Auteur Topic: Zomeruitstap naar Zwitserland 2009  (gelezen 29405 keer)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #45 Gepost op: 1 februari 2011, 18:43:02 »
Het was zeker al een aantal dagen wat bewolkt en vochtiger weer op de Schilthorn. De vochtigheidsgraad leek wat invloed te hebben op de conditie van de overigens prachtige bloemetjes van Androsace alpine.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #46 Gepost op: 1 februari 2011, 18:44:51 »
De Schilthorn was op die lokatie behoorlijk verwend met de aanwezigheid van een fors aantal exemplaren van de Alpen Mansschild.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #47 Gepost op: 1 februari 2011, 18:47:14 »
Op de Schilthorn moest je echter met een vergrootglas zoeken naar de aanwezigheid van Androsace  chamaejasme, het Dwergmansschild. Ik heb maar enkele exemplaren kunnen ontdekken. Maar wel in bloei.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #48 Gepost op: 1 februari 2011, 19:03:52 »
Verbluffende reeks Androsace's, Pim. :o
De A. helvetica heb ik sinds verleden jaar ook in de tuin. Hij staat uitgeplant -verticaal- in een tufhole onder een stuk overhangend gesteente. Hopelijk kan ik hem daar in leven houden. Heb jij hem trouwens in de tuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #49 Gepost op: 1 februari 2011, 20:41:09 »
Verbluffende reeks Androsace's, Pim. :o
De A. helvetica heb ik sinds verleden jaar ook in de tuin. Hij staat uitgeplant -verticaal- in een tufhole onder een stuk overhangend gesteente. Hopelijk kan ik hem daar in leven houden. Heb jij hem trouwens in de tuin?

Indrukwekkend die Androsace's Pim !  :P
Wat een verwennerij voor de liefhebber van "kussenvormers " ...
Bedankt om ons hier mee te laten van genieten...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #50 Gepost op: 1 februari 2011, 21:28:58 »
Verbluffende reeks Androsace's, Pim. :o
De A. helvetica heb ik sinds verleden jaar ook in de tuin. Hij staat uitgeplant -verticaal- in een tufhole onder een stuk overhangend gesteente. Hopelijk kan ik hem daar in leven houden. Heb jij hem trouwens in de tuin?

Nee Frankie, ik heb hem niet in de tuin. Ik heb meer de gangbare soortjes, zoals A. sempervivoides, A. carnea enz.
Ik tracht verder nog wel eens wat soortjes uit zaad op te kweken, maar probeer toch alles in gewone tuinomstandigheden te houden, want een kasje heb ik niet.
Vorig jaar heb ik ondermeer A. albana, A. bulleyana, A. chaixii, A. obtusifolia gezaaid. En onlangs begin januari heb ik Androsace ciliata, Androsace hedracantha, Androsace mathildae en Androsace montana gezaaid.
Je ziet, ik ben dus wel wat aan het proberen.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #51 Gepost op: 1 februari 2011, 21:34:27 »
Verbluffende reeks Androsace's, Pim. :o
De A. helvetica heb ik sinds verleden jaar ook in de tuin. Hij staat uitgeplant -verticaal- in een tufhole onder een stuk overhangend gesteente. Hopelijk kan ik hem daar in leven houden. Heb jij hem trouwens in de tuin?

Indrukwekkend die Androsace's Pim !  :P
Wat een verwennerij voor de liefhebber van "kussenvormers " ...
Bedankt om ons hier mee te laten van genieten...
Natuurlijk graag gedaan Kris.
Dat zijn tenslotte de leuke aspecten van het forum. Avonturen, kennis, ervaringen en foto's delen.
Maar het verhaal gaat nog vervolgd worden.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #52 Gepost op: 1 februari 2011, 21:43:28 »
Verbluffende reeks Androsace's, Pim. :o
De A. helvetica heb ik sinds verleden jaar ook in de tuin. Hij staat uitgeplant -verticaal- in een tufhole onder een stuk overhangend gesteente. Hopelijk kan ik hem daar in leven houden. Heb jij hem trouwens in de tuin?

Nee Frankie, ik heb hem niet in de tuin. Ik heb meer de gangbare soortjes, zoals A. sempervivoides, A. carnea enz.
Ik tracht verder nog wel eens wat soortjes uit zaad op te kweken, maar probeer toch alles in gewone tuinomstandigheden te houden, want een kasje heb ik niet.
Vorig jaar heb ik ondermeer A. albana, A. bulleyana, A. chaixii, A. obtusifolia gezaaid. En onlangs begin januari heb ik Androsace ciliata, Androsace hedracantha, Androsace mathildae en Androsace montana gezaaid. Je ziet, ik ben dus wel wat aan het proberen.

Een kas heb ik ook niet, Pim, maar een zorgvuldig uitgekozen plekje, dit eventueel in combinatie met een regenscherm in de winter komt men toch ook al een heel eind. Verder ben ik ook meer en meer aan het experimenteren met uitplanten en zaaien op tufstenen. Ik stel vast dat het gebruik van deze stenen de mogelijkheden heel wat vergroot.


Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #53 Gepost op: 2 februari 2011, 20:11:18 »
Van een aantal rotspartijen op de Schilthorn kan je goed de gelaagdheid terugzien waardoor een voegencultuur is ontstaan. Om die gebiedjes af te tasten is een zeer interessante en aangename bezigheid.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #54 Gepost op: 2 februari 2011, 20:14:06 »
Tussen het gelaagde puin op de Schilthorn voelde ook Saxifraga paniculata zich opperbest zo te zien. Als liefhebber van de zilversaxen verbaas ik me erover dat dit in cultuur zo’n makkelijk te kweken soort is in de laaglanden.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #55 Gepost op: 2 februari 2011, 20:15:40 »
 S. paniculata schijn een voorkeur te hebben voor kalkhoudend gesteente.  De bloei van de gespotte exemplaren op de Schilthorn was niet uitermate spectaculair. Let op de rozetten, waarvan het blad zich beperkt  ‘openvouwd’, waardoor de roztten een compacte vorm vertonen. Heeft waarschijnlijk te maken met de plaatselijke (weers)omstandigheden op die redelijk grote hoogte.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #56 Gepost op: 2 februari 2011, 20:16:51 »
Ook op de Schilthorn was de  Sterbloemige Steenbreek,  Saxifraga stellaris, van de partij.  Voor de prachtige Sedum alpestre, de Alpenmuurpeper, moest je, net als op de Niederhorn en de Grimselpass, verdraaid goed zoeken. Maar….., gevonden.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #57 Gepost op: 2 februari 2011, 20:19:20 »
De Schilthorn was gezegend met een behoorlijke soortenrijkdom. Redelijk veel voorkomend was  Saxifraga bryoides. Deze Steenbreek kon daar tot behoorlijke proporties uitgroeien.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #58 Gepost op: 2 februari 2011, 20:21:21 »
De compacte rozetjes zijn heel kenmerkend voor de soort.  Het hoogteverschil bepaalde de bloeifase. Sommige exemplaren die wat hoger stonden nog vrolijk in de knop, terwijl een aantal lagere planten al vol in bloei stonden.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Zomeruitstap naar Zwitserland 2009
« Reactie #59 Gepost op: 2 februari 2011, 20:24:54 »
Een aantal saxifragaatjes waren lastig te determineren. Waarschijnlijk gaat het hier om S. muscoides. Geldt als pioniersplant en komt zelden onder de 2400 meter  voor in een niet te droge steenpuinbodem volgens de Alpenflora. 
Heemskerk, Noord-Holland