Auteur Topic: Saxifraga 2023  (gelezen 11536 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #60 Gepost op: 23 maart 2023, 17:21:48 »
Prachtig schaaltje Kris!  ((12

Dank voor de complimenten Marcel !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #61 Gepost op: 23 maart 2023, 21:36:51 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...

Zeer mooi, Kris. Die kan zo op een AGS show een prijs gaan winnen!  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #62 Gepost op: 23 maart 2023, 21:42:10 »
Saxifraga 'Vysoke Myto' springt er een beetje uit met zijn donkere bloemen die zelfs in het echt nog wat donkerder zijn dan de camera aangeeft ...
Dit is een typisch voorbeeld van een cultivar die allicht veel beter af is in deze schaal dan in de open rotstuin ...Hier toch in onze tuin ..Er zit namelijk nogal wat Saxifraga lowndesii bloed in de genen (1 van de ouders van deze kruising )en dat zijn geen makkelijke jongens . Iemand andere ervaringen ?

Of het de legendarische Vysoko Myto is, is maar de vraag, Kris. Er schijnen heel wat planten in omloop te zijn met deze naam, maar bij niemand heeft de echte. Ik geloof dat zelfs de man (Jan Bürgel) die hem heeft gemaakt, zijn originele plant kwijt is. Eens te rade gaan bij Adrian Young, die kan wel oordelen of het een echte is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #63 Gepost op: 24 maart 2023, 08:49:36 »
Saxifraga 'Vysoke Myto' springt er een beetje uit met zijn donkere bloemen die zelfs in het echt nog wat donkerder zijn dan de camera aangeeft ...
Dit is een typisch voorbeeld van een cultivar die allicht veel beter af is in deze schaal dan in de open rotstuin ...Hier toch in onze tuin ..Er zit namelijk nogal wat Saxifraga lowndesii bloed in de genen (1 van de ouders van deze kruising )en dat zijn geen makkelijke jongens . Iemand andere ervaringen ?
Of het de legendarische Vysoko Myto is, is maar de vraag, Kris. Er schijnen heel wat planten in omloop te zijn met deze naam, maar bij niemand heeft de echte. Ik geloof dat zelfs de man (Jan Bürgel) die hem heeft gemaakt, zijn originele plant kwijt is. Eens te rade gaan bij Adrian Young, die kan wel oordelen of het een echte is.

Kreeg al een zelfde opmerking van Bart , dus hij zal het inderdaad niet zijn dan Frankie ......Wel gek dat haast niemand -of is het werkelijk niemand - de echte schijnt te hebben  ....En ook Jan Bürgel niet meer .Van Bart vernomen dat het met Jan niet zo best gaat en dat die al een tijdje in een tehuis verblijft ... 'Vysoke Myto' is dus een "spookplant" ? Hoe dan ook ben ik heel blij met deze donkere en de kleur vind ik echt fantastisch .Ik heb hem van een gereputeerde Duitse kweker , maar die gaat ook maar ter goeder trouw hebben gehandeld ...De vraag is , welke cv is het dan wel en daar zal niet snel een antwoord op komen vrees ik ....Alle hoop gericht op Adrian ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #64 Gepost op: 24 maart 2023, 08:52:42 »
Spijtig van de vele regen ...maar de Saxen- schaal komt nu stilaan op zijn best ...
Zeer mooi, Kris. Die kan zo op een AGS show een prijs gaan winnen!  ((3

Dank je voor het compliment Frankie , ben zelf ook wel content met het resultaat ...Enige nadeel is dat hij wat zwaar is uitgevallen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #65 Gepost op: 24 maart 2023, 13:57:19 »
Saxifraga  'Allendale Elf' & 'Love Me'  (' Miluj Mne ')  (van links naar rechts )
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2023, 15:05:40 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #66 Gepost op: 24 maart 2023, 13:58:31 »
Saxifraga 'Johann Wolfgang Goethe'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #67 Gepost op: 24 maart 2023, 14:00:14 »
Saxifraga 'Marc Chagall'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #68 Gepost op: 26 maart 2023, 17:12:22 »
Of het de legendarische Vysoko Myto is, is maar de vraag, Kris. Er schijnen heel wat planten in omloop te zijn met deze naam, maar bij niemand heeft de echte. Ik geloof dat zelfs de man (Jan Bürgel) die hem heeft gemaakt, zijn originele plant kwijt is. Eens te rade gaan bij Adrian Young, die kan wel oordelen of het een echte is.

Zoals ik je ook al persoonlijk heb bericht Frankie ....volgens Bart niet en die zou het weten van Jan Burgel himself . Adrian denkt dan weer van wel ...Hoe dan ook een heel goede kleur en dus dringt stekken zich op ...
Iets lichter van kleur is deze Saxifraga 'Gregor'  .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #69 Gepost op: 26 maart 2023, 18:45:24 »
Saxifraga 'Marc Chagall'

Die ziet er goed uit, Kris.  Hier heb ik de ervaring dat de eerste bloemen heel snel 'aftrekken' van kleur en nooit zo'n mooi egaal geheel vormen.  (Misschien is het ook wel te danken aan het pokkenweer, zonder zonneschijn ?  ))4

Ook hier komt Sax. 'Gregor' er aan.  Op foto 3 in combinatie met de elders getoonde Iris attica.

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2023, 18:47:15 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #70 Gepost op: 26 maart 2023, 22:53:00 »
Saxifraga burseriana MA2015FW1, een rijkbloeiende cloon met apart gevormde bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #71 Gepost op: 27 maart 2023, 09:27:13 »
Saxifraga burseriana MA2015FW1, een rijkbloeiende cloon met apart gevormde bloemen.

Is dat degene van de Mangart Pass Frankie ? Inderdaad geweldig productief !!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #72 Gepost op: 27 maart 2023, 11:18:27 »
Rijke bloei! Maar inderdaad wat smallere bloemblaadjes.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #73 Gepost op: 27 maart 2023, 11:22:49 »
Hier beginnen de saxen toch ook op gang te komen ondanks de regen en de hagel en kou van vandaag.
Achtereenvolgens:
- S. apiculata Albert Einstein
- Voltaire
- Wolfgang Strumpf
- S. marginata var boryi
Met vriendelijke groet

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2023
« Reactie #74 Gepost op: 27 maart 2023, 13:24:07 »
Heren...........met veel belangstelling jullie 'visie' gelezen betreffend de Saxen en klimaat.
Het zal jullie wellicht niet verbazen maar....ik herken dit dus absoluut niet en velen in binnen en buitenland ook niet.
Nu mag je mij verdenken van 'commerciele' achterliggende gedachten, maar dat is absoluut niet zo.
In mijn lange Saxifraga loopbaan en als professioneel kweker zie je in alle planten geslachten een bloei- en zaadzet reactie
in navolging van de voorgaande perioden. Bloei- en zaadzetting zijn afhankelijk van erg veel factoren, waarbij water en lucht
de doorslaggevende factor zijn en niet de temperatuur in beginsel. Vanzelfsprekend spelen goede temperaturen ook mee in
de totale cyclus van een plant.

Echter wij verplaatsen hoogalpiene planten naar een relatief laagland, dan moet je compenseren.
Succes met Saxifraga's staat en valt dan ook met de behandeling gedurende de wisselende perioden in een seizoen.
Saxen met eenAziatische bloedlijn houden niet van hoge temperaturen boven de 30C.
Maar zelfs in Nepal wordt dit gemeten, 40 jaar terug ook al en 200 jaar terug ook.
Ik ben geen klimaatontkenner hoor, echt niet maar weer fluctueerd al zolang de aarde oud is.
De gletsjers zijn in het aardse bestaan al diverse keren geslonken en gegroeid.

Ik heb juist hier een zeer rijke bloei met erg intense kleuren.
Die is elk jaar weer anders, dit jaar is hier absoluut top!
Goede, rijke bloei en veel donkerder kleuren als gevolg van het klimaat in het afgelopen jaar.
Als Frankie dit wenst kan ik wel voor uw blad een mooi stuk schrijven over Saxifraga's en behandeling
in onze laagland tuinen.  De truuk is en blijft, zeer arme, schrale grond net als in de natuur en
in perioden dat ze het verlangen, bakken en bakken water. In de zomer wordt namelijk al
bepaald hoe de bloei in het voorjaar zal zijn. Dit heeft te maken met de celstructuur van Saxen.

Nu rest mij nog om heel beschaamd met rode konen mijn excuus aan te bieden voor het niet
regelmatig posten en reaguren op dit mooie Forum.
Maar mijn werk, prive, laten dit niet altijd toe. Het is namelijk ook drukker dan ooit met de
Saxifraga's veel liefhebbers en nieuwelingen die dit prachtige geslacht ontdekken.
Dus jullie discussie waardeer ik wel maar herken daar net als veel andere niets in.
Maar goed...waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld! ;D

Dit is ook de reden dat ik al mijn NRV werk heb moeten stoppen, ik ben drukker dan ooit.
Nog één dingetje....ik herken zeker veel in wat Bertrand D zegt.......een positieve maar vooral
inovatieve blik naar het kweken/houden van rotsplanten komt niet alleen u zelf ten goede
maar ook onze prachtige hobby!

ps. Saxifraga's verouderen sneller dan 90% van de andere rotsplanten, ook in de natuur loopt
de bloei na een aantal jaren terug. Dit kan wellicht jullie 'blik' op de bloei ook beinvloeden.

2e ps. Bijna alles staat er hier zo bij als de 'Kvilda'  op de foto
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'