Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Tijdens een rondje in de tuin viel mijn oog op een allereerste neus van een voorjaarsbloeier ....sommige soorten maken al heel vroeg loof aan om 2 maanden later pas te bloeien .....

wie waagt een gokje ? Tip : komt uit Chios
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 oktober 2025, 10:40:25Crocus melantherus 'Golden Shine ' heeft wel gewacht op mijn thuiskomst om te gaan bloeien ...

Een mooi exemplaar Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 november 2025, 11:45:46
Citaat van: Danny Bonnez op 31 oktober 2025, 22:12:02Nog enkele Crocus laevigatus zaailingen ......
Citaat van: Danny Bonnez op 31 oktober 2025, 22:09:15Hier zie je duidelijk het verschil tussen Crocus laevigatus en de kleine Crocus pumilus

Goed om die eens naast mekaar te zetten Danny ...Volgens Janis zijn alle vroegere laevigatus van Kreta nu pumilus ....Maar ik kan je zeggen dat ik in Kreta planten heb gezien die helemaal niet zulke kleine bloemen hadden maar ook gewoon heel grote bloemen die direct deden denken aan laevigatus ... :-X 

Iets wat ik ook al heb menen vast te stellen Kris...  ((--11   Niet iedereen deelt overigens die mening met Janis... om niet te zeggen dat heel wat botanici hem hierin niet volgen.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2025, 12:19:20
Citaat van: Danny Bonnez op 31 oktober 2025, 22:06:10In het najaar zorgen deze insecten voor de bestuiving ...
Crocus melantherus
Vandaag vond ik deze spontane zaailing , Crocus laevigatus met gele schijn
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 november 2025, 11:39:42Jawel de insecten zijn nodig maar wel schaars deze periode om voor bestuiving te zorgen Danny ...Ik heb de meeste bloemen aan deze Crocus pumilus gemist omdat we in La bella Italia waren maar ik zie ook daar eentje met een gele schijn in het potje verschijnen .Duidelijk dat dit meer gebeurt in het laevigatus complex ...
Citaat van: Danny Bonnez op  2 november 2025, 19:23:15Mooi getekende pumilus , Kris ! Een gele vorm mag een zeker ook wel zijn .....
Hier kwam vandaag deze gele pumilus in bloei

Een verzamelobject Danny ! Ik heb dat fenomeen in de natuur ook wel gezien , zelfs eens deze tournefortii ...

Wat prachtig Kris !  Echt wel heel bijzonder !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 november 2025, 17:00:05Iets wat ik ook al heb menen vast te stellen Kris...  ((--11   Niet iedereen deelt overigens die mening met Janis... om niet te zeggen dat heel wat botanici hem hierin niet volgen.
Tja , wie zijn wij Luc ....het is en blijft discussie voor velen . Lumpers versus splitters ! Ik ben bescheiden en slechts een liefhebber van ....     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2025, 23:21:35Tijdens een rondje in de tuin viel mijn oog op een allereerste neus van een voorjaarsbloeier ....sommige soorten maken al heel vroeg loof aan om 2 maanden later pas te bloeien .....

Niemand die een gokte waagt ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2025, 23:21:35Tijdens een rondje in de tuin viel mijn oog op een allereerste neus van een voorjaarsbloeier ....sommige soorten maken al heel vroeg loof aan om 2 maanden later pas te bloeien .....
Ik kan me vergissen Danny, maar ik denk dat Crocus olivieri daar de enige lentebloeier is..... 

Danny Bonnez

We zijn ondertussen al november en de meeste herfstbloeiers zijn uitgebloeid , hier begint nu een overgangsperiode tussen herfst en lente met Crocus laevigatus vormen die hier de tuin opfleuren tot eind December .....

De bekende vorm van Dirk komt momenteel in actie , nl. de "dark blue form" . Misschien wel een van de beste vormen  en de grootste bloemen . De bijzonder aangename sterke geur kan ik jammer genoeg niet mee posten ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 november 2025, 20:39:45
Ik kan me vergissen Danny, maar ik denk dat Crocus olivieri daar de enige lentebloeier is.....

Een goede poging Kris ! Ik zou het eigenlijk niet weten en ook moeten opzoeken maar ik denk dat er toch wel een paar soorten meer voorkomen . Het gaat hier over Crocus fleischeri
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dit polletje Crocus laevigatus is hier ontstaan in de koele achtertuin volledig in de schaduw , je ziet het ook aan het mos . Hoe deze crocus hier terecht kwam is een groot raadsel ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dit is een nieuwkomer .... Crocus oreocreticus LEE 479
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ook deze is hier nieuw maar ik had er wel iets meer van verwacht .......

Crocus cartwrightianus creticus
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 21:16:58Ook deze is hier nieuw maar ik had er wel iets meer van verwacht .......
Crocus cartwrightianus creticus

Hey Danny , de vormen van cartwrightianus die ik in het westen van Kreta heb gespot waren bijna  altijd veel lichter van kleur dan hetgeen bijvoorbeeld voorkomt in Attica.(foto 1 & 2 ) Ik heb wel een paar donkere gezien rond Spili . (foto 3 en 4 ) Maar daar is dan de discussie of dit geen Crocus oreocreticus is....Destijds al een discussie toen ik de foto's toonde op het Schotse forum.  C.oreocreticus komt volgens Janis alleen maar voor op grotere hoogtes (1000-2000m) en in het oosten en het midden van Kreta. Dus volgens zijn boek niet in het westen. Nu Spili ligt zo een beetje op de scheiding van het midden en net iets meer westelijk. We zaten daar op 700m hoogte. Dus zou je zeggen cartwrightianus .Ik had er 's nachts moeten bij blijven want volgens Janis sluiten de bloemen van deze laatste niet tijdens de nacht. ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 21:14:21Dit is een nieuwkomer .... Crocus oreocreticus LEE 479

Een goede vorm van oreocreticus Danny ! 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 november 2025, 20:39:45Ik kan me vergissen Danny, maar ik denk dat Crocus olivieri daar de enige lentebloeier is.....
Citaat van: Danny Bonnez op  4 november 2025, 20:59:08Een goede poging Kris ! Ik zou het eigenlijk niet weten en ook moeten opzoeken maar ik denk dat er toch wel een paar soorten meer voorkomen . Het gaat hier over Crocus fleischeri
Ik heb me dus heel erg vergist !  :-[  :-[  En dan weten dat ik fleisheri nog zelf heb gefotografeerd in Chios ....Was ik blijkbaar even kwijt. Is inmiddels ook al weer 13 jaar geleden ...