Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 1687 keer)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
even voorstellen
« Gepost op: 10 september 2022, 16:57:43 »
Ik ben Geert uit Gent. Ik ben soms reeds naar de bijeenkomsten geweest. Meelezen doe ik hier al jaren, proficiat voor het forum en vooral aan hen die veel posten. Dit is zeer leerrijk.  Ik heb mij voorgenomen over twee onderwerpen ook mijn ervaringen te delen: het zaaien en opkweken van Penstemon species, en het kweken van Oncocyclus irissen. Ik heb een tuintje van 80 m² in Gent, dat oost-west gelegen is, maar nogal ingesloten door muren. Van eind november tot januari is er geen zon, in de zomer periode is krijgt elk deeltje wel zon (een half uurtje tot sommige delen ongeveer vier uur). Dat is over het algemeen wat weinig licht en zon voor rotsplanten. Mijn tuin is eerder zoiets als een natuurtuin (met vijvertje, veel inheemse planten) met rotsgedeelten, dan een echte rotstuin. Ook heb ik wat troggen. De Penstemon species en Oncocyclus irissen kweek ik op een plat dak dat op het zuiden uitgeeft.

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2022, 17:01:39 »
Leuk Geert, welkom. Ik ben benieuwd naar je Penstemon ervaringen. Ik zag ooit een Penstemon whipplei hoog in de Rocky Mountains. Sindsdien probeer ik ze ook wat vaker te zaaien.
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2022, 10:08:50 »
Welkom op ons Forum Geert en blij te horen dat je hier al veel genot hebt gehad in de loop der jaren!  Nog beter is dat we je nu ook leren kennen door zelf te posten, prachtig !
Je waagt je zo te zien aan 2 heel uitdagende plantenfamilies  :o :o  Oncocyclus irissen zijn sowieso niet simpel te kweken en ook de meeste Penstemons zijn in ons klimaat allesbehalve gemakkelijk. Ik zag ze ooit in de US en velen zijn semi woestijnplanten of groeien in de meest onmogelijke plaatsen.  Veel succes alvast met je beide experimenten en nog aangename verderzetting hier op het Forum.  Als je ons in Gent nog eens met een bezoek pleziert, aarzel dan niet even goeie dag te komen zeggen !

Als verwelkoming  ;) een oude ingescande dia - sorry voor de kwaliteit - van (denk ik) Penstemon newberryi of P. rupicola in een rotsspleet in Yosemite National Park.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2022, 18:38:40 »
Ik ben Geert uit Gent. Ik ben soms reeds naar de bijeenkomsten geweest. Meelezen doe ik hier al jaren, proficiat voor het forum en vooral aan hen die veel posten. Dit is zeer leerrijk.  Ik heb mij voorgenomen over twee onderwerpen ook mijn ervaringen te delen: het zaaien en opkweken van Penstemon species, en het kweken van Oncocyclus irissen. Ik heb een tuintje van 80 m² in Gent, dat oost-west gelegen is, maar nogal ingesloten door muren. Van eind november tot januari is er geen zon, in de zomer periode is krijgt elk deeltje wel zon (een half uurtje tot sommige delen ongeveer vier uur). Dat is over het algemeen wat weinig licht en zon voor rotsplanten. Mijn tuin is eerder zoiets als een natuurtuin (met vijvertje, veel inheemse planten) met rotsgedeelten, dan een echte rotstuin. Ook heb ik wat troggen. De Penstemon species en Oncocyclus irissen kweek ik op een plat dak dat op het zuiden uitgeeft.
De penstemon zijn te hoog gegrepen voor mij maar wat je doet met je onco irissen zal ik hier in elk geval volgen !
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2022, 22:31:20 »
Welkom Geert op dit forum.
Inderdaad twee groepen van planten die niet al te makkelijk zijn in de tuin. Met de meeste Penstemon heb ik de allergrootste moeite in de tuin. De Onco's gaan mij ook meer en meer interesseren, en ook dat gaat met vallen en opstaan. De aparte bloemen zijn het zeker en vast waard om enige inspanningen en moeite te leveren om deze juwelen te cultiveren. Ik zie alvast uit naar uw wedervaren met deze planten.
Ook uw tuin met inheemse planten draagt mijn interesse wel weg.
Lichtervelde, West-Vlaanderen