Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11537 keer)

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #45 Gepost op: 21 maart 2023, 21:24:52 »
@Frankie

Bedankt voor het gedetailleerde verslag. Het is zeer interessant voor mij om kennis te nemen van uw persoonlijke ervaringen met dit boeiende onderwerp. Ik begrijp nu je ongenoegen...als je "moeite en voordeel" relativeert. Je hebt veel tijd en werk in de Saxifraga gestoken en toch is het aantal bloemen afgenomen...ik begrijp het.

Je hebt gelijk als je schrijft dat de eisen van tuiniers verschillend zijn...en dat is maar goed ook. Zelf ben ik meestal alleen in het weekend thuis en heb dus maar een fractie van de tijd beschikbaar dan de meesten hier. Dus mijn lat ligt veel lager...logisch. Maar je hebt weer drie geweldige soorten laten zien die duidelijk maken dat sommige dingen het klimaat nog kunnen doorstaan. En dat is precies waar deze discussie over gaat. Veel dank daarvoor.

@Bertrand

Ik zou je wat moed en vertrouwen willen geven. Ik kreeg net deze foto van een vriend. Het toont een trog in NW richting. Het krijgt alleen milde zon in de late namiddag...gefilterd door bomen. De foto is van april vorig jaar. Dus je ziet, het kan werken.



En nog een aspect dat Kris noemde en dat me erg belangrijk lijkt. De vermeende terughoudendheid van zogenaamde "beginners" om hier een verslag of foto te laten zien. Zelf ben ik al lang een "beginner"...;-)

Er zijn hier enkele uitstekende tuiniers...dat is waar. Maar niemand hoeft "bang" te zijn als zijn eigen foto het niet kan bijbenen. Dit is geen wedstrijd. Ik ben blij en dankbaar dat we hier op het Europese vasteland geen "voorwaarden" hebben zoals in het VK. Daar gaat het echt vaak om medailles.

Elke tuin is individueel en uniek... net als wij tuiniers. We zijn verenigd door onze liefde voor de flora van de bergen. Dit forum biedt de mogelijkheid deze passie te verdiepen door het uitwisselen van gedachten en ervaringen.

Dus...daar gaan we.

Een pracht van een trog, Thomas.
Ik maak mij ook de bedenking dat Saxifraga bij u een heel stuk makkelijker gaat bij u in de tuin, dan bij ons hier. Wij zitten hier namelijk onder invloed van een zeeklimaat met hoge luchtvochtigheid. Ik heb gezien dat Saxifraga het veel beter doet in streken met een landklimaat zoals in Tsjechië. In welk deel van Duitsland woon je eigenlijk, Thomas?


Hallo Frankie

Ik woon ongeveer 15 km ten westen van Chemnitz...aan de "ingang" van het Erzgebirge. Mijn tuin ligt precies op 400 NN.

Ik denk dat elke tuin een microklimaat heeft. Door hoge bomen etc. kunnen er grote verschillen zijn in temperatuur en luchtvochtigheid. Maar de hoogte (zeeniveau) en het continentale klimaat zijn natuurlijk primair voor het kweken van alpenplanten.

Hier is een andere Saxifraga die in de volle zon staat waar ik woon en nooit bedekt wordt....
Saxifraga callosa.


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #46 Gepost op: 21 maart 2023, 21:50:06 »
Hier komt er ook wat leven in de brouwerij ....

Een prachtig geheel, Kris!  ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #47 Gepost op: 21 maart 2023, 21:56:54 »
@Frankie

Bedankt voor het gedetailleerde verslag. Het is zeer interessant voor mij om kennis te nemen van uw persoonlijke ervaringen met dit boeiende onderwerp. Ik begrijp nu je ongenoegen...als je "moeite en voordeel" relativeert. Je hebt veel tijd en werk in de Saxifraga gestoken en toch is het aantal bloemen afgenomen...ik begrijp het.

Je hebt gelijk als je schrijft dat de eisen van tuiniers verschillend zijn...en dat is maar goed ook. Zelf ben ik meestal alleen in het weekend thuis en heb dus maar een fractie van de tijd beschikbaar dan de meesten hier. Dus mijn lat ligt veel lager...logisch. Maar je hebt weer drie geweldige soorten laten zien die duidelijk maken dat sommige dingen het klimaat nog kunnen doorstaan. En dat is precies waar deze discussie over gaat. Veel dank daarvoor.

@Bertrand

Ik zou je wat moed en vertrouwen willen geven. Ik kreeg net deze foto van een vriend. Het toont een trog in NW richting. Het krijgt alleen milde zon in de late namiddag...gefilterd door bomen. De foto is van april vorig jaar. Dus je ziet, het kan werken.



En nog een aspect dat Kris noemde en dat me erg belangrijk lijkt. De vermeende terughoudendheid van zogenaamde "beginners" om hier een verslag of foto te laten zien. Zelf ben ik al lang een "beginner"...;-)

Er zijn hier enkele uitstekende tuiniers...dat is waar. Maar niemand hoeft "bang" te zijn als zijn eigen foto het niet kan bijbenen. Dit is geen wedstrijd. Ik ben blij en dankbaar dat we hier op het Europese vasteland geen "voorwaarden" hebben zoals in het VK. Daar gaat het echt vaak om medailles.

Elke tuin is individueel en uniek... net als wij tuiniers. We zijn verenigd door onze liefde voor de flora van de bergen. Dit forum biedt de mogelijkheid deze passie te verdiepen door het uitwisselen van gedachten en ervaringen.

Dus...daar gaan we.

Een pracht van een trog, Thomas.
Ik maak mij ook de bedenking dat Saxifraga bij u een heel stuk makkelijker gaat bij u in de tuin, dan bij ons hier. Wij zitten hier namelijk onder invloed van een zeeklimaat met hoge luchtvochtigheid. Ik heb gezien dat Saxifraga het veel beter doet in streken met een landklimaat zoals in Tsjechië. In welk deel van Duitsland woon je eigenlijk, Thomas?


Hallo Frankie

Ik woon ongeveer 15 km ten westen van Chemnitz...aan de "ingang" van het Erzgebirge. Mijn tuin ligt precies op 400 NN.

Ik denk dat elke tuin een microklimaat heeft. Door hoge bomen etc. kunnen er grote verschillen zijn in temperatuur en luchtvochtigheid. Maar de hoogte (zeeniveau) en het continentale klimaat zijn natuurlijk primair voor het kweken van alpenplanten.

Hier is een andere Saxifraga die in de volle zon staat waar ik woon en nooit bedekt wordt....
Saxifraga callosa.

Aha, vlak bij de heer Stopp, de beroemde alpenplantenkweker! Ik ben er reeds enkele keren geweest en heb er gezien dat alpenplanten een heel stuk makkelijker te kweken zijn dan bij ons. Campanula zoysii bijvoorbeeld zaait zich vlot uit op de tufstenen bij Gerd Stopp in zijn overbekende tufsteenwand.

Ik denk niet dat de getoonde plant een Saxifraga callosa is, Thomas?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #48 Gepost op: 21 maart 2023, 22:24:39 »
Dit is de naam waaronder ik het kreeg... Saxifraga callosa hybride. Als u een correctie op de ID kunt geven, zou ik erg blij zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat zaden of planten een verkeerde naam krijgen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #49 Gepost op: 21 maart 2023, 22:27:07 »
Dit is de naam waaronder ik het kreeg... Saxifraga callosa hybride. Als u een correctie op de ID kunt geven, zou ik erg blij zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat zaden of planten een verkeerde naam krijgen.

Ik herken er alvast geen callosa in, Thomas, alhoewel die species erg vormenrijk is.
Ik hou het op een van de vele hybrides met genen van S. paniculata.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bertrand Duynslaeger

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #50 Gepost op: 22 maart 2023, 21:59:03 »
Ondanks het slechte weer deze week toch enkel saxifraga's gefotografeerd. Het zijn nog jonge plantjes, pas vorige herfst aangeplant en hun eerste winter overleefd.

Bertrand Duynslaeger

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #51 Gepost op: 22 maart 2023, 22:02:42 »
Blijkbaar is er iets misgegaan bij mijn eerste bericht bij het invoegen van mijn foto's...
Nu wel gelukt.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #52 Gepost op: 23 maart 2023, 08:35:51 »
Saxifraga ‘Mariet Beuken ‘

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #53 Gepost op: 23 maart 2023, 08:39:17 »
Ondanks het slechte weer deze week toch enkel saxifraga's gefotografeerd. Het zijn nog jonge plantjes, pas vorige herfst aangeplant en hun eerste winter overleefd.

Goed om te lezen en zien Bertrand . Ze kunnen nu gestaag groeien en zullen nu allicht jaar na jaar verbeteren .Al zijn sommige cultivars op de duur aan verjonging toe  als ze te groot worden . Eigenlijk zijn er heel wat die op hun mooiste zijn tussen hun vierde en zesde levensjaar zeg maar ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #54 Gepost op: 23 maart 2023, 08:39:49 »
Saxifraga ‘Mariet Beuken ‘

Rijke bloei Rudi !  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #55 Gepost op: 23 maart 2023, 09:24:05 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #56 Gepost op: 23 maart 2023, 09:26:33 »
Saxifraga 'Vysoke Myto' springt er een beetje uit met zijn donkere bloemen die zelfs in het echt nog wat donkerder zijn dan de camera aangeeft ...
Dit is een typisch voorbeeld van een cultivar die allicht veel beter af is in deze schaal dan in de open rotstuin ...Hier toch in onze tuin ..Er zit namelijk nogal wat Saxifraga lowndesii bloed in de genen (1 van de ouders van deze kruising )en dat zijn geen makkelijke jongens . Iemand andere ervaringen ?   
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 09:29:03 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 280
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #57 Gepost op: 23 maart 2023, 13:59:18 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...
Hoe hou je het mos van die stenen Kris, trouwens prachtige gevulde schaal
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 17:29:01 door Rudi Berthels »

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #58 Gepost op: 23 maart 2023, 17:00:22 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...

Prachtig schaaltje Kris!  ((12

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #59 Gepost op: 23 maart 2023, 17:21:16 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...
Hoe hou je het mos van die stenen Kris, trouwens prachtige gevulde schaal

Wel Rudi , dat ga ik op termijn niet kunnen afstoppen vrees ik ...Nu deze schaal is nog vrij jong en pas aangeplant in september 2021 ...Het is wel zo dat ze deze winter gedeeltelijk is afgeschermd tegen teveel aan regen (oversteek tuinhuis) En dat zal zeker ook bijdragen want het meeste mos komt in de winter ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "