloof dat ik nog nooit iets uit Siberië heb gezien, heel bijzonder!

Is inderdaad een nog redelijk onbekend terrein hier Mark ....Er komen schijnbaar nog meer interessante Ericaceae voor en bijvoorbeeld ook heel wat mooie Pulsatilla's ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #134 Gepost op: 23 juli 2023, 15:02:54 »
Mooie Rhodo,s Herman en Kris,de moeite waard om hier meer aandacht aan te geven ((13

Graag gedaan Theo .....daar dient ons forum voor....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "