Auteur Topic: Plaag van rupsen op cyclamen  (gelezen 2635 keer)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Plaag van rupsen op cyclamen
« Gepost op: 9 oktober 2010, 00:50:27 »
Hello Folks,

Sinds een 2-tal jaar heb ik te kampen met een enorme plaag van rupsen op m'n cyclamen.
Die vervelende beesten vreten serieuze gaten in de bladeren en durven eveneens de bloemstengels afbijten waardoor het praktisch onmogelijk wordt om nog zaad te winnen aan die planten.
Foto 1 (opname van vorig jaar) toont aan hoe die rupsen er uitzien en welke enorme gaten ze kunnen maken in de bladeren.

Ook dit jaar (sinds eind september) neemt de plaag helaas weer opnieuw toe.
Het zijn alleszins nog niet zo'n grote rupsen als vorig jaar maar ze vreten evengoed aan de bladeren (weliswaar kleinere gaten) en aan de bloemstengels.
We spreken dan van beestjes van 3 tot 7 mm. lang en amper 1 à 2 mm. breed.
Op foto 2 (geplette rupsen op keukenrol papier) kunnen jullie zien hoeveel ik er wel gevangen heb op 1 dag, dat waren er gemakkelijk 60 à 70.
Ondertussen heb ik de jacht nog verder gezet en ik zit al zeker aan meer dan 100 rupsen.
Als de rupsen nog klein zijn, hebben ze wel een iets andere kleur, nl. gaande van heel lichtbruin tot vrij donker groenachtig.
Ik vermoed dat er vorig jaar in de grond eitjes gelegd geweest zijn doordat er opnieuw rupsen opduiken dit jaar.

Het is alleszins helemaal niet plezierig om zo iets te moeten vaststellen.
Het blijkt dan ook een vervelende plaag te zijn waarvan ik precies niet zo direct meer af geraak.

Vandaar m'n oproep via dit forum ... zijn er nog mensen die ook al last gehad hebben van dergelijke rupsen ?
Zo ja, wat kan ik hieraan doen ?
Kan ik hiervoor bepaalde bestrijdingsmiddelen gebruiken ?
Ik ben het in ieder geval meer dan zat met die rotbeesten en wil hiervan zo snel mogelijk verlost geraken !
Dus oplossingen zijn dan ook meer dan welkom !

Je tracht een zo mooi mogelijke collectie op te bouwen (bladvormen, bloemkleuren, ...) en die beestjes gaan dit dan helemaal verpesten.
Nogmaals ... DRINGEND hulp gevraagd a.u.b.  !
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Plaag van rupsen op cyclamen
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2010, 10:37:44 »
Hallo Danny,

dat lijkt op een rups die ik dit jaar voor de eerste keer op enkele fuchsia's had die buiten stonden. Het is waarschijnlijk de rups van een nachtvlinder.
Ik heb geen idee van de meer krachtige bestrijdingsmiddelen en hun wisselwerking met Cyclamen maar...

Rupsen (en andere insecten) kun je altijd direct bestrijden met Pyrethrum (altijd mijn eerste hulpmiddel), dit is een biologische contactinsecticide dat heel snel werkt (binnen een minuut zijn de beestjes dood)... en het heeft geen enkel nadelig effect op de planten behalve misschien als je de bloeiende bloem zelf raakt, dan kan die bloem wat sneller verwelken.

Specifiek voor rupsen gebruik ik altijd "Bacillus thuringiensis", dit is een bacterie die specifiek rupsen doodt. Dit gif is voor geen enkel ander levend wezen gevaarlijk. Het is verkrijgbaar bij de meeste gangbare producenten van bestrijdingsmiddelen onder verschillende namen (bv. Xentari van Bayer). Het werkt zowel als contactgif en als eetbaar gif (er blijft een restant achter op het blad na besproeien dat dan opgegeten wordt door de rupsen). Hoe jonger de rups hoe sneller hij sterft.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2010, 10:40:49 door Wim Boens »

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Plaag van rupsen op cyclamen
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2010, 23:41:06 »
Wim,

Bedankt voor je snelle reactie en tips.

Hopelijk kan ik die beestjes snel bestrijden.
Want geloof me, die rupsen vangen is bijna dagelijkse kost geworden bij mij.
Ik ben deze avond (een 2-tal uurtjes geleden) ook nog een vangst gaan doen.
Ondertussen zit ik al gemakkelijk aan 120 à 130 rupsen die ik gevangen heb.
Gemiddeld vang ik er per dag tussen de 10 en 15 !
Ik kan je verzekeren dat het smeerlappen zijn en dat ze zich best goed camoufleren.
De groenere exemplaren (heel kleine rupsen) zitten merendeels onder de bladeren, de lichtbruine plakken gemakkelijk tegen de bloemstengels aan
en de al meer volwassen exemplaren (zijn de donkere bruine zoals getoond in m'n vorig bericht) daarentegen zitten meestal verschuild op de
bloembol tussen de uitkomende bladeren en bloemstengels.
Of het geen slimme beesten zouden zijn ?

Danny
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen