Auteur Topic: Oostenrijk, Kaunertal  (gelezen 31196 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16482
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2010, 21:42:31 »
Heerlijke foto's, Gerrit, 'k wou al dat ik er was.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2010, 21:53:25 »
We gaan hoger om te kijken of we bij de parkeerplaats kunnen komen waar het wandelpad zou moeten beginnen naar de gletschervoet. dat lukt, maar behalve een wandelaanwijzer en een brug over een bergbeek is er niets anders te zien dan sneeuw. Terug naar beneden, het dal uit richting de Inn.bij een stop Antennaria dioica, Echium vulgare en Epipactus atrorubens (denk ik)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2010, 22:14:37 »
We zouden  natuurlijk zo willen inpakken om af te reizen als we je foto's zien Gerrit . Die sneeuw nemen we er dan maar bij..
Alle bergplanten genieten mijn aandacht maar de Primula hirsuta is tot op heden mijn favoriet.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2010, 22:22:53 »
Zoals Frankie al schreef: heerlijk!
Ik vind die Epipactus atrorubens ook wel leuk...jammer dat hij nog niet in bloei stond.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2010, 19:17:57 »
Leuk onderwerp Gerrit
Doet me denken aan ongeveer 2 jaar geleden.
Toen we samen daarheen zijn gegaan.
Het gebied is inderdaad mooi.
En ook al is het hier erg koud is het leuk om even herinneringen op te halen
Hier nog wat foto's van toen uit Oostenrijk.
Gr bert
Dat ziet er fraai uit Bert!! Leuke kiekjes.
Heemskerk, Noord-Holland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2010, 20:06:47 »
Weer mooie foto's Gerrit
Foto 1 heb ik nog leuke herinneringen aan.
In de zomer.
Sorry vrv vrienden die foto is onze foto. van mij en mijn vriendin.
Maar Het gebied is zeker de moeite waard.
Ik kan het iedereen aanraden.
gr bert

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2010, 22:28:29 »
Aan de overzijde van de Inn weer omhoog naar Fiss, met de skilift naar boven, eerst even naar het bergstation op 2440m. Daar zijn we 2 minuten geweest, er lag 20 cm sneeuw, een dikke mist en een stevige wind en voelde aan als -10. Dan maar terug naar het middenstation en vandaar naar beneden gewandeld.
1 Ajuga pyramidalis 2 en 3 Dactylorhiza maculata? 4 Gentiana acaulis
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2010, 22:56:48 »
Aan de overzijde van de Inn weer omhoog naar Fiss, met de skilift naar boven, eerst even naar het bergstation op 2440m. Daar zijn we 2 minuten geweest, er lag 20 cm sneeuw, een dikke mist en een stevige wind en voelde aan als -10. Dan maar terug naar het middenstation en vandaar naar beneden gewandeld.
1 Ajuga pyramidalis 2 en 3 Dactylorhiza maculata? 4 Gentiana acaulis

Mooie Dactylorhiza's Gerrit .Ik denk dat nr.2 geen maculata is (al is dat moeilijk te zien op zo'n klein fototje) .Doet me denken aan een soort die wij ook een keertje zagen in Oostenrijk..
En ook bij nr.3 twijfel ik dat het maculata is .
Overigens zijn die Ajuga's ook mooi daar ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16482
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2010, 06:10:09 »
Mooie foto's, Gerrit, maar de Dactylorhiza is inderdaad geen maculata. Deze zomer zag ik er duizenden, zie bijgevoegde foto. Het blad van maculata is trouwens ook veel smaller. Ik denk dat jouw plant eerder een majalis is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2010, 07:49:50 »
Wat is het is toch altijd  moeilijk om dactylorhiza te determineren ! is er geen simpele regel of een site waar de eigenschappen van alle dactyloriza's naast elkaar staan met foto's , zodat je die  zou kunnen raadplegen om ze uit elkaar te halen ? ze lijken ook allemaal zo goed op elkaar ! Ik vrees dat ik er nooit in zal slagen om ze juist te benoemen  , maar zou het heel graag kunnen ! In ieder geval heb ik nog nooit zo'n donker blad gezien als op de eerste foto van Gerrit
Ik kan ook zo enorm genieten als ik dactyloriza's zie - gelukkig heb ik er ieder jaar  heel wat in de tuin en hoef ik daar niet altijd voor op reis te gaan .
Primula hirsuta is ook een van mijn favorieten en die staat ook bovenaan op mijn verlanglijstje ( als hij niet te moeilijk te houden is  ;)
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 22 december 2010, 07:59:00 door Lily-Anne Vereecken »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2010, 19:14:04 »
Mooie Dactylorhiza's Gerrit .Ik denk dat nr.2 geen maculata is (al is dat moeilijk te zien op zo'n klein fototje) .Doet me denken aan een soort die wij ook een keertje zagen in Oostenrijk..
En ook bij nr.3 twijfel ik dat het maculata is.
Had de boeken van Landwehr er eens even op nageslagen maar kwam er niet 100 % zeker uit. Ben zo vrij geweest om de foto's van de D. even te posten op de site van het Orchideeënforum van de KNNV. Mijn post aldaar:

    L.s. op de site van de VRV werden bijgaande twee foto's geplaatst onder de naam D. maculata. De naam werd door enkele anderen in twijfel getrokken.
    Beiden zouden het D. majalis zijn.
    Volgens mij is de eerste wel een D. maculata maar dan de ssp. concolor. De donkere kleur van de bladeren (hoog anthocyaangehalte) zou volgens
    Landwehr specifiek zijn voor ssp. concolor.

    De tweede zou wel een D. majalis kunnen zijn vanwege de lengte van de bracteeën.

    Gaarne jullie mening.

Kreeg daar snel antwoord van Mark Meijrink, die schreef o.a. (citaat);

    Dag Cor,

    de 2e foto is zeer zeker een D. majalis. Een goed kenmerk zijn de dimensies van het spoor. Voor de majalis-groep geldt: relatief kort en dik (veelal) konisch
    spoor. Voor de maculata-groep geldt: relatief lang, dun (veelal) cylindrisch spoor. Ik moet bekennen dat ik voor foto 1 ook twijfels heb. Bij D. maculata zijn
    er vaak meer bladen over de gehele lengte van de stengel aanwezig. Daarnaast, lijkt het (voor zover zichtbaar op de foto) dat het spoor niet geheel
    voldoet aan de kenmerken van de maculata-groep. Kortom ik ben niet overtuigd. Wellicht dat een duidelijkere (detail-)foto uitkomst biedt.

    M.v.gr. Mark


Vraag is aan Gerrit is, heb je nog een detail foto van de eerste D. maculata?
En of je ook de datum van de opname nog weet?
« Laatst bewerkt op: 22 december 2010, 20:54:24 door Cor van Kapel »

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2010, 22:40:06 »
Van deze plant(en) heb ik niet meer foto,s Cor. Ze zijn genomen op 20-6-2010 op ongeveer 1700 m hoog, de meeste Dactylorhyza's begonnen nog maar net te bloeien.
Ik heb nog even gegoogled en als je dan de foto's daar bekijkt dan is deze soort zeer variabel of er zijn veel mensen die het niet weten.
Bij Wikipedia staat o.m. het volgende geschreven. Citaat "Het is een zeer variabele soort, die in verschillende ondersoorten is opgedeeld, waarbij ook weer overgangsvormen zijn beschreven. Daarbij komt nog dat de soort zeer makkelijk hybrides vormt met andere Dactylorhiza en zelfs met andere geslachten" einde citaat. Als je dan ziet dat er op de eerste foto nog een andere plant staat en in die alpenweide nog honderden, misschien wel duizenden meer en in de bosrand weer een andere soort (hieronder foto's), en dit alles in minder dan 1 vierkante kilometer. dan heb ik het idee dat ze er maar op los hybridiseren. ook al omdat het zaad van Dactylorhiza stof fijn is en door de wind over vele kilometers gedragen kan worden. Daarom en op basis van mijn foto's zijn deze planten naar mijn mening bijna niet te determineren. Volgende keer een boek met goede beschrijvingen meenemen!!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2010, 22:59:47 »
Verder met onze wandeling. Gymnadenia conopsea, Pedicularis foliosa, Polygala chamaebuxus en Polygonatum odoratum.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #28 Gepost op: 26 december 2010, 08:26:52 »
Dagje naar Imst, langs de Rosengartenschlucht (een bergstroom met veel watervallen) omhoog naar Hochimst. Langs deze bergstroom zijn overal waar nodig trappen, brugjes en loop plankieren aangebracht, dit is wel nodig want het gaat flink omhoog. Dit in een bosrijke omgeving. het weer was ondertussen flink aan het opknappen.
1. De bergstroom 2. Aquilegia vulgaris 3. Paris quadrifolia. Is dit de bloem of de zaadbes? 4. Aconitum variegatum (naar mijn idee)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16482
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #29 Gepost op: 26 december 2010, 10:22:46 »
Betoverend mooie waterval, Gerrit.
Blijkbaar heb je daar een Aquilegia vulgaris 'alba' aangetroffen.
De Paris vertoont daar zijn bloem, de bes die gevormd wordt is eerder blauwzwart, al is het niet zo duidelijk op de foto.
Zou de monnikskap geen Aconitum vulparia kunnen zijn? Ik meen dat de variegatum eerder blauw/wit is van bloemkleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen